Stevige kritiek op organisatie Volta ao Algarve, maar Arnaud De Lie heeft andere mening
foto: Cor Vos
woensdag 19 februari 2025 om 19:30

Stevige kritiek op organisatie Volta ao Algarve, maar Arnaud De Lie heeft andere mening

De organisatie van de Volta ao Algarve moet het na de chaotische slotfase van de openingsetappe van de Volta ao Algarve flink ontgelden, maar volgens Arnaud De Lie moeten de renners vooral naar zichzelf kijken. “We wisten dat het naar links was”, zei de Belgisch kampioen na afloop tegen Het Nieuwsblad.

“We hadden de finale verkend en we hadden alles goed bestudeerd. Maar plots ging iedereen naar rechts. Dan moet je zelf ook wel mee naar rechts gaan met de rest van het peloton, anders breng je anderen misschien ten val.”

“Het is de eerste renner van het peloton die de motor gevolgd heeft. Iedereen weet dat de motor niet tot aan de finish rijdt en dat die op een bepaald moment afdraait. De organisatie kan hier niet veel aan doen. We hebben als renners tegenwoordig zo veel tools om het parcours te verkennen. Dan mag dit niet gebeuren”, is De Lie van mening.

Eerste renner blijkt een ploeggenoot
Wat De Lie op dat moment nog niet wist, is dat notabene zijn ploeggenoot Jarrad Drizners als eerste de verkeerde afslag nam. De sprintaantrekker van Lotto steekt zijn hand dan ook deels in eigen boezem. “Het is een domme fout, maar er was geen duidelijke signalisatie” reageert hij bij Sporza. “Als je de herhaling bekijkt, zal je zien dat ik in het midden van de rotonde al aan het rondkijken ben.”

“Er waren ook geen dranghekken, tot we op het rechte stuk zaten. Het ging zo snel en het instinct nam over. We hadden gisteren nog verkend, maar het was heel onduidelijk en dat komt iedereen in het peloton duur te staan. Plots zag ik geen dranghekken aan beide kanten. Het was allemaal heel verwarrend. Ik denk dat iedereen in het peloton zal bevestigen dat het zeer onduidelijk was. Ook op de ploegbus heerste er achteraf vooral verwarring.”

RIDE Magazine
16 Reacties
19-02-2025 19:44
Chapeau Arnaud, om het lef te hebben om de werkelijke toedracht weer te
geven en dus ook duidelijk is dat de éérste renner, onterecht de motor volgde
en de andere renners hem als schaapjes gevolgd zijn.

Nu komt ook de aap uit de mouw dat er renners zijn die hun huiswerk niet
gemaakt hadden, en Ganna uiteindelijk de pineut in dit verhaal geworden is
door wél snugger geweest te zijn om de kennis te hebben en een pijl naar links zag.
    19-02-2025 20:16
    Ik gun Ganna een dikke vis dit jaar.
    19-02-2025 21:48
    @Badgio Je kunt natuurlijk ook eens een keer minder extreem en je reactie zijn en minder overtuigd van je eigen gelijk. Heb de beelden nu meerdere keren bekeken en er zijn drie zaken die meespelen waarvan jij alleen de eerste oppakt. 1) De renners dienen de route te kennen, 2) de organisatie dient het parcours middels goede bewegwijzering, afzettingen en seingevers aan te geven, en3) op dit punt dient de motor veel meer afstand te nemen. Dus nee, het zijn niet alleen de renners die een fout maken en dat is niet ‘de werkelijke toedracht’.
    19-02-2025 22:08
    Nota bene zijn eigen ploeg dan… Logisch dat je instinctief rechts aanhoudt als er geen hekken staan imo, bij u moet er echter altijd lef aan te pas komen precies we zitten niet in een hollywood film van good old arnold in de jaren 80 he.
    20-02-2025 08:00
    De Lie is een heerlijke eerlijke!
19-02-2025 21:30
Organisatie had beter kunnen doen, maar renners ook. Mooi dat Drizners hier zijn eigen domme fout ook toegeeft. Kan gebeuren zo een dingen (misschien best geen afleiding maken op een rondpunt?). Wel gevaarlijk natuurlijk, zeker als er dan nog sprinters zijn die het nodig vinden om door te sprinter terwijl ze daarna toegeven dat ze wisten dat ze verkeerd zaten.

En Ganna? Die moet gewoon die overwinning krijgen natuurlijk. Zeer belachelijk dit. Niet zijn fout dat de rest verkeerd rijdt en in de UCI regels staat toch duidelijk dat renners altijd verantwoordelijk zijn om de goede weg te kiezen.
    19-02-2025 22:05
    Het is gewoon bizar dat Ganna niet die rit mag houden, waarom dan precies? Hij kwam toch als eerste over de meet?
19-02-2025 19:42
Goede nuchtere reactie. Vervelend dat het zo ging, maar toch minder kwalijk dan pakweg niet aangegeven verkeerzuiltjes of paaltjes in de laatste km of dat soort zaken. Wielrennen op de openbare weg is best ingewikkeld en al uitstervende (hoi Nederland), enige nuchterheid mag dan wel.
19-02-2025 21:14
Ik volg de Lie en ook andere renners met dezelfde visie wel, het peloton is toch een blob waar zo iets mafs gebeuren kan wanneer het helemaal vooraan fout gaat. Ook een polonaise kan wel eens het water in lopen toch?
    20-02-2025 00:38
    Nee natuurlijk niet, dit mag gewoon niet gebeuren. Er moeten gewoon officials staan op de weghelft van de afleiding. Dan gebeurt zoiets nooit.
    20-02-2025 05:44
    Wat RV bedoelt is dat een peloton een organisme op zich is, zoals een polonaise.
19-02-2025 19:42
Even Apeldoorn bellen......
19-02-2025 20:55
Prima reactie van De Lie, maar het neemt niet weg dat die afleiding door de organisatie fout was vormgegeven. Je moet dat op een duidelijke plek doen waar je deels ook een dranghek kunt neerzetten, en niet op een rotonde die je aan 2 kanten openlaat. En ook Drizners gaf de fout toe.
Toch wel jammer dat Ganna dus nu het slachtoffer is van de overtuigingskracht van de overige wel klagende sprintersploegen.
20-02-2025 00:38
Het wordt weer eens duidelijk dat Arnaud niet vooraan in de rij stond toen de hersencellen werden uitgedeeld
    20-02-2025 07:00
    Stond je zelf nog achter hem?
    20-02-2025 08:31
    Neen, hij stond in de verkeerde rij aan te schuiven.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine