Stan Godrie grijpt naast WK-selectie na vreemde climax: “Voelt alsof mij een kans ontnomen wordt”
foto: Cor Vos (archief)
maandag 29 januari 2024 om 16:08

Stan Godrie grijpt naast WK-selectie na vreemde climax: “Voelt alsof mij een kans ontnomen wordt”

Interview Stan Godrie kreeg zondagavond een onverwacht bericht van Gerben de Knegt. De bondscoach van de Nederlanders vertelde hem dat hij ervoor gekozen heeft om Mees Hendrikx toch naar het WK te sturen, ondanks dat die niet voldoet aan de richtlijnen van de KNWU. Godrie ook niet, maar hij deed volgens die richtlijnen wel beter dan Hendrikx. Toch grijpt Godrie naast een WK-selectie en Hendrikx niet. “Dit is onderdeel van een groter probleem”, vertelt hij in gesprek met WielerFlits.

Voor wie niet meer zou kunnen volgen, leggen we de situatie nog een keer uit. Voorafgaand aan het seizoen is voor iedere Nederlandse veldrijder een richtlijn opgesteld om in aanmerking te komen voor een WK-selectie. Die richtlijn houdt in dat je twee keer in de top-16 van een wereldbekermanche moet eindigen. Godrie deed dat één keer en grijpt dus naast een selectie. Hendrikx finishte nooit in de top-16, maar kreeg wél een oproep. De bondscoach mag namelijk altijd afwijken van die richtlijn.

Goed nieuws voor Hendrikx, extra zuur voor Godrie. “Gerben belde me zondagavond op. Hij legde uit dat hij Mees wel een plekje in de selectie ging geven. Hij vindt dat Mees de laatste weken in betere doen is dan ik ben en hij wil Mees een kans geven omdat hij nog de jeugd heeft. Hij is acht jaar jonger dan ik ben en volgens Gerben is dat een goed argument om hem nog een kans te geven, en mij niet.”

“Of ik dat een terecht argument vind? Ja, dat is aan hem. Hij is natuurlijk de bondscoach. Ik vind het gewoon jammer dat er wel gewoon plaats is voor mij, maar dat die plaats niet wordt toegewezen. Ik heb wel het gevoel dat er me iets ontnomen wordt. Dat neem ik Gerben niet kwalijk, want het speelt boven zijn hoofd. Financieel gezien is er nu eenmaal weinig ruimte bij de KNWU.”

Op de schopstoel
“Kijk, ik ben ook gewoon teleurgesteld in mezelf dat ik niet heb voldaan aan die richtlijn. Dat kan ik niemand kwalijk nemen. Maar ik zit wel een beetje op die schopstoel. Op nationaal niveau doe ik het heel goed en hoor ik eigenlijk bij de beteren. Ik ga dus niet in kleinere crossen rijden, maar ik kom in actie op het internationale niveau. Maar als dan de EK’s en WK’s aan de beurt zijn, zit ik op de schopstoel. Dan krijg ik te horen dat er geen plek is voor mij.”

Stan Godrie op archiefbeeld – foto: Cor Vos

Godrie vindt het lastig dat de richtlijn van De Knegt soms een harde eis is, maar op een ander moment dan weer iets is waar hij van kan afwijken. “Naar mijn gevoel is het al vaak voorgekomen dat dit in mijn nadeel uitdraait. Ik heb dat ook tegen Gerben gezegd. Hij gaf dan aan dat hij mij enkele jaren terug wel de kans heeft gegeven toen ik niet aan die richtlijn had voldaan en dat hij nu hetzelfde doet bij Mees. Mijn leeftijd is dan hetgeen wat in mijn nadeel speelt.”

“Dat ik geen profambities meer heb, maakt in principe niets uit. Dat die er niet zijn, komt omdat ik me goed voel bij mijn Nederlandse ploeg Parkhotel-ZZPR.nl-Orange Babies. Ik wil me blijven inzetten om het Nederlandse veldrijden te laten groeien in de breedte. Het gat tussen renners in de kleinere ploegen en in de grote ploegen moet kleiner worden.”

Nederlandse veldritsport zit met een probleem 
De 31-jarige Godrie stipt nog maar eens het probleem aan dat het Nederlandse veldrijden heeft. “Kijk naar Ryan Kamp die geen ploeg vond en Mees die ook zonder ploeg gaat zitten. Ik zie zelf ook binnen mijn eigen ploeg, bij de jongere renners, dat er geen perspectief is. Jonge crossers moeten kunnen uitkijken naar de toekomst in het veldrijden, maar dat zien zij niet. Situaties als dit, waar ik dan geen plek krijg in de Nederlandse WK-selectie, helpt natuurlijk niet.”

“Op het moment dat je geen podiumkandidaat bent op een kampioenschap, of het nu een WK of NK is, is het heel lastig om nog door te groeien als renner. Naar mijn gevoel is dat een verkeerde situatie en zouden die kansen er wel moeten zijn in Nederland. En misschien zijn die kansen er wel, maar worden die niet benut door de instanties. De ongunstige financiële situatie zal daarin wel meespelen.”

Koppen bij elkaar steken 
“Er zou een beter samenspel moeten komen tussen de Nederlandse ploegen en de KNWU. Samen zou je het veldrijden groter moeten maken. Net zoals de UCI dat probeert te doen op internationaal niveau. Maar in het veldrijden lijkt dat gewoon heel vaak spaak te lopen. Dat is jammer, want dat is volgens mij dé manier om het te doen slagen. De koppen bij elkaar steken, zeg maar”, besloot Godrie.

RIDE Magazine
18 Reacties
29-01-2024 17:38
Geen prof, geen profambities. 31 jaar. Gemiddeld 30e in wereldbekerwedstrijden en 13e op het laatste NK, op een ronde achterstand. Dat is niet iemand die iets toevoegt aan het WK in het algemeen of de Nederlandse selectie in het bijzonder.

De KNWU kan het geld maar 1 keer uitgeven, dus prima dat ze ervoor kiezen om Godrie niet naar het WK sturen. Hij heeft zijn kansen in het verleden al gehad.
    29-01-2024 17:44
    Hier ben ik het mee eens. Het enige moment deze winter dat we de naam Godrie horen is dat ie niet aan de eisen voldoet. Nooit in beeld gereden.
    29-01-2024 18:19
    Eens
    29-01-2024 18:44
    Oneens
29-01-2024 17:04
Dit idiote selectieprocess van de KNWU moet door de plee!!

Als de UCI je 8 plekken toewijst dan stel je 8 renners op. Punt.

De KNWU is er om de Nederlandse wielersport te bevorderen en te waarborgen? Hoe zit dat?
    29-01-2024 17:34
    De KNWU is een grote bende op vele vlakken.
29-01-2024 19:29
Dat de KNWU zo'n extra selectieproces toevoegt slaat in de basis al nergens op. De enige reden waarom ze dat doen is omdat ze financieel een puinhoop zijn; de kostenbesparing halen ze bij de renners in plaats van op andere plekken. Lijkt me extra zuur voor Godrie, en natuurlijk heel slecht van de KNWU. Ik vraag me af of hij zou mogen starten mocht hij alles zelf betalen.
29-01-2024 18:49
Rot voor Godrie, maar hij heeft er echt nauwelijks iets te zoeken en dan kost het alleen geld. Ik had ook de voorkeur gegeven aan Hendrikx.
    29-01-2024 20:31
    Als je dan toch rigoreus wilt bezuinigen dan kun je de kosten voor Kamp, van Kessel, Hendrikx, Worst, van der Heijden, Betsema, van Alphen en de gehele jeugd muv Del Grosso en Bentveld ook gelijk besparen.

    Die hebben momenteel ook geen reële kans op goud of überhaupt podium.
30-01-2024 09:03
Dubbel gevoel bij dit verhaal. Sportief gezien heeft hij er niets te zoeken in die zin dat hij er geen top 10 zal rijden. Aan de andere kant is het natuurlijk treurig dat een rijk sportland als Nederland niet de beschikbare plekken vult in een WK selectie veldrijden.

De UCI heeft de mond vol over het gebrek aan deelname van individuele veldrijders aan de wereldbeker maar zou eigenlijk de bonden op hun kl*te moeten geven over het niet volledig invullen van een selectie terwijl die renners er wel gewoon zijn omdat ze zelf die plaatsen hebben afgedwongen.

Mees Hendrikx voldoet niet aan de eisen en heeft nog de jeugd. Toch is hij ook al 23 en heeft heel weinig laten zien waar je nog uit kunt halen dat dit een investering in de toekomst is.
30-01-2024 09:15
Eens dat Godrie niet gaat. Het is jammer dat er niet meer Nederlandse sponsors zijn in het veldrijden.
30-01-2024 11:05
Een kans op wat precies Stan?

De wedstrijd uitrijden zonder gedubbeld te worden?
29-01-2024 18:19
Idd voegt niets toe op het WK, wel jammer voor hem natuurlijk. Maar ik zie ook nog wel toekomst in Mees. Vorig jaar een goed seizoen gedraaid en dan het jaar erop moet je gaan bevestigen. Dit is zo moeilijk. En Stan is nu een goed voorbeeld dat hij in z’n jonge jaren al te goed was doordat hij heel vroeg was uitgegroeid en daarbij reed hij alles …blijkt maar weer dat dit niet goed en zo worden er maar zat over de kling gejaagd.
    29-01-2024 19:27
    95% van de renners op het WK voegt niks toe. Allemaal maar thuis laten blijven? Sterker nog: we kunnen net zo goed alleen MvdP laten starten. Of beter zelfs: niet starten en MvdP gewoon die trui geven. ;)
29-01-2024 20:57
Het is geen liefdadigheidsinstelling dus gewoon terecht dat hij niet meegaat.
29-01-2024 23:45
Mijn enthousiasme voor nog hogere licentiekosten zou beperkt zijn als ik wist dat ze het gingen uitgeven aan een veldrijder die er niet in slaagt om in de top 15 te finishen.

Reacties zijn gesloten.