Steven Kruijswijk: “Het had geen zin om door te gaan”

dinsdag 27 augustus 2019 om 17:58
Steven Kruijswijk: “Het had geen zin om door te gaan”

foto: Cor Vos

Voor Steven Kruijswijk kwam een vroegtijdig einde aan de Vuelta a España. De Nederlandse ronderenner van Jumbo-Visma moest halverwege de vierde etappe opgeven vanwege knieproblemen. “Het is jammer, maar het had geen zin om door te gaan”, zo vertelde Kruijswijk kort aan Eurosport.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

De nummer drie van de voorbije Tour de France ging zaterdag nog hard onderuit tijdens de inleidende ploegentijdrit, samen met Primož Roglič, Lennard Hofstede en Neilson Powless. Waar de Sloveen zondag al kon aanvallen op weg naar Calpe, moest Kruijswijk de betere klimmers laten gaan op de laatste klim van de dag.

De 32-jarige Kruijswijk hoopte nog op betere tijden, maar gedurende de vierde etappe zag hij het heilloze van zijn missie in. “We begonnen de dag zoals we gisteren waren geëindigd: de knie voelde nog altijd niet heel goed aan. Het was de juiste beslissing om te stoppen, aangezien het geen zin had om verder te rijden.”

“Het is nooit leuk om een koers vroegtijdig te verlaten”, aldus Kruijswijk. “Zeker niet als je veel ambitie hebt en deel uitmaakt van een hele sterke ploeg. Ik wilde ver komen in deze Vuelta. Het is jammer dat ik nu moet stoppen”, zo besluit de Nederlander, die de tweede uitvaller is in deze Ronde van Spanje.

Dit artikel delen:

24 Reacties

vanSpringel 27 augustus 2019 om 18:00

Gelijk heeft ie. Pijnlijke knietjes en fietsen zijn geen goed huwelijk.

0
Necsupporter 27 augustus 2019 om 18:18

zou toch de mis gelopen verdienste gaan verhalen bij de zwembad eigenaar??!!! In amerika hoef je dan, denk ik, nooit meer te fietsen

0
west 27 augustus 2019 om 18:20

En hoe ga jij dan oneigenlijk gebruik van dat zwembad bewijzen?

0
xistnc 27 augustus 2019 om 18:25

Zo’n zwembad kan kapot gaan.

Maar 8 minuten had ruim genoeg moeten zijn om geïnformeerd te worden.

0
Franco Ballerini 27 augustus 2019 om 18:56

Dat is inderdaad het meest verbazingwekkend. UAE ging daar 8 minuten eerder al onderuit.

0
Max01 27 augustus 2019 om 20:16

Het ligt misschien aan mij maar er zijn daar toch welgedelijk supersnel 2 seingevers neergezet?
Als je dan volop doorknalt moet je toch (vooral/ook) naar jezelf kijken als team..

0
Wildebert 27 augustus 2019 om 20:23

Roglic had toch al aangegeven voor niets te remmen.

0
Mechanieker 27 augustus 2019 om 21:21

Nu.Nl: Op 500 meter afstand vh parcours gaat een zwembadje stuk waarin een kindje speelt……Badje….??

0
r_nijman 27 augustus 2019 om 18:21

“De knie voelde nog altijd niet heel goed aan”. Dat klinkt niet alsof er niet mee te fietsen was. Als hij zelf toch een paar dagen rust neemt, het klassement opgeeft, had hij wellicht volgende week nog wat voor Roglic kunnen betekenen? Of is dat te simpel gedacht vanachter mijn bureau?

0
xistnc 27 augustus 2019 om 18:26

Hij zal heus wel boodschappen kunnen doen op de fiets en een rondje rijden met zijn kinderen.

0
ghostwriter 27 augustus 2019 om 18:31

Als de knie na een paar dagen nog steeds pijn doet is het beter om terug naar huis te gaan en de knie goed te laten onderzoeken. Een knie is voor een wielrenner geen gewricht waar je enig risico mee wil nemen. Mensen doen alsof Kruijswijk egoïstisch is door niet door te gaan maar dat is zo'n grote onzin. Kruijswijk moet doen wat het beste voor de ploeg is en het is voor Jumbo-Visma véél belangrijker dat hij volgend jaar weer optimaal kan presteren dan dat hij deze Vuelta op halve kracht nog wat voor Roglic en Bennett kan knechten.

0
john 27 augustus 2019 om 18:35

Als de knie over een paar dagen nog pijn doet?, dat moet hij eens contact opnemen met Sunweb

0
Marco241 27 augustus 2019 om 20:16

Ja Nijman, dat is iets te simpel gedacht. Ga er vooral maar van uit dat wielrenners dit soort beslissingen niet op eigen houtje nemen (op Rohan Dennis na dan). Dat gaat in overleg met de ploegleiding en natuurlijk vooral de medische begeleiding.

0
VerstandOpNul 27 augustus 2019 om 21:12

Het is een terechte vraag..
Daar waarheid is dat wij het nooit precies kunnen weten. Ook de mensen die het nu zo vurig voor hem opnemen niet..

0
Lennimator 27 augustus 2019 om 18:35

Vraag het maar aan Dumoulin…

Jammer dit. Tweede keer early exit Vuelta na dat verschrikkelijke paaltje.

0
EricV 27 augustus 2019 om 18:43

Begrijp het wel hoor die wil ook nog lekker op vakantie

0
de winnaars 27 augustus 2019 om 18:52

Het komt er eigenlijk op neer, als het de tour was geweest was ie door gegaan!!

0
Brabander 27 augustus 2019 om 19:21

En waar maak jij dat uit op dan?

0
de winnaars 27 augustus 2019 om 19:26

Dat voel ik

0
Joek Sat 27 augustus 2019 om 23:00

Oh ja dat was jij, iemand met gevoel ;-)

0
Wildebert 27 augustus 2019 om 20:28

Gister ging het de goede kant nog op volgens Niermann. Bedoelde denk ik niet deze kant. Ergo: dikke tegenvaller en geen kans om te zien hoe Steven zijn knechtcapaciteiten zijn. Want groot vertrouwen in Roglic.

0
mamaffia 27 augustus 2019 om 21:58

Was er al bang voor. Helaas de enige juiste beslissing: Heeft zich helemaal uitgewrongen tijdens de Tour en de criteriums nadien. Daarna nog eens die val. Voor Roglic toch ook wel een aderlating dit. Hoop dat hii nu genoeg steun heeft in de bergen.

0
Samlambeej 27 augustus 2019 om 23:32

Zal gauw genoeg blijken of Steven Kruijswijk niet wil knechten.

0
skylimit 28 augustus 2019 om 11:39

Het = IK ?:):):)

0

Headlines

Populair

Materiaalzone