Soudal wil naamsponsor blijven: “Onze marketingstrategie is daarop gericht”
foto: Cor Vos
maandag 2 oktober 2023 om 09:49

Soudal wil naamsponsor blijven: “Onze marketingstrategie is daarop gericht”

Soudal wil zijn rol als naamsponsor behouden. Vorige week werd duidelijk dat Amazon als geldschieter instapt bij de mogelijke fusie tussen Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma, maar dat betekent niet dat Soudal zijn ambities bijstelt. Dat laat Sponsorship en Corporate Communications Manager Marko Heijl weten in gesprek met Het Laatste Nieuws.

Volgens bronnen van WielerFlits wordt Amazon niet een van de titelsponsors van de ploeg, maar zal het als co-sponsor van het team instappen. Voor Soudal zou er zodoende ruimte blijven om naamsponsor te blijven. En die rol wil het bedrijf ook zelf behouden.

“Naamsponsoring is onze kracht, dat zorgt voor ‘return on investment”, aldus Heijl. “Onze marketingstrategie is daarop gericht en tot nader order is er geen enkele reden om van die strategie af te wijken. Wij hebben ons destijds contractueel verbonden als enthousiaste naamsponsor en het is onze ambitie om dat ook te blijven.” Heijl ging verder niet concreet in op de nakende fusie van Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma.

RIDE Magazine
41 Reacties
02-10-2023 10:23
Het feit dat Soudal dit communiceert, geeft al aan dat er op dit vlak dus wel degelijk wat speelt. De aanzet van hetzelfde artikel op HLN is dan ook anders van toon. Behoudens of WF goed geinformeerd is, ligt het er helemaal aan hoe Amazon instapt, als sub-sponsor of titelsponsor. Want Soudal gaat dat natuurlijk nooit van Amazon winnen. Wat opmerkelijk is in deze soap, is dat het lijkt of werkelijk geen enkele partij weet waar het aan toe is. Een soort ménage a trois met blinddoeken om. Er lijken te veel krachten die allemaal in een andere richting trekken om dit tot een goed einde te laten komen.
    02-10-2023 12:51
    Ik heb het idee dat Plugge prima weet waar hij aan toe is. Maar wellicht als enige.

    En daar moet hij mee oppassen.
    02-10-2023 12:56
    De buitenwereld weet het allemaal niet door bronnen die hier en daar een brokje info doorspelen, al dan niet omdat ze maar beperkt op de hoogte zijn. Maar weten de hoofdrolspeler niet al lang waar ze gaan landen met al deze zaken?
    02-10-2023 13:02
    Vrijdag taste Lefevere in ieder geval nog volledig in het duister.
    02-10-2023 13:31
    Ja natuurlijk APEMANTUS, je hebt gelijk dat hij nogal op de vlakte reageerde maar je kan tijdens lopende onderhandelingen lastig al teveel naar buiten brengen he. Zouden ze nu niet eerder bezig zijn met het afronden (met de laatste details) dan dat ze nu nog over de hoofdlijnen bezig zijn? Plugge heeft tot nu toe weinig steken laten vallen van het moment dat hij begon met zijn ploeg tot nu, het lijkt me vreemd dat hij het zich nu lastig gaat maken met halve snelle regelingen. OF hij zit in de problemen met te zware contracten en sponsorproblemen, en hij kan niet anders. Jumbo stopt, gorillaz betaald zijn miljoenen niet, de vrouwenploeg verliest vacansoleil... , maar dan nog lijkt Plugge me niet iemand die halsoverkop gaat handelen.
    02-10-2023 13:53
    Zoals als hier al door meerdere leden geopperd is, was Jumbo-Visma meerdere trajecten tegelijk aan het bewandelen. Het is evident dat Lefevere daar niet op de hoogste van was. De plotselinge aankondiging van Amazon als sponsor lijkt me geen klein detail (een gamechanger zelfs), en heeft bij de andere partijen een hoop vragen opgeroepen.
    02-10-2023 14:58
    Naar de buitenwereld wel, maar ik kan niet geloven dat Plugge ineens als een idioot wat lijnen uit gooit zonder er correct over te communiceren. Als je zoals nu heel deze berichtenstroom krijgt zonder dat er al het nodige is gecommuniceerd met alle hoofdactoren dan krijg je toch sowieso problemen en je weet dat het uitkomt (vroeg of laat). Hij is nu met gesprekspartners bezig die allemaal minstens over het miljard omzet draaien, dat is toch een kaliber van onderhandelingspartner die je toch niet zomaar gaat naaien ? Hoe kan hij nog met Soudal spreken als hij niet open is geweest wat er loopt, als die nu het gevoel hebben misleid te zijn, dan stopt het verhaal toch want je zet partners niet voor blok. Idem voor Amazon, als die iets hebben van how jullie gingen fuseren en we weten dat nu pas dan kom je toch als onbetrouwbaar over. Het is ook maar een wielerploeg, weliswaar met voorsprong de beste van het moment, maar een wielerploeg heeft niet veel machtspositie om alles hard te spelen vrees ik, het ASO kan in de wielerwereld zichzelf veel permitteren omdat het in een (voor de sport enorm ongezonde) machtspositie bevind, maar voor de rest zijn er in de wielerwereld niet veel actoren die kunnen doen wat ze willen. Als het wielermerk Jumbo-Visma zo waardevol is, natuurlijk voor ons wielerliefhebbers wel maar we zijn maar een kleine groep, waarom is PON er niet opgesprongen want dat wat de natte droom van veel mensen? Dus ik blijf er bij dat iedereen die nu aan het onderhandelen is het allemaal goed van elkaar wist wat er allemaal liep. Maar dat is mijn mening, en voor hetzelfde geld is het ook compleet onwaar maar dat zou ik wel wat jammer vinden want dan is Plugge een beetje een tweezak en zo zie ik hem liever niet
    02-10-2023 17:16
    Vaak stappen partijen eerst in als subsponsor zoals Amazon. Het feit dat zij mogelijk meer inbrengen hoeft niet te betekenen dat ze bestaande naam sponsoren waarmee afspraken lopen opzij drukken. Enerzijds heeft Amazon dat niet direct nodig en is 20 miljoen voor hun niet hetzelfde als voor Soudal. Een van der Wallen die erg zakelijk is weer dat goed te verkopen en zakenlui begrijpen elkaar dan vaak snel. Zeker wanneer er al een goede band bestaat wat het geval is.
02-10-2023 12:52
Misschien houdt SQS effectief wel op te bestaan, zoals hier al aangegeven.
Want, heeft TJV nog wel noodzaak aan Soudal als sponsor, nu Amazon in het verhaal gestapt is?
Komt Evenepoel er wel bij?
Ik betwijfel dit alles.
Zeker nu Soudal uitdrukkelijk aangeeft als naamsponsor te willen blijven fungeren.
Indien SQS zou ophouden te bestaan, stapt Soudal misschien wel aan boord van Alpecin-Deceuninck.
Een overstap waarvan ik denk dat Deceuninck geenszins spijt van gekregen heeft.
    02-10-2023 19:54
    Vergeet niet dat de gokboeren ook van de Shirts af moeten. Betcity zal ook nog wel een aardige duit bijdragen. Er is nog wel een plekje voor Soudal.

    En wat gaat SQS subsponsor Maes pils doen? Heineken is al gestopt met de Amstel Gold race.
02-10-2023 10:34
Denk niet dat de combinatie zwakker wordt, ja er is het vertrek van Roglic maar mocht Remco komen heb je natuurlijk goud in handen. Die is jong, publicitair een goudmijn en wint veel, heel veel. Strategisch is het ook slim want de grootste ploeg in de Benelux schakelt met de overname van de 2e ploeg in dat gebied haar concurrentie op het gebied van sponsoring en media exposure knock out. Bovendien is het talent in Nederland aan het opdrogen en is België tot aan de nok toe gevuld, geeft het opleidingsteam een enorme voorsprong.

Soudal wil daar zijn waar het succes is zoals alle bedrijven met ambitie op sponsorgebied.
    02-10-2023 12:54
    Is heel dat Benelux gegeven wel relevant, als het Jumbo versus Colruyt is bijvoorbeeld zou ik het nog volgen. Maar hier heb je heel andere sponsors qua markt, Soudal is internationaal (over heel Europa) en idem voor Visma en Amazon is al helemaal internationaal.
    02-10-2023 13:01
    @kennie
    Heb je gelijk in maar ik baseer me op dit zinnetje in het stuk waarmee Wielerflits het nieuws bekendmaakte: "De ploeg wil zich als een Benelux-team in het peloton profileren." Dat staat er niet random naar mijn mening, het betekent dat de leiding (lees Plugge) dat centraal wil stellen. Misschien toch een teken dat men zowel qua rennersbestand als leiding/staf dit wil vasthouden.
    02-10-2023 13:26
    Aja dan las ik het wat letterlijk Thurau. Ik vond het maar een marketingpraatje van Plugge om het wat te verzachten voor de SQS-fans, wij zijn een Nederlandse ploeg, jullie een Belgische dus we gaan nu voor de Benelux, zoiets? Maar zouden de SQS-fans niet eerder wat overstappen naar Lotto en Alpecin, deels ook naar waar Evenepoel naartoe trekt dan ineens te supporteren voor een 'Benelux-ploeg'?
    02-10-2023 13:43
    Als benelux ploeg presenteren houdt in : doei Jonas, we zien wel hoe je er uit komt zonder onze lekkere ketonen, team tijdrit en bergtopsessies hahaha. Hey Remco, ga zitten in deze tent en neem een slokje, zo meteen wipt Mathieu, Heijboer voor de goede orde, nog even langs voor een praatje.
    02-10-2023 17:19
    In een meer en meer globale wereld doen "nationale" ploegen er steeds minder toe. En vwb een Von der Leye en EU adepten zoals D66 en Verhofstadt is dit een teken van vooruitgang inéén groter geheel. Prietpraat natuurlijk maar zou je dergelijke types hierom vragen krijg je zoiets.
02-10-2023 11:05
Ze blijven plakken ;-)
02-10-2023 12:39
Ik vraag me af wie de fusie eigenlijk begonnen is. Is het TJV of is het PATLEV?

Patrick Lefevere heeft ook niet het eeuwige leven en behalve Remko Evenepoel zijn het voornamelijk renners die het beste al achter de rug hebben of die het net niet hebben.
Het begint er steeds meer op te lijken dat SQS geliquideerd wordt en dat TJV de boedel overneemt.

Het feit dat de fusiebesprekingen uitgelekt zijn heeft aardig wat door elkaar gegooid.

Soudal kan zich zonder grote problemen bij een ander team inkopen. Bij Alpecin of bij Lotto.
    02-10-2023 12:54
    Precies. Het geschetste scenario is geen fusie, maar een regelrechte overname. Het woordje 'fusie' is hooguit geschikt als remedie tegen gezichtsverlies van deze of gene. Plugge heeft PatLef een worst voorgehouden waar die kennelijk maar al te graag in zou willen bijten.
02-10-2023 12:45
Alpecin wordt de lachende derde straks met Soudal :D
02-10-2023 10:30
Dat stuurt aan op een soort vechtscheiding want niemand wil aan het kortste eindje trekken terwijl dat met zoveel betrokken partijen onvermijdelijk gaat worden
02-10-2023 11:23
Wellicht dat de onvrede van de Evenepoels heel wat in gang heeft gezet. Lefevere die het wat had gehad met hun grillen en gezien zijn leeftijd ook niet weigerachtig staat t.o.v een exitplan waarbij hij zijn aandelen nog ten gelde kan maken. Bakala en Soudal die beseffen dat Evenepoel eigenlijk nog de enige is binnen de ploeg die op topniveau presteert en er elders misschien wel betere begeleiding is. Niet vergeten dat Evenepoel de afgelopen 2 jaar de ploeg heeft gedragen, en als enige grote zeges heeft gepakt. Zonder dat er een hele resem aan duurbetaalde helpers achter zat, want zijn meesterknechten waren Vervaecke, Van Wilder en Cattaneo. De andere sterren in de ploeg bakten er veelal niks meer van.

Benieuwd wat Evenepoel doet in geval van een fusie. Wil zelf de grote ster zijn en daarvoor is er meer ruimte bij Ineos, maar qua begeleiding is Visma natuurlijk team numero 1.

Het leukste voor de sport lijkt mij dat SQS gewoon blijft bestaan, maar zowel Lefevere als de sponsors neigen meer naar een fusieverhaal lijkt het. En ook voor Jumbo-Visma is meer geld beter dan een klein stapje terugzetten natuurlijk. Als je je positie wilt blijven behouden aan de top, moet je blijven investeren.
02-10-2023 13:18
Soudal wil door, Lefevere wil toprenners erbij en quickstep wil al lang minder geld geven en eigenlijk stoppen. Wat blijft dan de enige oplossing, stoppen. Lefevere maakt overal een show van en heeft totaal geen zeggenschap meer
02-10-2023 10:03
Dat kan ik wel begrijpen. Wat een nare boel dit alles
    02-10-2023 11:50
    Kan het niet gewoon zijn dat de ploeg straks gewoon stopt. Niks geen fusie….. we verkopen de licentie, maken een Remco deal met Ineos en klaar ?
    02-10-2023 12:49
    Precies - en de opbrengst daarvan is het pensioen van PatLef.
02-10-2023 10:04
Soudal geeft min of meer aan dat ze enkel met deze fusie akkoord zijn bij de garantie dat ze naamsponsor blijven. Dat is ook hun goed recht: een nieuwe ploeg vinden om te sponsoren is eenvoudig wijst vraag-aanbod uit. Interessant, immers bestaat ook voor Soudal de mogelijkheid om het contract te ontbinden na het hypothetisch rondkomen van deze fusie. Maar wat dan met Amazon? Een partij met hele diepe zakken, die komt toch niet voor een logo op de schouder en linkje op de website aan boord? Ik blijf er bij: deze hypothetische fusie doet meer kwaad dan goed.
    02-10-2023 10:14
    Idd Panache. Voor SQS was het mss toch al te laat, maar Jumbo zal toch wat moeten inboeten aan sterkte lijkt mij, hopelijk blijven ze volgend jaar op niveau presteren
    02-10-2023 10:16
    Hoe dieper de zakken, hoe lastiger er een paar dubbeltjes uit te hengelen.
    02-10-2023 10:42
    Amazon kan gewoon een verdere samenwerking zijn qua content in combinatie met beperkte sponsoring.

    Het is niet omdat dit een groot bedrijf is dat zij sowieso grote sponsor willen worden.
    02-10-2023 12:08
    Exact Peetvader, Amazon draait elk jaar al een omzet van meer dan 500 miljard. Je moet al goed gaan zoeken op deze aardbol naar mensen die nog nooit van Amazon gehoord hebben, of niet weten wat ze doen, al helemaal in de landen waar wielrennen populair is. Voor de naamsbekendheid zullen ze het dan ook allerminst doen.

    Denk dat ze zich inderdaad willen verzekeren van goede content voor hun documentaires, want daar kunnen ze veel meer op verdienen. Met Kuss en Jorgenson hebben ze dan 2 van de beste Amerikanen in hun portefeuille, met Vingegaard een tweevoudig Tour-winnaar, wat sinds Armstrong zo ongeveer de enige wielerwedstrijd is die de gemiddelde Amerikaan kent, en met Van Aert en eventueel Evenepoel heb je 2 wereldtoppers die bovendien ook nog eens heel erg uitgesproken zijn en op welke manier dan ook altijd wel reactie opwekken,

    Met die insteek zou het mij zelfs niet verbazen als er uiteindelijk een consensus uit de bus rolt waarbij bv enkel in de Tour Amazon op de truitjes komt wegens interessant voor de documentaire (en de twee andere hoofdsponsors op de broekjes), en in de rest van het jaar de volledige outfit gewoon Soudal-Visma wordt.
    02-10-2023 14:00
    Had ook het idee dat de sponsoring niet meteen van de "grote" Amazon komt, maar van Amazon.nl.
02-10-2023 10:25
Wat een soep...
02-10-2023 11:08
Dit bericht van Soudal bevestigd slechts wat ik de hele tijd al denk, en dat is dat er helemaal geen fusie komt tussen deze beide ploegen. Gezien ook het feit dat er twee andere World Tour ploegen zijn die nog amper renners hebben voor volgend seizoen (Movistar en Ineos) verwacht ik dat dit verhaal wel eens een totaal andere uitkomst zal krijgen. Dat Jumbo ermee kapt, dat was al wel bekend... maar gezien hun intentie om het geld voor 2024 nu in een termijn te betalen verspreid over drie jaar 24/25 en 26, is er per direct een vervangende hoofdsponsor nodig.... Nou deze heb je met Amazon wel in huis..... Met Visma (20 miljoen) en Amazon (15 miljoen) heb je een iets kleiner budget als voorheen, maar is er verder ook totaal geen noodzaak om te fuseren...... Ik voorzie nog steeds een samenwerking tussen Soudal en Ineos, waarbij Evenepoel vanaf volgend seizoen dus gewoon in loondienst is bij Ineos. En nog veel meer intrigeert het mij wat ze bij Telefonica (Movistar) van plan zijn met slechts zeven renners voor volgend seizoen tot dusver.
    02-10-2023 12:02
    Kleiner budget ? Jumbo zat op 8 en Visma op 10 volgens mij
    02-10-2023 12:09
    Movistar zou zelf ook aan een fusie werken, Bahrain en INEOS werden al genoemd. Voor wat betreft kleiner budget, als de bedragen van Woerts kloppen, en dat doen ze nooit overigens weet ik als Feyenoord fan LOL dan zou het totale bedrag groter zijn dan nu, de wielerploeg zou op zijn minst 25mln kosten en op zijn hoogst 30.
    02-10-2023 21:00
    @Bierbrouwer .... > Jumbo bracht de afgelopen seizoenen 20 miljoen in het laatje waarvan ongeveer zo'n 8 miljoen hiervan via de partners van Jumbo. Visma stak er de afgelopen seizoenen al 10 à 15 miljoen in. Het totaal budget was ongeveer 30 à 35 miljoen, en dit is zonder de schaatsploeg uiteraard. Maar deze cijfers zijn gewoon overal terug te vinden op iedere website die ook maar enigszins gerelateerd zijn aan het wielrennen, dus ik snap niet hoe jij aan je belachelijk lage bedragen komt ?
02-10-2023 13:05
De jumbotjes hebben de laatste 3 jaar 0 monumenten gewonnen en 0 wks, vraag me af wie dat moet gaan doen bij Jumbo woutje komt matje weer tegen en dan weet je t wel en dan komt de verbeterde versie van Tom Boonen arnauld de Lie eraan. Mbt tijdritten wordt ook niets meer nu naast ganna ook tarling er nog bij. Mogen blij zijn als ze nog1 grote ronde winnen en wat b klassiekers, en Kooy een sprintje of 10. Misschien dat primoz de 3 jarige monumenten leegte as zaterdag nog kan wegvegen
    02-10-2023 17:29
    Wielrennen draait om de grote ronden, die monumenten staan toch een treetje lager.
    02-10-2023 21:35
    Dit liedje draait Westmalle1965 al maanden. Het is ook direct het enige negatieve wat hij kan bedenken over de prestaties van JV de afgelopen jaren. Het is voor een ieder wel duidelijk dat JV dit jaar de sterkste ploeg heeft, zelfs als ze niet bovenaan in de UCI ranking staan.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine