Steven Kruijswijk: “Ik kijk vooral uit naar de rit naar Alpe d’Huez”

dinsdag 21 juni 2022 om 18:33
Steven Kruijswijk: “Ik kijk vooral uit naar de rit naar Alpe d’Huez”

Kruijswijk zag in 2018 een fraaie solo stranden op Alpe d'Huez - foto: Cor Vos

Steven Kruijswijk mag zich opmaken voor zijn zevende Tour de France. In de ploeg van Jumbo-Visma moet de Nederlander, in 2019 derde in het eindklassement, kopmannen Primož Roglič en Jonas Vingegaard bergop zo goed mogelijk bijstaan. Tevens wil hij zijn steentje bijdragen in de jacht van Wout van Aert op de groene trui.

Kruijswijk laat op de website van zijn ploeg weten uit te kijken naar de Tour de France. “Elke Tour-deelname is heel speciaal. Ik heb veel zin om met deze ploeg de Ronde van Frankrijk te rijden”, vertelt de 35-jarige renner. Hij maakt deel uit van de acht renners tellende ploeg van Jumbo-Visma die vandaag is bekendgemaakt. Behalve Kruijswijk en de kopmannen Roglič, Vingegaard en Van Aert, zijn ook Sepp Kuss, Tiesj Benoot, Christophe Laporte en Nathan Van Hooydonck erbij.

Zijn takenpakket voor de Tour de France heeft Kruijswijk intussen meegekregen. “Ik wil een grote bijdrage leveren aan de ambities van de ploeg om voor de gele en de groene trui te gaan. Ik hoop dan vooral in de tweede en derde week mijn steentje bij te dragen. Dan gaat het echt bergop en zal ik Primož en Jonas zo goed mogelijk proberen bijstaan.”

De Nederlander kijkt vooral uit naar de ritten waarin langere cols zitten. “En dan vooral de rit naar Alpe d’Huez. Dat is echt een mythische berg. Ik heb er mooie en minder mooie herinneringen aan. Maar het is altijd een bijzonder moment als je een klim oprijdt waar zoveel mensen aan de kant staan. Zeker als je wat vooraan in de wedstrijd zit.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

Pascal De Kooning 21 juni 2022 om 18:42

Hij reed prima bergop in de Dauphine dus ik verwacht wel wat van hem deze Tour.

Bontempi1962 21 juni 2022 om 18:49

Toch had ik eerder gesink meegenomen. Die heeft het in mijn beleving meer in zich om zich met name bergop op te offeren voor een kopman. Vind gesink ook meer een pure klimmer dan kruijswijk

bartp25 21 juni 2022 om 19:03

Normaal gesproken zou ik het volledig met je eens zijn, maar als we de Kruijswijk in de tour gaan zien van de laatste etappe in de Dauphine dan is die heel veel waard.

KnightBiker 21 juni 2022 om 20:04

@Bontempi – Lijkt erop dat jou beleving is gebaseerd op de jaren dat Gesink nog top 5 reed in de Tour, in vergelijking daarmee is het tour Podium van Kruijswijk nog recent. (Daarnaast wil je dat gehark toch ook niet voor je hebben?)

Quincy Adams (aka voorwiel) 21 juni 2022 om 20:23

Gesink meer een pure klimmer dan kruiswijk? eh….. nee?

kelderfan 21 juni 2022 om 19:37

Ja Kruijswijk heeft zich echt laten zien in de Dauphine en juist omdat Dennis er niet bij kan zijn, is zijn rol heel belangrijk in dit team. Go, go Kruijswijk.

KnightBiker 21 juni 2022 om 20:08

+1 Dennis is echt wel een gemis, die was overal inzetbaar. Kruijswijk zal zuinig moeten zijn om te zorgen dat ze wat aan hem hebben op de juiste momenten in tegenstelling to Dennis.

skylimit 21 juni 2022 om 20:48

Ik ben bang dat het met Kruijswijk niks gaat worden. De Tour de France is toch wat anders dan de Dauphine, en ook daar was het op een wat langere forcing na niet schokkend wat hij heeft laten zien.
Moet nog zien of Kruijswijk de kasseienetappe zonder kleerscheuren doorkomt en/of hij uberhaupt week 2-3 gaat halen. Het gemis van Dennis in goede doen gaat nog opbreken. Al zal het toch voornamelijk van de kopman(nen) zelf afhangen of ze geel en groen kunne behalen.

Shinzawai 21 juni 2022 om 23:45

Kruijswijk moet het in de kasseienetappe gewoon lekker laten lopen. Bergop moet hij tempo rijden tot Kuss aan de boom gaat schudden. Lijkt me een prima rol voor hem.

TheBigShow 21 juni 2022 om 21:27

Ja, lekker knechten voor de dooie en de dooie

Kopinkas 21 juni 2022 om 22:16

Om de dooie dood niet…

Lance Beenstrong 21 juni 2022 om 22:26

Door die breedgeschouderde rooie

thomasjaarsma 21 juni 2022 om 22:37

zeg het nog een keer, jumbo heeft der niet aan. alles baseren op een dauphine rit. is wel een beetje raar. als je de afgrlopen resultatrn hebt gezien

Romāns Vainšteins 21 juni 2022 om 22:40

Ik zag het ook niet echt zitten met Kruijswijk maar die lui van Jumbo weten echt wel wat ze doen.

FDJ 21 juni 2022 om 22:59

Het lijkt wel of hier soms een hetze tegen Kruijswijk gevoerd wordt. Alles is negatief. Hij heeft het gewoon perfect gedaan als knecht in de Dauphine, reed een dikke top 10 in Romandie. De vormcurve is niet heel anders dan in 2019 toen hij derde in de Tour werd. Hij staat er gewoon en is gewoon in staat zijn rol als knecht te vertolken.

Hij is eindelijk weer fit na alle pech qua valpartijen in 2020 en vorig jaar. En Kruijswijk heeft al vaker laten zien dat tegenslag hem er niet onder krijgt. Hup Stevie!

SolitaryShell 21 juni 2022 om 23:26

Ik was ook vrij sceptisch, maar hij heeft het gewoon laten zien in de Dauphiné op het moment dat het moest en dat is knap.

Maillot à Pois 21 juni 2022 om 23:01

In het ene topic moord en brand omdat er maar één Nederlander in de TJV selectie zit, in het volgende topic wordt die ene Nederlander die meegaat alweer bij voorbaat afgebrand.
Rare jongens, die Nederlanders, zou ene Obelix besluiten ;-)

Aart van Woud 22 juni 2022 om 07:00

En zo is het!

Tpinotfan 22 juni 2022 om 08:33

Dit blijft echt een heel vermoeiend dingetje.

djboven 21 juni 2022 om 23:29

leuk man, lekker knechten voor een aantal bleke klimmers en een belg, daar ben je dan ook derde voor geworden in een eerdere tour. een vrije rol was veel leuker geweest voor de NL-fan.

eropenerover 22 juni 2022 om 00:25

Wat een denigrerende opmerking. De nl fan heeft met Mollema, MvdP, meerdere topsprinters en misschien Taco op een goede dag niks te klagen. Bij Jumbo zijn de doelstellingen al heel lang bekend, ze nemen 3 toppers mee en een vrije rol past hier toch niet in de ploeg. Persoonlijk zou ik het veel mooier als Kruijswijk zijn ploeggenoten kan ondersteunen voor de hoogste tredes in Parijs, zowel geel als groen.

VerstandOpNul 21 juni 2022 om 23:47

Ik snap de keuze voor deze titel wel.. Die ‘grote bijdrage aan de ambities van de ploeg’ lijkt toch een beetje met meel in de mond te zijn..

Jean Dumas 22 juni 2022 om 10:01

Ik vind hem toch altijd wat terughoudend en bleu in de uitspraken, al is het een stabiele kerel. In ieder geval geen persoonlijke ambities meer voor de Tour, zo lijkt het.

Pitufa 22 juni 2022 om 12:33

Maillot, helemaal eens met je. Jammer dat hier zoveel betweters voorbij komen. Waar halen ze het vandaan met hun domme opmerkingen over de leiding van Jumbo. Ik kijk al uit naar de Tour en daarbij niet alleen naar ons Jumbo Visma. Ik ga voor het wielrennen en kan hopelijk in de Alpen en de Pyreneeën aanwezig zijn. Jullie zullen van mij geen kritiek horen in of over over de Tour, ik ga genieten, hoe het verloop ook zal zijn.

Pitufa 22 juni 2022 om 12:38

Ik kan helaas niet naar de etappe met de Alpe d’Huez, die berg wordt zoals gewoonlijk ingenomen door zuipende en lallende Nederlanders en daar wil ik niet tussen staan. Hoezo wielerliefhebbers????

uitdewaaier 22 juni 2022 om 16:22

Laat hem maar eens aan zich zelf denken en 1x een rit proberen te winnen. Goed rijden en dan 500 mtr voor de top afhaken heb ik nu wel genoeg gezien van hem.

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone