Soudal wil naamsponsor blijven: “Onze marketingstrategie is daarop gericht”
Soudal wil zijn rol als naamsponsor behouden. Vorige week werd duidelijk dat Amazon als geldschieter instapt bij de mogelijke fusie tussen Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma, maar dat betekent niet dat Soudal zijn ambities bijstelt. Dat laat Sponsorship en Corporate Communications Manager Marko Heijl weten in gesprek met Het Laatste Nieuws.
Volgens bronnen van WielerFlits wordt Amazon niet een van de titelsponsors van de ploeg, maar zal het als co-sponsor van het team instappen. Voor Soudal zou er zodoende ruimte blijven om naamsponsor te blijven. En die rol wil het bedrijf ook zelf behouden.
“Naamsponsoring is onze kracht, dat zorgt voor ‘return on investment”, aldus Heijl. “Onze marketingstrategie is daarop gericht en tot nader order is er geen enkele reden om van die strategie af te wijken. Wij hebben ons destijds contractueel verbonden als enthousiaste naamsponsor en het is onze ambitie om dat ook te blijven.” Heijl ging verder niet concreet in op de nakende fusie van Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma.
En daar moet hij mee oppassen.
Want, heeft TJV nog wel noodzaak aan Soudal als sponsor, nu Amazon in het verhaal gestapt is?
Komt Evenepoel er wel bij?
Ik betwijfel dit alles.
Zeker nu Soudal uitdrukkelijk aangeeft als naamsponsor te willen blijven fungeren.
Indien SQS zou ophouden te bestaan, stapt Soudal misschien wel aan boord van Alpecin-Deceuninck.
Een overstap waarvan ik denk dat Deceuninck geenszins spijt van gekregen heeft.
En wat gaat SQS subsponsor Maes pils doen? Heineken is al gestopt met de Amstel Gold race.
Soudal wil daar zijn waar het succes is zoals alle bedrijven met ambitie op sponsorgebied.
Heb je gelijk in maar ik baseer me op dit zinnetje in het stuk waarmee Wielerflits het nieuws bekendmaakte: "De ploeg wil zich als een Benelux-team in het peloton profileren." Dat staat er niet random naar mijn mening, het betekent dat de leiding (lees Plugge) dat centraal wil stellen. Misschien toch een teken dat men zowel qua rennersbestand als leiding/staf dit wil vasthouden.
Patrick Lefevere heeft ook niet het eeuwige leven en behalve Remko Evenepoel zijn het voornamelijk renners die het beste al achter de rug hebben of die het net niet hebben.
Het begint er steeds meer op te lijken dat SQS geliquideerd wordt en dat TJV de boedel overneemt.
Het feit dat de fusiebesprekingen uitgelekt zijn heeft aardig wat door elkaar gegooid.
Soudal kan zich zonder grote problemen bij een ander team inkopen. Bij Alpecin of bij Lotto.
Benieuwd wat Evenepoel doet in geval van een fusie. Wil zelf de grote ster zijn en daarvoor is er meer ruimte bij Ineos, maar qua begeleiding is Visma natuurlijk team numero 1.
Het leukste voor de sport lijkt mij dat SQS gewoon blijft bestaan, maar zowel Lefevere als de sponsors neigen meer naar een fusieverhaal lijkt het. En ook voor Jumbo-Visma is meer geld beter dan een klein stapje terugzetten natuurlijk. Als je je positie wilt blijven behouden aan de top, moet je blijven investeren.
Het is niet omdat dit een groot bedrijf is dat zij sowieso grote sponsor willen worden.
Denk dat ze zich inderdaad willen verzekeren van goede content voor hun documentaires, want daar kunnen ze veel meer op verdienen. Met Kuss en Jorgenson hebben ze dan 2 van de beste Amerikanen in hun portefeuille, met Vingegaard een tweevoudig Tour-winnaar, wat sinds Armstrong zo ongeveer de enige wielerwedstrijd is die de gemiddelde Amerikaan kent, en met Van Aert en eventueel Evenepoel heb je 2 wereldtoppers die bovendien ook nog eens heel erg uitgesproken zijn en op welke manier dan ook altijd wel reactie opwekken,
Met die insteek zou het mij zelfs niet verbazen als er uiteindelijk een consensus uit de bus rolt waarbij bv enkel in de Tour Amazon op de truitjes komt wegens interessant voor de documentaire (en de twee andere hoofdsponsors op de broekjes), en in de rest van het jaar de volledige outfit gewoon Soudal-Visma wordt.