Sprinterscarrousel op transfermarkt: Dylan Groenewegen dicht bij vertrek Jayco AlUla
Nu het een kwestie van tijd lijkt voordat Olav Kooij een driejarig contract bij Decathlon AG2R La Mondiale tekent, is de sprinterscarrousel op de transfermarkt vol in gang geschoten. Meerdere bronnen geven aan WielerFlits aan dat Dylan Groenewegen zijn aflopende contract bij Jayco AlUla niet gaat verlengen.
Groenewegen is alweer aan zijn vierde seizoen bij de Australische formatie bezig. Op het einde van 2025 loopt zijn contract af. De kans dat hij blijft, is nihil, hoewel Jayco AlUla wel nog in gesprek wil blijven over een contractverlenging met de geboren Amsterdammer. Groenewegen heeft van twee ploegen een financieel en sportief aantrekkelijk aanbod en insiders geven aan dat het een kwestie van tijd is voordat hij zijn handtekening bij een van deze ploegen tekent.
Bij Jayco AlUla zien ze Sam Welsford als een versterking voor volgend jaar. De 29-jarige Aussie komt momenteel voor Red Bull-BORA-hansgrohe uit. Hij won dit jaar drie ritten in de Tour Down Under en staat hoog op het verlanglijstje bij de Australische ploeg. De komst van Welsford kan niet los worden gezien van het waarschijnlijke vertrek van Groenewegen.
Jonathan Milan (Trek-Lidl), Tim Merlier (Soudal Quick-Step), Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck), Juan Molano (UAE Emirates XRG) en o.a. Søren Wærenskjold (Uno-X Mobility) hebben nog doorlopende contracten. Dat geldt ook voor de Nederlanders Fabio Jakobsen en Casper van Uden (Picnic Post NL), Arvid de Kleijn, Rick Pluimers en Maikel Zijlaard (Tudor Pro Cycling) en Marijn van den Berg (EF Education-EasyPost).
Vrij zijn Sam Bennett (Decathlon AG2R La Mondiale), Caleb Ewan (INEOS Grenadiers), Matteo Moschetti (Q36.5 Pro Cycling Team), Fernando Gaviria (Movistar) en onder meer Pascal Ackermann en Hugo Hofstetter (Israël – Premier Tech).
Youri, Raymond: weten jullie dat ook?
Meestal zijn die etappes levensgevaarlijk, en bovendien niet om aan te gluren.
Verder vraag ik me af of veel ploegen niet een hogere winstkans hebben als ze aansturen op een goede "vlucht van de dag" ipv een massasprint. Want 2 of 3 sprinters zijn goed voor 80% van de winstkans, de overige 10 sprinters moeten de rest van de kans verdelen. Dan heb je dus een paar procent kans op ritwinst; stel je voor dat je met een kopgroep van 10 vooruit blijft, dan is je kans imo een stuk groter.
Die verzieken elke koers
Zeker sprinters etappes
Niet dat de trein van Jayco indrukwekkend is hoor. Verre van.
Waarom niet? Ze moeten ook nog steeds het vertrek van Ewan opvangen. Daar lijkt me Welsford eerder een vervanger voor met ritzeges voor eigen volk. In een Tour komt zo'n Welsford er toch weer niet aan te pas. Komt inhoud tekort voor die grote finales.
Nu al 2 jaar Movistar maar lijkt een 2de of zelfs 3de rang sprinter geworden te zijn. Hoe komt dat? Slechte begeleiding of gewoon geen karakter en terend op de centen die hij bij UAE binnensleepte?
Wie moeten ze anders als sprinter halen?
Groenewegen zal wel naar Israël of Astana gaan om punten te scharrelen.