Steven Kruijswijk verliest tijd: “Was te verwachten”

donderdag 11 juli 2019 om 18:17
Steven Kruijswijk verliest tijd: “Was te verwachten”

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk was niet in staat om de beste klimmers te volgen op La Planche des Belles Filles. De kopman van Jumbo-Visma verloor in de loodzware slotkilometer meer dan een halve minuut op Geraint Thomas. “Dit was te verwachten, maar er komt nog veel aan”, zo vertelde hij na afloop aan de NOS.


Kruijswijk wist lange tijd zijn wagonnetje aan te haken, maar in de absolute slotfase ging het licht uit bij de 32-jarige klimmer. “Ik kraakte op het grind”, zo begint hij zijn verhaal. “Het was vandaag schade beperken. Julian Alaphilippe werd perfect gebracht. Toen hij ging, wist ik dat ik niet mee zou kunnen.”

De Brabander verloor uiteindelijk 35 seconden op de winnaar van vorig jaar: Geraint Thomas. “Helaas, maar zijn er nog een aantal beter. Ik doe er niet dramatisch over, aangezien er nog veel komt. Ik had een mooie voorsprong opgebouwd door de ploegentijdrit, maar ik heb nu iets ingeleverd.”

“De Tour duurt nog lang”
Kruijswijk zakt in het klassement naar plek acht. Zijn achterstand op geletruidrager Giulio Ciccone is iets meer dan één minuut. “Het is wat het is, de Tour duurt nog lang”, blijft hij strijdvaardig. De Nederlander kon in finale nog rekenen op steun van een sterke George Bennett.

Dit artikel delen:

73 Reacties

Jean Dumas 11 juli 2019 om 18:18

Zoetemelkiaans jargon

flitsvolger 11 juli 2019 om 19:39

Voor ”Ik ben teleurgesteld”?

Jean Dumas 12 juli 2019 om 09:11

Parijs is nog ver.

kielabokki 11 juli 2019 om 18:20

Was idd te verwachten hier. Misschien valt het ietwat tegen. Edoch, week 3.

Emergo 11 juli 2019 om 19:08

De Mytische week 3 !!!! Maar heeft die echt tot nu toe in de Tour veel opgeleverd ???

Tinus1984 11 juli 2019 om 18:21

Goed ingeschat van te voren. Stuk zwaarder dan menig ander klimmer zoals bernal quintana. Dus nog netjes schade beperkt gehouden. Jansen vandaag ook erg sterk.

Martin theunissen bij Groenewegen gebleven en rustig naar boven gereden met oog op morgen.

ghostwriter 11 juli 2019 om 18:34

Teunissen.

Lalsacien 11 juli 2019 om 18:39

Theunissen???? Of bedoel je Teunissen!!!

Max01 11 juli 2019 om 18:53

Was het nou muggezifter of muggenzifter
On topic JV heeft echt een mooi collectief/mooi uitgebalanceerde oeg

JosebaBeloki 11 juli 2019 om 18:22

Ik had ook wel op verlies gerekend maar toch op minder dan nu. Het is geen Kruijswijk-klim maar dat geld net zo goed als voor Thomas.

Geen schande Thomas heeft natuurlijk ook een veel grotere staat van dienst, maar had dit jaar echt gehoopt en verwacht dat Kruijswijk mee zou doen voor winst. Podium zie ik nog alle kansen toe, dus blijf chauvinistisch en optimistisch

Jacco van Stierop 11 juli 2019 om 19:54

Als chauvinist juich je voor Landa neem ik aan?

kelderfan 11 juli 2019 om 18:23

Jammer dat hij op ’t laatst niet meer mee kon met de toppers. Ik had hem hoger in geschat. Hopelijk kan hij zich nog verbeteren.

jessevdalen 11 juli 2019 om 18:25

@josebabeloki als je verwacht dat hij voor winst meedeed ben je wel erg optimistisch

xistnc 11 juli 2019 om 18:25

Een super-Kruijswijk had in deze fase van de Tour hooguit iets dichter gezeten. Als hij slecht zou zijn, had hij veel meer verloren. Zijn tijd komt nog wel.

Lord Melchett 11 juli 2019 om 18:30

Mee eens. Je mag ook geen wonderen verwachten van kruijswijk. Ik ben benieuwd waar hij over twee weken staat.

GroenewegenDylan 11 juli 2019 om 18:28

Wellicht heeft Kruijswijk wel perfect naar de 3e week toe gepiekt.

platteprijs 11 juli 2019 om 18:32

Was te verwachten, maar Kruijswijk heeft wel veel zwakheden om ooit nog eens podium te rijden: verteert een stijle helling slecht, kan helemaal niet versnellen en daalt zwak. Niet vreemd dat ze Dumoulin zo graag erbij hebben. Maar goed, Parijs is nog ver en misschien tegen beter weten, hoop ik op een topdrieplek.

Scott Sunderland 11 juli 2019 om 18:43

Mee eens.

Groningen 11 juli 2019 om 18:58

+1

o ja joh 11 juli 2019 om 19:04

Ennnn…….zo is het.

Random wielerliefhebber. 11 juli 2019 om 19:11

stijle hellingen bestaan niet.

Gelukkig heeft Kruijswijk ook sterke punten, zijn tijdrit is een stuk beter als de andere klassementsmannen.

Ook zijn recuperatievermogen hoort bij de besten.

yo-eddy 11 juli 2019 om 20:20

@Random Wielerliefhebber

……beter als???? …. dat is een stijlfout ;)

Jean Dumas 12 juli 2019 om 09:13

Voor een top drie moet hij stabieler rijden dan Yates, een betere tijdrit rijden dan Pinot en moet een van de INEOS-mannen eruitvallen. Het hangt er dus weer om.

Martino87 11 juli 2019 om 18:32

Het was wel jammer dat hij al achteraan begon op de laatste klim, kost toch weer energie om naar voren te gaan.

Rudie Marien 11 juli 2019 om 18:35

Top 5 zou uitstekend zijn en is ook wel zijn doelstelling denk ik, top 10 misschien realistischer

Random wielerliefhebber. 11 juli 2019 om 18:43

Podium is zijn doel, dat lijkt me ook nog steeds binnen handbereik met zijn sterke 3e week en tijdrit. Er kan nog veel gebeuren

kleomantre 11 juli 2019 om 22:43

De tour is dit jaar zwakker bezet, namelijk een vermoeide Nibali, geen Froome, geen Dumoulin en dan heb je meteen 3 van de 4 beste klassementsrenners van de afgelopen jaren. Hou je alleen Thomas (gewonnen 1x) en Quintana over die bewezen beter presteren of hebben gepresteerd. De rest is van hetzelfde of lager niveau. Heb je alleen Bernal als opkomende man bij die nog niet te peilen is.

FDJ 11 juli 2019 om 18:35

Kruijswijk zijn tijd komt nog wel. Vrij naar Gert Jakobs: Die Colombiaanse punaisewippers hadden hier nog meer tijd moeten pakken. In de derde week gaan ze weinig op hem pakken en in de tijdrit alleen maar extra verliezen.

tdfan 11 juli 2019 om 18:39

Kruiswijk heeft het hele seizoen nog niet laten zien bergop met de besten mee te kunnen. Dat zal deze Tour niet anders zijn.

alvaro mejia 11 juli 2019 om 19:17

Kruijswijk is in rittenkoersen van een week nooit bij de allerbesten. Dit is ook nog de eerste week en een aankomst die hem minder ligt. Hij heeft in het verleden wel laten zien in een grote ronde bij de besten te zitten. Ik heb er nog goede hoop op dat hij naarmate de ronde vordert meer kan laten zien en wellicht het podium kan halen als hij beter hersteld dan alle frisse mannen nu.

john 11 juli 2019 om 18:43

Ja volgend jaar Dumoulin met Roglic in de tour en Kruiswijk samen met Poels afbouwen bij Sunweb

ghostwriter 11 juli 2019 om 20:54

God no! Ik ben een fan van Jumbo-Visma en heb veel liever Kruijswijk dan de oh zo saaie Dumoulin met zijn maniertjes.

Omhoog73 11 juli 2019 om 21:06

@geestschrijver we weten ondertussen nu wel dat je allergisch bent voor Tom. En daarnaast een Jumbo fetisj hebt. Tom was de enige die de spanning vorig jaar nog in de tour hield, dit werd vandaag op de Belgische tv nog gezegd. Bovendien Tom is een aanvulling voor Jumbo natuurlijk. Dit ziet een blinde zelfs!

ghostwriter 11 juli 2019 om 21:16

Wat kinderachtig bericht. Sinds wanneer is een fan van een ploeg zijn hetzelfde als een fetish hebben. Dat Dumoulin een geweldige wielrenner is klopt maar hij zijn manier van rijden is in mijn ogen ongelofelijk saai en dat hij maniertjes heeft ziet een blinde zelfs. Ik heb veel liever Kruijswijk en Roglic in de ploeg waar ik fan van ben dan Dumoulin. Ik denk dat ik veel minder een fan van Jumbo-Visma zal zijn als Dumoulin naar die ploeg gaat.

Omhoog73 11 juli 2019 om 23:09

Saai?, Tom is vaak een aanvallende renner geweest de afgelopen jaren. Nee een Contador is het niet, maar we hebben hem vaak genoeg zien aanvallen toen hij in vorm was. Ok al is het af en toe twijfelkont en een "overanalyticus" als het minder gaat, echter het is wat het is. Wellicht dat een frisse Jumbo wind hem goed doet. Let maar op, straks gaat Tom je wildste natte Jumbo tourwinst droom doen uitkomen (Of heb je liever dat Roglic de tour wint?).

Mr10B 12 juli 2019 om 11:07

Ben het met ghostwriter eens. Sterker nog heb liever Kruijswijk die 4de wordt bij Jumbo-Visma dan Dumoulin die de Tour wint.

Scott Sunderland 11 juli 2019 om 18:46

Maar om de Tour te winnen zou hij ook dit soort dingen beter moeten kunnen. Met een beetje geluk zal hij echt de top 10 wel halen in Parijs. Dat is altijd knap, maar het zou leuk zijn om nu eens wel het podium te halen in een grote ronde.

YogiBear 11 juli 2019 om 18:52

“Met een beetje geluk zal hij echt de top10 wel halen”. Dus iemand die vorig jaar 4e en 5e wordt in twee grote rondes heeft nu geluk nodig om de top10 te halen? Krijg toch het idee dat er af en toe sprake is van waan van de dag. Ik zou zeggen; winnen alleen maar met echt heel veel geluk, top3 mogelijk, top5 normaliter wel.

kleomantre 11 juli 2019 om 22:58

@Scott De eerste zin heb je wel wat gelijk in, de rest van de reactie raakt kant noch wal. Zelfs mindere goden als Bauke Mollema en Daniel Martin trekken nog wel een 5de tot 8ste plek over de streep. Zet je alle klassementsrenners die er momenteel zijn met goede vorm in 1 ronde dan haalt Kruiswijk nog wel met gemak de top 10.

bartp25 11 juli 2019 om 18:48

Rustig aan mensen dit was ingecalculeerd. Dit was voor kruiswijk de moeilijkste aankomst in de hele tour, plus nog eens de eerste week. Het podium is ambitieus maar zeker nog mogelijk, hij staat 15 seconden achter op de eerste echte klassementsman. Is 1 van de betere tijdrijders en staat bekend om het feit dat hij minder snel verslechterd dan menig ander in de laatste week.

Willem Grevers 11 juli 2019 om 18:50

Precies mijn gedachte.!

Willem Grevers 11 juli 2019 om 18:48

Kruiswijk was te verwachten, zijn weken en klimmen komen nog. Fijn voor hem dat Bennet goed is. Bardet viel tegen.
Groenewegen morgen?

Akse 11 juli 2019 om 18:49

Ik denk dat Kruijswijk voorafgaand aan de tour getekend zou hebben als hij binnen 15 seconde van de Ineos kopmannen zou staan na deze etappe. Deze etappe ligt hem totaal niet en al helemaal niet in een 1e week. Mij verbaast het dus niets dat Bennett voor Kruijswijk eindigt deze etappe. Deze etappe lag George beter dan Steven. Lekker voor Jumbo dat ze op twee paarden kunnen gokken in het klassement om de twee kopmannen van Ineos en Movistar te kunnen schaduwen.

Johnny7 11 juli 2019 om 18:50

Dit was te verwachten dus niets aan de hand. Bennet is goed dus niet meer op het vlakke op kop laten rijden, was sowieso al belachelijk maar goed. Waar was De Plus?

Verweggistan 11 juli 2019 om 18:55

Die was in een tweede pelotonnetje verzeild geraakt na een breuk in de afdaling van, ik meen de tweenalaatste, klim en een inspanning doen om weer terug te komen.

bike698 11 juli 2019 om 18:59

Ligt het aan mij of ziet Wout Poels eruit als een alien zo mager.. dat kan.niet gezond zijn…

Demprino 11 juli 2019 om 19:00

De fameuze 3de week van kruijswijk valt in realiteit al een tijdje tegen. Maar ik hoop dat deze dan deze tour weer terug is.

thorsen 11 juli 2019 om 19:08

Het kan allemaal nog enzo, maar TOCH ben ik een beetje teleurgesteld en had ik op meer gehoopt

stijnos 11 juli 2019 om 19:14

Je hoopt altijd op meer maar dan is gezien de slotkilometer en de timing van de eerste bergrit de wens gewoon de vader van de gedachte. Verlies is enigzins beperkt (kan beter kan slechter) en door de goede ploegentijdrit staat hij er nog steeds prima voor.

peterwinnen 11 juli 2019 om 19:17

Opvallende mildheid voor kruijswijk hier. Ik vond hem niet best, ook op steile pukkels beter can hem gezien.
Meestal ben ik te positief, dus vergeef me.

debarreman 11 juli 2019 om 19:39

Ach, kijk toch eens naar deze etappe in 2014.

  • 1
  • 2