Strijd in de tweede lijn van Jumbo-Visma wordt heftiger
Analyse Met een oneliner uit de voetballerij benadrukt teammanager Richard Plugge een deel van de visie van Jumbo-Visma: de kracht van de reservebank bepaalt of je kampioen wordt. In het wielrennen betekent dit dat de tweede lijn in een ploeg een belangrijk aandeel in het succes heeft. Tijdens de ‘Gran Salida’ van de Vuelta a España in Nederland grijpen de thuisrijders uit de tweede laag van het geel-zwart de kans om ‘eventjes’ zelf in de spotlights te treden.
Een dag na Robert Gesink is het de eer aan Mike Teunissen om de leiderstrui in de Ronde van Spanje te dragen. Het logo van de lokale organisatie ‘Vamos Holanda’ wordt alle eer aangedaan. En kopman Primoz Roglic kijkt tevreden toe hoe zijn luxe knechten in hun thuisland de eer hebben om op het podium te staan.
Uitgerekend twee renners die dit jaar hard geconfronteerd werden met de sterkte in de breedte van hun team Jumbo-Visma. Waanden beiden zich twee jaar geleden nog een zekerheid voor de Tour-ploeg, nu werden ze genadeloos gepasseerd door andere renners uit die tweede lijn. Zacht vertaald: op hun posities zijn er inmiddels betere renners in het team.
Hoofdcoach Merijn Zeeman beaamde het na de ploegentijdrit al. Het nemen van harde en soms onprettige beslissingen hoort bij de absolute topsport. Gesink verloor afgelopen zomer bijna zijn drive om nog met de wielersport op het hoogste niveau door te gaan toen hij te horen kreeg dat hij voor de Tour de France werd gepasseerd.
Mike Teunissen vroeg afgelopen zomer, nadat hij een plek in de Tour-ploeg misliep, welke zekerheden hij voor het komende klassieke voorjaar kon krijgen. Geen enkele, was het duidelijke antwoord. Zelfs niet de garantie dat hij zeker was van een plekje voor het Vlaamse blok.
De Limburger vindt zichzelf echter, terecht, meer dan een renner voor koersen van het kaliber van het Circuit Cycliste Sarthe. Daarom maakt hij komende winter de overstap naar Intermarché-Wanty-Gobert, waar hij naast Biniam Girmay de rol van schaduwkopman krijgt en zeker is van een startbewijs in alle grote koersen.
“Al wilden wij ook niet mee gaan in de prijs die zijn nieuwe ploeg bereid is om hem te betalen”, benadrukt Plugge.
Persoonlijke ambities
Dat er ook goede renners Jumbo-Visma verlaten is logisch wanneer de doelstellingen van de ploeg niet meer stroken met de persoonlijke ambities van de renners. Taco van der Hoorn kon twee jaar geleden bij Jumbo-Visma blijven, maar koos voor de vrijheid bij Intermarché.
Plugge: “Bij onze ploeg was het Taco’s taak om geregeld op kop van het peloton in dienst van de andere renners te rijden. Hij wilde ook voor zijn eigen kansen rijden. Door zijn overstap naar Intermarché kan hij dat nu en is hij daar ook geregeld zeer succesvol in. Wij hebben de lat echter nog hoger liggen.”
Het gevecht om de startbewijzen voor de renners in de tweede lijn bij Jumbo-Visma zal het komende jaar alleen maar heftiger worden. Al is dit iets wat ze zelf toejuichen. Hoe sterker de tweede lijn, hoe meer druk ook de kopmannen voelen om te presteren. Vanuit de tweede lijn til je het hele niveau van de ploeg naar een hoger plan.
Plugge zei het gisteren voorbij de finish van de tweede rit van de Vuelta hardop: “Wij zijn nu hét topteam in de wielersport. Waar wij vroeger jaagden op de nummer één positie, weten we nu dat er op ons gejaagd gaat worden. Om die te positie te verdedigen moet je je zeker wapenen in de breedte.”
Interne strijd
Als we vooruit kijken naar de Tour de France van volgend jaar zal het voor die acht startbewijzen binnen Jumbo-Visma een interne strijd worden. Het achttal dat afgelopen zomer zo succesvol was op de Franse wegen staat immers ook komend jaar nog onder contract: Vingegaard, Roglic, Van Aert, Kruijswijk, Kuss, Benoot, Laporte en Van Hooydonck. De nieuwkomers Kelderman, Van Baarle en Tratnik zijn zeker ook kandidaten. En dan zijn er nog renners als Dennis, Gesink, Bouwman en Oomen die bij iedere andere ploeg zeker zouden zijn van een Tour-ticket.
“Open en eerlijk communiceren vanaf de eerste seizoensplanningen in november”, noemt Plugge het belangrijkste cement. “Misschien kijken veel renners té veel naar bepaalde wedstrijden. Zij willen altijd op het allerhoogste niveau meedoen en presteren, terwijl het realistischer is dat ze in een andere koers eerder kunnen excelleren en mee doen voor de hoofdprijzen.”
Plugge neemt Koen Bouwman als voorbeeld: “Hij wint nu in de Giro d’Italia twee ritten en wordt bergkoning. Hoe groot is de kans dat hij in de Tour de France de bergtrui kan winnen? En kijk naar Gesink. Natuurlijk was hij zwaar teleurgesteld over de Tour de France. Maar deze dag in de rode leiderstrui in de Vuelta a España is ook een hoofdprijs.”
Drie grote rondes
In de zomer van 2019 toen Tom Dumoulin werd overgenomen van Team Sunweb sprak Plugge al over de ambitie om de komende jaren in alle drie de grote rondes mee te doen voor de eindzeges. Daarvoor hadden ze destijds met Roglic, Dumoulin en Kruijswijk drie kopmannen. Inmiddels hebben Roglic en Vingegaard bewezen dat ze een grote ronde kunnen winnen en draagt dit tweetal momenteel het kopmanschap in de grote rondes. De ambitie om in alle drie de grote rondes een gooi te doen naar de eindzege leeft echter nog altijd.
Wie deze dagen goed bij Jumbo-Visma luistert, hoort tussen de regels door dat het idee leeft om Roglic volgend jaar in zowel de Giro d’Italia en de Tour de France uit te spelen. “Daar gaan we pas in november naar kijken”, reageert Plugge diplomatiek wanneer deze vraag rechtstreeks aan hem gesteld wordt.
“Maar stel dat je Roglic opstelt in de Giro d’Italia”, vervolgt Plugge later. “Dan wil je er toch voor zorgen dat hij beter omringd is dan drie jaar geleden toen hij in de Giro d’Italia meespeelde voor de eindzege. Als je op alle vlakken wilt meespelen, dan zal die tweede lijn daar dus ook overal sterk genoeg voor moeten zijn.”
Met Gesink en Teunissen tijdens La Vuelta Holanda in de rode leiderstrui en Christophe Laporte als eindwinnaar van de Ronde van Denemarken laat Jumbo-Visma in deze dagen zien dat er binnen het team ook genoeg oog voor deze mannen is.
Al laten Gesink, Teunissen en Laporte ook omgekeerd zien hoe goed zij daadwerkelijk zijn.
Verder snap ik het idee van de sterke bank. En wat mij betreft is het aan de renners zelf of ze bij het sterkste collectief willen horen, of bij een iets minder sterk collectief waar ze meer ruimte krijgen om voor eigen kans te rijden.
Daar staat tegenover dat je soms beter gewoon bij een sterk collectief kunt rijden zonder eigen ambities. Kijk naar Vermote bijvoorbeeld, die was juist beter af bij een sterk collectief in een dienende rol... Want voor je het weet deemster je weg bij een b-ploeg terwijl je wanhopig je eigen ambities najaagt.
Goed, nu we hier toch zijn, een poging:
Gesink rijdt nog één jaar, gaat Tour niet meer rijden vrees ik -> misschien proberen Giro te winnen met Roglic als uitdaging.
Oomen en Bouwman -> tenzij het een bizarre klimtour wordt, anders geen (mogelijke) meerwaarde tov 8 die er staan.
Tratnik -> tja, nieuwkomer. Moet wel echt de stenen uit de straat rijden in voorseizoen/jaar maar gaat denk ook mee met Giro Roglic
Kelderman -> vindt stress Tour niks Giro/Vuelta
Dennis -> voor van Hooydonk (was basicslly Dennis’ vervanger dit jaar)
van Baarle -> voor Benoot. Van Baarle Is denk ik de Benoot+ versie. Benoot was wel echt goed deze Tour, maar v Baarle kan dat ook. En NLer (heb persoonlijk niks met dit sentiment maar kan me voorstellen dat het meespeelt voor sponsor)
De 8: van Aert, Vingegaard, Roglic, Kuss, Dennis, van Baarle, Laporte, Kruijswijk
Reserve: Benoot, Kelderman, Bouwman
Maar goed, eerst het parcours maar eens afwachten.
Dan ontbreekt Van Hooydonck in 't achttal.
Maar goed, je krijgt nooit die hele ploeg weer heelhuids aan de start en als er 1 uitvalt is van Baarle voor wie dan ook de vervanger.
Vingegaard lijkt nu dé kopman voor de Tour. Die zal het dan 1 tegen 1 moeten uitvechten tegen Pogacar. Dat wordt wel moeilijker dan met een sterke tweede man, zoals Roglic ernaast.
Ik denk echter niet dat Roglic blij gaat zijn met het rijden van de Giro. Lijkt me best mogelijk dat je dan volgend jaar verneemt dat een Ineos hem daadwerkelijk overneemt.
Kelderman de Giro laten rijden zou ik mooi vinden. Kelderman is nog te goed om te komen knechten. Zou zonde zijn als hij een knechtenrol heeft geaccepteerd.
Nu al Pogi vs Vingy als duel aanduiden is voorbarig. Parcours inconnu en er zijn er nog meer. Roglic voorop, wiens verhouding in de tour nu al 2 jaar giswerk is met die crashes. Hindley misschien? Carapaz, Pidcock, REVKET?..
Gelukkig blijft het wielrennen.
Edit: wat dhr. Vainsteins dus (net wat sneller) ook al neertikte.
We gaan het zien. Volgend jaar zou de mooiste Tour qua echte wereldtop mannen in jaren kunnen zijn als Pogacar, Vingegaard, Roglic, Bernal, Carapaz en Hindley allemaal starten. Heel benieuwd vervolgens naar de Giro die dan helemaal voor het grijpen ligt. Die zou ik met rood omcirkelen als ik Evenepoel, Yates, O’Connor, MAL, Mas, Landa, Kelderman, etc, was.
Hij won nooit een semi-klassieker, zelfs geen semi-semi-klassieker. Niet meer dan een handvol ereplaatsen.
Tikkie misplaatste arrogantie mijns inziens. Heeftie wel al langer last van.
Je hebt trouwens talent voor het afbranden van renners.
Of je daarvoor van ploeg zou veranderen betwijfel ik. Denk dat het financiële plaatje gewoon beter is bij Wanty zoals in het artikel te lezen. Schaduwkopmannen verdienen meer dan knechten. En hij zou bij Jumbo waarschijnlijk geen Tour meer gaan rijden de komende jaren.
Je hebt een bredere bank nodig om alle pechgevallen en blessures op te vangen. Valpartijtje hier , ongelukje daar, besmetting met het een of ander, motivatie problemen etc.
De wat oudere renners zoals Kruijswijk en superkopman van de afgelopen jaren Roglic gaan op een gegeven moment onvermijdelijk minder worden, en dan moet de opvolging er al zijn.
Daarnaast denk ik dat Pogacar individueel nog steeds de beste renner van het moment is en dat je die collectief moet kunnen opvangen.
Dat gezegd zijnde vind ik het persoonlijk leuker dat toppers wat meer gespreid zitten maar ik begrijp dat TJV dat natuurlijk anders ziet.
oh oh hier zakt m'n broek van af
ik corrigeer vrijelijk: Wij hebben (sinds enkele jaren) nog meer poen om Dylan Van Baarle binnen te halen.
99 van de 100 renners kiezen de carrière van Taco boven die van NVH of Affini
Trouwens heeft Taco een beetje dezelfde koersmentaliteit als Mollema, dat is iets dat in je zit en niet aan te leren. Hij koos eigenlijk zelf net zo goed de verkeerde ploeg.
@RV daar kan ik inkomen. Net zo goed koos Taco de verkeerde ploeg. (Indien hij goed begrepen had wat hun doelen waren? Maar wij hebben nooit bij die aanwervingsgesprekken gezeten.)
Van der Hoorn moest geen vrije rol in monumenten. Die rijdt semi-klassiekers, jaag op ritten en andere eendagskoersen. Waarom niet voor die Nederlandsche i-den-ti-teit?? Of gewoon om net iets aantrekkelijker over te komen op momenten dat Van Aert niet rijdt?
Oude wijn in een nieuwe zak waarschijnlijk
Dit is gewoon mijn mening, wat ik erbij denk, of dat "steek houdt" vind ik niet zo belangrijk.
Ik zal dat soort ineffectieve patronen nooit begrijpen.
Oh, dat is nieuw voor mij. Dacht dat zijn contract gewoon niet werd verlengd? Maar hij dus gewoon kunnen blijven?
"Eind 2020 hing de profloopbaan van Taco van der Hoorn aan een zijden draadje. Jumbo-Visma verlengde zijn aflopende contract niet."
Waarschijnlijk kon hij bij Jumbo blijven 9onder voorwarde veel sleurwerk op kop). Als Taco dat niet wil, dan verlengt Jumbo het niet.
Jumbo heeft duidelijk de keuze gemaakt om succes belangrijker te vinden dat de Nederlandse identiteit. En die snap ik ook best. Het zou daarnaast fantastisch zijn dat de huidige successen leiden tot een bedrijf dat graag in de wielersport instapt en een Nederlandse ploeg uit de grond stampt, a la Wanty of Alpecin.
Zeker na Gesink zijn 5de plaats in de Tour van 2010!
In dat jaar won hij ook nog Montreal en een etappe in de Tour de Suisse.
Alleen moet je dan wel leveren, er zijn namelijk diverse renners in de ploeg die ook graag kopman zijn, en dan kun je niet blijven teren op prestaties uit het jaar kruik.
Ik ben met je niet eens: Tom Dumoulin is een sporter met een duidelijke visie, en dat maakt hem bijzonder. Met zijn talenten, hoge ambitieniveau en veeleisende karakter groeide hij uit in het wielermileu tot gerespecteerde tenor. Maar wij heben gelezen in bijvoorbeeld het L´ Equipe in januari over de stage in Girona.
Daar moch Dumoulin als eerste spreken, aan het adres van de nieuwelingen: “Deze regels (van Zeeman) zijn die van de ploeg van geleden, maar weten dat iedereen het met de coaches kan bespreken en beslissen wat goed voor hen is.” Dus wel een individuele sport.
Maar volgens het L´ Equipe stukje verder was ploegleiding niet met Tom eens.
Maar dat weet je zelf waarschijnlijk eigenlijk ook wel, alleen moet de feilloze held feilloos blijven, terwijl hij zelf ironisch genoeg juist zo'n bijzondere topsporter was door zijn besef van zijn eigen feilbaarheid.
"Daar moch Dumoulin als eerste spreken, aan het adres van de nieuwelingen: “Deze regels (van Zeeman) zijn die van de ploeg van geleden, maar weten dat iedereen het met de coaches kan bespreken en beslissen wat goed voor hen is.” Dus wel een individuele sport.
Maar volgens het L´ Equipe stukje verder was ploegleiding niet met Tom eens."
Nee, dat was in L´Equipe niet per se zo geschreven. Jij heeft iets vergeten. Daar stond namelijk ook voor deze quote een verklaring, waarom Tom Dumoulin als eeste sprak. Hij heeft zelf initiatieve genomen, omdat alle andere belangrijke TJV wielrenner op dat moment doping kontrole moesten doen en ze niet aanwezig waren. Inklusive kopmanen. En Tom Dumoulin had het als nodig, om te vertellen, dat er team regels zijn, maar dat iedereen met DS kan anders bespreken. Iemeand heeft hier al de regels van TJV in het verleden genoemd. En wat Dumoulin voorstelde, is volgens mij in strijd met een van deze genoemde regels van dit team, namelijk dat de regels en afspraken te respekteren zijn.
Dus ik ben naturlijk niet verrast, dat de ploegleiding ermee niet eens was.
Ik doe alleen streng gereformeede diensten... Bovendien heb ik alle wijn zelf opgezopen bij het vieren van de rode trui van Gesink. Vrees dat hem dat dus niet gaat worden met ome Pat ;-)