Steven Kruijswijk reed etappe uit met kapotte achtervork: “Dat is niet echt lekker doorrijden”

zaterdag 26 juni 2021 om 18:53
Steven Kruijswijk reed etappe uit met kapotte achtervork: “Dat is niet echt lekker doorrijden”

foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk heeft zijn portie pech in de eerste etappe van de Tour de France al gehad. De Nederlander reed de openingsrit uit met een kapotte achtervork en kwam daardoor op bijna twee minuten van winnaar Julian Alaphilippe over de meet. “Dit is eigenlijk gewoon klote.”

“Bij de eerste valpartij moest ik van fiets wisselen”, vertelt hij in gesprek met het Algemeen Dagblad. “Bij die tweede op zes kilometer van de meet dacht ik er net tussendoor te glippen, maar vloog er nog net een frame voorlangs. De auto’s konden daarna niet doorrijden en moest ik met deze fiets verder. Dat is niet echt lekker doorrijden.”

“Bij de ploeg hadden we geen jongens meer die op mij konden wachten. Dat weet je, als je met Wout en Primoz in de ploeg rijdt. Je moet dan ook een beetje geluk hebben. Uiteindelijk moet je dan ook een beetje geluk hebben.”

Boos op publiek
Kruijswijk had nog een aantal harde woorden in petto voor het publiek dat de eerste valpartij veroorzaakte. “Ik snap niet dat de mensen het nog niet doorhebben. Dit kun je niet maken tegenover ons en onze veiligheid. Op sommige plekken wordt het nerveuzer in het peloton omdat ze weten dat er smalle wegen met veel publiek aan komen. Dat helpt ook niet mee.”

Dit artikel delen:

29 Reacties

vevie 26 juni 2021 om 18:59

Dat wordt knechten, Steef. Mocht hij goed zijn dan pak hij toch nog wat tijd terug door lang bij de favorieten te blijven. Kan ook wat tijd terugpakken aanstaande woensdag in de tijdrit.

Turtlehead 26 juni 2021 om 19:18

Top tien kan nog prima als hij echt goed is. Of zelfs top vijf. Maar ff afwachten.

Wel bizar die fiets. Net een motorfiets-vering aan één kant.

Turtlehead 26 juni 2021 om 19:18

Top tien kan nog prima als hij echt goed is. Of zelfs top vijf. Maar ff afwachten.

Wel bizar die fiets. Net een motorfiets-vering aan één kant.

KnightBiker 26 juni 2021 om 20:08

Je wilt Kruijswijk erbij houden als afleidingsmanoeuvre maniuvre voor Roglic. Daar heeft Ineos er 3 van dus het is jammer dat Kruijswijk al tijd verliest. Al hebben ze bij Ineos ook allemaal al tijd verloren behalve Thomas.
Het lijkt nu al een Mano a Mano race te worden ipv een tactisch team steekspel.

Speedy Mark 26 juni 2021 om 20:59

Die kan straks gewoon met een Porte of Hart een Pogacar onder druk zetten vanuit een opportunistische aanval. Op zich een ideale situatie

nickdt 26 juni 2021 om 21:30

@KB

Je hebt nu Vingegaard in die rol.

lampje 26 juni 2021 om 22:40

Lachwekkend hoe Kruijswijk hier overschat wordt door sommige personen.

Murcia 26 juni 2021 om 19:00

Gelukkig heeft hij nog zijn humor, maar voor de rest ben ik het helemaal met hem eens.
Deze profs leven praktisch als een monnik in aanloop naar de wedstrijd van het jaar en worden dan sportief benadeeld door een malloot langs de kant die zichzelf belangrijker wint dan de artiesten.

En ik haat de dooddoener die ik zo vaak hoor dat je dit soort gevolgen maar op de koop toe moet nemen. Nee, pak deze mevrouw maar eens juridisch aan en stel maar een voorbeeld voor de rest.

Rufusvb 26 juni 2021 om 19:15

1000% mee eens

D.Koch 26 juni 2021 om 19:20

Ik ben het met alles eens. Juridisch zal lastig worden. Ik verwacht dat er dan langs het hele parcour hekken moeten komen.

mus van de maasstad 26 juni 2021 om 20:07

Waarom juridisch lastig?

Als ik morgen langs de rotte in de berm ga staan en ik steek, vlak voordat een een groep wielrenners langs komt, ineens een bord over het asfalt, dan krijg ik ook een schadeclaim aan mn broek.

WoutMathieu 26 juni 2021 om 20:54

Aansprakelijk stellen voor de gevolgen lijkt me niet zo moeilijk, mits ze in der Krage gevat kan worden.

D.Koch 26 juni 2021 om 22:58

Het is juridisch lastig doordat het een openbare weg is.

mocca 27 juni 2021 om 09:06

@d.koch
Hoezo lastig? Als ik een ongeluk veroorzaak op een openbare weg ben ik gewoon aansprakelijk.
En ook al was het een openbare weg, hij is tijdelijk afgesloten vanwege een wielerwedstrijd.

wielrenner 26 juni 2021 om 19:05

Zo is het.

Fast Freddy 26 juni 2021 om 19:20

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn daden. Zo ook deze troel langs het parcours. De hele tour interesseert haar waarschijnlijk geen flikker, ze wil alleen de groeten doen aan haar opa en en oma. PatLef had het wel geweten. Die had zijn blik juristen al open getrokken. En in dit geval zou ik hem voor de verandering geen ongelijk geven. Eigenlijk zou ze minimaal moeten voelen wat Martin de komende dagen door moet maken.

Lendilonus 26 juni 2021 om 19:46

Wat denken we, kan de guillotine terug op de place de la revolution. Tuurlijk maakt deze vrouw een domme fout(door niet op de koers te letten en een meter te ver naar voren te staan) maar het is niet alsof ze dacht, laat ik Tony Martin eens ff van zijn fiets meppen. Een beetje beschaving kan geen kwaad mensen ipv het volkstribunaal wat ik mensen hoor voorstellen hierover. De publieke schandpaal lijkt me in dit geval al meer dan voldoende straf voor deze vrouw, heb verzorgers vergelijkbare ongelukken zien veroorzaken en dat zijn mensen met ervaring in de koers.

Bazzz 26 juni 2021 om 20:39

@ lendilonus

Meen je dit nou echt? Dan ben je echt een stum..rd.
Dit soort toeschouwers mogen ze echt hard aanpakken. Zijn alleen uit op eigen fame en hebben niets met de koers zelf. Je gaat toch niet uren langs de kant staan om vervolgens de andere kant op te kijken als het peloton voorbij komt.
Als je dat wel doet, gaat het je puur om eigen verrijkiing en kijk wat een schade ze toebrengt.

Hier mag een behoorlijke schadeclaim op staan wat mij betreft.

Lendilonus 26 juni 2021 om 22:06

Misschien ben ik iets meer vergevingsgezind dan jij Bazzz. Uiteraard heeft die vrouw een hele grote fout gemaakt maar door als die idioot met je gezicht over de hele wereld te gaan en door iedereen op twitter voor rotte vis uitgemaakt worden lijkt mij in dit geval genoeg straf. Ze stond daar totaal verkeerd maar ze sloeg niet bewust Martin van zijn fiets. Een verbod zoals Lance Armstrong(dus niet meer bij de koers mogen komen) kreeg, lijkt me daarnaast meer dan voldoende.

boehoe 26 juni 2021 om 19:22

Hebben de Franse media de Feeks al opgespoord en op tv laten huilen?

R.G. 26 juni 2021 om 22:40

Wsl moeilijke jeugd gehad.

japio 26 juni 2021 om 19:27

Er een juridische zaak van maken lijkt me niet eenvoudig. Maar het mag duidelijk zijn dat deze muts de kansen van een heel aantal renners in gevaar brengt. Jongens die zich maanden voorbereiden, worden door een ondoordachte en zelfbeluste actie van een toeschouwer benadeeld.

goldone123 26 juni 2021 om 19:30

Wie zijn er allemaal gevallen Tony Martin Mike Teunissen primoz roglic al valt het met hem mee, is sepp kuss ook gevallen ?

nummer3 26 juni 2021 om 20:46

Van Aert sowieso ook.

nickdt 26 juni 2021 om 21:32

Volgens mij alleen Kruijswijk, Gesink en Vingegaard schadevrij uit die 1ste grote valpartij gekomen omdat ze niet in het treintje zaten (Of in Gesinks geval ervoor).

LeBlaireau 26 juni 2021 om 19:58

Volkssport, en het volk mag weer!!

the student 26 juni 2021 om 20:06

Die hele achtervork is weg. Jezus. Nee dat fietst niet lekker.

Coen68 26 juni 2021 om 20:53

Volkomen eens met lendilonus. Een domme fout, met vergaande gevolgen. Juridisch aanpakken is kansloos en terecht.

Blackcanyon 26 juni 2021 om 21:09

Der pfanzerwagen ist ein bisschen beschadigt. So Steven muss Roglic mehr hilfe geben.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair