Bezuinigingen publieke omroep raken ook wielrennen bij NOS
foto: Fotopersburo Cor Vos
woensdag 26 november 2025 om 09:37

Bezuinigingen publieke omroep raken ook wielrennen bij NOS

De publieke omroep moet in 2027 maar liefst 160 miljoen euro bezuinigen. Daarvan moet een slordige 70 miljoen komen van geschrapte programma’s. Door deze ingrijpende bezuinigingsronde staan ook sportwedstrijden op het spel: zo zal de wielerfan het zeker gaan merken.

Xander van der Wulp, hoofdredacteur van NOS Sport, sprak dinsdagavond aan tafel bij Pauw & De Wit over ‘hele ingrijpende dingen die in gesprekken voorbijkomen’. Hij kan nog niet concreet aangeven welke sportwedstrijden mogelijk van tv zullen verdwijnen, maar hij haalt het schaatsen aan als voorbeeld. “Met deze heftigheid en snelheid van de bezuinigingen staat dit op het spel, omdat dat contract toevallig afloopt.”

Maar voor de wielerfan is er sowieso slecht nieuws: de NOS gaat al vanaf 2026 minder wielrennen uitzenden. Door bezuinigingen bij de publieke omroep en verschuiving van budgetten naar andere sporten is er minder ruimte voor live-uitzendingen van wielerkoersen op televisie. Voor volgend jaar moet er al voor ruim €20 miljoen worden gesneden in het budget voor de programmering.

De bezuinigingen zijn een antwoord op een in april gepresenteerd plan van voormalig minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Eppo Bruins om de publieke omroep te hervormen. Onderdeel van dit plan is een structurele bezuiniging van 156 miljoen per jaar op de publieke omroep, te beginnen vanaf 2027.

Geen Parijs-Nice en Vuelta 
Daarnaast wil de NOS een diverser aanbod aan sporten bieden. “Vanaf volgend jaar gaan we minder dagen wielrennen uitzenden”, vertelde ex-wielrenner Stef Clement, tegenwoordig coördinator wielrennen bij de NOS, in een eerder interview met WielerFlits. “Het is een verplaatsing van minder budget naar andere zaken. Dat resulteert in dit verminderde wieleraanbod”, legt Clement uit.

Als gevolg van de bezuinigingen en de verschuiving van budgetten verdwijnen vanaf volgend jaar voorlopig de live-uitzendingen van Parijs-Nice, de Waalse Pijl, het Critérium du Dauphiné en de Vuelta a España. Het aanbod live-wielrennen bij de NOS zal in 2026 bestaan uit een beperkter aantal koersen, met een handvol klassiekers, de Tour de France en de wereldkampioenschappen.

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
51 Reacties
26-11-2025 10:27
Als ze nu eens…. niet met 3 man op locatie een kansloze voor- en nabeschouwing doen bij de tour en niet met 85 man aan de avondetappe werken en niet 50 man op locatie drie weken lang door France laten reizen, niet elke avond twee gasten laten invliegen (CO2, wat?): dan is er genoeg budget om gewoon meer koers uit te zenden.
Maarja, de tour is voor de NOS heilig en het hele snoepreisjes circus wat daar om heen hangt mag natuurlijk niet sneuvelen.
Bezuinigen op de verkeerde plek.
PS de aantallen mensen zijn - hoe merkwaardig ook - niet verzonnen: zie interview Stef Clement 25 juli 2025.
    26-11-2025 10:51
    Je hebt gelijk. Ik kan het mis hebben maar bij Eurosport zitten de Babbelbelg en Kroon ook niet op locatie. En Karl en José in de grote Rondes en verre klassiekers ook niet. Ik zie ook de toegevoegde waarde ervan ook niet in. Je geeft immers commentaar bij dezelfde beelden die de kijker ziet.
    26-11-2025 10:53
    Voor de wielerliefhebber is dat natuurlijk makkelijk te rechtvaardigen, de gemiddelde in sport geïnteresseerde Nederlander zal vermoed ik echter liever de programma's rondom de Tour kijken dan live uitzendingen van de Dauphine en PN. Dat lijkt me ook de reden dat de NOS daarvoor kiest. Jammer voor de wielerliefhebber die zo veel mogelijk koersen kijkt, maar dat is waarschijnlijk toch teveel niche.
    26-11-2025 13:44
    @rkmmr Dus de gemiddelde in sport geïnteresseerde liefhebber is op zaterdag wel heel benieuwd wie er wint bij de handbal competitiewedstrijd, live vanuit sporthal De Wielewaal met zo’n 100 man toeschouwers. Want dat is wat ze wél uitzenden.
    Snap je punt wel hoor, en ook terecht punt, maar het heeft voornamelijk gewoon met centen te maken. Niet met wat de gemiddelde fan wil zien.
    26-11-2025 13:51
    Ik denk dat je zijn punt een beetje mist.
    Je moet minder in randzaken investeren en meer in het hoofddoel.
    Dan kunnen er alsnog sporten buiten de boot vallen wegens beperkt budget maar is het in ieder geval niet zo krom dat je van bepaalde sporten enkele wedstrijden niet uitzend wegens gebrek aan geld maar vervolgens van diezelfde sport wel bij een bepaalde wedstrijd heel veel investeert in de randzaken.
    Die natuurlijk totaal overbodig zijn.
    26-11-2025 13:51
    Waar komt die 85 / 50 man (m/v/x) vandaan?
    26-11-2025 14:51
    @ Gr.r uit een interview van Stef Clement hier op WF. Hij noemt deze aantallen en dan laat ik nog weg dat 1 voertuig van de NOS caravaan gewijd is alleen de outfits van Dione de Graaf… ;)
    26-11-2025 15:14
    En zijn die 50 er allemaal tegelijk?
    26-11-2025 15:51
    @Japiejo Ik snap jouw punt ook, maar begrijp de NOS ergens ook wel dat ze willen kijken welke sporten ook populair zouden kunnen zijn of worden. Ik heb ook geen behoefte aan de genoemde handbalwedstrijd, maar misschien kijken daar net zoveel mensen naar als een etappe in Parijs-Nice.

    @Handige Harry Jij vindt dat je daar minder in moet investeren en dat begrijp ik, maar de Avondetappe is een best goed bekeken en goed beoordeeld programma en wordt waarschijnlijk beter bekeken dan een live verslag van de genoemde etappekoersen (kan daar de kijkcijfers niet direct van vinden). Of dat alle kosten rechtvaardigt kan ik niet inschatten, maar daar zou je over kunnen discussiëren
    26-11-2025 16:20
    Japiejo, op Dioontje mag niet bezuinigd worden hoor! Die is kjoet.
    26-11-2025 18:00
    @Gr.R haha weet ik veel. Dan moet je Stef bellen. Doet dat er zo toe? Hieronder de quote van Stef. Klinkt als: allemaal tegelijk daar ja.

    “De hele productie van de NOS voor de Tour de France bestaat uit ongeveer 85 man. Waarvan zo’n 35 man in Hilversum werkt en een vijftigtal collega’s ter plaatse in Frankrijk. Dat zijn redacteuren, verslaggevers, regisseurs en natuurlijk veel technische mensen, voor de camera’s, het licht en geluid. Een enorme operatie is het. Het is iedere dag weer mooi om te zien hoe dit circus zich door heel Frankrijk verplaatst.”
    26-11-2025 18:03
    Oké, vooruit, Dione mag blijven. Kan ze met verliefde oogjes aan Tom Dumoulin maar weer eens vragen wat nou eigenlijk een waaier is / hoeveel pijn een tijdrit doet,etc.
    26-11-2025 18:06
    NOS is hopeloos verouderd. Maak een mooie studio. Nodig voor en na de koers daar mensen voor uit. Doe interactieve samenvattingen en maak daar mooie tv. Visualiseer waardes die renners hebben getrapt etc. Je kunt xo veel meer uit de voor en na beschouwing halen dan dat ze nu doen.

    En laat ze alsjeblieft niet de hele rit uitzenden van bv een sprint ettape in de tour. Dan krijg je zure praat over kastelen, dorpen en ' linkeballen' 'chasse patatte.'. Totaal nutteloos...
    Gewoon in starten op 75 km voor de finish.
    26-11-2025 18:15
    @rkmmr

    Het is breder dan alleen sport he.
    Een nuttig programma zoals kassa verdwijnt nu ook.
    En dat is dus krom dat nuttige programmas van de buis verdwijnen en een programma over de randzaken rond de tour gewoon blijft.

    Het is de publieke omroep en die hebben wat mij betreft ten eerste de taak om nuttige programmas te maken.
    27-11-2025 02:57
    Je hebt helemaal gelijk. Want hoewel de meeste mensen vooral om de tour geven is de NOS een publieke omroep. Ze zenden handbal uit Lutjebroek uit omdat ze een publieke plicht hebben een breed aanbod te bieden. Maar als het dan om de sport wielrennen gaat moet al het geld ineens naar de tour. Laat nou juist de commerciële omroepen op de tour inspringen want daar zit het geld toch al. Dan kan de NOS wél wat doen met de Vuelta, Parijs-Nice, etcetera.
    27-11-2025 06:44
    Ook gedacht aan wat de Tour de NOS oplevert? Lijkt mij dat het ook genoeg aan inkomsten genereert, helemaal in tegenstelling tot andere koersen.
26-11-2025 11:10
Dat uur gelul voor de wedstrijd ( voorbeschouwing) en het uur gelul na afloop wedstrijd ( nabeschouwing) en waarvoor toch ook al materiaal en personeel nodig is kunnen ze zo al laten. Draagt ook niets bij aan de wedstrijd zelf of aan de uitslag, is enkel tijdvulling en extra inkomen voor de genodigde gasten zelf. Idem als het gelul voor en na een voetbalwedstrijd welke langer duurt dan de wedstrijd zelf
26-11-2025 12:55
Hopelijk dan ook niet meer zes maanden lang het hele weekend schaatsen op de NOS
    26-11-2025 14:10
    Afgelopen weekend weer een hele grote ploeg van de NOS in Canada aanwezig. Op de tribune toch 22 man. Wereldwijd kijkt er geen sterveling naar het het schaatsen alleen in Nederland. Wereldwijd is wielrennen vele malen populairder dan schaatsen.
    26-11-2025 23:17
    Bestaat dat nog ja dat schuifellen op bevroren water ?!?!

    De laatste keer dat ik dat nog eens gekeken heb deden Karin Kania en Yvonne van Gennip nog mee.. En Gunda Niemann en Claudia Pechstein...

    En bij de heren hadden we toen Geir Karlstad, Tomas Gustafson en Michael Hadschieff..

    Mooie tijden :)
26-11-2025 12:58
Ik denk dat er een hele grote bezuiniging mogelijk is bij (overbodige) voor-en nabeschouweningen bij schaatsen en voetbal en al die persconferenties van het Oranje-elftal. En de ontelbare sport-praatprogramma's,
26-11-2025 09:56
Eerst worden de betaalmuren neergezet om vervolgens de kijkers naar die muren toe te drijven. Enshittification in zijn puurste vorm.
    26-11-2025 12:31
    Het erge is alleen dat deze enshittification wordt getriggerd door de onszelf. Er wordt massaal gestemd op politieke partijen die vinden dat er minder geld moet naar de publieke omroep. Het gevolg is dat er bij de NOS ook minder geld beschikbaar is voor het kopen van uitzendrechten en dat die daardoor nog alleen bij commerciële partijen liggen. En ja die willen daar graag geld aan verdienen.

    Het komt er dus op neer dat het "de wil van het volk" is dat iedereen maar zo veel mogelijk voor zijn eigen pleziertjes betaald, want we gunnen elkaar nauwelijks meer iets.
    26-11-2025 13:38
    Ja het idiote doel van de PVV om het af te schaffen is natuurlijk onzin. Maar even een keer goed met de bijl er door kan geen kwaad. Puur om het feit dat de NPO groeit en groeit.

    En, beste Snoep, vergeet niet dat men 10 jaar terug echt niet met 85 man aan de Avondetappe aan het werken was. Dat kan écht wel een onsje minder als het allemaal belastinggeld is. En zo zijn er tal van voorbeelden. Heeft niks met ‘niet gunnen’ te maken.
    26-11-2025 14:58
    Heb mijn twijfels of de Avondetappe wel zo'n goed voorbeeld is. Veel Nederlanders volgen de Tour waardoor de Avondetappe zeer waarschijnlijk een goed bekeken programma is en ook redelijk wat reclamegeld oplevert.

    Ik zou niet verbaasd zijn dat het schrappen van de Avondetappe onder de streep niet genoeg geld oplevert om de uitzendrechten van Parijs-Nice of de Dauphiné te betalen. En als dat wel het geval is dan alsnog ruil je een relatief goed bekeken programma (de Avondetappe) in voor een sportwedstrijd waar relatief een stuk minder mensen naar kijken.

    Verder reageerde ik vooral op Kartouche die het heeft over "Enshittification". Die term slaat normaal op een platform wat eerst klanten aan zicht bind met een goed en/of goedkoop product en dan in de loop van de tijd de kwaliteit achteruit laat gaan en/of de prijs ophoogt om de winst te optimaliseren.

    Dus de bezuinigingen op de NPO zie ik niet als "Enshittification in zijn puurste vorm". Het is niet de NPO die de betaalmuren heeft opgezet en de NPO heeft er ook niet zelf voor gekozen dat hun budget omlaag gaat.

    Als je wil dat de NPO gratis sportwedstrijden blijft uitzenden dan moet je niet gaan bezuinigen op de publieke omroep. Of iedereen betaald wat extra geld voor NPO zodat we allemaal gratis toegang hebben tot een bepaalde hoeveelheid aan nieuws, sport, amusement, kunst en cultuur of we laten iedereen zijn geld uitgeven aan de betaalmuren waar hij of zij toegang tot wil.
    26-11-2025 18:14
    Ah zo, helder verhaal. Maar rare conclusie. Het is dus óf allemaal meer betalen óf een betaalmuur. Dat is natuurlijk onzin. Hetzelfde blijven betalen door bezuinigen is natuurlijk óók gewoon een optie. Uiteraard niet door het schrappen van de Avondetappe (daar heb ik het ook niet over), maar je kunt daar uiteraard wel gewoon op bezuinigen. En andere programma’s schrappen. Zonder dat dat minder gaat opleveren.
    27-11-2025 00:10
    @Japiejo
    Nogmaals mijn reactie was eerst en vooral op de post van Kartouche. Die heeft het over Enshittification en over betaalmuren. De betaalmuren worden opgeworpen door commerciële platforms en bij die commerciële platforms is ook vaak sprake van Enshittification.

    Als er minder geld naar de publieke omroep gaat is het onvermijdelijk dat de kwaliteit van de programma's achteruit gaat en/of dat er keuzes worden gemaakt om sommige programma's te schrappen. Uiteindelijk zou dat dan kunnen resulteren in dat voor de programma's die jij leuk vindt je moet uitwijken naar een commercieel platform met mogelijk een betaalmuur.

    Ik snap prima dat het op dit moment nog niet zo ver is dat de keuze in alle gevallen is dat we of meer moeten betalen of anders direct achter een betaalmuur terecht komen. Ik weet echter vrij zeker dat er mensen zijn die hebben lopen mekkeren over dat hun belastinggeld wordt besteed aan bepaalde programma's waar ze niks aan vinden. En dan nu er wordt bezuinigt weer lopen te mekkeren dat er ineens programma's worden geschrapt die ze wel leuk vinden.

    Als je minder Enshittification wil dan kunnen we beter samen wat meer geld uitgeven aan een kwalitatief goede publieke omroep, waar winstoptimalisatie niet het hoogste doel is. Je zult dan echter wel moeten accepteren dat er ook belastinggeld van jou wordt besteed aan programma's waar je zelf niks aan vindt.
26-11-2025 13:37
Allemaal leuk bovenstaande commentaren vanuit het oogpunt van een wielerliefhehber, maar in Nederland is er voor koersen buiten de monumenten en de Tour gewoon weinig animo. Minder dan bijvoorbeeld het schaatsen waar de NOS voor kiest. Is gewoon de realiteit dus ik snap de keuzes wel vanuit een breed oogpunt bekeken. Als wielerliefhebber vind ik het jammer.
26-11-2025 10:05
Tja, dit is toch waar in een redelijke meerderheid voor gestemd wordt.
26-11-2025 10:59
Echte liefhebbers kijken naar de Belg , aan de andere kant is het belachelijk dat de NOS miljoenen overheids geld betaald voor kleine doel groepen , schaatsen wielrennen ,tennis , voetbal . De organisaties zijn de lachende derde . Dit verdien model zou omgedraaid moeten worden
    26-11-2025 13:21
    Laten ze bij de VRT eerst die fossielen eens vervangen. Het commentaar bij de mannenkoers is ronduit ruk.
    26-11-2025 13:35
    Commentaar op Sporza is prima. een verademing tov Babbelbelg bij Eurosport die een parodie op een commentator is.
    26-11-2025 16:24
    José kent nog steeds zijn gelijke niet qua koerskennis.
    Mijn bescheiden mening is dat José/Renaat een fijner duo is dan José/Karl.
    26-11-2025 17:19
    Misschien eerst even checken wat de kijkcijfers zijn van het schaatsen. Ik kan je vertellen; dat is geen kleine doelgroep. Verre van zelfs.
26-11-2025 11:02
Wees creatief zou ik zeggen. Dat er live uitzendingen worden geschrapt snap ik. Maar de avondetappe gewoon vanuit Nederland op een vaste locatie. Twee interviewers in Frankrijk. Sebastiaan niet meer op de motor maar samenwerking met bv België of Eurosport. Ben je al een stukje goedkoper uit. En ik vind ook dat van de meeste etappes maar 50km op tv hoeft te zijn.
    26-11-2025 12:10
    Of je 50 of 150 km uitzendt heeft weinig met kosten te maken lijkt me. Je kunt niet alleen de laatste 50 km kopen van een etappe :)
26-11-2025 11:17
Ik kijk bij voorkeur naar Eurosport en de VRT. De NOS is eigenlijk niet nodig. De NOS is ook veel te duur bezig met al die mensen op locatie. Verder vind ik het commentaar op Eurosport prettiger dan bij de NOS.
Kortom > NOS mag van mij bezuinigen.
26-11-2025 10:40
Kijk al geruime tijd via Eurosport Player en inmiddels HBO. Vind de kwaliteit van de uitzendingen daar meer dan behoorlijk.

Is wat het is, balen dat het wat geld kost, maar kan daardoor wel lekker op ieder moment dat het me uitkomt vrijwel iedere wielerwedstrijd zien.

Hoef ik me ook niet druk te maken om waar de NOS wel of niet op bezuinigd.
26-11-2025 13:53
Als er een redelijk geprijsd, commercieel alternatief is, kan ik het aanbod van de NOS prima missen. Eigenlijk liefst meerdere alternatieven, voor een goede marktwerking (dus geen exclusieve uitzendrechten meer)..
26-11-2025 14:04
Ga samenwerken met den Bels. Spaart veel geld uit en het niveau gaat nog omhoog ook.
26-11-2025 14:53
Tips voor Xander!!

Je gaat voor de breedtesport om zoveel mogelijk sport te dekken. Dus de WK Voetbal: Ja. De rest: Nee. Voor wielrennen: WK's en Tour de France: Ja. De rest: Nee.

Schaatsen? Olympische spelen en WK: Ja. De rest: Nee.

Kleinere sporten: Zoveel mogelijk samenvattingen. Triathlon, Kleiduifschieten, weetikveel. Zoveel mogelijk.

En dan hetzelfde met zoveel mogelijk andere sporten. Je wilt sport verkopen aan de massa. Inspireren, mogelijheden laten zien. Niet als verdienmodel maar als maatschappelijk model. Het 'volgen' van een volledige sport is niet nodig. Dus niet 100% achter de betaalmuur maar 90% is prima. Je krijgt het mee, kunt geinspireerd worden op de publieke omroep. Mocht je 'bevangen' worden en ook de Dauphine willen volgen: dat kan prima achter een betaalmuur. Kan de NOS ook korfbal en het WK Ironman laten zien want veel meer sporten verdienen aandacht.
    26-11-2025 16:14
    Het is niet zo simpel. Veel sportevenementen worden in pakketten aangeboden. Zo kun je WK Voetbal voor mannen alleen binnenhalen als je ook WK vrouwen op primetime live uitzendt (of iets dergelijks, afgelopen zomer ergens artikel over gelezen). Dat zal met veel andere sporten ook wel zo zijn.
    26-11-2025 17:41
    @toiletduck. Vrouwenrechten erbij is juist goed, en als dat in een pakket zit, prima, mannen en vrouwen moeten gemiddeld dezelfde aandacht krijgen (daarnaast is NL dames wielrennen de absolute standaard)
    Waar het om gaat is dat bijvoorbeeld Parijs Nice en Tour vaak in hetzelfde pakket zitten, of Giro en Adriatico.
    Verder eens met de originele post: meer ruimte voor de sporten die commercieel niet interessant zijn, maar wel veel beoefenaars heeft, de rest kan wel naar Eurosport, viaplay of soortgelijke.
26-11-2025 11:31
Overigens zitten de commentatoren van de NOS (Televisie) ook al niet meer op locatie. Dat gaat gewoon vanuit Hilversum.

https://www.ad.nl/tour-de-france/andries-lamain-is-de-stem-van-de-tour-de-france-een-stilte-is-ook-prima~a5f672bf/
    26-11-2025 13:26
    Commentaar wel, maar de NOS is gewoon met 50 (!!) man fysiek in Frankrijk aanwezig, aldus Stef Clement zelf
    26-11-2025 13:53
    Graag de bron daarvan. En zitten ze er alle 50 tegelijk?
26-11-2025 19:35
Ik kijk altijd naar de VRT of Eurosport. Het commentaar van Stef Clement en Michael Bogaard is niet om aan te horen. Contract van die 2 beëindigen, is meteen een mooie bezuiniging.
26-11-2025 16:59
Nou, deze wielerfan mist er precies niks aan. Kijk al jaren niet naar de NOS voor sport. Ik neem op Eurosport de reclames voor lief, kijk op Sporza of, indien ik op vakantie ben, zet hem op radio 1. Misschien heeft de lieve Sint of zijn Amerikaanse tweelingbroer wel een HBO-max abonnement op het oog? Dan ben ik gelijk verzekerd van nagenoeg alle wielersport.
26-11-2025 20:10
Het is weer huilie huilie bij de NL Staats TV. Goed zijn in handjes ophouden (krijgen 1 miljard!!!), niet creatief zijn en maar klagen. Wij hebben toch Eurosport en al die andere commerciële zenders voor al die commerciële sporten. Prima toch.
27-11-2025 02:45
Je moet niet vergeten dat schaatsen minder kost dan de tour, en handbal of beachvolleybal of korfbal kost de nos praktisch niks. Ze blijven een landelijke zender dus ze proberen zo veel mogelijk sporten uit te zenden. Wielrennen is dan een sport waarop bezuinigd wordt. Zoals eerder met voetbal. Ze hebben de samenvattingen nog, vanuit een tijd dat iedereen nog op zondag om 19.00 met het bord op schoot ging kijken. Dat gebeurt ook niet meer. Alles veranderd.
27-11-2025 08:51
Wielrennen is voor een doelgroep die langzaam verdwijnt. Waarom al die moeite en geld steken in het ontstaan van nieuwe generatie kids die gaan dromen van de koers? Ons bestuur heeft hier niks meer mee helaas.

Mag deze post wel blijven staan?

Reacties zijn gesloten.