Sonny Colbrelli tiende in WK-koers: “Het is een grote teleurstelling”

maandag 27 september 2021 om 13:50
Sonny Colbrelli tiende in WK-koers: “Het is een grote teleurstelling”

foto: Cor Vos

Europees kampioen Sonny Colbrelli was teleurgesteld na de wegwedstrijd op het WK wielrennen in Vlaanderen. De Italiaanse renner was een van de favorieten voor de regenboogtrui, maar moest uiteindelijk met een tiende plaats aan de finish genoegen nemen.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

De tactiek bij de Italianen voor de WK-wegkoers was duidelijk. “Mijn tactiek was om Wout van Aert en Mathieu van der Poel te volgen, en niemand anders. Matteo Trentin en Davide Ballerini waren de aangewezen renners om Julian Alaphilippe en Jasper Stuyven te volgen”, vertelde Colbrelli na afloop van de wedstrijd aan Cyclingnews. Een val van Trentin en Ballerini al vroeg in de koers schopte de plannen van Italië echter al vroeg in de war.

Colbrelli had in de laatste 25 kilometer nog wel twee ploeggenoten mee. Andrea Bagioli had toen al in een eerdere ontsnapping gezeten en moest lossen toen Alaphilippe op de Wijnpers de koers opende, waardoor alleen Giacomo Nizzolo overbleef. Toen Alaphilippe in de voorlaatste ronde op de Sint-Antoniusberg wegreed, kon Colbrelli niet mee. Het werd al snel duidelijk dat het goud weg was, net als de andere medailles.

Teleurstelling
“Het is een grote teleurstelling. Ik had een supergoede conditie en de kans om wereldkampioen te worden”, zei Colbrelli. “Alaphilippe was van een ander niveau. Hij was supersterk. Ik had nog wel een keer geprobeerd om hem te volgen op de grote lus, maar dat was niets. Daarna zag ik de aanval op de lokale lus, maar ik volgde Van Aert en Van der Poel – dat waren gevaarlijke renners. Alaphilippe is natuurlijk ook gevaarlijk, maar ik kan niet alles beantwoorden.”

Toch houdt de renner van Bahrain Victorious twee truien over aan dit seizoen. De eerste is de trui voor zijn gewonnen Italiaanse kampioenschap, de andere de Europese trui. “Italiaans kampioen, Europees kampioen, het is zo slecht niet. Ik ben blij met de conditie, maar niet met het resultaat”, zei hij tot slot.

Colbrelli (links) tijdens de training voor de WK-wegkoers in Vlaanderen – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

35 Reacties

Willem Kieft 27 september 2021 om 14:06

Misschien waren we toch wat afgeleid door Sonny’s recente rijden in middelgrote wedstrijden. Dit is toch ongeveer de plek waar je hem normaal zou verwachten in MSR of zelfs AGR. Dus gewoon een positie op zijn waarde.

Jean Dumas 27 september 2021 om 14:09

Daar had ik hem ook ingeschat (ereplaats), maar past wel in de reeks VDP, Pidcock. Die lieten zich alle twee opsluiten in een wachthouding.

Dr op en dr over 27 september 2021 om 14:20

VDP zich laten opsluiten ?

Volgens mij zei hij gisteren toch zeer duidelijk dat hij slechte benen had vanaf het begin van de race. Hij was gezien z’n magere voorbereiding zelfs erg tevreden met zijn 8e plaats.

Dus dat opsluiten past niet echt bij de woorden die Mathieu zelf uitgesproken heeft.

Pidcock had inderdaad wel nog meer in de benen, gezien z’n knappe remonte in de laatste paar kilometer. Hij wist nog bijna het groepje Van Baarle bij te halen.

Willem Kieft 27 september 2021 om 14:26

Die remonte viel nogal mee hoor. Hij verloor tijd op Flip en kwam alleen wat dichter op die andere vier omdat zij wat stilvielen door demarrages en voorbereiding van de sprint.

Dr op en dr over 27 september 2021 om 14:32

Flip was dan ook outstanding. Maar ook daar won Pidcock tijd op. Het groepje VDP en WVA reed op een gegeven moment meer als een minuut achter Flipke, uiteindelijk was het verschil aan de finish tussen Alaphilippe en Pidcock 49 seconden.

Maar feit blijft dat Pidcock makkelijk wegreed bij Mathieu, Van Aert en alles wat daar nog bij reed, en ondertussen hard inliep op de vier die voor zilver streden.

Dus noem het zoals je wilt, maar hij had duidelijk nog meer in de benen dan de rest van het veld.

Willem Kieft 27 september 2021 om 15:01

Ik heb het even opgezocht. Op 9km van de finish lag de groep WvA met daarin Pidcock op 44 seconden van Flip en 26 seconden van Van Baarle et al. Op de finish lag Pidcock 49 seconden achter Flip en 17 seconde achter de groep Van Baarle. Hij verloor dus tijd op Flip en won licht op een groep die niet meer voluit doorreed. Het feit dat hij minder tijd verloor dan de groep WvA maakt het geen remonte. Hij had meer in de benen dan de verliezers uit de oorspronkelijke kopgroep, maar zeker niet meer dan "de rest van het veld". Dat is echt pertinente onzin.

Mwielerfan 27 september 2021 om 15:45

De verliezende groep reed niet meer, daarom kon pidcock wegrijden

Dr op en dr over 27 september 2021 om 16:13

@Willem Kieft ..>

Enorm leuk van je dat je opzoekt wat het verschil op 9 kilometer van de finish is, maar wat hebben we daar aan ?

Pidcock is weggesprongen aan de voet de laatste keer Wijnpers, en deze ligt op exact 6km van de finishlijn (De top op 5.7km). Op dat moment was het verschil tussen Alaphilippe en Pidcock 1min05 seconden.

Misschien even je beelden wat beter terugzoeken. ;)

Anketieletje 27 september 2021 om 17:15

Bij de start gaf Pidcock géén seconde toe op niemand. Hij verloor dus duidelijk 49 seconden op Flippo!
Tjonge, jonge, wat een onzin allemaal van jullie hierboven…

Dr op en dr over 27 september 2021 om 17:18

@ Willem Kieft ..>

Tevens ook even terugkijken (Als je dan toch bezig bent.) met wat voor snelheid Pidcock de twee anderen die net ervoor al waren weggesprongen inhaalt op de desbetreffende Wijnpers. (Madouas en Hoelgaard om precies te zijn.)

Hoelgaard en Madouas die overigens nog wel werden teruggepakt door het groepje Van Aert/Van der Poel. Datzelfde groepje verloor vanaf de voet van de Wijnpers tot aan de finish overigens nog maar slechts 13 seconden op Alaphilippe. Dus tot zover het zogezegde stilstaan van dat groepje. Als ze echt hadden stilgestaan dan hadden Wout en Mathieu meer verloren in de laatste zes kilometer als de huidige dertien seconden.

Willem Kieft 27 september 2021 om 20:33

Het is inderdaad leuk dat ik dat op zoek. Jij beweert namelijk dat Pidcock als enige dichterbij kwam inde slotfase. Dat is letterlijk onjuist. Dan roep Je zonder de cijfers dat mijn bewering onwaar is. Vervolgens laat ik de cijfers even zien en dat vind je het nog steeds onzin. Ik weet dat het steeds populairder wordt om feiten te ontkennen, maar je praat hier volstrekte onzin. Pidcock kwam niet dichter bij, had niet veel betere benen dan de rest en als dat wel het geval was geweest hij wel met Flip meegereden. Pidcock verloor ten opzichte van het moment dat hij weg reed uit de WvA groep tijd op Flip. Er was geen enkele remonte.

Romāns Vainšteins 27 september 2021 om 20:54

Het is altijd wat lastig tellen in zo’n finale, aan het einde verspillen alle groepjes tijd.

Flip omdat ie blij is
De 4 erachter door het pokeren op de medaille sprint
Pidcock omdat hij weet ertussenin te hangen en het niet te halen
Colbrelli & the wonderboys omdat ze geslagen zijn.

Panache 27 september 2021 om 21:12

Enige juiste conclusie Romans. Tijden vergelijken terwijl niet iedereen volle bak rijdt, is volkomen zinloos.

Dr op en dr over 27 september 2021 om 22:28

@ Willem Kieft …> Ik heb letterlijk de beelden erbij gepakt, dus je kan nu wel schrijven dat ik niet met cijfers kom.

Maar ik kom in ieder geval met de juiste cijfers. Je geeft tijden door van 9 kilometer voor de streep. Ja, leuk wat hebben we daaraan op het moment dat we bespreken of dat Pidcock inliep op Alaphilippe ?

Pidcock sprong pas weg bij de groep Van Aert/Van der Poel op 6 kilometer voor de finish. Ik stond nota bene zelf op de Wijnpers !!!

Dus je mag dit dan wel onzin noemen. Maar ga nu eerst eens even rustig de beelden terugkijken. Als jij begint over negen kilometer voor de finish, mag ik je dan vragen wat we daar aan hebben ?

Voordat ik je vanmiddag terug beantwoord heb, heb ik uit voorzorg zelf de beelden van gisteren van de laatste tien kilometer nog eens terug bekeken om zeker te zijn dat ik zelf niet toevallig stront in mijn ogen had terwijl we er nota bene met z’n allen bovenop stonden gisteren.

Ook op de televisiebeelden is het over, over over duidelijk te zien dat Pidcock wegspringt aan de voet van de Wijnpers. Alaphilippe was op dat moment op 5.4 kilometer van de finish, zoals je links boven in beeld kan zien. En Pidcock lag op dat moment dus ruim zeshonderd meter, met daarin de beklimming van de Wijnpers, achter Alaphilippe.

Wij hebben daar de hele race gestaan gisteren, en bij iedere doorkomst getimed wat de verschillen waren, iets wat wij als supportersclub al ruim dertig jaar doen.

Dus kijk AUB de tv beelden maar even terug, voordat je anderen hier uitmaakt voor het schrijven van onzin. Want de enige die hier zeer duidelijk zijn ongelijk niet kan toegeven, terwijl dit voor de gehele wereld na te trekken is aan de hand van de televisiebeelden, ben jij zelf.

Tevens schrijf je dat ik je ongelijk geef ? Okay, raar want dat zie ik toch nergens in mijn berichten terug. Nergens schrijf ik dat je ongelijk hebt met je tijdverschil op negen kilometer. Sterker nog !! Op negen kilometer van de finish was het verschil zelfs nog kleiner dan je aangaf. Echter zoals ik in mijn vorige bericht ook al aan je vroeg, en waar ik dus nog steeds geen antwoord op heb, Wat hebben we aan het tijdverschil op 9 km van de finish wanneer Pidcock pas drie kilometer later begint aan zijn sprong naar voren ?

Als het onderwerp is, of Pidcock wel of niet inliep op Alaphilippe is het misschien wel zo handig om dit te meten vanaf het moment waarop hij wegspringt. En dat is voor de hele wereld duidelijk te zien als je even de moeite neemt om de beelden terug te kijken.

Meer voorkauwen als dit kan ik echt niet voor je doen. Maar als je zo koppig bent om de beelden er niet op te willen nakijken, en tevens toch aan je eigen waarheid wilt vasthouden…. tsja dan denk ik dat deze discussie wel voorbij is.

Iedereen heeft tegenwoordig de optie “programma gemist” op z’n televisie. Even doorspoelen tot er 5.4km links boven in het scherm staat, en daar zie je Pidcock wegspringen uit het groepje met Thieu en Wout. Precies aan het begin van de Wijnpers. Wat op zes kilometer van de finish ligt. Je kan zelfs het verschil nog timen als je wilt, want ook de beelden van Alaphilippe die daar aan de laatste maal Wijnpers begon werden uitgezonden.

Exact 1min05 seconden dus.

Dus roep maar een eind raak, je zet alleen jezelf voor lul. Iedere Wielerflitser kan dit zo natrekken.

Theo H 27 september 2021 om 22:43

Je zou zeggen dat beelden voor zich spreken, maar niet dus :-) Pidcock inderdaad duidelijk de snelste over laatste 6 kilometer.

Alfons Haavers 27 september 2021 om 22:56

Persoonlijk kijk ik altijd gewoon naar de uitslag van de wedstrijd om te zien wie de beste waren.

Colbrelli & The Wonderboys overigens een verdomd goede bandnaam…

Dr op en dr over 27 september 2021 om 14:09

Tsja, het feit niemand mee te hebben in de groep met vluchters, waardoor het team gedurende bijna een uur op achtervolgen was aangewezen hielp ook niet echt.

Dat in de desbetreffende vlucht oa Remco het tempo bleef onderhouden en de Italianen zich hier stuk op reden was wel mooi om te zien als toeschouwer. Eenmaal de vlucht was teruggegrepen hadden sommige Italianen inderdaad geen jus meer in de benen.

Als neutrale toeschouwer was het iig prachtig om te zien hoe de Italianen eens een koekje van eigen deeg kregen voorgeschoteld. :)

HJJH 27 september 2021 om 20:07

Precies. Ook de duidelijke opdrachten die ze gekregen hadden, volgen…. Leep, op z’n Italiaans, koersen.

Magician 27 september 2021 om 14:21

Als je hele tactiek al in het water ligt door een valpartij en een moment van onachtzaamheid waardoor je bent aangewezen op achtervolgen en als kopman dan eigenlijk niet goed genoeg bent is het een heel ellendig WK.

Maar Sonny had toch snel door moeten hebben dat ‘ie niet alleen op Mathieu en Wout moest springen, die Fransen wilden niet voor niets de koers zo vroeg hard maken.

josi 27 september 2021 om 14:23

Waarom teleurgesteld? Hij heeft zijn tactiek perfect uitgevoerd.

De Cabybara van de Conradkade 27 september 2021 om 14:31

Misschien had hij Bagioli en Nizzolo wat eerder mee moeten laten helpen met Evenepoel. Een gesloten koers had hem veel meer gediend.

Italië toch wel de grote verliezers van deze wedstrijd. Bij voorbaat waren de Denen, Fransen, Belgen en Italianen de te kloppen ploegen. De eerste drie deden tot de streep mee voor de medailles en worden 1, 3 en 4. Italië in de finale achter de feiten aangereden en 10de geworden.

Erik33 27 september 2021 om 14:44

Uhh volgens mij zijn de Belgen de grote verliezer. Geen medaille net als de Italianen maar wel een veel hogere verwachtingen. Feitelijk is DQS de grote winnaar en hebben de Belgen van die ploeg voor Alaphilippe gereden.

Dr op en dr over 27 september 2021 om 14:54

@Erik33 ..> Tsja dat is maar één man aan te rekenen, en dat is de kopman zelf. Als Wout pas doorgeeft de benen niet te hebben op het moment dat Alaphilippe al weg is, terwijl hij dit vijfitg kilometer daarvoor al had gevoeld toen Alaphilippe al een poging waagde met Colbrelli in z’n wiel. Nou ja, dan kan je dit moeilijk op de “knechten” schuiven.

De Cabybara van de Conradkade 27 september 2021 om 15:03

@Erik

Is dat zo? Mijn Italiaans is wat roestig, dus ik weet niet precies wat de Italiaanse kranten schreven. Maar ik kan mij voorstellen dat door de afgelopen weken en het goede WK tot aan zondag de verwachtingen toch ook behoorlijk hoog in Italië waren.

Jacco van Stierop 27 september 2021 om 17:34

@Cabybara
Er was zeker hoop in Italië, maar ze kunnen vrij makkelijk berusten in het feit dat Alaphilippe zoveel beter was. Cassani, die nu zijn functie neerlegt, wordt nauwelijks iets verweten. Colbrelli heeft zich kranig verweerd, de anderen hard gewerkt en wat pech met valpartijen. Ja, ze zaten even te slapen toen het menens werd, dat wel.
Met 3 regenboogtruien zijn deze wereldkampioenschappen voor Italië natuurlijk zeer geslaagd.

Veel lof trouwens van de Italianen voor Evenepoel (tuttobiciweb, ilciclismo, cicloweb), hoewel ze ook niet helemaal begrepen waarom hij door de bondscoach zo uitgeknepen moest worden (“spremuto come un limone”).

de adelaar 28 september 2021 om 09:25

Hiermee is de prestatie van Nederland des te mooier gebleken

Polleke 27 september 2021 om 14:38

Behalve de Franse hebben alle kopmannen “gefaald”… dat is sport, deal with it… was een mooie koers met vele wendingen, in ieder geval vele malen beter dan het normale stramien van urenlang achter een paar kansloze Johnny’s aan cruisen en dan uiteindelijk ook Alaphillipe te zien winnen…

Dr op en dr over 27 september 2021 om 14:45

Daar sluit ik me volledig bij aan. Voor ons als toeschouwers langs de weg, en voor de miljoenen mensen die de wedstrijd thuis via de televisie hebben gezien, was dit een waar wielerfestijn. Oorlog op 160 km voor de finish, het was geweldig !!

Mwielerfan 27 september 2021 om 15:50

Denk dat de Denen dit niet als falen zien

ssj 27 september 2021 om 15:36

Ik vind “falen” toch wel een zwaar woord voor de prestaties van Valgren en Powless (v Baarle was geen kopman…).

Mark Peeters 27 september 2021 om 16:07

Valgren en van Baarle hebben niet gefaald, zij hebben een medaille gehaald. Powless ook niet omdat er voor hem totaal geen verwachtingen waren. Ik denk wel dat van Baarle meer kopman/favoriet was dan Powless.

ssj 27 september 2021 om 19:57

Meer favoriet. Akkoord. Meer kopman niet, want wie was t dan bij de Amerikanen? Bij ons was t MvdP

Romāns Vainšteins 27 september 2021 om 16:53

Colbrelli zat héél even ‘gebakken’ met Flip samen op de rest voor, daar misten ze eigenlijk nog een extra man van het type locomotief om weg te blijven en het was natuurlijk t3r1ngver nog.. Wat mij betreft één vd beteren in koers, in ieder geval niet per sé minder dan het zilveren zwikkie, even de fout om naar de verkeerde mannen te kijken en hop daar ga je.

monsieur soixante pourcent 28 september 2021 om 03:46

Eerlijke analyse van Colbrelli.

Als dit echter je tactiek is snap ik niet dat je teleurgesteld bent. Met enkel volgen kan je mi. niet meer verwachten.

Zoals Romans zei, hij had de kans maar wou niet meewerken. Misschien terecht, misschien onterecht. Maar het is wel een kans die hij niet gegrepen heeft.

joowii 28 september 2021 om 10:16

Tja, het is volgen dat Peter de Grote al drie keer de trui heeft opgeleverd. Al had hij natuurlijk weinig keus met zijn ploeg.
Achteraf makkelijk praten, maar volgen was op dit WK gewoon een logische tactiek voor Colbrelli. Was Alaphilippe gebroken in de laatste 20 km, dan hadden de Fransen het voor hun bakkes gekregen… De Italianen zaten waar ze moesten zitten, jammer dat bagioli en nizzolo er niet veel meer op hadden zitten.

Headlines

Materiaalzone

Populair