Strijd in de tweede lijn van Jumbo-Visma wordt heftiger

Strijd in de tweede lijn van Jumbo-Visma wordt heftiger
dinsdag 23 augustus 2022 om 08:30
Analyse

Met een oneliner uit de voetballerij benadrukt teammanager Richard Plugge een deel van de visie van Jumbo-Visma: de kracht van de reservebank bepaalt of je kampioen wordt. In het wielrennen betekent dit dat de tweede lijn in een ploeg een belangrijk aandeel in het succes heeft. Tijdens de ‘Gran Salida’ van de Vuelta a España in Nederland grijpen de thuisrijders uit de tweede laag van het geel-zwart de kans om ‘eventjes’ zelf in de spotlights te treden.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Een dag na Robert Gesink is het de eer aan Mike Teunissen om de leiderstrui in de Ronde van Spanje te dragen. Het logo van de lokale organisatie ‘Vamos Holanda’ wordt alle eer aangedaan. En kopman Primoz Roglic kijkt tevreden toe hoe zijn luxe knechten in hun thuisland de eer hebben om op het podium te staan.

Uitgerekend twee renners die dit jaar hard geconfronteerd werden met de sterkte in de breedte van hun team Jumbo-Visma. Waanden beiden zich twee jaar geleden nog een zekerheid voor de Tour-ploeg, nu werden ze genadeloos gepasseerd door andere renners uit die tweede lijn. Zacht vertaald: op hun posities zijn er inmiddels betere renners in het team.

Hoofdcoach Merijn Zeeman beaamde het na de ploegentijdrit al. Het nemen van harde en soms onprettige beslissingen hoort bij de absolute topsport. Gesink verloor afgelopen zomer bijna zijn drive om nog met de wielersport op het hoogste niveau door te gaan toen hij te horen kreeg dat hij voor de Tour de France werd gepasseerd.

Mike Teunissen vroeg afgelopen zomer, nadat hij een plek in de Tour-ploeg misliep, welke zekerheden hij voor het komende klassieke voorjaar kon krijgen. Geen enkele, was het duidelijke antwoord. Zelfs niet de garantie dat hij zeker was van een plekje voor het Vlaamse blok.

De Limburger vindt zichzelf echter, terecht, meer dan een renner voor koersen van het kaliber van het Circuit Cycliste Sarthe. Daarom maakt hij komende winter de overstap naar Intermarché-Wanty-Gobert, waar hij naast Biniam Girmay de rol van schaduwkopman krijgt en zeker is van een startbewijs in alle grote koersen.

“Al wilden wij ook niet mee gaan in de prijs die zijn nieuwe ploeg bereid is om hem te betalen”, benadrukt Plugge.

Persoonlijke ambities
Dat er ook goede renners Jumbo-Visma verlaten is logisch wanneer de doelstellingen van de ploeg niet meer stroken met de persoonlijke ambities van de renners. Taco van der Hoorn kon twee jaar geleden bij Jumbo-Visma blijven, maar koos voor de vrijheid bij Intermarché.

Robert Gesink in de rode leiderstrui met zijn familie. Foto: Raymond Kerckhoffs

Plugge: “Bij onze ploeg was het Taco’s taak om geregeld op kop van het peloton in dienst van de andere renners te rijden. Hij wilde ook voor zijn eigen kansen rijden. Door zijn overstap naar Intermarché kan hij dat nu en is hij daar ook geregeld zeer succesvol in. Wij hebben de lat echter nog hoger liggen.”

Het gevecht om de startbewijzen voor de renners in de tweede lijn bij Jumbo-Visma zal het komende jaar alleen maar heftiger worden. Al is dit iets wat ze zelf toejuichen. Hoe sterker de tweede lijn, hoe meer druk ook de kopmannen voelen om te presteren. Vanuit de tweede lijn til je het hele niveau van de ploeg naar een hoger plan.

Plugge zei het gisteren voorbij de finish van de tweede rit van de Vuelta hardop: “Wij zijn nu hét topteam in de wielersport. Waar wij vroeger jaagden op de nummer één positie, weten we nu dat er op ons gejaagd gaat worden. Om die te positie te verdedigen moet je je zeker wapenen in de breedte.”

Interne strijd
Als we vooruit kijken naar de Tour de France van volgend jaar zal het voor die acht startbewijzen binnen Jumbo-Visma een interne strijd worden. Het achttal dat afgelopen zomer zo succesvol was op de Franse wegen staat immers ook komend jaar nog onder contract: Vingegaard, Roglic, Van Aert, Kruijswijk, Kuss, Benoot, Laporte en Van Hooydonck. De nieuwkomers Kelderman, Van Baarle en Tratnik zijn zeker ook kandidaten. En dan zijn er nog renners als Dennis, Gesink, Bouwman en Oomen die bij iedere andere ploeg zeker zouden zijn van een Tour-ticket.

“Open en eerlijk communiceren vanaf de eerste seizoensplanningen in november”, noemt Plugge het belangrijkste cement. “Misschien kijken veel renners té veel naar bepaalde wedstrijden. Zij willen altijd op het allerhoogste niveau meedoen en presteren, terwijl het realistischer is dat ze in een andere koers eerder kunnen excelleren en mee doen voor de hoofdprijzen.”

Richard Plugge en Merijn Zeeman. Foto: Cor Vos

Plugge neemt Koen Bouwman als voorbeeld: “Hij wint nu in de Giro d’Italia twee ritten en wordt bergkoning. Hoe groot is de kans dat hij in de Tour de France de bergtrui kan winnen? En kijk naar Gesink. Natuurlijk was hij zwaar teleurgesteld over de Tour de France. Maar deze dag in de rode leiderstrui in de Vuelta a España is ook een hoofdprijs.”

Drie grote rondes
In de zomer van 2019 toen Tom Dumoulin werd overgenomen van Team Sunweb sprak Plugge al over de ambitie om de komende jaren in alle drie de grote rondes mee te doen voor de eindzeges. Daarvoor hadden ze destijds met Roglic, Dumoulin en Kruijswijk drie kopmannen. Inmiddels hebben Roglic en Vingegaard bewezen dat ze een grote ronde kunnen winnen en draagt dit tweetal momenteel het kopmanschap in de grote rondes. De ambitie om in alle drie de grote rondes een gooi te doen naar de eindzege leeft echter nog altijd.

Wie deze dagen goed bij Jumbo-Visma luistert, hoort tussen de regels door dat het idee leeft om Roglic volgend jaar in zowel de Giro d’Italia en de Tour de France uit te spelen. “Daar gaan we pas in november naar kijken”, reageert Plugge diplomatiek wanneer deze vraag rechtstreeks aan hem gesteld wordt.

“Maar stel dat je Roglic opstelt in de Giro d’Italia”, vervolgt Plugge later. “Dan wil je er toch voor zorgen dat hij beter omringd is dan drie jaar geleden toen hij in de Giro d’Italia meespeelde voor de eindzege. Als je op alle vlakken wilt meespelen, dan zal die tweede lijn daar dus ook overal sterk genoeg voor moeten zijn.”

Met Gesink en Teunissen tijdens La Vuelta Holanda in de rode leiderstrui en Christophe Laporte als eindwinnaar van de Ronde van Denemarken laat Jumbo-Visma in deze dagen zien dat er binnen het team ook genoeg oog voor deze mannen is.

Al laten Gesink, Teunissen en Laporte ook omgekeerd zien hoe goed zij daadwerkelijk zijn.

Dit artikel delen:

66 Reacties

Henk Binnenband 20 augustus 2022 om 20:05

Idee is leuk maar je loopt zo ook risico dat de betere renners niet meer willen komen als ze hun gewenste programma niet mogen rijden. Die dag in de rode trui is enkel leuk omdat het in Nederland is, daar trek je geen renners mee.

0
De Zeboe van de Zoncolan 20 augustus 2022 om 20:38

Gezien de renners die er komend jaar weer bij komen lijkt dat risico me nog niet al te groot.

0
de dorpspastoor 20 augustus 2022 om 20:28

Laten ze zien hoe goed ze zijn? Uiteindelijk hebben de mannen van TJV een dijk van een ploegentijdrit gereden, en daarmee staan nu Gesink en Teunissen te pronken in het rood. Maar hoe goed ze daadwerkelijk zijn moet toch echt nog blijken in de rest van de Vuelta.

Verder snap ik het idee van de sterke bank. En wat mij betreft is het aan de renners zelf of ze bij het sterkste collectief willen horen, of bij een iets minder sterk collectief waar ze meer ruimte krijgen om voor eigen kans te rijden.

Daar staat tegenover dat je soms beter gewoon bij een sterk collectief kunt rijden zonder eigen ambities. Kijk naar Vermote bijvoorbeeld, die was juist beter af bij een sterk collectief in een dienende rol… Want voor je het weet deemster je weg bij een b-ploeg terwijl je wanhopig je eigen ambities najaagt.

0
fietsvriend 20 augustus 2022 om 20:37

Wat een luxe, nu de topspelers die op de bank terecht komen tevreden houden.
Goed, nu we hier toch zijn, een poging:

Gesink rijdt nog één jaar, gaat Tour niet meer rijden vrees ik -> misschien proberen Giro te winnen met Roglic als uitdaging.

Oomen en Bouwman -> tenzij het een bizarre klimtour wordt, anders geen (mogelijke) meerwaarde tov 8 die er staan.

Tratnik -> tja, nieuwkomer. Moet wel echt de stenen uit de straat rijden in voorseizoen/jaar maar gaat denk ook mee met Giro Roglic

Kelderman -> vindt stress Tour niks Giro/Vuelta

Dennis -> voor van Hooydonk (was basicslly Dennis’ vervanger dit jaar)

van Baarle -> voor Benoot. Van Baarle Is denk ik de Benoot+ versie. Benoot was wel echt goed deze Tour, maar v Baarle kan dat ook. En NLer (heb persoonlijk niks met dit sentiment maar kan me voorstellen dat het meespeelt voor sponsor)

De 8: van Aert, Vingegaard, Roglic, Kuss, Dennis, van Baarle, Laporte, Kruijswijk

Reserve: Benoot, Kelderman, Bouwman

Maar goed, eerst het parcours maar eens afwachten.

0
kelderfan 20 augustus 2022 om 20:54

Maar wie gaat op kop rijden, als Vingegaard e/o Roglic in ’t “geel” rijden.
Dan ontbreekt Van Hooydonck in ’t achttal.

0
S. Morgenstern 20 augustus 2022 om 21:04

Dennis en Van Baarle kunnen dat héél goed!

0
Romāns Vainšteins 20 augustus 2022 om 21:17

Benoot was echt wel topklasse afgelopen tour, die zou ik zeker niet opofferen voor een wispelturige Dennis. Van Hooydonck als lijfwacht van van Aert was ook prima.

Maar goed, je krijgt nooit die hele ploeg weer heelhuids aan de start en als er 1 uitvalt is van Baarle voor wie dan ook de vervanger.

0
vevie 20 augustus 2022 om 21:22

Ik zou altijd dan Roglic Giro en Vuelta laten rijden. Die kan hij allebei winnen. Is dan veruit in beide rondes de topfavoriet.

Vingegaard lijkt nu dé kopman voor de Tour. Die zal het dan 1 tegen 1 moeten uitvechten tegen Pogacar. Dat wordt wel moeilijker dan met een sterke tweede man, zoals Roglic ernaast.

Ik denk echter niet dat Roglic blij gaat zijn met het rijden van de Giro. Lijkt me best mogelijk dat je dan volgend jaar verneemt dat een Ineos hem daadwerkelijk overneemt.

Kelderman de Giro laten rijden zou ik mooi vinden. Kelderman is nog te goed om te komen knechten. Zou zonde zijn als hij een knechtenrol heeft geaccepteerd.

0
Romāns Vainšteins 20 augustus 2022 om 21:28

Hoho Vevie.

Nu al Pogi vs Vingy als duel aanduiden is voorbarig. Parcours inconnu en er zijn er nog meer. Roglic voorop, wiens verhouding in de tour nu al 2 jaar giswerk is met die crashes. Hindley misschien? Carapaz, Pidcock, REVKET?..

Gelukkig blijft het wielrennen.

0
Alfons Haavers 20 augustus 2022 om 21:30

Ik zou er ook niet zomaar vanuit gaan dat Vingegaard volgend jaar weer een Tour heeft zoals dit jaar. Een tweetand met Roglic lijkt me ook komend seizoen weer interessant om de Tour mee aan te vatten.

Edit: wat dhr. Vainsteins dus (net wat sneller) ook al neertikte.

0
vevie 20 augustus 2022 om 22:06

@Romans/Alfons: jullie hebben helemaal gelijk. Laat me dan igg zeggen dat dit het duel is waar iedereen rekening mee houdt, plus Roglic erbij als hij idd niet naar de Giro wordt gestuurd. Ik noem dit duel omdat dit momenteel de meest allround mannen zijn. De rest komt daar toch net onder. Sommige klimmen beter, maar hebben dan weer een mindere tijdrit en zijn vervolgens niet in staat om (althans, de afgelopen jaren) bergop het verschil te maken.

We gaan het zien. Volgend jaar zou de mooiste Tour qua echte wereldtop mannen in jaren kunnen zijn als Pogacar, Vingegaard, Roglic, Bernal, Carapaz en Hindley allemaal starten. Heel benieuwd vervolgens naar de Giro die dan helemaal voor het grijpen ligt. Die zou ik met rood omcirkelen als ik Evenepoel, Yates, O’Connor, MAL, Mas, Landa, Kelderman, etc, was.

0
Marcus Aurelius 23 augustus 2022 om 09:59

De beste ploeg kopen is niet de beste renners van vandaag kopen, maar die van morgen. Benoot en Van Hooydonck gaan stilaan nu naar hun beste jaren. Met alle respect maar Geesink en Dennis krijgen in het warenhuis al een stickertje opgeplakt waarbij je aandachtig moet zijn omtrent de houdbaarheidsdatum. Ik trek ook wel eens een pak melk open die enkele maanden vervallen is, maar je keuze lijkt me erg gestoeld op nostalgie.

0
nummer3 25 augustus 2022 om 09:05

Dennis is ongeveer even oud als Roglic. Die kan je toch niet vergelijken met Gesink.

0
Murcia 20 augustus 2022 om 21:15

Dat de onderlinge competitie heviger wordt door de kwaliteitsimpulsen van buiten en binnen (zie bv de oogst van de Development ploeg met Kooij als voorbeeld.) is alleen maar positief. Vroeger vond ik de ploeg te lang vasthouden aan renners die geen stappen meer maakten maar was er loyaliteit naar beide kanten toe. Nu heeft men natuurlijk een groter budget wat het ook makkelijker maakt maar daarnaast is de leiding 'harder' geworden in het beoordelen van renners en hun prestaties. Voor mij is dat te prefereren boven het familie model van Rabo.

0
Stabanger 20 augustus 2022 om 21:20

kunne ze vanaf volgend seizoen dan renners wisselen in een grote ronde?

0
Stabanger 20 augustus 2022 om 21:22

Teunissen IS een renner van het kaliber circuit de la sarthe.
Hij won nooit een semi-klassieker, zelfs geen semi-semi-klassieker. Niet meer dan een handvol ereplaatsen.
Tikkie misplaatste arrogantie mijns inziens. Heeftie wel al langer last van.

0
Lalsacien 20 augustus 2022 om 21:34

Dat is jouw mening maar we zullen het zien komend jaar.
Je hebt trouwens talent voor het afbranden van renners.

0
Ezel Eindhoven 21 augustus 2022 om 01:07

Goede renner hoor, zou volgens jaar gewoon 1 of 2 WT dagzeges kunnen pakken in een grote ronde vanuit de vlucht.

Of je daarvoor van ploeg zou veranderen betwijfel ik. Denk dat het financiële plaatje gewoon beter is bij Wanty zoals in het artikel te lezen. Schaduwkopmannen verdienen meer dan knechten. En hij zou bij Jumbo waarschijnlijk geen Tour meer gaan rijden de komende jaren.

0
Retro Lex 20 augustus 2022 om 21:24

Kwaliteit hebben ze genoeg inmiddels maar hoe zit het met de kwantiteit. Denk even aan het artikel. Wie kan Jumbo nog meenemen naar de Vuelta ?
Je hebt een bredere bank nodig om alle pechgevallen en blessures op te vangen. Valpartijtje hier , ongelukje daar, besmetting met het een of ander, motivatie problemen etc.

0
S. Morgenstern 20 augustus 2022 om 21:26

Ze hadden echt moeite om een degelijke ploeg bij elkaar te scharrelen inderdaad..

0
harryjohan71 20 augustus 2022 om 22:20

@Retro Lex Het team van JV in de Vuelta is in ieder geval nog goed genoeg om de ploegentijdrit te winnen. Ze hebben voldoende renners voor het programma dat ze rijden. Ondanks het aantal geblesseerden/niet fit doen ze het nog steeds prima. Dit komt vooral door de kwaliteitsimpuls en de focus op WT wedstrijden en enkele kleinere wedstrijden. Inderdaad is het voor JV nu niet mogelijk om een programma te draaien als de degradatie kandidaten, maar dit is ook niet nodig

0
LomberJack 20 augustus 2022 om 21:27

Als ze de tweede lijn beter gaan betalen dan ze nu doen zal het werken.

0
Alfons Haavers 20 augustus 2022 om 21:27

De wet van de remmende voorsprong… Jumbo-Visma doet er goed aan om te blijven vernieuwen en te verbeteren. Volgens mij is het noodzakelijk om hun positie aan de top te behouden.

De wat oudere renners zoals Kruijswijk en superkopman van de afgelopen jaren Roglic gaan op een gegeven moment onvermijdelijk minder worden, en dan moet de opvolging er al zijn.

Daarnaast denk ik dat Pogacar individueel nog steeds de beste renner van het moment is en dat je die collectief moet kunnen opvangen.

Dat gezegd zijnde vind ik het persoonlijk leuker dat toppers wat meer gespreid zitten maar ik begrijp dat TJV dat natuurlijk anders ziet.

0
Natte spons 23 augustus 2022 om 11:36

Dit jaar in de Tour leek Vingegaard elke beklimming nog wel iets over te hebben op Pogacar, maar dat is geen garantie voor volgend jaar. Ze zitten dicht bij elkaar.

0
Stabanger 20 augustus 2022 om 21:29

Plugge: “Bij onze ploeg was het Taco’s taak om geregeld op kop van het peloton in dienst van de andere renners te rijden. Hij wilde ook voor zijn eigen kansen rijden. Door zijn overstap naar Intermarché kan hij dat nu en is hij daar ook geregeld zeer succesvol in. Wij hebben de lat echter nog hoger liggen.”

oh oh hier zakt m'n broek van af

ik corrigeer vrijelijk: Wij hebben (sinds enkele jaren) nog meer poen om Dylan Van Baarle binnen te halen.

99 van de 100 renners kiezen de carrière van Taco boven die van NVH of Affini

0
Romāns Vainšteins 20 augustus 2022 om 21:35

Ze zullen met lat de te behalen teamdoelen bedoelen, niet zozeer de individuele ontwikkeling en palmares per individuele renner. Ik was er ook weggegaan hoor, maar begrijp wel wat ze bedoelen.

Trouwens heeft Taco een beetje dezelfde koersmentaliteit als Mollema, dat is iets dat in je zit en niet aan te leren. Hij koos eigenlijk zelf net zo goed de verkeerde ploeg.

0
Lalsacien 20 augustus 2022 om 21:38

@Stabanger wederom bepaal jij wat anderen denken.

0
S. Morgenstern 20 augustus 2022 om 21:41

Van der Hoorn vertrok toch toen ze Van Hooydonck haalden en hij nog minder kans had op te schuiven richting enige vrijheid? Wat heeft het halen van Van Baarle daarmee te maken? Dat is nu twee jaar later

0
Murcia 20 augustus 2022 om 21:43

Plugge zegt hier niks waar je broek vanaf zakt, tenzij je natuurlijk bewust zijn woorden negatief uitlegt. De renner van der Hoorn paste niet in de ploeg en dat is logisch omdat hij in een ploeg die als ambitie heeft de grote ronde’s te willen winnen en daarnaast de monumenten geen ruimte kon krijgen voor zichzelf. TJV gaat niet zo snel Wout, Primoz en Jonas inruilen voor de erelijst van Taco en dan kun je elkaar beter de hand geven en je eigen pad kiezen.

0
Stabanger 20 augustus 2022 om 22:52

heb ik mezelf weer de gele troika op de hals gehaald?

@RV daar kan ik inkomen. Net zo goed koos Taco de verkeerde ploeg. (Indien hij goed begrepen had wat hun doelen waren? Maar wij hebben nooit bij die aanwervingsgesprekken gezeten.)

Van der Hoorn moest geen vrije rol in monumenten. Die rijdt semi-klassiekers, jaag op ritten en andere eendagskoersen. Waarom niet voor die Nederlandsche i-den-ti-teit?? Of gewoon om net iets aantrekkelijker over te komen op momenten dat Van Aert niet rijdt?

0
S. Morgenstern 20 augustus 2022 om 22:59

Slapen hap altijd dat soort reacties, les weer geleerd..

Oude wijn in een nieuwe zak waarschijnlijk

0
Murcia 20 augustus 2022 om 23:01

Niet de doelpalen verschuiven Stabanger, of hoe je je in het verleden en de toekomst wilde/wil noemen. Jij vindt telkens nieuwe redenen uit om in elk artikel voor de meest negatieve uitleg hiervan te kiezen. Sommigen zouden dit zelfs provoceren kunnen noemen maar als er dan een inhoudelijke reactie komt geef je niet thuis en kies je voor de whataboutisms en de jijbak.

0
Stabanger 21 augustus 2022 om 00:27

Wie hierdoor geprovoceerd is moet dringend wat minder de narratief onder controle proberen houden. “elk artikel”?? kom op zeg… lekker selectief.

Dit is gewoon mijn mening, wat ik erbij denk, of dat “steek houdt” vind ik niet zo belangrijk.

0
Wim Kruithof 21 augustus 2022 om 06:23

Morgenstern & Murcia, geheel eens. Repeterend verhaal, verbaast reageren dat de gele trojka aanzoeft maar deze respons zelf in werkelijk ieder topic bewust ontlokken.

Ik zal dat soort ineffectieve patronen nooit begrijpen.

0
Japiejo 20 augustus 2022 om 22:56

“Taco van der Hoorn kon twee jaar geleden bij Jumbo-Visma blijven, maar koos voor de vrijheid bij Intermarché”

Oh, dat is nieuw voor mij. Dacht dat zijn contract gewoon niet werd verlengd? Maar hij dus gewoon kunnen blijven?

0
fietsvriend 20 augustus 2022 om 23:19

Had ie niet bij BEAT getekend, en ging last minute toch naar Wanty?

0
Dark Noise 21 augustus 2022 om 00:07

Wat fietsvriend zegt klopt helemaal

0
platteprijs 21 augustus 2022 om 07:51

Ik vond dit ook al een vreemde opmerking van Plugge. Als het idd niet klopt, is het nog vreemder dat Kerckhoffs dit zomaar neerpent.

0
Japiejo 21 augustus 2022 om 09:02

@fietsvriend, klopt. Maar dat hij bij Jumbo Visma kon blijven heb ik nooit gelezen en heeft hij ook nooit aangegeven. Ook al kon hij zn ei niet kwijt, hij zou echt niet vrijwillig van JV naar BEAT zijn gegaan. Hij was gewoon niet meer welkom bij JV.

0
horsm 21 augustus 2022 om 11:23

Volgens mij klopt het niet, dat hij kon blijven. Hij had een aflopend contract dat niet werd verlengd.

0
Anton van Valouwe 21 augustus 2022 om 11:27

Wielerrevue:

“Eind 2020 hing de profloopbaan van Taco van der Hoorn aan een zijden draadje. Jumbo-Visma verlengde zijn aflopende contract niet.”

0
mocca 23 augustus 2022 om 11:26

Kunnen blijven en contract niet verleng, het kan allebij.
Waarschijnlijk kon hij bij Jumbo blijven 9onder voorwarde veel sleurwerk op kop). Als Taco dat niet wil, dan verlengt Jumbo het niet.

0
peterwinnen 20 augustus 2022 om 23:24

Ik was altijd wat kritisch op Jumbo vanwege het geringe Nederlandse aandeel. Kritiek kun je dat nu niet meer noemen, want dat zou gezien alle successen van de ploeg volstrekt belachelijk zijn.
Jumbo heeft duidelijk de keuze gemaakt om succes belangrijker te vinden dat de Nederlandse identiteit. En die snap ik ook best. Het zou daarnaast fantastisch zijn dat de huidige successen leiden tot een bedrijf dat graag in de wielersport instapt en een Nederlandse ploeg uit de grond stampt, a la Wanty of Alpecin.

0
Dark Noise 21 augustus 2022 om 00:06

Met welke Nederlandse speerpunten, Van der Poel en Van Baerle niet meegerekend, zouden ze iets betekenen in de klassiekers? En met welke Nederlandse speerpunten zouden ze een grote ronde kunnen winnen?

0
Poeksel 21 augustus 2022 om 09:53

TJV heeft veel meer Nederlanders dan de gemiddelde Nederlandse WT-ploeg.

0
roeleur 21 augustus 2022 om 01:09

Dit manegement had net zo goed een basketbalteam kunnen promoten en had dat ook gedaan als die sport net zo populair was in NL als de wielersport. Wat ze vergeten is dat deze sport groot is geworden door sporthelden die legendes werden door eigenzinnige karakters en daarmee de toeschouwers in vervoering brachten. Het businnessplan van JV brengt mij alvast niet in vervoering.

0
bunchsprinter 21 augustus 2022 om 02:03

Ik deel de kritiek op Teunissen wel. Prima renner. Kan in kleine koersen als kopman uitgespeeld worden. Laat vandaag ook weer zien dat ie rappe benen heeft. Maar komt in de langere/grotere koersen echt te kort.

0
djboven 21 augustus 2022 om 07:31

Onbelangrijk allemaal, heb liever een NL ploeg.

0
De Zeboe van de Zoncolan 21 augustus 2022 om 07:54

Niemand houdt je tegen er een te beginnen…

0
platteprijs 21 augustus 2022 om 07:56

Het probleem in NL is dat we een of twee procontiploegen missen net zoals in België. Daardoor zijn er voor Nederlandse jonge renners te weinig kansen om prof te worden. Een laatbloeier heeft eigenlijk niet of nauwelijks kans. Ben bijvoorbeeld benieuwd of een Bart Lemmen een profcontract gaat krijgen. Hij zou die kans wel verdienen (en in België ook krijgen).

0
platteprijs 21 augustus 2022 om 07:58

@Nou Zeboe zo vroeg en je hebt je kruit al helemaal verschoten vandaag.

0
Johnnie Doe 21 augustus 2022 om 08:16

Die laatste zin… sorry hoor, wat Gesink kreeg was een kado en heeft niets met zijn kwaliteiten van nu te maken. Bekijken we zijn palmares wat heeft hij zo uitzonderlijk zelf gepresteerd? Een goede hulp dat zeker maar daar rijden er veel van in het peleton. Voor Theunissen geldt hetzelfde, alleen Laporte heeft zijn neus duidelijk aan het venster gestoken (en natuurlijk Tiesj ook).

0
Natte spons 23 augustus 2022 om 11:47

In de tijd dat Gesink opkwam was hij een grote belofte, die een mogelijke kandidaat was om een grote ronde te winnen. Kruijswijk had al laten zien dat ook te kunnen, maar er waren er ineens 2 Nederlandse grote ronde kandidaten.
Zeker na Gesink zijn 5de plaats in de Tour van 2010!
In dat jaar won hij ook nog Montreal en een etappe in de Tour de Suisse.

0
I Langof 21 augustus 2022 om 08:27

Hetzelfde fout als met Tom Dumoulin met zijn beloften en grote worden ga nooit meer gebeuren. Alle overgenomen runners moeten ne eerst laten zien hoe goed zij daadwerkelijk zijn. Omgekeerd, moeten ook kopmannen leveren. De einige excuses zijn ziekte of blessures (zoals bij Foss). Als je een keer de kopmanschap eist of aanneemt (zoals Oomen voor de Giro) heb je successen nodig.

0
Cen Morawec 21 augustus 2022 om 08:48

Zelfs de grote ronde winnaar Tom Dumolin heeft nooit bij deze ploeg een eerlijke kans gekregen. Corona jaar 2020 was allesbehalve normaal, in 2021 kon hij vanwege OS zijn energie eerst tijdens de Benelux tour in de ploeg doelen steken en presteerde ook met met een mooie ritpodium. Daarna een blessure… In 2022 heben wij echt gelezen en gezien hoe wenig respect en steun deze sportlegende kon verwachten.

0
YogiBear 21 augustus 2022 om 09:58

@Cen Voor de miljoenen heeft hij meer dan genoeg kansen gekregen en heeft de ploeg hem alle steun en ruimte gegeven. Alleen als je (zoals jij) blijft denken dat wielrennen een individuele sport is, waarbij het belang van een renner voorop staat en hij heel egoïstisch zijn eigen doelen kan najagen, zou je wellicht kunnen zeggen dat TJV daar nog wat verder in mee had kunnen gaan. Voor de rest zijn jouw comments niet op enig realisme te betrappen.

0
Lalsacien 21 augustus 2022 om 10:08

@Yogibear Geld , geld, en geld. Dat is jouw argument.

0
De Zeboe van de Zoncolan 21 augustus 2022 om 10:11

Wat een nonsens, hij kreeg ook 8n 2022 weer de voorbereiding die hij graag wilde, met het kopmanschap in een grote ronde, en prima knechten.

Alleen moet je dan wel leveren, er zijn namelijk diverse renners in de ploeg die ook graag kopman zijn, en dan kun je niet blijven teren op prestaties uit het jaar kruik.

0
Cen Morawec 21 augustus 2022 om 10:57

@YogiBear

Ik ben met je niet eens: Tom Dumoulin is een sporter met een duidelijke visie, en dat maakt hem bijzonder. Met zijn talenten, hoge ambitieniveau en veeleisende karakter groeide hij uit in het wielermileu tot gerespecteerde tenor. Maar wij heben gelezen in bijvoorbeeld het L´ Equipe in januari over de stage in Girona.

Daar moch Dumoulin als eerste spreken, aan het adres van de nieuwelingen: “Deze regels (van Zeeman) zijn die van de ploeg van geleden, maar weten dat iedereen het met de coaches kan bespreken en beslissen wat goed voor hen is.” Dus wel een individuele sport.

Maar volgens het L´ Equipe stukje verder was ploegleiding niet met Tom eens.

0
S. Morgenstern 21 augustus 2022 om 11:10

Basisafspraken en ruimte om die inhoudelijk te bespreken klinkt als samenwerken. De verhalen die jij steeds presenteert klinken alsof een ploeg in dienst zou moeten staan van de individuele renners. Dat laatste is in een teamsport als wielrennen, waarbij je elkaar nodig hebt om tot grote prestaties te komen, natuurlijk niet werkbaar.

Maar dat weet je zelf waarschijnlijk eigenlijk ook wel, alleen moet de feilloze held feilloos blijven, terwijl hij zelf ironisch genoeg juist zo'n bijzondere topsporter was door zijn besef van zijn eigen feilbaarheid.

0
I. Karner 21 augustus 2022 om 15:28

@Cen

Quote:
“Daar moch Dumoulin als eerste spreken, aan het adres van de nieuwelingen: “Deze regels (van Zeeman) zijn die van de ploeg van geleden, maar weten dat iedereen het met de coaches kan bespreken en beslissen wat goed voor hen is.” Dus wel een individuele sport.
Maar volgens het L´ Equipe stukje verder was ploegleiding niet met Tom eens.”

Nee, dat was in L´Equipe niet per se zo geschreven. Jij heeft iets vergeten. Daar stond namelijk ook voor deze quote een verklaring, waarom Tom Dumoulin als eeste sprak. Hij heeft zelf initiatieve genomen, omdat alle andere belangrijke TJV wielrenner op dat moment doping kontrole moesten doen en ze niet aanwezig waren. Inklusive kopmanen. En Tom Dumoulin had het als nodig, om te vertellen, dat er team regels zijn, maar dat iedereen met DS kan anders bespreken. Iemeand heeft hier al de regels van TJV in het verleden genoemd. En wat Dumoulin voorstelde, is volgens mij in strijd met een van deze genoemde regels van dit team, namelijk dat de regels en afspraken te respekteren zijn.
Dus ik ben naturlijk niet verrast, dat de ploegleiding ermee niet eens was.

0
Klein Verzet 21 augustus 2022 om 10:37

Als plezier en individuele ambities plaats moeten maken voor de scoringsdrift van managers dan zullen steeds meer “werknemers” met tegenzin aan de slag gaan. Nee, Plugge en Zeeman zijn zeer goed bezig. Echt heel begenadigde zijlijndeskundigen met het Hollandse hart op de goede plaats: wielrennen is geldverdienen zonder aanziens des persoons.

0
De Dikbilgorgel van Dorestad 21 augustus 2022 om 11:05

Zoals de tegenzin er bijvoorbeeld deze Vuelta en pak ‘m beet in Denemarken vanaf spat?

0
de dorpspastoor 21 augustus 2022 om 11:35

Of zoals Lefevere, die pas op de kar van het dameswielrennen springt als er geld te halen is, en het een goede “return on investments” heeft. Laten we Lefevere naturaliseren tot Hollander!

0
Marik 21 augustus 2022 om 11:58

Kom je een keer preken in ons dorp, pastoor? Ik weet zeker dat er bepaalde sujetten zijn die nog te bekeren zijn. Dan kijk ik of ik nonkel Patrick kan overhalen om erbij te zijn.

0
de dorpspastoor 21 augustus 2022 om 12:13

@Marik,
Ik doe alleen streng gereformeede diensten… Bovendien heb ik alle wijn zelf opgezopen bij het vieren van de rode trui van Gesink. Vrees dat hem dat dus niet gaat worden met ome Pat ;-)

0

Headlines

Populair

Materiaalzone