Sofie De Vuyst positief getest op exogene steroïden

dinsdag 26 november 2019 om 19:52
Sofie De Vuyst positief getest op exogene steroïden

foto: Cor Vos

Sofie De Vuyst heeft bij een out-of-competition-dopingcontrole positief getest op exogene steroïden. De Belgische renster van Parkhotel Valkenburg is per direct op non-actief gesteld door haar team. 


Parkhotel Valkenburg bracht het nieuws dinsdag zelf naar buiten. In lijn met het nultolerantiebeleid en de normen en waarden van het team heeft het management vervolgens besloten om de renster, wiens contract eind 2019 afloopt, op non-actief te stellen.

Desalniettemin houdt het team hoop. “Het team hoopt dat Sofie De Vuyst, die haar onschuld staande houdt, haar naam spoedig zal zuiveren”, zo valt te lezen in een persbericht van het team.

De Vuyst reageert verbijsterd
Sofie De Vuyst heeft op Facebook gereageerd op haar positieve dopingtest. “Tot mijn grote verbijstering kreeg ik gisteren het bericht dat ik tijdens een out-of-competition-controle op 18 september een positieve dopingtest zou afgelegd hebben. Er zouden ‘exogene steroïden’ in mijn urinestaal aanwezig zijn”, schrijft ze.

De 32-jarige renster is dan ook kapot van de situatie. “De ergst mogelijke nachtmerrie is me overkomen”, gaat zij verder. “Mensen die me goed kennen, weten hoe ik tegenover doping en valsspelen sta. Bij eerdere berichten in de media, was ikzelf de eerste om deze te gaan veroordelen.”

“Ik schreeuw nu dan ook mijn onschuld uit, al besef ik dat ik op veel ongeloof zal stoten. Maar ik ga er alles aan trachten te doen om mijn onschuld aan te tonen en mijn naam te zuiveren”, klinkt ze strijdvaardig. “Een lastige periode breekt nu aan, maar strijdvaardig zal ik proberen achterhalen hoe dit is kunnen gebeuren.”

Mitchelton-Scott
Eind september werd bekend dat De Vuyst in 2020 de overstap maakt naar Mitchelton-Scott. Haar nieuwe team heeft nog niet gereageerd op de positieve test van de renster, die dit jaar de beste was in de Brabantse Pijl.

Dit artikel delen:

61 Reacties

Jawbone 26 november 2019 om 19:56

Master in law. Die zal ze komende tijd wel nodig hebben.

bidon colle 26 november 2019 om 20:09

@Jawbone: Dus jij gelooft niet haar onschuld?

Franco Ballerini 26 november 2019 om 19:59

Ik voel me elke keer weer zo belazerd als ik dit soort berichten lees.

bidon colle 26 november 2019 om 20:10

@FrancoBallerini: Het is geen renster die de boel belazerd. Integendeel zelfs. Het is een geweldige sportvrouw en dit verdiend zij echt niet.

WernerFranke 26 november 2019 om 20:28

@bidon colle
Jij weet 24/7 waar ze is en wat ze doet?

bidon colle 26 november 2019 om 20:32

@WernerFranke: Dat heb ik niet gezegd waar ze overal zit maar ik weet wel wat haar job is. Los van dat geloof ik haar ontschuld.

Samlambeej 26 november 2019 om 22:00

Dan moet je wat minder naïef zijn @Franco Ballerini.

bidon colle 26 november 2019 om 20:07

Ik ken Sofie een beetje en ik geloof daar niks van dat zij dit heeft gedaan. Ze komt van heel ver na een hele zware blessure en ik geloof haar onschuld volledig.

aardappeljager 26 november 2019 om 20:15

Ik zou voor niemand mijn handen in het vuur steken.

Hoop dat het niet waar is, maar laten we eerst wachten op verdere berichtgeving

ChefSpijker 26 november 2019 om 20:17

Ook in Nederland en België heb je gewoon bedriegers. ’t Zijn echt niet alleen Colombiaantjes of Russen die een poging wagen op of in dit geval over de limiet.

bidon colle 26 november 2019 om 20:18

@aardappeljager: Het is ook niet waar en na een hele zware blessure doping nemen geloof ik al helemaal niet.

S. Morgenstern 26 november 2019 om 20:24

Waarom zou je na een hele zware blessure dan minder snel naar doping grijpen?

bidon colle 26 november 2019 om 20:27

@S.Morgenstern: Omdat ik ervan ben overtuigd dat ze het niet heeft gedaan.

Rico. 26 november 2019 om 20:33

@bidon: je bent duidelijk een echte fan, maar het zou een beetje raar zijn om hier enkel positieve reacties te verwachten, terwijl elke renner uit Zuid-Amerika of Rusland die gepakt wordt, met de grond gelijk gemaakt wordt

S. Morgenstern 26 november 2019 om 20:34

Volgens mij staat dat geloof los van de blessure die je als argument gebruikt.

LucasR 26 november 2019 om 21:18

En bovendien is het geen argument…

dikkechaap 27 november 2019 om 12:03

Na een zware blessure doping nemen geloof ik juist wel.

Gerard111 26 november 2019 om 20:22

@Franco Ballerini , Een ieder is schoon tot hij/zij betrapt wordt in welke sport dan ook…tis niet anders en zal ook nooit anders worden:)

Cochise 26 november 2019 om 20:22

Het zou anderzijds wel heel achterlijk zijn om in deze tijden nog aan de anabole steroïden te gaan, zeker voor een koppel met zoveel ervaring in de wielerwereld klinkt dat ongeloofwaardig.

bidon colle 26 november 2019 om 20:30

@Cochise: Net daarom dat ik er niks van geloof.

ChefSpijker 26 november 2019 om 20:33

Toch is het niet het eerste geval dit jaar. Betsema sowieso ook betrapt en misschien zijn er nog wel meer die mij ontgaan zijn. Zitten de controles dan zo erg mis dat er twee onschuldigen gepakt worden dit jaar? Dat is misschien ook wel naïef om te denken.

bidon colle 26 november 2019 om 20:43

@ChefSpijker: Betsema kwam uit het onbekende en reed vorig jaar alles aan flarden. Dan kon je al merken dat er iets niet klopte. Bij De Vuyst ligt dat toch nu iets anders.

Grobbel 26 november 2019 om 21:36

De Vuyst heeft qua punten op CQ/PCS wel net haar beste seizoen ooit achter de rug.

Oblomov 26 november 2019 om 22:26

De Vuyst die Rivera en Makaaij verslaat is niet minder opmerkelijk dan wat Betsema vorig seizoen in het veld liet zien.

Neemt niet weg dat ze beiden het slachtoffer zouden kunnen zijn van met verboden middelen vervuilde supplementen of supplementen die bewust verboden middelen bevatten zonder dat ze bij de ingrediënten vermeld worden.

Daar is vorig jaar herfst nog een grote studie over gepubliceerd in de VS. Het percentage supplementen waarbij één van twee bovenstaande zaken het geval was, bleek schokkend hoog te zijn.

dikkechaap 27 november 2019 om 12:10

Waar dit idee vandaan komt is onduidelijk, maar het klopt van geen kant in ieder geval. Er is een heel scala aan steroïden dat nog steeds moeilijk op te sporen is, en dus nog veel wordt gebruikt in de sport.

Je moet alleen niet net pech hebben met een out of competition controle op het verkeerde moment.

bidon colle 26 november 2019 om 20:42

@Rico. Ik maak geen renner met de grond gelijk als het over een renner gaat die doping heeft genomen waar hij of zij ook vandaan komt. Dat heeft met respect te maken voor de renner of renster in kwestie.

platteprijs 27 november 2019 om 18:49

Dat je dan toch durft af te geven op Betsema, dat vind ik echt zwak in jouw verhaal. Meten met twee maten. Tsjonge.

kielabokki 27 november 2019 om 19:02

https://wielerverhaal.com/2019/11/26/sofie-de-vuyst-is-onschuldig-of-toch-niet-helemaal/

Er zijn er meer die Sofie persoonlijk kennen zo te zien. Lachwekkend dit soort stukjes.

Romāns Vainšteins 26 november 2019 om 20:56

Al heeft ze iets erbij genomen, eerst waren ze allemaal waus van de tramadol en nu weer zuigen ze ketonen, zitten ze op bergtoppen, puffen ze nepastma en schaven ze operatief onvolkomenheidjes af. This is the game.

Martino87 26 november 2019 om 21:22

Ik heb het idee van bidon colle er niets van gelooft.

bidon colle 26 november 2019 om 21:31

@Martino87: Dus jij gelooft het wel?

Groningen 26 november 2019 om 21:46

Ik heb vooral het idee dat we haar grootste fan gevonden hebben :)

bidon colle 26 november 2019 om 22:00

@Groningen: Als je iemand persoonlijk kent neem je het in dit geval De Vuyst er voor op. Heeft niks als fan te maken. Laat dat duidelijk zijn.

Jeroom 26 november 2019 om 22:43

@bidon colle: Ik begin zo langzamerhand te geloven dat jij er ook enig belang bij hebt om De Vuyst onschuldig te pleiten. Heb jij toevallig iets met die anabolen te maken en probeer je iets te verdoezelen?

kielabokki 26 november 2019 om 23:32

Neuh, tis Gio. Die dringt zich op de bij de ploegbussen om daarna te roepen dat ie iemand vrij goed kent.

bidon colle 27 november 2019 om 10:23

@kielabokki: Dat klopt niet eens wat je daar zegt.

Romāns Vainšteins 27 november 2019 om 12:46

Tuurlijk klopt dat wel, goeie ouwe opdringer Gio dat je daar duidelijk bent.

Onie 26 november 2019 om 21:54

Lijkt zelfde situatie als Betsema, ook steroïden, dacht ook niet lichaamseigen. Contract voor volgend jaar kan ze vergeten.

Jowinho 26 november 2019 om 21:57

Ik betwijfel toch sterk of er iets aan de hand is. Zeker na het geval Betsema waar er na een half jaar nog altijd geen uitspraak is. Was ook iets van exogene stoffen?

dikkechaap 27 november 2019 om 12:13

Er is een subtiel verschil: Betsema is positief getest op Endogene stoffen, volgens de uci van exogene oorsprong (dus toegediend, bijvoorbeeld testosteronpleisters).

De Vuyst heeft het over exogene steroïden, dus stoffen die van nature überhaupt niet voorkomen in het lichaam.

xistnc 26 november 2019 om 22:04

Misschien moeten Sofie en Denise maar eens checken of ze misschien een gemeenschappelijk supplement gebruiken.

Vigiroso1 26 november 2019 om 22:33

Xistnc, Dat is niet slecht gedacht dit kan een mogelijkheid zijn.

john 26 november 2019 om 23:10

Ik zat er al op te wachten ,Betsema heeft gepakt ,want ze is Nederlandse en de Vuyst niet nee nooit want Belgen zijn het properste wielren volk van de wereld

west 26 november 2019 om 23:45

Maakt niet uit hoe het gebeurt is. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen lichaam en alles wat je er expres of per ongeluk instopt.

Emergo 27 november 2019 om 11:10

Vooropgesteld dat dat mogelijk is ofwel is het bij alles wat je naar binnenwerkt mogelijk vast te stellen of er iets in zit wat niet volgens de dopinglijst niet mag.

Fieldbird 26 november 2019 om 23:50

Wat een naïviteit hierboven. Gepakt op exogene steroïden=schuldig totdat ze kan bewijzen dat het iets anders was. Zelfde effect als testosteron slikken of spuiten. Vervuilde supplementen moet nooit een excuus zijn, in NL is er gewoon een programma van de Dopingautoriteit om verzekerd schone supplementen te krijgen.

Scott Sunderland 27 november 2019 om 01:45

Mee eens. Ze is gewoon betrapt en de bewijslast van de onschuld ligt nu bij haar. Dat ze haar onschuld uitschreeuwt en dat ze juist altijd zich tegen doping heeft uitgesproken, zal alleen indruk maken op vreselijk naïeve mensen die niet van het verleden hebben geleerd.

Merlinappa 27 november 2019 om 07:59

Ze is gepakt, dan lijkt het me duidelijk toch? Even de b-staal afwachten maar het lijkt me sterk dat dat heel anders is eigenlijk. Er worden wel vaker dopeurs gepakt waarvan je het niet verwacht, zelfs in het kleine fixed gear circuit onlangs iemand waarvan ik het totaal niet verwachtte. Shit happens, helemaal als je snel op niveau wil komen na een blessure.

sooike 27 november 2019 om 09:44

Ik lees net dat De Vuyst en Bidon Colle een relatie hebben…

bidon colle 27 november 2019 om 10:24

@sooike: Geen commentaar.

007 27 november 2019 om 10:39

@Sooike +1

Roflpantoffel 27 november 2019 om 09:46

Edit redactie: Niet doen

Geraint 27 november 2019 om 11:07

Die daarna moet dan wel weer een Nederlander zijn. Mathieu Van der Poel naar het schijnt… :)

007 27 november 2019 om 10:42

Alle gekheid op een stokje wat betreft @bidon. Ergens heeft hij/zij een punt gezien de kans bestaat dat Sofie vervuild voedsel heeft gekregen.

Echter moeten we aan de andere kan niet gaan schreeuwen dat ze onschuldig is. Die testen liegen niet.

skylimit 27 november 2019 om 11:14

@007 die testen liegen niet….zoiets als mensen niet liegen? De kans dat testen niet betrouwbaar zijn is natuurlijk vele malen kleiner dan dat mensen liegen.
Natuurlijk is de sporter zelf verantwoordelijk wat hij/zij eet/drinkt en anderszijds binnenkrijgt, maar het lijkt mij toch onmogelijk dat voordat de sporter besluit iets te eten/drinken er een uitvoerige analyse beschikbaar moet zijn van de inhoud voordat dit naar binnen wordt gewerkt…. (je kan tegenwoordig niet alleen domweg van de beschrijving op de verpakking uitgaan).
Tevens dient de sporter natuurlijk een daglijks zorgvuldig logboek bij te houden van hetgeen er naar binnengewerkt is, zodat eventueel achterhaald kan worden wat de boosdoener is. Lijkt mij ondoenlijk, dus de sporter is bij voorbaat schuldig en de onschuld lijkt mij zeer moeilijk aan te tonen. Het gaat hier ook nog eens om een out-of-competitioncontrole…. (er is ook nog ergens een privacy-wet).
Misschien moet het hele dopingbeleid simpeler gemaakt worden, met een duidelijke lijst (als die er al niet is) en alleen controles tijdens wedstrijden (en dan geen steekproef – maar alle deelnemers controleren).

007 27 november 2019 om 11:30

@skylimit. Grotendeels eens met je verhaal, echter snap ik niet wat dat met mijn reactie van doen heeft?

Alle deelnemers tijdens competitie controleren is in ieder geval onmogelijk. Wat betreft de out of competition controle, dat hoort bij je werk. Hard gezegd. Het is tenslotte niet zo dat ze elke dag bij je op de stoep staan

dikkechaap 27 november 2019 om 12:24

Als jij je eten gewoon in Nederland of België koopt kun je prima vertrouwen wat er op de verpakking staat. En al helemaal wat betreft vervuiling met exogene steroïden. Om daar risico op te lopen moet je echt rare supplementen op internet bestellen.

Geen out of competion controles meer uitvoeren staat gelijk aan het legaliseren van doping.

Jan Blokland 27 november 2019 om 11:31

In veel gevallen heb ik altijd wel twijfels. Gek genoeg heb ik dat bij De Vuyst en Betsema niet. Zelf heb ik al een respectabele leeftijd en weet nog goed dat er ook eens een keertje een positieve uitslag is geweest bij Joop Zoetemelk. Dan denk je ook bij jezelf: dat kan gewoon niet waar zijn. Het klopte dus ook.
Bij Betsema bijvoorbeeld wordt het mij steeds meer duidelijk dat zij onschuldig is. Waarom?
Omdat de UCI niet weet wat er aan de hand is. Waarom moet dit dan zolang duren? Zelfs, al zou de UCI overgaan tot een schorsing geloof ik er niets meer van.
Als er geen schorsing volgt krijgen ze een enorme claim aan hun broek, en daar zitten ze natuurlijk niet op te wachten. Dus in dit geval vrees ik voor Betsema. Hoe geloofwaardig moet je dit allemaal nog nemen.

Jean Dumas 27 november 2019 om 11:52

Sean Kelly: ,,Een goede renner is twee maal positief in zijn loopbaan.”
Mart Smeets: ,,Joop Zoetemelk was drie maal positief.”
Sean Kelly: ,,Dus een heel goede renner.”

dikkechaap 27 november 2019 om 12:26

Je mag dan een respectabele leeftijd hebben, je geheugen lijkt je in de steek te laten.

Jan Blokland 27 november 2019 om 13:55

@dikkechaap. Ach, dan heb jij toch wat te zeuren. Anders weet je ook niet wat je schrijven moet.