Steven Kruijswijk over podiumkansen in Giro: “Dat is ook een vraag voor mij”

Steven Kruijswijk over podiumkansen in Giro: “Dat is ook een vraag voor mij”

foto: Cor Vos

donderdag 1 oktober 2020 om 10:49

Steven Kruijswijk stelt zich vragen bij zijn podiumkansen in de aankomende Giro d’Italia. De kopman van Jumbo-Visma heeft dit jaar, mede door een blessure, nog maar zeven wedstrijddagen achter de rug. “Dat is de enige vraag die ik zelf ook nog heb”, zegt Kruijswijk op een vraag naar zijn ambities voor het eindpodium in Milaan. “Ik heb veel getraind dit jaar, maar niet zoveel gekoerst.”

“Ik zal na het eerste weekend weten hoeveel kans ik maak op het podium, want we hebben op de derde dag al de finish op de Etna. Dus na Sicilië weten we hoe goed ik echt ben”, geeft Kruijswijk aan. De Brabander koos voor de Giro nadat hij bij een valpartij in de Dauphiné een breukje in de schouder opliep. Zijn hoofddoel, de Tour de France, moest hij daardoor missen.

“De Giro stond niet op de planning, maar hebben we wel als nieuw doel gekozen”, legt hij uit. “Ik ben fit genoeg om te starten en heb een goede voorbereiding gedraaid. Ik hoop in topvorm te zijn en ben heel gemotiveerd om er iets van de maken. Ik heb heel wat herinneringen aan de Giro, goede en slechte, maar dit jaar wil ik voor een goed resultaat gaan.”

‘Zwaarste slotweek die ik ooit heb gezien’
Kruijswijk heeft het parcours van de aankomende Giro bestudeerd van afstand. “Er was alleen niet genoeg tijd meer om de bergetappes en de tijdritten te verkennen. Ik ken sommige klimmen nog wel, die zijn heel lastig”, weet hij. “En ik kijk vooral uit naar de laatste week. Dat is de zwaarste slotweek in een grote ronde die ik ooit heb gezien.”

Van de editie van 2016, het jaar van de veelbesproken sneeuwmuur, heeft Kruijswijk veel geleerd. “Dat heb ik achter mij gelaten”, stelt hij. “Ik kon dat jaar de leiderstrui dragen, de trui verdedigen en strijden voor de winst. De laatste jaren heb laten zien dat ik nog steeds voor een podium kan strijden, zoals vorig jaar in de Tour. Ik krijg door de jaren steeds meer ervaring en ik hoop dit jaar weer het roze te kunnen dragen.”

Tactiek
Jumbo-Visma zal in de Giro niet de tactiek hanteren die de ploeg in de Tour de France liet zien. “We zullen niet zo agressief rijden, want we hebben een heel andere ploeg hier. Een selectie met iets minder ervaring en een paar jonge renners die hun eerste grote ronde rijden”, zegt Kruijswijk. “We zullen het rustiger aan doen in het begin, en niet als de favoriet rijden zoals in de Tour. We moeten realistisch zijn over onze doelen en onze ploeg.”


Dit artikel delen:

49 Reacties

Monsieur vdS 1 oktober 2020 om 10:52

Als de Stelvio en de Agnello doorgaan geef ik hem een goede kans op een mooie podiumplek.

Groetjesaandevoetjes 1 oktober 2020 om 12:11

Ik zie hem op de Etna nog wel wat tijd verliezen, maar Kruijswijk heeft in het verleden aangetoond niet veel slechter te worden in zo’n grote ronde, dus ik hoop dat hij voor het klassement blijft strijden tot het einde. Deze Giro wordt een echte uitputtingsslag en dat verteerd hij wel goed lijkt me. En als Kruissie voor het klassement gaat dan rijdt hij ook altijd super goede tijdritten.

KnightBiker 1 oktober 2020 om 15:58

+1 groetjesaandevoetjes
Kruijswijk moet niet teveel stressen komende dagen zoveel mogelijk bijblijven, en niet paniekeren als het begin niet helemaal ideaal gaat. maar als hij de beste is in de 3e week en maar een paar minuten achter staat dan kan er veel.

Wheely 1 oktober 2020 om 10:57

Goh wat heb ik er zin in. Als het echt op puur klimmen aankomt zou hij er wel weer eens met kop en schouders boven uit kunnen steken. Mist natuurlijk wel de punch die Thomas wel heeft maar voor het podium strijden moet kunnen.

adelaarvanantwerpen 1 oktober 2020 om 11:11

Denk jij dat Kruiswijk op puur klimmen er met kop en schouders bovenuit zou steken ten opzichte van Yates, Nibali en Thomas.

Wheely 1 oktober 2020 om 11:20

In de Giro die hij leek te gaan winnen was dat wel degelijk het geval in het hooggebergte of dat nu weer zo is geen idee. Dit jaar win je er de Giro waarschijnlijk ook niet mee vanwege de tijdritten en de punch van zijn concurrenten.

Groetjesaandevoetjes 1 oktober 2020 om 12:14

Yates was in de TA oppermachtig en klimt normaal gesproken op de minder hogere cols beter dan Kruijswijk, maar vergeet niet dat er dit jaar 3 beklimmingen over de 2.000 meter gaan (Agnel, Stelvio en Izoard) en er 6 lange bergop aankomsten zijn.

Ik baalde ook een beetje dat de eerste etappes in Hongarije niet doorgingen, maar ze hebben met Sicilie en de Etna erbij eigenlijk een nog mooier parcours gemaakt. Een van de mooiste parcours van de laatste jaren naar mijn mening.

De Bezemwagen! 1 oktober 2020 om 10:57

Ik hoop voor hem ook dat hij goed genoeg zal zijn voor top 3 en wie weet winst maar door zijn voorbereiding lijkt me dat te hoog gegrepen.

Spake Breekerd 1 oktober 2020 om 10:59

Aan het eind van het seizoen de balans opmaken bij TJV, en hopen op 3 podiumplekken in de grote rondes. Dan heeft de ploeg optimaal gepresteerd. De komende jaren zal het niet gemakkelijker worden.
Eerlijk gezegd hoop ik voor Steven meer op een mooie ritoverwinning in een schitterende etappe. Dan is top 5 ook prima.

Bertvd 1 oktober 2020 om 11:40

De Giro zal wel starten. De Vuelta zie ik echt niet meer gebeuren

TheBFG 1 oktober 2020 om 12:04

Nee, wat er de rest van het jaar ook gebeurt, je kan niet zeggen dat ze “optimaal hebben gepresteerd”.
Bij optimaal presteren zou dit jaar -met dit team, en deze tegenstand- zeker ook het winnen van de TdF hebben gehoord.

Spake Breekerd 1 oktober 2020 om 14:41

@ the BFG
OK toegegeven, optimaal is het niet. Maar uitstekend in dat geval wel. Hadden ze voor aanvang van het seizoen ( en intrede van een pandemie) wel voor getekend denk ik. Winnen is inderdaad optimaal, maar het procentje tegenslag mag je in de wielersport nooit uitsluiten.

bocht 13 1 oktober 2020 om 17:01

Ik denk niet dat de Giro dit jaar uitgereden word.

AWestie 1 oktober 2020 om 11:01

Lekker de boel aan Ineos Grenadiers laten en wanneer het iets te lang omhoog gaat zitten jullie weer in overtal, dus daar gaat weinig veranderen

Bianchista 1 oktober 2020 om 11:07

Met Kruijswijk als kopman lijkt me dat ook de beste tactiek. Stevie mist de punch van Roglic maar kan als geen ander pieken in de derde week. Ineos lekker kop laten doen en daarnaast vooral op Yates letten.
Ik heb er zin in!

harryjohan71 1 oktober 2020 om 11:24

Astana heeft op papier een sterk team. Het is alleen afwachten hoe de vervangers het doen en hoe sterk Lopez is. Het zou mij niet verbazen als Vlasov op de Etna roze pakt.

horsm 1 oktober 2020 om 12:36

De Grenadiers hebben niet echt een klimtrein bij zich, dus die gaan misschien anders rijden dan normaal.

Scibby 1 oktober 2020 om 13:49

Dit wordt waarschijnlijk een veel opener koers door gebrek aan een echte klimtrein. Geen een ploeg kan de hele giro domineren, en daarom heb ik er zo veel zin in! Wordt flink genieten.

Ajvenema 1 oktober 2020 om 11:26

Dat agressieve rijden heb ik even gemist in de tour, maar blij dat ze niet weer met zo’n trein des doods komen:) Forza Steven!

Joaquim Agostinho 1 oktober 2020 om 11:27

Ik heb hem nooit beter gezien dan die jammerlijk verlopen Giro, daar heerste hij echt.
Hoge gun factor, hopelijk blijft hij heel!

FDJ 1 oktober 2020 om 11:52

Ik schat de derde plek van vorig jaar in de Tour toch hoger in.

TheBFG 1 oktober 2020 om 12:11

Hij was daar toen echt de baas, en duidelijk de beste bergop. Daar ging echt helemaal niemand nog wat aan doen zonder die sneeuwwand.
En dan maakt het wat mij betreft een betere prestatie dan een 3e plek in de tour, want daar waren er 2 duidelijk sterker en maakte hij echt helemaal nooit aanspraak op winst.

Nou weet ik ook wel dat op je fiets blijven zitten onderdeel van fietsen is, dus uiteindelijk is het TdF19 resultaat natuurlijk beter. Maar kwa ongenaakbaarheid en onaantastbaarheid zag dat er in de Giro16 toch echt wel beter uit.

tendam 1 oktober 2020 om 12:30

Het is altijd moeilijk in te schatten hoe het niveau in die Giro zich verhoudt t.o.v. de Tour, maar op het oog heb ik ook nooit een betere Kruijswijk gezien dan in de Giro 2016. Daar staat tegenover dat hij die sneeuwmuur inreed omdat hij serieus onder druk werd gezet, die rit had hij het ook bergop niet makkelijk.

hnac 1 oktober 2020 om 11:30

Ik hoop dat Kruijswijk de eerste weken verstoppertje speelt en dan vervolgens genadeloos toeslaat en de concurrentie erdoorheen zakt.

VerstandOpNul 1 oktober 2020 om 11:41

In die Giro van 2016 begon zijn opmars met een hele voorzichtige, hele beheerste demarrage uit de groep met favorieten.. Ik weet nog steeds niet of ze hem toen onderschatten of gewoon niet mee konden..
De komende editie lijkt me qua bezetting enigszins vergelijkbaar.. Een stuk minder grote namen dan de afgelopen tour.. Hij zal een beetje geluk moeten hebben qua valpartijen.. Dan kan hij alleszins meedoen voor de top-5..

KnightBiker 1 oktober 2020 om 12:19

Ja, dat vroeg ik me ook af, al was hij daarna wel echt weg en dus echt goed. Maar de klim en het deel waar hij weg reed was echt makkelijk te noemen, niet een plek om een verschil te maken.
De klim ervoor was was veeel zwaarder en daarom was het verbazingwekkend dat daar niet het verschil gemaakt werd. Of op het laatste stukje van de klim, dat is namelijk wel even een dikke kilometer lastig.

tendam 1 oktober 2020 om 12:32

Hij won in principe ook de klimtijdrit, die Russische eendagsvlieg negeren we even. Hij was die ronde gewoon de sterkste klimmer.

Bobby Solo 1 oktober 2020 om 12:13

Steven heeft, ondanks die val, toch een hele behoorlijke voorbereiding kunnen draaien. Yates moet ook nog maar laten zien dat ie het in de laatste week kan en is G echt zo goed? Misschien is Steven stiekem wel De favoriet.

horsm 1 oktober 2020 om 12:34

Ik denk dat Steven (als hij goed is) in de tijdrit op Yates tijd pakt en op G tijd verliest. Op G en Y verliest hij ook tijd op de korte stijle klimmen. Maar (als hij goed is) houdt hij het langer dan G en Y in de etappes met meerdere klimmen in de derde week, als het op duurvermogen aankomt. De formule om te winnen (als hij goed is) zou zijn: Y en G laten lopen als het om sprintjes bergop gaat & sparen, sparen, sparen en wachten tot een van 2 kraakt.

Panache 1 oktober 2020 om 13:00

Thomas is nochtans een uitstekende 3e week renner.

SjorsPatate 1 oktober 2020 om 12:13

Lekker 2,5 week in het wiel van Thomas kamperen zou ik zeggen. Broodje pindakaas mee, bakje koffie. En in de laatste paar dagen een strategische aanval plaatsen.

VerstandOpNul 1 oktober 2020 om 12:34

Net doen of het Laurens DePlus is..

tendam 1 oktober 2020 om 12:40

@verstandopnul
Je lijkt José De Cauwer wel.

VerstandOpNul 1 oktober 2020 om 12:46

Jose is toch wel ok?

thorsen 1 oktober 2020 om 12:14

Je zou eens moeten tellen hoe vaak er bij een grote ronde wel niet gezegd wordt dat de 3e week de zwaarste ‘ooit’ is.

ParijsIsNogVer 1 oktober 2020 om 12:25

Dit wordt de zwaarste Giro van dit jaar

Dr op en dr over 1 oktober 2020 om 12:35

Verwacht hem wel op het podium achter de twee Britten op pure klimkwaliteit en ervaring.

Denk dat Thomas en Yates er deze Giro met kop en schouders bovenuit zullen steken, en dat Steven het gevecht voor p.3 zal moeten aangaan met Ciccone en Vlasov.

M'n hart zegt dat hij die twee Britten van Ineos en Mitchelton d'r in de laatste week vanaf rijd en hij de Giro wint. Maar dat is de fan in mij. Ik heb al een zwak voor Steven sinds hij z'n eerste bergop winst pakte in de ronde van Zwitserland (2011).

Het is dat hij de punch ontbreekt om het af te maken, anders had hij tal van overwinningen behaald in zijn loopbaan. Toch heeft hij ondanks de nodige tegenslag nooit opgegeven, en daarom alleen al gun ik hem die eindzege in een grote ronde.

En waarom dan niet gelijk de mooiste van allemaal !!!

Go Steven !!

EricV 1 oktober 2020 om 12:38

Enige andere serieuze kandidaten zijn toch thomas en yates of mis ik nog iemand?

heuvelcolombia 1 oktober 2020 om 12:52

Bora (Majka-Konrad), Astana (Superman, Vlasov, Fuglsang) en Trek (Nibali, Ciccone) en Kelderman kunnen dit trio misschien bedrijgen. Ook zie ik dat Pello Bilbao toegevoegd is aan de startlijst.

Panache 1 oktober 2020 om 13:04

Na de Tour hier een klassement rijden lijkt mij onmogelijk.

jooprioolpijp 1 oktober 2020 om 13:05

@heuvel – Lopez heeft de Tour in de benen, Fuglsang kan best wat klimmen maar niet genoeg voor dit bergenfestijn, Nibali is over z’n top, Ciccone is nog niet op z’n top en meer voor ritzeges. Majka zou toch wel een enorme uitschieter zijn. Vlasov zie ik als meest serieuze kans-op-verrassing, zeker in combi met het Astana-blok. Ik gok Kruiswijk op drie, hoop op meer.

$kedel 1 oktober 2020 om 13:30

@heuvelcolombia
Enkel Yates, Thomas, Majka en Nibbs dus :p

Niet twijfelen Steven, die mannen kun je prima aan.

jan van schijndel 1 oktober 2020 om 13:07

Hoop vooral dat hij een mooie ritoverwinning binnen sleept. Dat zou toch wel eens mooi zijn

Frank V 1 oktober 2020 om 13:32

Kijk op voorhand niet speciaal uit naar een suiveur als Kruijswijk maar hij mag me altijd verrassen.

benaffleck 1 oktober 2020 om 15:57

Boeiend, wat moet Kruijswijk nog met een podium in de Giro. Ga eens rijden voor overwinningen voordat je met pensioen gaat in plaats van weer aanklampen voor een klassement.

Dr op en dr over 1 oktober 2020 om 17:12

Hoezo "nog" een podium in de Giro ?

Kruijswijk heeft een mooi lijstje met top tien resultaten in de eindstand van grote rondes behaald in z'n loopbaan, maar slechts één maal een podium gereden. Vorig jaar in de Tour was wat dat betreft één van de hoogtepunten in z'n loopbaan.

Ruimte om in een vlucht mee te gaan krijgt hij niet, en om het in een sprintje van AK mannen af te maken ligt niet echt in zijn mogelijkheden.

Ik kan uiteraard niet voor Steven praten, maar ik denk dat hij persoonlijk toch echt wel superblij zou zijn met een podiumplaats in Milaan.

Maar mocht hij bergop zo sterk zijn dat hij er op een laatste beklimming iedereen los kan rijden, dat zou uiteraard ook prachtig zijn. Laten we hopen dat hij beide doelen kan behalen de aankomende weken. :)

Westfalen 1 oktober 2020 om 18:12

Bovenste tree van het podium lijkte me zo verkeerd nog niet.

stephano 1 oktober 2020 om 19:34

Tsja de kans dat hij een ritoverwinning binnensleept als rittenkaper is natuurlijk klein. Dan moet ie eerst laten lopen en daarna in een rit iedereen losrijden als een diesel. Lijkt me toch verdomd lastig.
Als hij in zijn carrière meerdere keren top 5 rijdt in een grote ronde denk ik dat prima terugkijkt. (er zijn er vooralsnog weinig Nederlandse renners die hem dat kunnen navertellen; zeker van de laatste tijd. ) Rittenkapen is voor een ander type renner.

tdola 1 oktober 2020 om 20:57

In de vlakke ritten vooral veilig blijven en geen kracht verspillen achter Martin, van emden en pfingsten. Dat was 2016 mede onderdeel van succes, daar geen krachten verspillen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair