Startgelden in de cross onder druk: “Alleen Van Aert en Van der Poel kunnen het zich permitteren om niets van hun prijs af te doen”
Mathieu van der Poel en Wout van Aert - foto: Cor Vos
vrijdag 8 mei 2020 om 10:09

Startgelden in de cross onder druk: “Alleen Van Aert en Van der Poel kunnen het zich permitteren om niets van hun prijs af te doen”

Ook de veldritwereld ontkomt er niet aan om vanwege de coronacrisis aanpassingen te moeten doen. Organisatoren bereiden zich voor op een winter waarin de wedstrijden die door kunnen gaan, minder toeschouwers kunnen ontvangen. Dat zal onder meer gevolgen hebben voor de startgelden.

Door het verschuiven van het wegseizoen, staat ook de kalender onder druk. Op 25 oktober staat vooralsnog de wereldbekerveldrit van Zonhoven gepland. Die krijgt nu concurrentie van Parijs-Roubaix, de Vuelta en de Giro. De Belgische wielerbond wil kijken of het mogelijk is om de veldrit een nieuwe datum te geven.  “Er komt een gesprek met een vertegenwoordiging van de organisatoren om te zien wat mogelijk is”, zegt Jos Smets, algemeen directeur van de Belgische wielerbond aan Het Nieuwsblad. “Maar Zonhoven, dat is Wereldbeker. Die kalender wordt door de UCI gemaakt. Toch willen we zien of er geschoven kan worden.”

Startgelden
De nieuwe situatie – waarbij de cross minder toeschouwers kan ontvangen – heeft gevolgen voor de startgelden. Koen Monu – organisator van de veldritten in Zolder,Boom en Mol – geeft aan dat de prijzen zullen moeten zakken. “Het kan niet anders. Enkel Van Aert en Van der Poel kunnen het zich misschien permitteren om niets van hun prijs af te doen. Zij zorgen voor extra publiek en betalen zichzelf grotendeels terug.”

Belgisch kampioen Laurens Sweeck is een van de renners die de gevolgen zal voelen. Voor de renner van Pauwels Sauzen-Bingoal is het voornaamste dat er crossen door kunnen gaan. “Voor mij had het een mooie winter kunnen worden, maar ik ben realist. De kans dat sponsors afhaken en dat er minder volk naar de cross mag komen, is reëel. En als er minder geld voorhanden is, dan zal dat ook voor ons gevolgen hebben. Het belangrijkste is dat we kunnen crossen.”

RIDE Magazine
11 Reacties
Sorteer op:
8 mei 2020 11:05
De vraag is of het verstandig is om dan nog wel van aert en van der poel uit te nodigen. Nodig je ze uit dan gaat er een groot deel van het budget van startgelden op aan die 2 (als ze komen) de rest krijgt minder maar je hebt garantie dat mensen komen om hun te zien rijden. En dat levert geld op dit jaar. Maar de kans bestaat dat er ploegen en renners zich de mindere startgelden niet kunnen veroorloven en volgend seizoen daardoor of nog verder achterlopen of zelfs niet meer meedoen. Wat niet goed is voor de breedte van de sporr.
Geef je van aert en van der poel minder startgeld of nodig ze niet uit dan blijft er meer over voor de rest om te verdelen en de sport breed te houden.

Een te overwegen optie zou kunnen zijn om als organisatoren om de tafel te gaan zitten met van aert en van der poel. En dan afspreken welke ritten zij wel rijden met een maximum van de helft verdeeld over de klassementen. Bij die koersen weet je dat er meer gegadigden zijn om te kijken dus gooi je de prijs omhoog. De overige koersen houden hun prijs aan afgelopen seizoen. De extra inkomsten van de entree, vip plaatsen etc.. die verdeel je met alle koersen. Dan heb je een deal waar iedereen wint en een beetje verliest. Maar de koersen als 1 blok staan en gezamenlijk de koers de volgende seizoenen te redden
8 mei 2020 11:18
Dit artikel is een samenvatting van https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200507_04949688.
Echter werd het stuk over vip's en toeschouwers hier jammerlijk weggelaten. Meer nog dan op de weg zijn die er echt wel nodig want anders komt de organisatie niet uit de kosten. Een vip-tent kost de organisatie evenveel als je ze vol krijgt dan als ze maar halfvol mag.
Misschien is het een idee om als wielerfan voor alle koersen en crossen op tv een bijdrage te leveren van 25€ per koers/cross zolang de coronacrisis duurt ? Kan geregeld worden via het kabelabonnement.
    8 mei 2020 18:42
    25€ per koers/cross op TV? Ben je helemaal belazerd?
    8 mei 2020 21:48
    Belazerd ? Typische reactie van een fan die persé wielrennen wil zien maar het mag niks kosten. De organisator moet maar zien hoe hij het financieel voor elkaar krijgt, maar de wielerfan mag zeker niet op zijn honger zitten. Maar owee als je om steun vraagt bij deze laatste.
    Ik ken nauwelijks iets van voetbal maar ik heb begrepen dat zonder betalend ticket je er niet in komt , toch ? En hoeveel kost dat ticket ? ik denk meer dan 25€.
    8 mei 2020 22:27
    Ik wil dus niet "per se" wielrennen zien want ik heb er geen €25 per koers voor over. Daarbij hoeven die klootzakken zich niet financieel onafhankelijk te trappen. 3000 in de maand is meer dan zat. Doen ze 't ook voor hoor.
    8 mei 2020 23:03
    Ik neem aan dat je spreekt over de cross ? Zelfs die 3000€ per renner is voor een organisator nog te veel als hij geen inkomsten krijgt van publiek en vips. En trouwens voor WB-manches bestaan er net zoals op de weg door de UCI vastgelegde barema's en startvergoedingen die je als organisator moet naleven.
    8 mei 2020 23:36
    Niks kosten.. 25€ voor een uurtje cross kijken op tv. Bezopen idd. Pizza pakken, bios erachteraan en even de nr 2 tm 10 uitslag bekijken.
8 mei 2020 12:03
Kom zeg laat me niet lachen. De crossers krijgen allen hun loon, prijzegeld, premies van hun ploegen en daar bovenop nog eens startgeld. Als WVA en MVDP niet starten zullen ze dus juist extra van die premies kunnen verdienen dus laat me aub niet lachen.
Een B rang crosser verdient meer dan een zeer goede meesterknecht in een WT ploeg!
8 mei 2020 13:21
Als er publiek welkom is, dan kun je er een mooi wielerfeest van maken in Zonhoven.

Vrouwenkoers, dan uitzending Roubaix, en na de finish van Roubaix de mannenkoers. Grote TV schermen in de feesttent. Eventueel beloften en juniors laten rijden tijdens de live uitzending van PR.

En dan GIro en Vuelta op TV voor die dag laten wat het is.

Maar nogmaals, alleen als het kan vanwege Corona virus.

Reacties zijn gesloten.