Strava routeplanner en segmentcompetitie kost u voortaan 5 euro per maand

dinsdag 19 mei 2020 om 12:11
Strava routeplanner en segmentcompetitie kost u voortaan 5 euro per maand

Een route plannen, een (uitgebreid) klassement opzoeken of statistieken opvragen op Strava? Dan kan vanaf nu alleen als je betalend lid wordt en dat kost je 5 euro per maand.

We blijven sporten tijdens de coronacrisis. En we gebruiken ook steeds meer sportapps zoals Strava om onze activiteiten te delen. Vooral de stijging in gebruik van de populaire app sinds het begin van de lockdown in maart is opvallend. Toeval of niet, net nu hebben de oprichters van de Amerikaanse app beslist om een aantal functies achter de betaalmuur te steken.

Stippel je vooraf een route uit in de app, dan zal je vanaf nu lidmaatschap moeten betalen om die functie te behouden. Ook de populaire segmentcompetitie is niet meer voor alle gebruikers beschikbaar. Enkel wie betaalt, krijgt de volledige ranglijst te zien. De top tien is wel nog gratis te bekijken. Ook jouw eigen activiteit en die van je vrienden is niet meer te zien zonder een abonnement. Een lidmaatschap bij Strava kost 5 euro per maand als je een jaarlijks abonnement neemt.

Investeren
“Zo verbeteren we de langetermijnvooruitzichten van Strava”, aldus oprichters Mark Gainey en Michael Horvath. “We zijn nog geen winstgevend bedrijf en moeten dat wel worden om je nog beter van dienst te kunnen zijn. Dat houdt in dat vanaf vandaag een paar gratis functies die bijzonder complex en duur zijn om te onderhouden, zoals segmentklassementen, worden opgenomen in een betaald lidmaatschap. In de toekomst zijn meer nieuwe functies alleen beschikbaar voor betalende leden: we investeren het meest in sporters die in ons investeren.”

“De focus op betaalde lidmaatschappen garandeert dat we er over tientallen jaren nog steeds voor sporters kunnen zijn, met dezelfde open benadering als nu. De opbrengst van de lidmaatschappen willen we rechtstreeks investeren in meer en betere functies. We willen een product maken dat zo goed is dat je er graag voor betaalt.”

Dit artikel delen:

36 Reacties

Deo 19 mei 2020 om 13:33

Slimme zet van Strava. Ik denk dat de meeste mensen die geïnteresseerd zijn in deze klassementen wel het geld er voor over hebben. Het merendeel wilt gewoon hun persoonlijke voortgang bijhouden.

04398 19 mei 2020 om 14:40

Segmenten waren eigenlijk alleen leuk als je voor jezelf een bepaald pr wil rijden of om te vergelijken met vrienden/familie. Degene die dat interessant vinden moeten hier dan maar voor betalen. En voor de route uitstippelen zijn er genoeg alternatieven online te vinden die gewoon gratis zijn.

ssj 19 mei 2020 om 14:52

Ai dat is jammer. De in de titel genoemde functies zijn net de 2 waarvoor ik Strava gebruik. Hebben anderen nog gratis alternatieven om makkelijk goede routes te maken?

Samlambeej 19 mei 2020 om 16:24

@ssj
ride with gps

ssj 19 mei 2020 om 21:03

Thanks!

LucasR 20 mei 2020 om 10:22

Anders betaal je gewoon die 5 eurootjes voor een prachtige service als Strava. Snap niet dat mensen hierover piepen – het is eerder vrij bijzonder dat je jaren gratis gebruik hebt kunnen maken hiervan.

Merlinappa 20 mei 2020 om 10:51

Komoot! Erg leuke interactieve routebouwer. Erg veel data ook, meer dan bij Strava.

Samlambeej 20 mei 2020 om 14:09

@LucasR
Andere mensen maken hun eigen kosten/baten afweging. Voor de routeplanner zijn er gratis alternatieven en voor de klassementen heb ik persoonlijk echt geen 60euro/jaar over.

Arie den Blanken 20 mei 2020 om 14:59

Vind ik niet jammer want beide keek ik nooit naar en gebruikte ik nooit.
Routes tekenen doe ik al meer dan 10 jaar in het programma Mapsource (Basecamp is wellicht nog iets geavanceerder)
Hoe hard of langzaam anderen fietsen c.q. lopen boeit me niet. Het enige wat ik leuk vind van Strava is waar iemand is geweest. M.a.w. de kaartjes is het enige wat echt interessant is en dat blijft in de gratis versie. Routes downloaden ging al niet zonder betaald account maar ik tekende ze voor wegritten gewoon in Mapsource even over.
Voor onverharde ritten is het downloaden van een track wel de aangewezen weg en daar heb ik een truukje voor.

Jungle Man 21 mei 2020 om 17:06

@ssj
Cycle meter is iets soortgelijks.
Ik twijfel momenteel ook tussen 60 EUR of teruggaan naar cycle meter. Had anders geweest als het max EUR 36 (3/maand) was geweest.

ssj 21 mei 2020 om 20:57

Dank allen! Ik ga ze testen

Samlambeej 19 mei 2020 om 16:24

Dan maar niet.

lnnrt 19 mei 2020 om 16:46

Ik betaal al sinds 2014 voor Strava, en heb eerlijk gezegd geen idee welke functies dan beschikbaar worden. Ik gebruik het zoveel, ik kijk er elke dag op, stippel al mijn routes erop uit, wat ik heerlijke voorpret vind, en bekijk mijn ritjes er met veel plezier op terug, dan is 5 euro per maand echt een koopje vind ik.

LucasR 20 mei 2020 om 10:23

Precies, en wij als trouwe subscribers gaan er nu 5 euro per maand op vooruit. ;-)

Arie den Blanken 20 mei 2020 om 15:01

Die voorpret kan ik me hellemaal inbeelden maar doe ik in Mapsource. Dat programma heeft veel meer mogelijkheden.

aardappeljager 19 mei 2020 om 16:52

Per wanneer gaat dit zo zijn? Merk er nu nog niets van

04398 19 mei 2020 om 22:21

“Dat houdt in dat vanaf VANDAAG een paar gratis functies die bijzonder complex en duur zijn om te onderhouden, zoals segmentklassementen, worden opgenomen in een betaald lidmaatschap.”

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er tot op heden ook nog niks van merk. ik heb gebruik strava gewoon gratis en kan nu nog steeds routes maken en segmenten bekijken.

KnightBiker 21 mei 2020 om 11:39

Er is een 2 maanden gratis periode… ik verwacht dat iedereen daar genoeg notificatie over krijgt. Waarschijnlijk moet je wel ergens mee akkoord gaan maar blijft gebruik dan even hetzelfde.

xistnc 19 mei 2020 om 22:33

Ik ben benieuwd hoe dat werkt met mijn (beperkte) jaarabonnement. Als ze dit per direct invoeren, krijg ik minder functies dan waar ik verwacht(-te) voor te betalen.

Los daarvan vind ik dit een wat makkelijke manier om de wildgroei aan segmenten aan te pakken. Dat kan ook anders, waardoor de beheerslast en -kosten afnemen.

Leonard Stiksma 20 mei 2020 om 08:15

“Ook jouw eigen activiteit en die van je vrienden is niet meer te zien zonder een abonnement.”

Slaat eigen activiteit hier enkel op een specifieke prestatie op een bepaald segment of op je gehele rit? Als dat laatste het geval is zou het de gratis app namelijk tot totale nutteloosheid reduceren.

Bastiaan Gaillard 20 mei 2020 om 10:01

Ik gebruik de app al jaren zonder een cent betaald te hebben. Nooit zo over nagedacht, maar ik ben nu overgegaan op de betaalde versie.

Segmenten bekijken en routes bouwen gebruik ik nou eenmaal vaak, en om dan 60 Euro voor een jaar te betalen na al die jaren gratis, vind ik prima.

volvie 20 mei 2020 om 12:58

Tja, of je houdt het gratis en je kijkt naar je kosten… Ik vind dat Strava wel erg veel mensen in dienst heeft voor een online database systeem. Segmenten worden door gebruikers gevuld en zaken zoals de routeplanner, look and feel zijn meestal een eenmalig project (misschien met wat incrementele aanpassingen). Als straks niemand het meer gebruikt omdat je ervoor moet betalen, dan is Strava ook ten dode opgeschreven.

KnightBiker 21 mei 2020 om 11:31

180 man voor wat Strava is is niet veel personeel, en daarvan is hooguit de helft direct bezig met de ontwikkeling van het product. TomTom heeft 2000 tot 4000 mensen in dienst.

Het gebruik van Strava verschilt nogal: routes maken etc heb ik niet nodig behalve als ik op vakantie ga. En ik denk dat voor heel veel mensen geld: ze zitten er voornamelijk op vanwege het sociale media aspect. Kuddo’s geven en delen, kijken hoe je het doet op segmenten tegenover je vrienden en soms tegen de top.

Afhankelijk van het gebruik vind ik 5 euro erg veel of wel okay. Als je er alleen komt voor de kuddo’s en leaderboards is 60 euro per jaar wel een erg groot bedrag. Als routeplanner heeft het voordelen omdat je weet dat routes populair zijn bij fietsers. Dat plus training analyses maakt het bedrag eventueel aanvaardbaar maar die laatste 2 features kan je ook elders halen.

Voor mezelf kijk ik alleen naar de leaderboards en wat anderen voor leuke dingen doen: daar zou ik persoonlijk ook een social media strategie bij verwachten: banners en toegepaste reclame passen daar beter bij dan abonnementsgelden.

Jasper11 20 mei 2020 om 14:13

Het eerste dat in me opkwam: dit zat er een keer aan te komen. Als gratis gebruiker kreeg je al zoveel opties en data en dat ook nog eens zonder reclame. Prima dat Strava dit nu doet. Enerzijds willen ze zoveel mogelijk gebruikers binden, maar het verschil tussen opties betaald en niet betaald is voor de grootste groep denk ik te klein, dus betaalden er kennelijk te weinig. Ik vind het opvallend dat ze daarom ook pas nu deze keuze maken. Wat is hun visie dan eigenlijk?

Voor mij is de 5 euro per maand meer dan waard, nog meer (verbeterde) data en routemaker. Ben wel benieuwd welke kan dit opgaat. Strava is de grootste en hopelijk blijft dat zo want zeker nu denk ik dat er geen completer/beter platform is.

Overigens, na de app-update van gister is alles nog steeds inzichtelijk dus zal de beperking gefaseerd ingevoerd worden lijkt me?

Voor meer leesvoer een interessant en verdiepend artikel van DC Rainmaker dat hij hieraan gewijd heeft, inclusief een hoop commentaren.
https://www.dcrainmaker.com/2020/05/strava-cuts-off-leaderboard-for-free-users-reduces-3rd-party-apps-for-all-and-more.html

Arie den Blanken 20 mei 2020 om 17:03

Is dit artikel ook in het NL-s te lezen want in het Engels is het voor mij nauwelijks leesbaar.
Frans, Duits of zelfs Italiaans mag ook want die talen kan ik minder slecht lezen dan Engels.

Kelder is de Man 20 mei 2020 om 20:27

Zit nagenoeg op minimumloon, maar 5 per maand is altijd wel ergens op te besparen. Snap het goed en eigenlijk al bizar dat alles gratis is.

KnightBiker 21 mei 2020 om 12:08

Afhankelijk van hoe je het gebruikt is 5 Euro veel of acceptabel. Maar als ik het vergelijk met andere media vind ik het veel. Amazone Prime is 2.99 p/m bijvoorbeeld, Spotify is 10 euro. (Bij beiden gaat daarheen hoop geld naar rechten) Idem Netflix. Bij Strava zijn dergelijke kosten er niet.

Daarnaast: strava bestaat bij de gratie van Data & die data komt van zijn gebruikers:
Die map data + gebruikers wordt ook verkocht aan City Planners & andere marketing doeleinden. Zelfs als we niet betalen, betalen we met data.

If it ain’t on Strava I’d didn’t happen.
Wordt vervangen voor:
If it ain’t on Strava you haven’t paid.

Dit is het gene wat Het risico voor Strava inhoud: maak er teveel een betaalde Dienst van en dan gaat het sociale aspect ervan af: dan kan je ook gebruiken via de software die bij je fiets computer komt of opensource route planners.

Voor mij zou de drempel veel eerder liggen bij een bedrag dat zowel op maand basis als op jaarbasis laag is. 2 tot 3 euro p/m

Maar eigenlijk, Strava maakt voor mij veel meer sense als Social Media tool, gelijk aan GMail & Facebook. Ik zit er voor het grootste deel om sociaal te zijn en daar past ook bij wat mijn vrienden doen: vakantie plannen, fiets materiaal kopen, vervoer opties regelen, een afspraak maken met een fietsen maker etc etc. Strava laat een hoop toegepaste marketing opportuniteiten liggen.

Arie den Blanken 22 mei 2020 om 14:07

Voor mij ongeveer hetzelfde. Ik kijk alleen naar de kaartjes van de ritten van mijn volgers om te zien of er nog nieuwe wegen zijn die ik niet ken of die soms ondertussen verhard zijn. Of om ergens wegenwerken voorbij zijn, e.d. En vraag dat dan middels een "reactie".
Zelf plaats ik al mijn activiteiten (fietsen , boodschappen doen , wandelen , schaatsen) op Strava Eerder hield ik deze parameters bij in een excel-bestand. Als ik het goed begrijp heb ik ook na de aangekondigde wijzingen geen betaald account op Strava nodig.
Snelheden , segmenten , hoogtemeters etc. interesseren me nauwelijks iets. Die zouden wat mij betreft afgeschaft mogen worden van het stimuleert het "horken" gedrag van veel kromme sturenfietsers op de openbare weg. Een verbetering zou al zijn slechts segmenten toe te laten op afgesloten parkoersen van een wielervereniging.

Michelangelo 21 mei 2020 om 21:04

Ik was al heel lang aan het twijfelen of ik voor de “betaal-versie” zou gaan. Het zou voor mij een soort beloning zijn, een cadeau aan mezelf.
Maar nu is het eigenlijk geen keuze meer. Want klassementjes kijken van jezelf en je vrienden valt nu ineens weg.

Klotige is wel dat ik nu misschien ga betalen voor exact hetzelfde als wat ik mezelf pakweg een maand geleden cadeau wilde doen. Maar nu is het plezier ervan ineens een heel stuk anders….

Romāns Vainšteins 21 mei 2020 om 22:27

Doe je het niet.

leor 16 22 mei 2020 om 16:00

Een gevalletje scorito, eerst proberen zoveel mogelijk mensen te binden, om dan zwaar te cashen. Jammer !

Arie den Blanken 22 mei 2020 om 19:11

Dat kon niet uitblijven. Is een veel voorkomende manier van modern ondernemerschap. Is ook niet erg als het gaat om in principe overbodige dingen.

Romāns Vainšteins 22 mei 2020 om 20:21

Wel mooi als dan iedereen collectief die shit dumpt. Ojee, toch nie cashen boe hoe.

Derierre de la course 22 mei 2020 om 21:02

Das wel zon beetje het hedendaags kapitalisme. Jaren lang zonder winst een enorm gebruikersbestand opbouwen totdat je eigenlijk onmisbaar bent. Op die manier enorm veel groter zijn dan naaste concurrentie zodat die geen enkele kans maken. En vervolgens je product “betaald” maken. Of dusdanig karig onbetaald dat mensen wel een betaald abonnement nemen.

De andere optie is om het vol te hangen met reclame. Wordt het ook niet vriendelijker van.

vanSpringel 24 mei 2020 om 15:10

Precies dat ! Ook wel een beproefde methode van eerst binden, dan afhankelijk maken. Die verslaving hangt ook sterk af of je de betreffende verslavingsgenen met je geboorte je leven lang gratis hebt meegekregen.

Arie den Blanken 24 mei 2020 om 14:31

Ik heb een grote voorkeur voor reclames negeren en/of wegklikken dan aan geld uitgeven.

Headlines

Materiaalzone

Populair