Sportgala: Van Vleuten, Lavreysen en Kimmann maken nog altijd kans op sportprijzen

zondag 12 december 2021 om 19:14
Sportgala: Van Vleuten, Lavreysen en Kimmann maken nog altijd kans op sportprijzen

Annemiek van Vleuten - foto: Cor Vos

Annemiek van Vleuten, Harrie Lavreysen en Niek Kimmann hebben de voorselecties voor de titels Sportvrouw en Sportman van het Jaar overleefd. De wielrenners maken deel uit van de laatste drie genomineerden, die zondagavond door NOC*NSF zijn bekendgemaakt.

Annemiek van Vleuten won afgelopen zomer olympisch goud op de individuele tijdrit en zilver tijdens de wegwedstrijd. “Naast haar hele carrière, wat hier niet meetelt in de beoordeling, heeft ze weer fantastisch gepresteerd op de Olympische Spelen en in andere koersen”, aldus oud-volleyballer Bas van de Goor, die voorzitter is van de vakjury van het Sportgala.

In de strijd om de titel Sportvrouw van het Jaar neemt Van Vleuten het op tegen shorttrackster Suzanne Schulting en atlete Sifan Hassan. Van de shortlist zijn Anna van der Breggen, Kirsten Wild, Ellen van Dijk en Shanne Braspennincx afgevallen.

Harrie Lavreysen veroverde twee keer goud in Tokio – foto: Cor Vos

Nik Kimmann en Harrie Lavreysen
Bij de mannen maken twee wielrenners kans op de titel Sportman van het Jaar, maar daar zitten Mathieu van der Poel en Jeffrey Hoogland niet bij. Het zijn BMX’er Niek Kimmann en baansprinter Harrie Lavreysen die genomineerd zijn. Beiden grepen in Tokio olympisch goud.

Kimmann won, ondanks een opmerkelijke valpartij en scheur in zijn knie, goud op de BMX en werd daarna ook wereldkampioen. Lavreysen won dan weer goud op de sprint en met de teamsprinters. Ook veroverde hij olympisch brons op de keirin. Daarnaast reeg hij de titels aaneen op het WK en het EK baanwielrennen.

De tegenstand is echter immens voor Kimmann en Lavreysen, want de derde genomineerde is Max Verstappen. De Nederlandse autocoureur won zondag een historische Formule 1-titel voor Nederland na een bloedstollend gevecht met zijn concurrent Lewis Hamilton.

Criteria van de vakjury
De vakjury heeft deze sporters geselecteerd op basis van vijf criteria: de mondialiteit van de sport, de prestatiedichtheid, het niveau van het evenement, de impact op het Nederlandse publiek en de vraag of het onderdeel een bijnummer of een hoofdnummer is.

Op 22 december wordt tijdens het NOS | NOC*NSF Sportgala bekend wie de sportprijzen winnen. De twee dagen daarvoor kan door de vakjury, ruim 800 topsporters en sportcoaches online gestemd worden.

Andere categorieën

De Nederlandse baansprinters doen nog altijd mee om Sportploeg van het Jaar te worden. Roy van den Berg, Harrie Lavreysen, Jeffrey Hoogland en Matthijs Büchli waren onverslaanbaar in 2021. De concurrentie komt van de Nederlandse hockeyvrouwen en de Nederlandse roeiploeg mannen-dubbelvier. Onder meer Jumbo-Visma heeft de laatste drie niet gehaald in deze categorie.

Handbiker Jetze Plat maakt kans op de titel Paralympisch sporter van het Jaar. Hij neemt het op tegen rolstoeltennisster Diede de Groot en de vrouwen-rolstoelbasketbalsters.

Hugo Haak is in de race om de titel Sportcoach van het Jaar. De bondscoach van de Nederlandse baansprinters, die zijn vertrek onlangs aankondigde, heeft Laurent Meuwly (coach van Nederlandse atleten op 400 meter en 4×400 meter) en Eelke van der Wal (bondscoach para-wielrenners). Voor Merijn Zeeman van Jumbo-Visma is geen plek bij de laatste drie.

Teamsprinters maken kans op titel Sportploeg van het Jaar – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

29 Reacties

Murcia 12 december 2021 om 19:37

Max en Sifan for the win, en volkomen terecht natuurlijk. Het hoogste schavot in twee sporten met een mondiale impact. Daar kunnen de wielrenners en rensters niet tegenop. Laat trouwens zien dat we voor een klein land een vrij grote groep sporters hebben van absoluut wereld niveau.

xistnc 12 december 2021 om 19:48

Ja, dat zijn twee no-brainers. Schriftelijk afdoen.

Rawolf Rawolf 12 december 2021 om 21:36

Verstappen vind ik toch zeker geen sportman van het jaar. Formule 1, zullen vast mensen zijn die het leuk vinden maar om het een sport met hoog(er) prestatieniveau te noemen gaat te ver. Om formule 1 coureur te worden heb je ten eerste hele rijke ouders nodig en ten tweede goede connecties, hierdoor valt 99,99% van de wereldbevolking al af. Wielrennen vind ik op het gebied van prestatie dus een grotere sport.

Michiel 12 december 2021 om 22:05

Is het rijke lui zoontjes verhaal niet wat passé de laatste jaren in de Formule1? Alhoewel, ik kan me herinneren dat Hamilton in één of andere verhandeling oa heeft verklaard/geeist dat de sector waar hij in werkt meer aandacht moet hebben voor jonge race talenten uit achterstandswijken. Clinics, scouts… Misschien kunnen ze die drive by gangsta coureurs uit de hood een tweede kans geven. Holla if you hear me.

Op zich een mooi iniatief wat het niveau alleen maar verder omhoog kan trekken. Dus wat dat betreft klopt het ook weer wel, Rawolf Rawolf. Maar het zijn gelukkig niet alleen maar graven en hertogen meer. En de g krachten die op je afkomen, de focus die je moet hebben. De moed, de brains. Natuurlijk doet een machine het eigenlijke werk. Je moet er toch niet aan denken zelfstandig 380 km per uur te rennen, of fietsen.

We hadden Jan de Rooij in Parijs Dakar. Dave Strijbos in de cross. Streuer en Schnieders in de zijspan. Boet van Dulmen. En nu Max Verstappen wereldkampioen Formule 1. Jumbo strikes again.

Michelangelo 12 december 2021 om 22:22

Ik snap wat Rawolf wil zeggen, en hij heeft ook gewoon een punt. Uiteindelijk is racen (net als bijv. paardrijden) gewoon een dure hobby, waarbij iemand uit Laren nou eenmaal meer kansen heeft dan iemand uit Kanaleneiland. Terwijl iemand uit Kanaleneiland wel vaak gewoon een paar voetbalschoenen en een bal kan betalen, of een paar hardloopschoenen.

Maar ik denk persoonlijk dat Hassan en Verstappen gewoon de prijzen gaan ophalen. Want vergis je niet, er zijn misschien niet veel mensen die aan F1 doen, maar er zijn er wel een heleboel die daar naar kijken. En ik denk ook dat het niet voor niets is dat veel atleten uit andere sporten hun bewondering hebben geuit richting Verstappen.

Michiel 12 december 2021 om 22:58

Formule 1 is de Champions League van de autorace, Michelangelo. Je hebt zoveel andere kampioenschappen waardoor er toch aardig wat mensen aan autoracen doen.

Michelangelo 12 december 2021 om 23:20

@michiel, klopt. Maar zelfs als je in pakweg de clio cup wilt rijden heb je al behoorlijk wat centen nodig. Het is gewoon een elitaire sport. Waarbij je afkomst helaas vaak ook je kansen bepaalt.

Michiel 12 december 2021 om 23:43

Renault Clio Cup, lol. Dat is het leven dan ook wel een beetje, Michelangelo. Je hebt arm en rijk. Kansarm, kansrijk. Eigenlijk zijn deze als ying en yang. Het één kan niet zonder het ander bestaan. Ik weet niet of dat erg is. Het is een gegeven. Ik kan als oud PvdA’er ook niets met de kreet hoe ongelofelijk het is dat in zo’n rijk land als Nederland er voedselbanken bestaan. Wees blij dat ze bestaan.

Rawolf Rawolf 12 december 2021 om 23:46

En dan hebben we het nog niet gehad over de auto onder je reet waardoor je in werkelijkheid 25% kans hebt op winst mocht je dit seizoen bij Mercedes of Red Bull rijden :)

Maar denk ook wel dat Verstappen die titel wint.

Wheely 12 december 2021 om 20:00

Misschien kan Kimman Max nog wat hinderen en als ze dan een safety car inzetten schiet Lavreysen hem nog in extremis voorbij.

Verweggistan 12 december 2021 om 22:04

Waarschijnlijk safety-car door een val van Gesink, want die heeft echt altijd pech.

Adrianus 12 december 2021 om 20:01

Dit hele sportgala is al jarenlang niet meer serieus te nemen. Gelukkig ontbreekt de jaarlijkse poppenkast in de vorm van het gala. Als men Mathieu van der Poel passeert, maar wel een BMX’er en een baanrenner nomineert, dan zegt dit alles over de selectiecriteria en degenen, die mogen nomineren. Overigens niks ten nadele gezegd over de wel genomineerden, maar Mathieu is echt wel van een aantal niveaus hoger, wat betreft de geleverde prestaties dit wielerjaar.

Laura 12 december 2021 om 21:50

En waar baseer jij dit op?
Je kennis van bmx?
Onzin dus. Elke discipline heeft zn inzet en prestaties

Ouwe Taaie Bask 12 december 2021 om 20:38

Matthieu heeft een goed seizoen gehad, voor ons als Nederlanders niet goed genoeg natuurlijk. Heeft geen echte hoofdprijs gewonnen (muv WK veldrijden, maar is qua grote van de sport vergelijkbaar met bmx).
Verder was hij ook 1 van de grootste falers dit jaar (OS), dus snap wel dat hij niet genomineerd is.

Dikke Man 12 december 2021 om 20:50

De superspike en de blitzbuggy natuurlijk. Eigenlijk bijzonder dat in de wielersport de verschillende fabrikanten zodanig aan elkaar gewaagd zijn, dat het materiaal maar een kleine invloed heeft op de prestatie. Wat dat betreft zijn wij wel dikke bofkonten. De adidasatleten waren dit jaar de pineut en in de autosport is de techniek nog belangrijker dan het sportieve.

jp.vanoosterhout 12 december 2021 om 21:01

max is wereldkampioen is inderdaad geweldig,maar voor mij is harry lavreijsen ruim de winnaar 2x olympisch goud,1x brons,wereldkampioen,europees kampioen,winnaar golden league

Kosmonaut 13 december 2021 om 04:22

Hassan en Lavreysen zou ik zeggen. En ook al heeft dat autootje rijden niks met sport te maken heb ik geen enkele twijfel dat Verstappen die prijs gaat krijgen.

ddjong67 13 december 2021 om 05:35

t zou me verbazen als lavreysen verstappen gaat verslaan. Beide toppers, maar het Max verhaal heeft toch wel meer impact dan 20 gouden medailles in de baansport. t Is wat het is. En sifan versus rest is (voor mij!) ook uitgemaakte zaak. Iedere sporter werkt hard, doet en laat er alles voor, maar shorttrack is nog ff wat anders dan atletiek, en hoe sifan is niet allen sporter op de baan, maar ook daarbuiten een echt 'character'.

PS. geen vergelijk tussen wielrennen en formule 1, maar waarom koos ooit rabo 3 sporten uit voor sponsoring? Wielrennen, paardrijden, hockey?? omdat de doelgroep arme sloebers zijn?

Koers 13 december 2021 om 07:45

de mondialiteit van de sport > Lavreysen??
de prestatiedichtheid > Lavreysen
het niveau van het evenement > beide op het hoogste niveau
de impact op het Nederlandse publiek > Ge weet zelluf
en de vraag of het onderdeel een bijnummer of een hoofdnummer is > beide hoofdnummer, maar Lavreysen doet er meer. Max vertikt het om ’s winters het veld in te trekken.

Voor mij Lavreysen, maar ik zie het somber voor hem in. Ik vermoed dat men voornamelijk meevaart met de impact. Volgens mij kan je als invaller op het wk voetbal 3 tegengoals maken en nog steeds deze prijs meepakken als je in de finale de winnende scoort.

Panache 13 december 2021 om 10:43

Verstappen heeft zojuist de winnaar van de Laureus Award 2020 verslagen. 99% van Nederland heeft geen idee wie Lavreysen verslagen heeft. Dat verschil telt.

Dikke Man 13 december 2021 om 11:50

Van alle onmogelijke lijstjes slaat de Laureus Award toch wel alles. Die verkiezing is zo globaal dat ze elk jaar maar voor de meest succesvolle atleet gaan in de grootste individuele sport. Oja, elitaire sporten krijgen een plus. Meestal is dit tennis. 5x Federer, 4x Djokoboy en 2x Nadal, alsof de andere sporten bijzaak zijn. Ik snap je punt verder wel, Max verslaat Hamilton en Harrie verslaat zijn kamergenoot, maar laten we alstublieft vanaf nu die vreselijke Laureus Award laten voor wat het is!

Oblomov 13 december 2021 om 12:38

Nou, ik denk dat wel iets meer dan 1% het duel tussen Hoogland en Lavreysen heeft meegekregen. Of 1% ooit heeft gehoord van de prijs die je noemt, laat staan wie hem vorig jaar gewonnen heeft, waag ik dan weer te betwijfelen.

ddjong67 13 december 2021 om 11:15

@Koers : ik ben een fan van lavreysen! absoluut. Maar het niveau van het evenement? de prestatiedichtheid?? met alle respect voor de prestaties van de NL sprinters… Het is verrekt veel moeilijker om aan de top van de autosport te geraken dan aan de top van de baan wielrensport .. echt, echt.. probeer me daar geen vergelijk uit te trekken.. Het is toch beetje zoals cyclocross en weg.. zo is het ook met baan en weg .. het is een immense prestatie .. maar het is een ‘klein’ wereldje.. Als je naar formule 1 kijkt, formule 2, formule 3, weet ik wat voor kart wedstrijd nivo’s .. dan nog le mans achtige type wedstrijden… Als jan willem van het schip een gouden medaille kan pakken op een baan wedstrijd van het hoogste niveau.. dan zegt dat wat over het niveau en de mate van professionalisering van die sport … EN je mag er van vinden wat je wilt. maar in een kleine sport is prestatiedichtheid niet zo’n belangrijk gegeven.. dan ben je snel de beste… en qua voetballer: pak ff de statistieken erbij wie voorelkaar gekregen heeft in de historie zoals jij het zegt … ik denk dat je niet een WK voetbalt als je al niet heel ver gegaan bent (van lokale club, gescout door wat grotere club etc etc etc etc). Niemand die op het WK voeltbalt is een voetbal sukkel ;)

Koers 13 december 2021 om 12:19

Verstappen heeft 3 concurrenten, vanwege de auto die ze bezitten. Toen Daniel Ricciardo nog bij RB reed, heeft ie talloze keren podium gereden alsook gewonnen. Versloeg meerdere malen Verstappen. Dit jaar, in de Renault, 8 keer buiten de top 10, wel een keertje gewonnen toen een boel auto’s uitgeschakeld waren. Om er te komen is er wellicht veel concurrentie, of je moet de juiste mensen kennen, maar vervolgens bepaald of je in een Mercedes/RB rijdt of je kans maakt. Andere concurrenten zijn er niet. Dat maakt een winst toch zeker een stuk minder mooi. Het is jammer dat de formule 2 niet de plek inneemt van de f1, want daar rijdt men met dezelfde materialen. Ik wil mano a mano zien, niet machino a machino.

Oblomov 13 december 2021 om 12:51

Niet eens drie concurrenten. Eentje. De andere twee die in een auto rijden die snel genoeg is om te winnen, zijn veel te slecht om echt mee te doen. Daar zijn ze zelfs bewust op geselecteerd om een interne strijd te voorkomen.

Wat betreft het gemak waarmee je de top van het baanwielrennen zou kunnen halen. Ik vraag me af hoe groot de talentenpool van beide sporten is. Denk dat je met veel meer concurrenten moet afrekenen als baanwielrenner.

In Nederland heeft de autosportbond iets meer dan tweehonderd jeugdleden. Lachwekkend laag.

Kosmonaut 13 december 2021 om 13:15

@Koers
Precies dat. Zetten ze Hamilton en Verstappen volgend jaar in respectievelijk een Alfa Romeo en een Haas en ze mogen al blij zijn als ze in de punten rijden.
@ddjong67 Dat het verrekte moeilijk is om aan de top van de auto”sport” te komen snappen we allemaal wel als je daarvoor voornamelijk zakken met geld en connecties nodig hebt. Bovendien kom je voor zo’n groot wereldje als die van de auto”sport” wel verdacht vaak dezelfde bekende namen tegen. Sainz, Verstappen, Schumacher, Senna, Magnussen, Rosberg, Piquet om er maar er maar te paar te noemen.

Panache 13 december 2021 om 14:36

Van der Poel, Vansevenant, Yates, Van Baarle, Roche… Heeft ook heel veel te maken met het opgroeien in een topsportomgeving, zoals Nederlands recordinternational Lammert Schuurs de vader is van Perr (Ajax) en Demi (tennis).

ssj 13 december 2021 om 14:44

@Panache, en dan vergeet je nog alle broertjes en zusjes (Nibali, Viviani, Sagan, …)

Al Phila 13 december 2021 om 15:14

Relatief veel wielrenners (50 %) van de genomineerden. Dat is een beetje erg uit zijn verband gerukt. Daarnaast zouden de wielrenners Vos, Brand, van den Breggen, Alvarado, Jakobsen (en wellicht vergeet ik er nog een paar) ook niet misstaan.

Zet er een Rico Verhoeven, een WK_schaatsen, een Memphis, onze windsurfer met zijn blauwe haar, Femke Bol, of wie dan ook bij. Het is niet een verkiezing beste fietser van het jaar. Maar de sporten zijn zo moeilijk te vergelijken. Zoals van der Vleuten op Twitter zegt: het zijn geen concurrenten maar collega-sporters.

Headlines

Materiaalzone

Populair