Steven Kruijswijk sluit na volgend seizoen zijn carrière af
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
zaterdag 17 mei 2025 om 07:00

Steven Kruijswijk sluit na volgend seizoen zijn carrière af

De bijna 38-jarige Steven Kruijswijk gaat zijn aflopende contract met Visma | Lease a Bike verlengen. De Nederlander geldt als cultuurdrager bij de geelzwarte formatie van Richard Plugge. Aanvankelijk werd gedacht dat 2025 zijn laatste seizoen was, maar alle partijen zijn het ermee eens dat de Noord-Brabander nog een jaar van grote waarde kan zijn. Het seizoen 2026 gaat wel Kruijswijks laatste in het profpeloton zijn, vertrouwen meerdere bronnen WielerFlits toe.

In 2026 begint de klimmer aan zijn twintigste seizoen binnen de ploeg. Bij de junioren liet Kruijswijk zich in 2005 gelden in (Vlaamse) Ardennen-wedstrijden, waarna hij terecht kwam bij de vermaarde Van Vliet-EBH Advocaten-ploeg. Na een sterk NK U23 in 2006 – waar Kruijswijk de eerste niet-Rabo-renner in de uitslag was – mocht de jongeling zich melden bij de opleidingsploeg van de boerenleenbank. Aanvankelijk viel hij niet veel op; in die tijd stonden Lars Boom, Tom Leezer, Martijn Maaskant en Bauke Mollema te boek als de grootste talenten van Rabobank U23.

Talent ontdekt als invaller
Het duurt tot 2009 voordat Kruijswijk komt bovendrijven. Dat jaar rijdt hij een aantal goede resultaten bijeen en pakt hij in Zuid-Limburg de Nederlandse beloftentitel op de weg. Rabobank beloont hem vervolgens met zijn eerste profcontract. In mei van dat jaar moet hij Óscar Freire op het laatste moment vervangen in de Giro d’Italia. Waar de ploeg hem in het voorjaar nog inzette in koersen als de E3 Prijs en Gent-Wevelgem, ontdekt de Nederlander in de Giro zijn klimmersbenen én naar wat later zijn grote kwaliteit blijkt: Kruijswijk verzwakte geen moment in de slotweek.

Kruijswijk komt in 2011 net voor latere eindwinnaar Alberto Contador over de meet in Sestrière – foto: Cor Vos

In de laatste acht etappes van die Giro eindigt hij vijf keer bij de eerste twintig, niet toevallig vijf keer een bergetappe. In Peio Terme doet hij vanuit een omvangrijke vroege vlucht zelfs mee om de ritzege, maar eindigt de jongeling als derde. Hij besluit die Giro – nota bene als invaller – op een achttiende plek in het eindklassement. “Een ronderenner geboren? Ja, misschien klopt dat wel. In mijn eerste profjaar zo rijden in de Giro, daar kun je alleen maar van dromen”, zei hij. Dat najaar bevestigt hij dat zijn klimprestaties geen toeval zijn met een achtste plek in de Vuelta a Burgos.

Grote rondes als specialiteit
Een jaar later reed de toen 23-jarige Kruijswijk al twee grote rondes. In de Giro werd hij achtste, waarna hij in de Ronde van Zwitserland derde werd en zijn enige ritzege in lijn ooit boekte. Die podiumplek in Zwitserland herhaalde hij in 2017 nog eens en hij werd in 2019 vijfde in de Ronde van Catalonië, zijn beste prestaties in WorldTour-rittenkoersen van een week. Zijn tweede en laatste overwinning in zijn profcarrière, is het eindklassement in de Arctic Race of Norway 2014. Maar met zijn uithoudingsvermogen Kruijswijk ontwikkelde zich vooral tot grote ronde-specialist.

Kruijswijk verliest roze op Colle dell'Agnello

Kruijswijk vlak na de val op de Agnello, hij brak daarbij een rib – foto: Cor Vos

In 2016 was hij hard op weg naar de eindzege in zijn geliefde Giro. Met een riante voorsprong van meer dan drie minuten op onder andere Vincenzo Nibali, stevende Kruijswijk met nog drie etappes te gaan in het roze op Turijn af. Maar na de beruchte botsing met een sneeuwmuur in de afdaling van de Coll dell’Agnello brak hij een rib en eindigde twee dagen later uiteindelijk als vierde in het eindklassement. In 2018 werd hij ook vierde in de Vuelta a España, maar de podiumplek (derde) in de Tour de France 2019 – na een sterke slotweek – geldt nog altijd als de kroon op zijn carrière.

Laatste jaar
Kruijswijk is momenteel opnieuw actief in de Giro, zijn zevende grote ronde sinds die Tour. Zijn resultaten sindsdien vertellen eigenlijk ook zijn verhaal van de laatste jaren: vier van de zeven grote rondes reed hij niet uit. Pech en blessures bleven hem achtervolgen. Kopman is de cultuurdrager al een tijdje niet meer, maar Kruijswijk bewijst ook zijn waarde in de taak die Robert Gesink tot zijn afscheid vorig jaar had. Als betrouwbare kracht speelt de klimmer met zijn motor, ervaring én uithoudingsvermogen een belangrijke rol als ondersteuning van de kopmannen in grote rondes.  

Kruijswijk (midden) beleeft nu veel plezier in zijn nieuwe rol, deze Giro voor Simon Yates (links) – foto: Cor Vos


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
29 Reacties
16-05-2025 11:50
Het blijft eeuwig zonde dat hij in die Giro zijn supervorm niet kon verzilveren. Ik zou hem nog eens een ritzege in een grote ronde gunnen, maar dat zal helaas wel een droom blijven.
    16-05-2025 23:12
    Dat was mss wel het kieppunt in z'n carrière. Stel je voor hij had de Giro gewonnen... zoals Dumoulin wel deed. De één nu een superknecht op leeftijd, met alle respect voor z'n prestaties, de ander een grootheid die nog jarenlang op handen gedragen wordt. Een wereld van verschil.
16-05-2025 12:15
De Giro van 2016..... Hoe goed was hij toen wel niet? En dan door een stomme valpartij een vrijwel zekere eindzege weg. Dat doet bij mij als liefhebber iedere keer als het ergens ter sprake komt nog pijn, hoe moet dat dan wel niet voor Steven zijn?

Een grote (of zelfs maar een kleine) zege zal er wel niet meer inzitten de komende anderhalf jaar, laten we vooral hopen dat hij nog een mooi einde aan zijn lange carriere kan breien. Zonder valpartijen en ernstige blessures, daar heeft hij er al meer dan genoeg van gehad.
    16-05-2025 13:03
    Nou ja, ‘liefhebber’…
    16-05-2025 17:11
    Wat mij altijd heeft verbaasd is dat er niet grote schande werd gesproken door de (internationale) media over het feit dat niemand op Kruijswijk in zijn roze trui wachtte. Ik denk dat als welke andere renner dan ook van naam was gevallen niemand de moed had gehad door te rijden. De Nederlandse pers heeft zich ook veel te slap/laf opgesteld. Er werd met geen woord geschreven over het doorrijden van de concurrentie. De Giro werd van ons gestolen, niets meer, niets minder.
    16-05-2025 21:17
    De race was gewoon helemaal los, en de crash was volledig zijn eigen fout. 100% normaal dat er niet werd gewacht.
    16-05-2025 22:14
    @Jumbo superdaler Nibali daalde als een malle, Kruijswijk probeerde mee te gaan, overspeelde zijn hand en viel. Dan hoeft niemand te wachten. Ik vond het zelf een van de moeilijkst te verteren nederlagen, maar dat de Giro gestolen werd is prietpraat.
    16-05-2025 22:25
    Jullie vertegenwoordigen overduidelijk de Nederlandse denkwijze: die van de onnodige bescheidenheid. Als een Pogi of Rev op exact dezelfde manier valt in de Tour (of Giro) wordt er met grote zekerheid wel gewacht. Status speelt weldegelijk een rol.
    16-05-2025 23:39
    Nibali wachtte nooit en verwachtte dat ook niet andersom.. Ik vond het toen onsympathiek, maar zo is wel de koers..
16-05-2025 11:33
Had in de dauphine van 2022 een erg hoog niveau. Herinner mij nog goed dat hij daar bergop zo hard reed dat enkel roglic en vingegaard konden volgen. Sindsdien (en eigenlijk de 2 seizoenen ervoor ook al) altijd zware valpartijen op cruciale momenten (dauphine 2023 en 2024) gehad. Ergens ga ik er nog altijd vanuit dat het hoge niveau bergop er nog altijd in zit. Hopelijk kan hij dat deze giro laten zien in week 3.

Daarnaast natuurlijk zeer waardevol in een tim declerq rol in andere koersen en vlakke etappes
    16-05-2025 11:40
    Voor mij legendarisch die rit naar Alpe d'Huez die hij net niet won. Net zoals hij zoveel net niet won.
    16-05-2025 11:54
    Ja hout, naar de alp was ie op weg naar het geel zelfs. Veel pech gehad ook, je gunt hem nog een mooie overwinning.
    16-05-2025 12:51
    Nou ja, net niet? ;) Maar wat was hij sterk die dag, echt ongelofelijk
    16-05-2025 22:18
    Kruijswijk is een pure knecht nu en hij geeft héél veel energie in het knechten voor Kooij en Yates. Dat gaat deze Giro niet veranderen natuurlijk. Zijn rol staat vast.
17-05-2025 09:22
Gadverdamme wat een reacties weer. Het lijkt een trend onder de ‘wielerliefhebbers’ en ‘kenners’ die steeds reageren op dit forum om renners af te zeiken. Te zaniken over wat een renner verdient en vooral de verdiensten en kwaliteit van een renner te ontkennen. Daarnaast zijn al deze kenners mensen die wel de juiste mentaliteit hebben, de tactiek als geen ander door hebben en bovendien zouden zij beter trainen om beter te kunnen voorspellen welke wedstrijden ze allemaal gaan winnen. De kenners hebben bovendien allemaal lef, zouden nooit vallen en het hele haar virusvrij zijn. Een renner als Steven Kruijswijk heeft meer kennis en doorzettingsvermogen in zijn pink dan alle forumschrijvers bij elkaar. Hij heeft in zijn uppie heel wat meer bereikt op de fiets dan waarvan zij dromen. Bovendien is Visma blijkbaar nog steeds erg blij met zijn dagelijkse inbreng. Cadeautjes worden in topsport niet gegeven!!
    17-05-2025 10:00
    Wat een onzin schrijf je hier "meer kennis en doorzettingsvermogen, enz" waarop baseer je dat, op je onderbuikgevoelens. In de zogenaamde topsport worden juist enorm veel cadeautjes weggegeven.
    17-05-2025 17:22
    @triple double / anoniempje
    Ik baseer dat op een aaneenschakeling van besmuikte, beschuldigende en denigrerende opmerkingen over talloze renners waarover de desbetreffende anonieme held wat te zeuren heeft. Het begint en eindigt voor mij al bij het gegeven dat de mensen hier anoniem reageren over prestaties van andere die hen teleurstellen. Met aan grote aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik stellen dat niemand van hen maar in de schaduw kan staan van de prestaties van dit geval Steven Kruijswijk.
16-05-2025 12:50
Ondanks de pech toch een mooie carrière gehad. En let op want in de laatste week van deze giro klimt hij gewoon met de beste 15 omhoog
16-05-2025 12:16
Herinner me de Agnello nog als de dag van gisteren
    16-05-2025 12:26
    Ja dat waren nog mooie tijden en ik vind 't een goede zaak, dat hij er nog een jaar aan vastknoopt.
16-05-2025 13:05
2016 HAD zijn momentum kunnen zijn... Wat een Giro was dat zeg... zo langs sneeuw/ijswanden fietsen; schitterend! Zeer Nuttige renner in zijn goede jaren! Lijkt me ook aardige gast... Echter laatste periode heb je niet veel meer aan hem... Ik denk ook dat hij een jaar te lang doorgaat.
16-05-2025 13:47
Op je fiets blijven zitten hoort er ook bij. Zeker goede rondes gereden. Daarna als knecht toch altijd teveel met een schuin oog naar zijn eigen klassement gekeken. Laffe kop beurtjes vaak.

Laatste twee jaar heb je er niet veel meer aan. Ze zullen hem niet een afscheid op willen dringen, maar als je wat door wil selecteren dan was dit wel een kans.
    16-05-2025 16:12
    Hij zal al flink terug zijn gegaan in salaris (mag ik althans hopen). Met een grootverdiener als van Baarle en ook nog o.a. Kooij en Benoot die vertrekken zal het financieel wel meevallen. Talenten die verlengen zijn niet ineens grootverdiener. Er zijn ook al veel renners uit het development team doorgeschoven dus het is niet alsof hij de plek van een aanstormend talent bezet houdt.
    16-05-2025 17:36
    Sjonge jonge... .
    16-05-2025 18:21
    Eens. Zelfde verhaal als Kelderman. Er zit wel wat in maar het kwam er nooit echt uit. Amper iets gewonnen en zeker geen rit of koers van waarde. Ook nooit van doorslaggevende waarde geweest voor een teamprestatie. Podium in Parijs voelt meer als geluk dan verdienste. Dit alles geheel te wijten aan gebrek aan goede coaching en visie vanuit het team. Zonde.
16-05-2025 21:26
Met alle repect zou nu beter na dit seizoen kunnen stoppen. Voegt niks meer toe. Cultuurdrager van wat?
    17-05-2025 00:06
    Het bekende jaar te veel. Is het dit jaar al. Als hij op kop gaat rijden bergop in de achtervolging lopen de koplopers weer uit en dat kopwerk duurt nooit lang. Kijkt wel alsof hij iedereen gaat lossen maar moet al paar jaar lang zelf vrij vroeg lossen. Als je als vlb weer naar de top wilt moet je niet renners uit sympathie een contract geven. Zijn andere mogelijkheden...en dan laten ze hem ook nog grote rondes rijden. Getuigt van geen winnaarsmentaliteit bij vlb. Idem als het altijd tevreden zijn.
16-05-2025 13:07
Als een grote ronde vier weken lang was, had hij er wel een gewonnen. Diesel.
17-05-2025 09:59
De accountant onder de wielrenners… degelijk maar uitsluitend reactief en volledig risico-avers. Eerlijk gezegd zou het een gotspe zijn geweest als hij de Giro had gewonnen… hetgeen hem niettemin zeer gegund zou zijn. Komaan Steven, kom deze Giro uit je comfort zone en waag eens een gok, pak een vroege vlucht of val eens aan op de eerste kilometers van een beklimming.

Reacties zijn gesloten.