Steven Kruijswijk: “Weer een traditioneel zware Giro”

woensdag 31 oktober 2018 om 21:32

foto: Sirotti

Volgens Steven Kruijswijk hebben de parcoursbouwers van de Giro d’Italia een ‘traditioneel zware’ ronde uitgetekend. Dat zei hij vanavond in het radioprogramma Langs de Lijn En Omstreken. Onze 31-jarige landgenoot van LottoNL-Jumbo reed de Italiaanse rittenkoers al zevenmaal, maar heeft nog geen keuze gemaakt of hij in 2019 opnieuw aan de start verschijnt.


Steven Kruijswijk wierp vandaag alvast een eerste blik op het parcours van de 102e editie van de Giro d’Italia. Hoewel hij momenteel een rustperiode geniet, blikte hij op de radio alvast kort vooruit. “Het is eigenlijk gewoon weer een traditioneel zware Giro – met toch wel wat tijdritkilometers, maar ook een zware slotweek.”

Of hij na een jaar afwezigheid weer terugkeert in de Italiaanse rittenkoers, weet hij echter nog niet. “Ik reed afgelopen jaar de Giro niet, maar wel een heel goede Tour – dat smaakt ook wel naar iets om naar terug te keren. Maar ik wil ook graag naar Italië. Ik wil dus heel veel, maar uiteindelijk moet je verstandig zijn en een goede keuze maken. Wat dat gaat zijn, moeten we nog even zien.”

Mooie ritten
De zestiende rit naar Ponte di Legno met passages over de Gavia en de Mortirolo kon alvast op zijn enthousiasme rekenen. “Dat zijn wel mooie ritten, ritten waar ik echt naar uitkijk. Maar in de Tour heb je die ook… Kortom, ik weet het nog niet. Misschien rijd ik ze allebei wel, dan hoef ik niet te kiezen.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

jessevdalen 31 oktober 2018 om 21:55

Ik hoop toch de tour en roglic de giro

kelderfan 31 oktober 2018 om 22:53

Deze Giro lijkt mij toch geknipt voor Steven Kruijswijk. Dat zal best een zware Giro worden.

Mwielerfan 31 oktober 2018 om 23:24

In de tour kan hij alleen met het geluk van perraud op het podium komen. Dat moment van geluk heeft hij misschien al in giro 2016 gehad. In de giro zie ik hem wel echt podium voor meedoen.

Col du Bramont 1 november 2018 om 08:35

In de Giro 2016 verloor Kruijswijk door een pech moment. Bizar dat iemand als het gaat om deze Giro iemand Kruijswijk met het begrip geluk kan associëren.
Door pech verloor hij de Giro 2016, een klein sneeuwbultje over een steentje waardoor zijn voorwiel weggleed en hij in de sneeuw muur terecht kwam.
Nibali profiteerde professioneel en correct van deze pech.

Kelder is de Man 1 november 2018 om 09:22

Inderdaad. Zit hier ook weer met verbazing te lezen. Bijna 4 minuten voorsprong op de 2de, dat red je niet met geluk.

Sonsbach Allstars 1 november 2018 om 11:25

hmmm ik vind geluk ook een minder goed gekozen woord. Maar dat vind ik van pech ook…Kruiswijk werd in de laatste ritten door Nibali onder druk gezet; door te demarreren in de afdaling bijvoorbeeld. En de druk van de laatste dagen roze trui verdedigen was er al. Druk maakt alles anders en een foutje is dan zo gemaakt. Ik zie het nog steeds als de verdienste van Nibali ipv de pech van Kruiswijk.

assen 1 november 2018 om 11:59

Kruissie was die Giro super, en een klasse beter dan de rest, tot zijn val.

horsm 1 november 2018 om 09:35

Misschien toch de combinatie Giro (kopman) en Tour (schaduwkopman) voor Steven?

rovi 1 november 2018 om 09:36

Met die heuvelachtige tijdritten lijkt me dit een topparcours voor Roglic, die zou hier zelfs zomaar eens kunnen winnen.

In Frankrijk zie ik Jumbo niet zomaar als kanshebber, zeker niet omdat er ook nog een sprinttrein mee moet. Dus of Kruijswijk/Roglic allebei mee in een vergelijkbare rolverdeling als dit jaar in de tour of Roglic de Giro en Kruijswijk naar de tour om weer als smaakmaker (=veel publiciteit) te fungeren

kelderfan 1 november 2018 om 12:34

Met positie 4 en 5 in de laatste TdF ben je geen kanshebber in 2019?

rovi 1 november 2018 om 12:56

Wel een outsider en ook zeker kanshebber op het podium, maar ik zie niet direct waar ze de winst t.o.v. Froome/Thomas en Dumoulin gaan halen in een ronde die toch redelijk vergelijkbaar is met 2018. Dan zou ik met Roglic zijn capaciteiten in heuvelachtige tijdritten vol voor de Giro gaan.

assen 1 november 2018 om 12:00

Het traject van Kruissie zal niet onafhankelijk zijn van dat van Roglic. Benieuwd wat ze bekokstoven!

Brabander 1 november 2018 om 12:31

Idem
Wel goed dat ze verschillende kanten op kunnen met 2 prima ronderenners.

irrichman 1 november 2018 om 15:02

Ah met Georgie Bennett hebben ze nog een schaduwkopman / luxeknecht. Die heeft zich in de Vuelta uiteindelijk weggecijferd nadat hij ook rond plek 10 rond reed. Zijn motortje en tijdrit brengen hem meestal ook net niet hoger dan die regionen, maar kan de koers mede bepalen. Gesink, Tolhoek, Sep Kuss, mooie ploeg voor in de bergen.

Ze zullen ook met van Poppel en Groenewegen gaan kijken welke rondes geschikt zijn en of ze daar een of twee mannen voor mee mogen nemen. Voor het controleren van de koers in de sprints doen ook andere ploegen mee, maar wellicht toch 1 lead-out en 1 tempobeul daar voor? Luxeproblemen!