Spaans talent Rodriguez (18) slaat beloftencategorie over en tekent bij Ineos

woensdag 20 november 2019 om 12:26
Spaans talent Rodriguez (18) slaat beloftencategorie over en tekent bij Ineos

Team Ineos - foto: Cor Vos

Team Ineos heeft Carlos Rodriguez aangetrokken. De nog maar 18-jarige Spanjaard slaat de beloftencategorie over en maakt direct de overstap van de junioren naar de profs.

Rodriguez kwam afgelopen seizoen uit voor Kometa, de opleidingsploeg van Alberto Contador. Hij won afgelopen jaar in eigen land de Gipuzkoa Klasika en in Frankrijk de rittenkoers Tour de Gironde. Ook won hij voor het tweede jaar op rij de Spaanse tijdrittitel bij de junioren. Daarnaast vertegenwoordigde hij zijn land op het WK in Yorkshire, waar hij niet verder kwam dan een 34e plek in de tijdrit en een 24e plaats in de wegwedstrijd.

Rodriguez tekent voor vier seizoenen. “Ik zie mijzelf als een all-rounder”, zegt hij op de site van zijn nieuwe ploeg. “Mijn kracht is dat ik op verschillende vlakken uit de voeten kan. Maar ik houd van beklimmingen en zware wedstrijden”, legt hij uit.

Klimmer
Hij is zich ervan bewust dat zijn overstap ongebruikelijk is. “Dit is een grote stap voorwaarts. De trainingen zullen zwaarder zijn en de wedstrijden veel sneller. Maar ik denk dat wanneer ik hard werk, ik stapje voor stapje vooruit kan gaan en mijzelf aan kan passen aan de WorldTour. Dat is mijn doel voor de komende seizoenen. Ik bevind mij op de beste plek om dat te doen.”

De ploeg heeft vertrouwen in de nieuwe aanwinst. “Carlos heeft een paar hele mooie resultaten behaald in Spaanse wedstrijden. In de afgelopen twee, drie jaar was hij een van de betere, misschien wel de beste renner van zijn leeftijd”, legt coach Xabier Artetxe uit. “Hij begint vanaf nul. Ik denk dat hij een heel goede klimmer kan worden. Hij is een groot talent, een slimme kerel die een universitaire opleiding tot ingenieur volgt.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Scott Sunderland 20 november 2019 om 12:44

Zou Leonardo Basso zich inmiddels wel zorgen maken ? Hij zei dat men bij INEOS had gezegd dat hij kon blijven. Hij maakte zich niet druk hoor. Nog steeds niet officieel verlengd…

Yeez 20 november 2019 om 12:48

Die gaat kennis maken met de keiharde sportwereld denk ik

Thoin 20 november 2019 om 12:56

Ze hebben nu 25 renners, dus plaats genoeg voor Basso nog

SolitaryShell 20 november 2019 om 17:19

En ze hoeven zich toch sowieso niet te houden aan het maximum. Die regels gelden niet voor ze, zagen we in 2018.

GekkeHenkie 20 november 2019 om 12:44

Ze zochten een tolk en kwamen erachter dat er een Spanjaard is die naast het spreken van Engels en Spaans ook nog redelijk hard kan fietsen? Ik vind dit een vreemde transfer, het is een goede renner, maar ik zou toch verwachten dat ze bij Ineos veel betere renners kunnen aantrekken.

Tinkerbell 20 november 2019 om 12:51

Wat lief ook dat hij zegt dat jonge renners het altijd zo goed doen bij Ineos/Sky. Volgens mij heeft de rest van de wereld daar een iets ander beeld bij.

Massimo Bataille 20 november 2019 om 12:57

Gohja, als je Bernal, Sivakov, Hart, Sosa en Ganna bezig ziet, zijn ze toch niet slecht bezig. Met Moscon was het 2 jaar geleden ook top.
Enkel Halverson en Van poppel zijn er niet echt uit gekomen vind ik.
Natuurlijk halen ze ook vaak de duidelijk talenten die in de jeugd ook al veel laten zien.
Daarmee dat ik deze transfer zo raar vind, ik had nog nooit van deze jongen gehoord.

Thoin 20 november 2019 om 12:57

Sivakov 9de in de giro
Bernal wint de tour
Sosa reed een heel sterk jaar
Goughean Hart, Lawless en Dunbar doen het ook niet slecht.
Moscon is ook nog altijd jong..

Scott Sunderland 20 november 2019 om 13:14

Jongeren doen het inderdaad wél goed bij INEOS. Of men dat nou leuk vindt of niet…

Tinkerbell 20 november 2019 om 13:58

Dombrowski, Boswell.. dat zijn ook twee talenten waarbij het er bij Sky niet echt uitkwam met wat ze eerder hadden laten zien.
Bernal en Sosa hadden ook al lang en breed bevestigt in de procontinentale rangen, Ganna kwam al van een WT ploeg, dat is niet echt vergelijkbaar met renners die vanuit de lagere categorieën overkomen.

Romāns Vainšteins 20 november 2019 om 13:27

Hoe eerder het lab in des te harder vermogensgewijs puffend op het carbonnen rosje.

Cyclinglife 20 november 2019 om 14:05

Nu ze hebben gezien dat de 19 jarige Remco het goed afgaat in zijn eerste seizoen als prof en de stap duidelijk goed verteert heeft. Gaan ze nu proberen te bewijzen dat een onbekende renner van 18 het ook kan?

Quote:
“At this stage in my career I think of myself as an all-round rider. Being consistent across the different disciplines is my strength, but I like the climbs and the tough races.

zijn uitslagen erop na zoekend vind ik hem niet echt consistent en uitblinken in 1 laat staan alle disciplines. Maar goed ken hem niet is dus enkel gebaseerd op cijfers. hopelijk geen gevalletje zelfoverschatting in combinatie met beloofde gouden bergen

john 20 november 2019 om 14:25

Maar ik denk dat wanneer ik hard werk !!! Ja en als het niet werk dan krijg je toch Astma en daar zijn ze heeeeeeeeel goed in

Kevin Lowagie 20 november 2019 om 14:28

De trend om de beloftencategorie over te slaan vind ik zorgwekkend.
Deze jongen is pas 18 jaar….
Niet iedereen zal de stap even vlot verteren als Evenepoel.
Bovendien hou maar eens deze jongen gemotiveerd tot aan zijn 35e als je al op zo een jonge leeftijd beroepsrenner wordt.

Koersmaniak 20 november 2019 om 15:24

Evenepoel overklaste zijn categorie en was in uitslagen van tijdritten bij de beste beloften. Van deze jongen heb ik niet de indruk dat hij zo ver al staat in zijn ontwikkeling om gemakkelijk bij de profs mee te draaien.

Titaantje 20 november 2019 om 15:52

Ik verwacht er weinig van. Remco reed alles aan flarden bij de jeugd en daarmee was de directe stap gerechtvaardigd. Dat kan van deze jongen niet gezegd worden en ik denk daarmee dat dit een stap te ver is.

$kedel 20 november 2019 om 15:55

Erg vreemde transfer… hij heeft nog niets bereikt om zon overstap te verantwoorden.

Cochise 20 november 2019 om 16:09

Ofwel heeft hij bij testen abnormaal hoge waarden laten noteren, ofwel kent hij iemand heel belangrijk…

EricV 20 november 2019 om 16:42

Ofwel hij heeft iets om ze mee te chanteren ofwel hij neemt zelf een flinke zak geld mee ofwel hij rookt graag gras

Dayer Quintana 20 november 2019 om 17:10

Die jongen heeft wel een heel goed seizoen gehad, enkel de WK’s vielen wat tegen. Hij tekent voor vier jaar dus er is wel een plan met hem.

Ik ben benieuwd wie ze verder nog halen. Dennis, Amador en Basso verlengen?