Stad Brussel waarschuwt: “Kom niet met de auto naar Tourstart”

Door , dinsdag 25 juni 2019 om 07:00
Stad Brussel waarschuwt: “Kom niet met de auto naar Tourstart”

©Cor Vos

De Ronde van Frankrijk start dit jaar op 6 en 7 juli in Brussel. Brussel Mobiliteit gaf gisteren alvast een duidelijke boodschap mee: “Blijft alsjeblief met de auto weg uit de hoofdstad. De kans is zeer reëel dat dit toch niet lukt.” De moeilijkheden worden trouwens al vanaf donderdag 4 juli verwacht.


De Grand Départ (4 juli), een rit in lijn (6 juli) en een ploegentijdrit (7 juli) vinden plaats in de Belgische hoofdstad. Er worden tot een miljoen bezoekers verwacht en dat zal zijn gevolgen hebben op de verkeerscirculatie in Brussel. Op een persconferentie werd gisteren alvast duidelijk gecommuniceerd en uitdrukkelijk gevraagd om niet met de wagen naar de stad af te zakken.

Gratis openbaar vervoer
“Brussel Mobiliteit, de Brusselse en federale politie, de Brusselse openbaar vervoersmaatschappij MIVB en de NMBS slaan de handen in elkaar om alles zo vlot en aangenaam mogelijk te laten verlopen”, vertelt Ann Van Hamme van de MIVB. “Zo wordt gezorgd voor gratis openbaar vervoer. Je kan in het weekend gewoon de tram, metro en bus op zonder betalen.”

Pendelparkings
Een alternatief is om aan de rand van Brussel te parkeren. Daarvoor surf je best naar parkandride.brussels. De pendelparkings Ceria en Kraainem zijn gratis tijdens het weekend. Op andere parkeerplaatsen geldt een gelegenheidstarief van 3 euro.

Dit artikel delen:

19 Reacties

Verweggistan 25 juni 2019 om 07:29

Of met de fiets komen?

Arie Punzen 25 juni 2019 om 08:07

Maar kunnen de ploegleiders hun renners wel bijhouden op de fiets? Iets zegt me van niet als ik naar de leeftijd en postuur kijk van de gemiddelde ploegleider.

Turtlehead 25 juni 2019 om 08:11

@Arie: sommigen hebben al moeite om hun kopman met de auto bij te benen :)

AWestie 25 juni 2019 om 08:15

Brussel, probeer even info in te winnen bij de gemeente Zandvoort. Zij weten zich heel goed voor te bereiden op mensenmassa’s ;)

west 25 juni 2019 om 08:20

Je kan gewoon over het strand naar Brussel wandelen.

Turtlehead 25 juni 2019 om 09:34

Dat zou trouwens ook mechanische doping zijn.

xistnc 25 juni 2019 om 09:48

Ik heb geprobeerd om uit te zoeken hoe je het best in Brussel kunt raken: op dezelfde manier verdwaald als bij een reguliere ‘omleiding’ (lees: weg-en-niet-meer-terug-leiding) op Belgische wegen.

Om gebruik te maken van het gratis OV in Brussel, zul je toch eerst in Brussel moeten geraken. Of is ook het OV rond/van/naar Brussel gratis? En wat is de dienstregeling tijdens de Tourstart?

Verder stuitte ik op de verplichting om je auto te registreren als je naar Brussel gaat. Lijkt me ook redelijk relevant voor onwetende Tourgasten.

Die ‘pendelparkings’ zijn vermoedelijk al snel vol. Ik zat te denken aan een treinstation op 10-15km boven Brussel, maar kan niet goed inschatten of dat zinvol is.

Zijn er Belgen met een zinvolle suggestie?

Samlambeej 25 juni 2019 om 10:32

@xistnc
=>TREIN vanuit stad BUITEN Brussel gevold door Tram, Metro of Bus BINNEN Brussel.

1.NMBS-treinen rijden in heel België en dat weekend 50% goedkoper richting Brussel.
Mensen uit Zeeland kunnen best een Oost-Vlaamse stad kiezen. Gent / Sint Niklaas / Lokeren / Dendermonde / Aalst / Ninove (Ninove is dichtbij de Muur)

Mensen uit Brabant of NL Limburg kiezen logischerwijs een stad uit Antwerpen of BE Limburg om een rechtstreekse trein naar Brussel te nemen. De Antwerpse ring en de A12 (Antwrp-Brussel) kan je beter vermijden. Wie bijvoorbeeld van Tilburg naar Aarschot of Diest rijdt hoeft bijvoorbeeld niet langs de Antwerpse ring. Aarschot/Diest=> NMBS trein naar Brussel Brussel en dan MIVB tram, metro of bus naar start-/aankomstplaats.

2.MIVB bedient de provincie Brussel (=Brussels-Hoofdstedelijk-Gewest) van openbaar vervoer met trams, metro's en bussen. Deze zullen GRATIS zijn. Dus ook bussen die van net buiten de provincie Brussels-Hoofdstedelijk-Gewest vertrekken.

extra: In Vlaanderen zul je bussen van De Lijn zien. Deze zijn niet gratis. Als je deze wilt nemen raad ik aan om gewoon het sms'je: DL naar het nummer 4884 te sturen (kost je € 2,10)

Melkzuur 25 juni 2019 om 10:51

Werk je op de toeristische dienst, Samlambeej? ;-)
Bedankt voor je nuttige bijdrage!

xistnc 25 juni 2019 om 11:01

Thanks!

Ik ga een variant op jouw ‘Diest’ bedenken, vanaf Breda. Zou Mechelen een optie zijn, en dan bij Brecht of Brasschaat de snelweg af om de Ring te mijden?

Cintu 25 juni 2019 om 12:38

Mechelen kan ook ja.
Als je op zaterdag of zondag gaat zal het op de ring nog wel meevallen. Moest je op donderdag al naar de ploegvoorstelling willen dan zou ik Mechelen niet aanraden en een station ten Noorden van Antwerpen zoeken als startpunt.

Samlambeej 25 juni 2019 om 12:43

Inderdaad, de Ring van Antwerpen op zaterdag is gewoon druk maar geen files en zondag gaat het meestal vlot. Zolang er geen ongeval gebeurt.
Brussel vanaf de grote Ring mag je zeker wel als Doom Area verwachten dat weekend.
Ik zou gewoon net voor vertrek eens zien of er file staat en een alternatieve route klaar hebben.

xistnc 25 juni 2019 om 13:32

Het plan is om alleen zondag te gaan. Dat scheelt het regelen van overnachtingen etcetera.

Eerste optie zou dan gewoon de ring van Antwerpen kunnen zijn tot station Mechelen of eventueel Vilvoorde. Mocht het vast lopen, dan adviseert Google vast wel een alternatief.

kielabokki 25 juni 2019 om 21:58

Je kunt er ook met de auto gewoon heen, zat randgemeenten of dorpen vlak om Brussel waar je makkelijk de auto kwijt kunt. Brussel zelf is nu al een crime, laat staan met de Tour. Veel tunnels afgesloten, werkzaamheden, gedoetjes.

Veloburto 25 juni 2019 om 12:05

En de Thalys?

Sjoerd102 25 juni 2019 om 13:12

Lekker op De motor de files voorbij

Veloburto 25 juni 2019 om 15:00

Ik ga dat weekend naar Brussel. Iemand nog goede tips voor een plaats om te gaan staan op de ploegentijdrit op zondag?

Fikret 25 juni 2019 om 18:57

Lekker goedkoop met de Flixbus naar Brussel Noord. Vanaf daar is het lopend goed te doen.

Cintu 27 juni 2019 om 21:56

Voor meer info ivm bereikbaarheid, zie https://granddepart.mobilite-mobiliteit.brussels