Strava routeplanner en segmentcompetitie kost u voortaan 5 euro per maand
Een route plannen, een (uitgebreid) klassement opzoeken of statistieken opvragen op Strava? Dan kan vanaf nu alleen als je betalend lid wordt en dat kost je 5 euro per maand.
We blijven sporten tijdens de coronacrisis. En we gebruiken ook steeds meer sportapps zoals Strava om onze activiteiten te delen. Vooral de stijging in gebruik van de populaire app sinds het begin van de lockdown in maart is opvallend. Toeval of niet, net nu hebben de oprichters van de Amerikaanse app beslist om een aantal functies achter de betaalmuur te steken.
Stippel je vooraf een route uit in de app, dan zal je vanaf nu lidmaatschap moeten betalen om die functie te behouden. Ook de populaire segmentcompetitie is niet meer voor alle gebruikers beschikbaar. Enkel wie betaalt, krijgt de volledige ranglijst te zien. De top tien is wel nog gratis te bekijken. Ook jouw eigen activiteit en die van je vrienden is niet meer te zien zonder een abonnement. Een lidmaatschap bij Strava kost 5 euro per maand als je een jaarlijks abonnement neemt.
Investeren
“Zo verbeteren we de langetermijnvooruitzichten van Strava”, aldus oprichters Mark Gainey en Michael Horvath. “We zijn nog geen winstgevend bedrijf en moeten dat wel worden om je nog beter van dienst te kunnen zijn. Dat houdt in dat vanaf vandaag een paar gratis functies die bijzonder complex en duur zijn om te onderhouden, zoals segmentklassementen, worden opgenomen in een betaald lidmaatschap. In de toekomst zijn meer nieuwe functies alleen beschikbaar voor betalende leden: we investeren het meest in sporters die in ons investeren.”
“De focus op betaalde lidmaatschappen garandeert dat we er over tientallen jaren nog steeds voor sporters kunnen zijn, met dezelfde open benadering als nu. De opbrengst van de lidmaatschappen willen we rechtstreeks investeren in meer en betere functies. We willen een product maken dat zo goed is dat je er graag voor betaalt.”
ride with gps
Andere mensen maken hun eigen kosten/baten afweging. Voor de routeplanner zijn er gratis alternatieven en voor de klassementen heb ik persoonlijk echt geen 60euro/jaar over.
Routes tekenen doe ik al meer dan 10 jaar in het programma Mapsource (Basecamp is wellicht nog iets geavanceerder)
Hoe hard of langzaam anderen fietsen c.q. lopen boeit me niet. Het enige wat ik leuk vind van Strava is waar iemand is geweest. M.a.w. de kaartjes is het enige wat echt interessant is en dat blijft in de gratis versie. Routes downloaden ging al niet zonder betaald account maar ik tekende ze voor wegritten gewoon in Mapsource even over.
Voor onverharde ritten is het downloaden van een track wel de aangewezen weg en daar heb ik een truukje voor.
Cycle meter is iets soortgelijks.
Ik twijfel momenteel ook tussen 60 EUR of teruggaan naar cycle meter. Had anders geweest als het max EUR 36 (3/maand) was geweest.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er tot op heden ook nog niks van merk. ik heb gebruik strava gewoon gratis en kan nu nog steeds routes maken en segmenten bekijken.
Los daarvan vind ik dit een wat makkelijke manier om de wildgroei aan segmenten aan te pakken. Dat kan ook anders, waardoor de beheerslast en -kosten afnemen.
Slaat eigen activiteit hier enkel op een specifieke prestatie op een bepaald segment of op je gehele rit? Als dat laatste het geval is zou het de gratis app namelijk tot totale nutteloosheid reduceren.
Segmenten bekijken en routes bouwen gebruik ik nou eenmaal vaak, en om dan 60 Euro voor een jaar te betalen na al die jaren gratis, vind ik prima.
Het gebruik van Strava verschilt nogal: routes maken etc heb ik niet nodig behalve als ik op vakantie ga. En ik denk dat voor heel veel mensen geld: ze zitten er voornamelijk op vanwege het sociale media aspect. Kuddo’s geven en delen, kijken hoe je het doet op segmenten tegenover je vrienden en soms tegen de top.
Afhankelijk van het gebruik vind ik 5 euro erg veel of wel okay. Als je er alleen komt voor de kuddo’s en leaderboards is 60 euro per jaar wel een erg groot bedrag. Als routeplanner heeft het voordelen omdat je weet dat routes populair zijn bij fietsers. Dat plus training analyses maakt het bedrag eventueel aanvaardbaar maar die laatste 2 features kan je ook elders halen.
Voor mezelf kijk ik alleen naar de leaderboards en wat anderen voor leuke dingen doen: daar zou ik persoonlijk ook een social media strategie bij verwachten: banners en toegepaste reclame passen daar beter bij dan abonnementsgelden.
Voor mij is de 5 euro per maand meer dan waard, nog meer (verbeterde) data en routemaker. Ben wel benieuwd welke kan dit opgaat. Strava is de grootste en hopelijk blijft dat zo want zeker nu denk ik dat er geen completer/beter platform is.
Overigens, na de app-update van gister is alles nog steeds inzichtelijk dus zal de beperking gefaseerd ingevoerd worden lijkt me?
Voor meer leesvoer een interessant en verdiepend artikel van DC Rainmaker dat hij hieraan gewijd heeft, inclusief een hoop commentaren.
https://www.dcrainmaker.com/2020/05/strava-cuts-off-leaderboard-for-free-users-reduces-3rd-party-apps-for-all-and-more.html
Frans, Duits of zelfs Italiaans mag ook want die talen kan ik minder slecht lezen dan Engels.
Daarnaast: strava bestaat bij de gratie van Data & die data komt van zijn gebruikers:
Die map data + gebruikers wordt ook verkocht aan City Planners & andere marketing doeleinden. Zelfs als we niet betalen, betalen we met data.
If it ain’t on Strava I’d didn’t happen.
Wordt vervangen voor:
If it ain’t on Strava you haven’t paid.
Dit is het gene wat Het risico voor Strava inhoud: maak er teveel een betaalde Dienst van en dan gaat het sociale aspect ervan af: dan kan je ook gebruiken via de software die bij je fiets computer komt of opensource route planners.
Voor mij zou de drempel veel eerder liggen bij een bedrag dat zowel op maand basis als op jaarbasis laag is. 2 tot 3 euro p/m
Maar eigenlijk, Strava maakt voor mij veel meer sense als Social Media tool, gelijk aan GMail & Facebook. Ik zit er voor het grootste deel om sociaal te zijn en daar past ook bij wat mijn vrienden doen: vakantie plannen, fiets materiaal kopen, vervoer opties regelen, een afspraak maken met een fietsen maker etc etc. Strava laat een hoop toegepaste marketing opportuniteiten liggen.
Zelf plaats ik al mijn activiteiten (fietsen , boodschappen doen , wandelen , schaatsen) op Strava Eerder hield ik deze parameters bij in een excel-bestand. Als ik het goed begrijp heb ik ook na de aangekondigde wijzingen geen betaald account op Strava nodig.
Snelheden , segmenten , hoogtemeters etc. interesseren me nauwelijks iets. Die zouden wat mij betreft afgeschaft mogen worden van het stimuleert het "horken" gedrag van veel kromme sturenfietsers op de openbare weg. Een verbetering zou al zijn slechts segmenten toe te laten op afgesloten parkoersen van een wielervereniging.
Maar nu is het eigenlijk geen keuze meer. Want klassementjes kijken van jezelf en je vrienden valt nu ineens weg.
Klotige is wel dat ik nu misschien ga betalen voor exact hetzelfde als wat ik mezelf pakweg een maand geleden cadeau wilde doen. Maar nu is het plezier ervan ineens een heel stuk anders....
De andere optie is om het vol te hangen met reclame. Wordt het ook niet vriendelijker van.