Startgelden in de cross onder druk: “Alleen Van Aert en Van der Poel kunnen het zich permitteren om niets van hun prijs af te doen”
Ook de veldritwereld ontkomt er niet aan om vanwege de coronacrisis aanpassingen te moeten doen. Organisatoren bereiden zich voor op een winter waarin de wedstrijden die door kunnen gaan, minder toeschouwers kunnen ontvangen. Dat zal onder meer gevolgen hebben voor de startgelden.
Door het verschuiven van het wegseizoen, staat ook de kalender onder druk. Op 25 oktober staat vooralsnog de wereldbekerveldrit van Zonhoven gepland. Die krijgt nu concurrentie van Parijs-Roubaix, de Vuelta en de Giro. De Belgische wielerbond wil kijken of het mogelijk is om de veldrit een nieuwe datum te geven. “Er komt een gesprek met een vertegenwoordiging van de organisatoren om te zien wat mogelijk is”, zegt Jos Smets, algemeen directeur van de Belgische wielerbond aan Het Nieuwsblad. “Maar Zonhoven, dat is Wereldbeker. Die kalender wordt door de UCI gemaakt. Toch willen we zien of er geschoven kan worden.”
Startgelden
De nieuwe situatie – waarbij de cross minder toeschouwers kan ontvangen – heeft gevolgen voor de startgelden. Koen Monu – organisator van de veldritten in Zolder,Boom en Mol – geeft aan dat de prijzen zullen moeten zakken. “Het kan niet anders. Enkel Van Aert en Van der Poel kunnen het zich misschien permitteren om niets van hun prijs af te doen. Zij zorgen voor extra publiek en betalen zichzelf grotendeels terug.”
Belgisch kampioen Laurens Sweeck is een van de renners die de gevolgen zal voelen. Voor de renner van Pauwels Sauzen-Bingoal is het voornaamste dat er crossen door kunnen gaan. “Voor mij had het een mooie winter kunnen worden, maar ik ben realist. De kans dat sponsors afhaken en dat er minder volk naar de cross mag komen, is reëel. En als er minder geld voorhanden is, dan zal dat ook voor ons gevolgen hebben. Het belangrijkste is dat we kunnen crossen.”
Geef je van aert en van der poel minder startgeld of nodig ze niet uit dan blijft er meer over voor de rest om te verdelen en de sport breed te houden.
Een te overwegen optie zou kunnen zijn om als organisatoren om de tafel te gaan zitten met van aert en van der poel. En dan afspreken welke ritten zij wel rijden met een maximum van de helft verdeeld over de klassementen. Bij die koersen weet je dat er meer gegadigden zijn om te kijken dus gooi je de prijs omhoog. De overige koersen houden hun prijs aan afgelopen seizoen. De extra inkomsten van de entree, vip plaatsen etc.. die verdeel je met alle koersen. Dan heb je een deal waar iedereen wint en een beetje verliest. Maar de koersen als 1 blok staan en gezamenlijk de koers de volgende seizoenen te redden
Echter werd het stuk over vip's en toeschouwers hier jammerlijk weggelaten. Meer nog dan op de weg zijn die er echt wel nodig want anders komt de organisatie niet uit de kosten. Een vip-tent kost de organisatie evenveel als je ze vol krijgt dan als ze maar halfvol mag.
Misschien is het een idee om als wielerfan voor alle koersen en crossen op tv een bijdrage te leveren van 25€ per koers/cross zolang de coronacrisis duurt ? Kan geregeld worden via het kabelabonnement.
Ik ken nauwelijks iets van voetbal maar ik heb begrepen dat zonder betalend ticket je er niet in komt , toch ? En hoeveel kost dat ticket ? ik denk meer dan 25€.
Een B rang crosser verdient meer dan een zeer goede meesterknecht in een WT ploeg!
Vrouwenkoers, dan uitzending Roubaix, en na de finish van Roubaix de mannenkoers. Grote TV schermen in de feesttent. Eventueel beloften en juniors laten rijden tijdens de live uitzending van PR.
En dan GIro en Vuelta op TV voor die dag laten wat het is.
Maar nogmaals, alleen als het kan vanwege Corona virus.