Strade Bianche: Jumbo-Visma kondigt ploeg rond Wout van Aert aan
Jumbo-Visma heeft bekendgemaakt welke zeven renners zaterdag aan de start staan van Strade Bianche. Speerpunt van de ploeg is Wout van Aert, die vorig jaar op een glansrijke manier de wedstrijd over onverharde wegen wist te winnen.
Van Aert verkende gisteren samen met Tobias Foss, Robert Gesink, Chris Harper, Nathan Van Hooydonck, Timo Roosen en Paul Martens het parcours van Strade Bianche. Na afloop stond hij de media te woord en liet hij weten klaar te zijn voor de Toscaanse klassieker. “Ik heb zeker de laatste week mooie stappen kunnen zetten. Het zit allemaal goed met het gevoel en de wattages.”
“Hier komen nog veel meer gasten samen dan tijdens het openingsweekend. Je moet die twee gasten (doelt op Mathieu van der Poel en Julian Alaphilippe, red.) zeker in het oog houden, maar het is één van de sterkste deelnemersvelden die we dit jaar te zien krijgen. Het is verstandig om meer jongens in de gaten te houden.”
“Er doen traditioneel veel klimmers mee. Ik vind dat heel mooi en dat toont aan hoe belangrijk deze wedstrijd is geworden”, aldus Van Aert, die zaterdag zijn eerste wegkoers van het seizoen zal betwisten. De klassiekerspecialist verbleef de voorbije weken voor een trainingsstage op het Spaanse eiland Tenerife.
Selectie Jumbo-Visma voor Strade Bianche (6 maart)
Wout van Aert
Tobias Foss
Robert Gesink
Chris Harper
Nathan Van Hooydonck
Timo Roosen
Paul Martens
Lijkt me sterk dat dit één van de zwakste opstellingen zal zijn.
Verder ben ik het wel eens dat het onzin in hoor. Van Aert alleen al is beter dan wat de meeste WT teams opstellen. Maar 1 echte zekerheid als knecht zou niet vervelend zijn. Iemand waarvan je weet dat de kans behoorlijk is dat ie de finale mee kan rijden.
Die wacht op de laatste klim.
Van Hooydonck viel op De Muur terwijl hij in tiende positie zat, moest zich helemaal achteraan het pak weer in gang trekken en in de afdaling terugkomen, maar kwam vervolgens alsnog als twaalfde boven op de Bosberg. Allemaal zaken die niet opvielen, maar wel duidelijk maken dat hij daar zeker bij de beste twintig renners op de klimmetje hoorde.
en on topic ivm zwakte Jumbo: het is niet echt een afstoppingskoers he: de Strade is zo zwaar dat het gaat om overleven, de enige ploegenstrategie die hier kan tellen is de één na de andere laten demarreren zodat de rest moet achtervolgen. Daar zullen DQS en Ineos ideaal voor zijn samengesteld. En in die zin is dit idd een zwakke Jumbo opstelling.
Jij bent eigenlijk de enige die hem niet graag ziet koersen volgens mij. Los van voorkeur van renner.
Zelfs met een Teunisse, overschat in mijn ogen en er is ook niet veel knecht aan, is er niemand die als schaduwkopman kan fungeren. Bij andere teams (muv Alpecin, uiteraard, geen WT) is er overal minimum 1 schaduwkopman en dan nog 1 a 2 superknechten.
Het ligt niet aan het budget van JV, ik concludeer dan maar dat het een bewuste keuze is.
daar is ie weer, schrijven jullie, tja. bij de klimploeg kan de helft van de ploeg de ronde winnen als ze aan de start komen. bij de klassiekerploeg ... kan de helft van de ploeg misschien aankomen.
Denk jij serieus dat bijv. Gesink er al 20 km na de start vanaf ligt? Of zit je weer eens uit je nek te kletsen?
Kwestie van keuzes maken, meer niet. Waar wil je als sponsor vooral exposure. Dat soort gedoe.
En in Vlaanderen lijkt het soms wel eens dat het seizoen enkel om het voorjaar draait. Vandaar ook de taggenevijftig koersen op zoveel bij zoveel kilometer van dezelfde steenpuisten. Vinden we bijna allemaal leuke koersen, maar even afstand nemen doet de blik hier wellicht wat minder vertroebelen.
pertinent onjuist. wat heeft dit met het klassieke vlaamse voorjaar te maken? kijk naar de andere teams: fuglsang, alaphilippe, pogacar, buchmann, mollema.
ik heb het over de ondersteuning. die kan ook van roglic en andere komen.
of rijdt WVA volgens jou geen grote ronden?
NB als je er te ver vanaf staat, dan zie je niets meer
Maar voor de van Aert-liefhebber snap ik de frustratie wel. Toch denk ik dat juist de Strade een koers is waar je met een ploeg zoals van Aert nu prima ondersteund wordt. De besten komen toch bovendrijven op de grindpaden. Alleen zoals genoemd, de luxe van een meesterknecht bij een gevalletje materiaalpech kan wel heel zwaar wegen. Maar van Aert is een eenmansploeg, zoals VDP dat ook is. Die redden zichzelf prima met (arguably) slechte ploeg om zich heen.
edit: overigens altijd beetje vervelend als mensen hun reacties later gaan aanpassen, zo verander je de nuance van de discussie. Zet er dan iets bij om dat duidelijk te maken.
Wat een taboe om de klassieke ondersteuning van JV ondermaats te noemen zeg.
Er wordt gehamerd omdat je het punt lijkt te missen. Andere wielercultuur, andere doelgroep, andere prioriteiten. Je moet als Plugge of Kees/Mieke denken. Niet als Lefevere of Jonas/Goedele.
Je verbaast je over zaken die in spiegelbeeld bij bijv. een QS gesteld kunnen worden. Daar zie je jaarlijks voorjaarsploegen met enkel kopmannen of meesterknechten. En dat alleen maar voor de maanden maart-april, als je de kermiskoersen niet meetelt. Snijd dan wat in de voorjaarsploeg om een echte klassementsploeg op poten te zetten. Vind ik niet he, maar net zo goed een non-discussie volgens mij.
En de Urans/ Martins van deze wereld waren echt niet minder dan Gesink of Kruijswijk zoveel jaar terug. Bovendien is er pas sinds kort rond Alaphillipe inderdaad wat betere ondersteuning.
De focus ligt al jaren op klassementen bij Jumbo en voorgangers. En door dat proces is het ultieme doel bij de ploeg een nr 1 plek in de Tour geworden. Iets dat de laatste jaren zo geëvolueerd is.
Want die favoriet voor de overwinning, die hadden ze voorheen nooit en toch was dezelfde focus op klassementen er altijd al.
Eigenlijk, vind ik het maar raar dat je je er over verbaast. Maar goed.
Dat taboe is er niet, sterker nog: jullie Vlamingen plempen hier bijna elk topic over Van Aert vol met die opmerking :) Het heeft er ook mee te maken dat jullie in België die ploeg eigenlijk niet zo goed kennen. Hoeveel onzin er in de Vlaamse media over Jumbo wel niet wordt beweerd, en dat heeft natuurlijk ook z'n weerslag op het publiek. Een Chris Harper zal jullie bv. weinig zeggen, terwijl gelijkaardige renners van QS of Lotto al hun eigen fanclub in Vlaanderen hebben.
omdat ik blijkbaar diegene ben die het niet snap, slimme kerels zijn jullie toch he. graag antwoord op de vraag waarom er hier niemand is over de door jullie zo bejegende tourploeg?
dat is mijn punt. en zoek nu zelf maar naar bij DQS, UAE, INEOS en andere topploegen. daar staan ze wel aan de start.
Als WvA nu wint morgen, is dat dan ondanks of mede dankzij zijn ploeg? En als Bernal morgen zijn voorbereiding op de Tour om zeep helpt door een valpartij in een afdaling op het grind, wat vindt de wereld dan van het opstellen van je Tourfavoriet? En wat dán over de beslissing om je Tourploeg (waar bij Jumbo het seizoen hoofdzakelijk om draait) in deze koersen niet in de loterij te gooien?
Kep er niet zo'n uitgesproken mening over als jij, maar vind wel dat er genoeg tegenin te brengen is op wat je stelt. Meer niet.
Het zijn wel stoere beslissingen van die andere ploegen, dat kan je wel zeggen.
De reden dat Primoz er niet is lijkt mij gelegen in zijn kans om de laatste grote voorjaarskoers van een week die hij nog niet heeft gewonnen dit jaar wel op zijn palmares te zetten. Kruijswijk heeft baat bij veel kilometers om een goed seizoen te draaien dus zijn rondes te prefereren boven eendagswerk. Tony is in de rondes de vaste maat van Primoz en dus ook voor hem P-N. Kuss heeft als doel dit jaar om vaker als kopman voor het rondewerk te presteren en mag dit gaan bewijzen in Catalonië. Teunissen is geblesseerd en Bennett wordt naar P-N gestuurd als meesterknecht voor Primoz. Men maakt keuzes net zoals bij andere ploegen.
Dumoulin was een onaangekondigde buitenkans, geen bouwsteen die al op papier begroot was als potentiële versterking.
Denk je ook niet?
Wielerflitsforum na elke bekendmaking van de selectie: Dit is de slechtste ondersteuning van een kopman die ik ooit gezien heb in een world tour wedstrijd.
Lachen altijd weer.
wat was je punt? lachen, tja, blij voor je, inhoudelijk nog iets?
Jumbo heeft een aantal van de beste kopmannen ter wereld. Met name Roglic en van Aert. Ze hebben een aantal hele goede schaduwkopmannen en knechten, met name rond Roglic. En ze hebben een aantal grote talenten met name voor de sprints en het klim/heuvelwerk.
De omkadering van Wout in het eendagswerk is wel gewoon het zwakste punt. En hoewel het nog steeds ok is is het wel logisch dat er wat kritiek op is. Zeker met het wegvallen van Teunissen is er gewoon heel weinig zekerheid dat Wout diep in de finale nog eens kan profiteren van een helpende hand in een geel zwart shirtje.
Dit soort wederzijds provoceren probeer je best volledig te negeren, al lukt het me ook niet altijd.
Net zoals Jumbo en Ineos een klasse apart zijn in het klimwerk.
Maar een kopman als Van Aert (top-3 klassieke renner ter wereld ) verdient op zijn minst wel 1 goeie luitenant en dat is niet altijd zo evident (nog minder zonder Teunissen).
Ik hoop dat Gesink nog een eindje meekan en dat Harper zijn goeie benen van UAE meeneemt, maar voor de rest zie ik niemand in de laatste 50km komen.
Maar ook wel niet onbelangrijk, Harper kwam bergop binnen met mannen genre Hermans, Meintjes en Powless. Nu niet zo indrukwekkend (ook niet slecht).
Deze mannen en Gesink kunnen echt wel een tijdje mee met van Aert in dit pittige heuvellandschap
Hetgeen wat ik hierboven soms lees is dat WVA een topper mist naast hem om hem te ondersteunen. Een topper ernaast is een halve rivaal, het kan handig zijn, maar zo-iemand gaat heus niet zonder morren zijn wiel afstaan omdat deze zelf het gevoel gaat hebben dat hij kan winnen. Dat hebben renners als een Foss en een Martens niet, omdat de kans dat zij met de bloemen naar huis mogen haast miniem is, dus die gaan zich volledig geven voor hun kopman.
Overigens zijn er heus niet zo veel ploegen met een beter team dan Jumbo. GVan Avermaet heeft one-hit-wonder Calmejane bij zich, VDP heeft een Meurisse die wel iets kan uitsteken, Fuglsang is Fuglsang en als hij niet valt, is Felline nou ook niet echt zo sterk, Bahrain heeft niemand die echt kan winnen, Bora zit zonder Sagan en Schachmann, en de anderen kunnen waarschijnlijk enkel volgen, EF heeft Bettiol, een bejaarde Langeveld (te vergelijken met JV, al is Bettiol minder dan WVA), Groupama mag me verbazen met Geniets, al is Küng nou niet de meest explosieve, en daar moet WVA wel mee meekunnen, DSM is nou ook niet geweldig, Trek heeft hetzelfde als Groupama met een Mollema die niet echt zo explosief is, Formolo viel tegen in UAE tour, en dan zijn er nog een heel deel ploegen die niet echt een rol spelen. Uiteindelijk is enkel Quickstep (maar die zijn dan ook wel echt buiten categorie) en Ineos (al is Bernal debuterend en Kwiat gevallen) beter.
En stel je voor dat het deze zomer dan wél lukt. Ze winnen de tour met Roglic. Dan hebben ze nog steeds iets heel knaps gedaan, maar iets wat wel ieder jaar gebeurd. Ja, het komt in de wielerhistorie, maar lang onthouden word het niet. De tour winnaar van 1975, thenevet vs Roger de vlaeminck, de man die geschiedenis schreef en in die periode 4x Roubaix won. Ik zou het antwoord wel weten.
Ik weet niet of Van Aert al top ging zijn tijdens de klassiekers in Maart-April ( nog uit blessure kerend ).
G.Bennett rijdt bij een normale Lombardije niet naar de 2e plaats.
In LBL is roglic normaal geen 110%, maar nu met supervorm uit TdF. En dan nog moest Alaphil rare dingen doen (want Roglic was eigenlijk traagste uit dat groepje).
Maar ze hebben natuurlijk wel al die grote overwinningen binnen en ze hebben natuur met Roglic en Van Aert 2 vd beste renners ter wereld.
Maar ik denk dat iedereen wel akkoord kan gaan dat Van Aert nog wel iemand verdient naast hem voor het klassieke werk
Of de gemiddelde Nederlander erg opgewonden wordt mocht Roglic de Tour winnen is een ander verhaal.