Steven Kruijswijk: “Er gaat zondag zeker gekoerst worden”

Steven Kruijswijk: “Er gaat zondag zeker gekoerst worden”

Steven Kruijswijk - foto: (archief) Cor Vos

Steven Kruijswijk is de overgangsrit naar Vieste goed doorgekomen. De kopman van Team Jumbo-Visma staat na de achtste etappe nog steeds op een achtste plek in het algemeen klassement. De Brabantse klimmer kijkt met vertrouwen uit naar de zware bergrit van zondag.

Kruijswijk geeft op de site van zijn ploeg aan dat het vandaag de prioriteit had om de rit schadevrij door te komen. “We wisten dat het een rustige dag zou worden, maar toch moet je altijd blijven opletten. Het doel was om veilig over de streep te komen en energie te sparen voor morgen. Dat is gelukt.”

De klimmer verwacht zondag een slopende bergrit. “Het is ook de dag voor de rustdag, dus er gaat zeker gekoerst worden”, voorspelt hij. “Er is voor ons zeker wat mogelijk. Het parcours leent zich om te koersen en voor aanvallen. Ik zit lekker in mijn vel, dus we gaan zien wat we kunnen doen.”

Dit artikel delen:

50 Reacties

Wildebert 10 oktober 2020 om 18:39

Mag ook wel eens een keertje gebeuren. Mijn hoog rendementketel spaart minder dan sommige klassementsrenners zoals Stevie so far in de Giro.
Correctie: spaart meer…

Marik 10 oktober 2020 om 18:42

Ik heb je 2e zin nu 4 x gelezen, maar kan er nog steeds geen chocola van maken.

SnellePelle 10 oktober 2020 om 19:13

Verbaasd mij niks dat je het niet snapt. Ik neem het vaker waar.

Doe er wat mee.

LeDouche 10 oktober 2020 om 19:52

Troost je met de gedachte dat het slecht gesteld is met het begrijpend lezen in NL.

Volgens mij bedoelt Wildebert dat:

A) Kruijswijk wel mag aanvallen i.p.v. as usual te sparen zoals een rendementsketel (de etappe naar Alpe d'Huez '18 en de Ronde van Zwitserland van 1891 heeft de auteur buiten beschouwing gelaten)
B ) stam + t
C) het allemaal de schuld is van 5G
D) de kern van het verhaal.

Wildebert 10 oktober 2020 om 20:07

A, juist, B, @snellepelle let op, zeker als je commentaar op een ander hebt. Maak dan zelf ook geen fout. Doe daar wat mee!

SnellePelle 10 oktober 2020 om 22:26

@willie
A) ik reageer niet op jou.
B) ik maakte geen schrijffout.

martini151 11 oktober 2020 om 07:41

@Snelle. Je denkt serieus dat je geen fout maakt? Dat is best erg. Helemaal wanneer je iemand aanspreekt op deze manier! Een excuus is op zijn plaats

Marik 11 oktober 2020 om 08:21

@Wildebert, ok thx voor je verheldering.
@LeDouce, dank voor je moeite en het blootleggen van een groot complot. Ik WIST het. Het is allemaal de schuld van de wereldregering.
@SnellePelle, ach knul toch…..

Murcia 10 oktober 2020 om 18:43

Klinkt leuk van Steven, maar hij is natuurlijk geen aanvaller en ook morgen zal de prioriteit liggen bij het volgen van Nibali, Fuglsang en de andere favorieten.

vincenzo 10 oktober 2020 om 18:47

Hoezo is Steven geen aanvaller??

Murcia 10 oktober 2020 om 18:52

In de afgelopen jaren heeft hij als klassementsrenner 1x een aanval geplaatst op weg naar de Alp. Hij heeft geen punch waardoor hij een aanval al van ver moet inzetten en dat heeft risico’s voor zijn AK. Ik zeg het niet als aanval op hem maar constateer gewoon.

stephano 10 oktober 2020 om 19:11

https://www.youtube.com/watch?v=ef9vEcbLmm4

valt best mee toch. Als hij zich goed voelt rijdt hij best aanvallend.

Lalsacien 10 oktober 2020 om 19:23

@Murcia In de Tour de l’Ain heeft Kruijswijk ook aangevallen, dat is al 100% meer dan jij beweert.

Panache 10 oktober 2020 om 19:46

Wat maakt het uit? Je kan aanvallen ook zien als een wanhoopspoging omdat je geen echt wapen hebt.
Net als ‘ mooi voetballen’ of ‘de snelste sprint rijden’ discussieer je over zaken die niet relevant zijn voor het winnen.
Kruijswijk denkt waarschijnlijk dat hij kans maakt door zijn taaiheid en duurvermogen. Mocht hij de Giro winnen dan zal het hoogstwaarschijnlijk gebeuren doordat de tegenstand een voor een afvalt en niet door een verwoestende aanval. Ook daar kan je van genieten. Van de 6 beste concurrenten zijn er al 3 weg, dus voor hem loopt het uitstekend, geen reden om van tactiek te veranderen vooralsnog.

Nils96 10 oktober 2020 om 20:22

Dit lijkt me puur een antwoord wat iemand zou geven die alleen de Tour kijkt. Ook in de Vuelta van 2018 viel hij meerdere malen aan om maar een voorbeeld te noemen.

adelaarvanantwerpen 10 oktober 2020 om 22:51

in de vuelta van 2018 viel hij twee keer aan. De etappe naar les praeres waar Yates won viel hij heel kort aan en de etappe naar Andorra waar Pinot won. Murcia zegt ook niet dat Kruiswijk alleen maar volgt, maar dat hij in vergelijking met Nibali en Fuglsang geen aanvaller is en dat is gewoon de waarheid. Dit komt mede door het missen van een echte versnelling.

Het is ook niet slecht dat jij geen rasaanvaller bent als jij kwaliteiten ergens anders liggen.

Wildebert 10 oktober 2020 om 18:45

Okay, sorry als het niet duidelijk is. Foutje van mij. Klopt, mijn HR ketel spaart juist veel meer. Vind dat er tot nu toe erg weinig koers gemaakt is. En dat valt een beetje tegen voor de Giro. Hoop op veel beter.

Verweggistan 10 oktober 2020 om 18:46

Jammer. Ik vond het protest van het peloton tegen motorraces op eurosport vandaag wel terecht.

Michelangelo 10 oktober 2020 om 19:15

Ik denk overigens dat je beter zo snel mogelijk roze kunt pakken als je kunt. Nu is iedereen nog heel optimistisch over het uitrijden van de Giro. Maar ook hier in Italie gaan de corona cijfers langzaam maar zeker de verkeerde kant op. En bovendien is het nog maar de vraag wat er gaat gebeuren met de aankomsten op hoogte.

Het zou zonde zijn als je gokt op een laatste week die er niet komt, of rekent op beklimmingen die niet kunnen.

Verweggistan 10 oktober 2020 om 20:18

Dat denk ik ook. Zal wel gestopt worden zodra Nibali het roze heeft ;)

SnellePelle 10 oktober 2020 om 19:31

Er gaat aangevallen worden, maar daar kan jij niks mee Stevie.
#traag #pompen #harken #saai

KennyKlimmen 10 oktober 2020 om 19:46

We zullen zien….

HennieK 10 oktober 2020 om 20:03

#pompen #harken is net wat soms de wielersport zo mooi maakt…

@SnellePelle misschien toch maar weer lekker aan je Playstation zitten

peterwinnen 10 oktober 2020 om 20:29

en jij Snelle? Wanneer was jouw laatste fenomenale, sensationele en nauwelijks te overtreffen prestatie?

Spirit 10 oktober 2020 om 23:05

Een splijtende demarage hebben is niet iedereen gegeven.
Duidelijk is dat Steven dat niet heeft en dan moet je gebruik maken van de kwaliteiten die je wel hebt.
Wel jammer dat zijn erelijst wel heel erg mager is hierdoor, maar je kan hem weinig kwalijk nemen.

kelderbelg 11 oktober 2020 om 09:03

Trololololo

KennyKlimmen 10 oktober 2020 om 19:45

Mooie beelden Stephano….

VerstandOpNul 10 oktober 2020 om 19:57

Bij de eerste test op de Etna vond ik hem vooralsnog niet heel sterk ogen.. Al dan niet agv z’n schouder.. 2x gelost uit een groep met favorieten waarin nauwelijks aangevallen werd.. Maar wellicht raakt hij nog verder in vorm gedurende deze ronde..

LeDouche 10 oktober 2020 om 20:35

Niet sterk? Reed op eigen tempo en verloor maar een paar seconden. Die is echt wel goed.

VerstandOpNul 10 oktober 2020 om 22:33

Had vooral geluk dat hij weer kon aansluiten omdat er niet echt door werd gereden.. Maar bon, laten we het hopen!

Romāns Vainšteins 11 oktober 2020 om 09:13

Dat gebeurt Kruijswijk nagenoeg altijd op een eerste beklimming in de ronde. Hij moet ook hopen dat er straks in week 3 goede alternatieven liggen voor de Agnello en Stelvio, zijn stijl is niet wegrijden maar anderen vanzelf achterlaten.

Evenals voor Kelderman ligt er hier een zeer reeele kans op mooi succes !

SCIC 10 oktober 2020 om 19:58

Het zal nog een hele klus worden Almeida uit de trui te rijden. Te meer daar hij een goede tijdrijder is

harryjohan71 11 oktober 2020 om 09:29

Op basis van welke uitslagen is Almeida een goede tijdrijder? Alleen in deze Giro heeft hij tot heden een goede tijdrit neergezet. Dit had ook met de weersomstandigheden te maken.

peterwinnen 10 oktober 2020 om 20:30

Hup Wilko….dit is misschien wel de kans van je leven om volkomen onverwacht een grote ronde te winnen.

Kelder is de Man 10 oktober 2020 om 23:40

En met jou hoop ik dat ook.. Wel met een c uiteraard. Maar het liefst met 3 volledige
weken.

Groetjesaandevoetjes 11 oktober 2020 om 00:27

Heb de hoop dat Nibali en Fuglsang vooral naar elkaar kijken en een beetje naar Kruijswijk zodat Kelderman er vandoor kan gaan (net als op de etna). Hopelijk vanaf nu wel beter in beeld gebracht door de regie.

Frank V 10 oktober 2020 om 20:44

"Er gaat…" Ik hoop dat hij daar zichzelf ook mee bedoelt.

Rob Oele 10 oktober 2020 om 21:18

Nog even over Stevie. Wat een onzin dat hij niet van aanvallen houdt; denk bijvoorbeeld inderdaad aan de rit naar Alpe d’Huez waarin hij na een solo van 70 km alsnog vlak voor de finish werd ingerekend. Of denk aan zijn eerste aanval in de Giro van 2016 waarbij hij het initiatief nam en alle klassementsrenners verraste, verbaasde en kort daarna de leiderstrui pakte die hij helaas door een nare val en een relatief zwakke ploeg verloor ( geen ploeggenoten direct na zijn val). En bedenk ook dat hij als een van de weinigen minder verslechtert (beter wordt dus) naarmate een ronde van 3 weken vordert. Kortom een renner naar mijn hart die na zijn desillusie van 2016 toch maar mooi 3e werd in de Tour.

Milan Clement 10 oktober 2020 om 21:37

Stevie en Wilco koppelkoers vooruit vanaf de eerste echte berg in deze rit…. De dromen worden steeds mooier.

Jowinho 10 oktober 2020 om 22:01

Inderdaad, er is namelijk nog Gent-Wevelgem

Bobby Solo 10 oktober 2020 om 22:02

Wordt nogal laatdunkend gedaan over deze Nederlandse klasbak, zelfs vorig jaar na zijn podiumplek in de Tour. Steven is nou eenmaal geen puncheur maar een diesel die beter gaat lopen naarmate de kms verstrijken. Mits goed gaat ie echt wel een aanval plaatsen en hij weet het, een grotere kans dan dit jaar komt er waarschijnlijk niet meer.

Corné 't Glansarm 10 oktober 2020 om 22:41

Ik hoop ook dat als hij zelfs deze kans niet pakt duidelijk wordt voor hemzelf dat hij volgend jaar dan fijn moet knechten voor Dumoulin en/of Roglic.
Ik vind klasblak voor iemand met zijn palmares ook behoorlijk overdreven, het aantal zeges is op de nagels van een vinger te tellen en het aantal aanvallen op de vingers van één hand, na meer dan 15 jaar als prof.

ghostwriter 10 oktober 2020 om 22:57

Kruijswijk is één keer derde geworden in de Tour, is vier keer in de top vijf van een grote ronde geëindicht en zeven keer in een top tien van een grote ronde. Volgens mij is het totaal niet overdreven om iemand met zo’n palmares een klasbak te noemen.

Spirit 10 oktober 2020 om 23:12

een klasbak ? nee zeker niet.
een klasbak is een hele goede renner die rondes of etappes wint hier en daar….dat doet Steven niet,..al jaren niet meer gewonnen.
Dat het een hele goede, constante renner is zal niemand aan twijfelen,
Maar hij komt toch net wat tekort om hem een echte klasbak te noemen

xistnc 10 oktober 2020 om 23:25

Ik denk dat iedereen zelf mag kiezen of hij/zij/het Steven een klasbak noemt. Daar hoeft geen absolute definitie aan te pas te komen.

Groetjesaandevoetjes 11 oktober 2020 om 00:34

Ik vind hem een klasbak in het aanklampen, doorvechten, sterk zijn tot het einde en er niet doorheen zakken. Maar vind hem geen klasbak in attractief, aanvallend koersen met het idee om de rit of tijd te winnen. Neemt niet weg dat hij het nooit heeft geprobeerd, maar het is er nooit van gekomen ook. Mag dat ook?

leo jansen 11 oktober 2020 om 02:55

Ik ben een fan van kruiswijk, Hij heeft geen kapsones en doet zijn best, Meer zit er gewoonweg niet in.

VerstandOpNul 11 oktober 2020 om 08:48

edit wf: niet doen

leo jansen 11 oktober 2020 om 12:36

Een fan in goede en slechte tijden.

Bobby Solo 11 oktober 2020 om 10:40

Doe niet zo denigrerend joh, past totaal niet.