‘Slowakije aast met België, Turkije en Marokko op Giro-start 2023’

maandag 2 augustus 2021 om 14:16
‘Slowakije aast met België, Turkije en Marokko op Giro-start 2023’

Peter Sagan is het uithangbord van het Slowaakse wielrennen - foto: Cor Vos

Slowakije ligt in pole position om de start van de Giro d’Italia 2023 te organiseren. Dat meldt Tuttobiciweb. Het zou gaan om drie etappes met de Grande Partenza in Bratislava. Het is echter geen gelopen race, want ook België, Turkije en Marokko zouden interesse hebben in de organisatie ervan.

Naar verluidt zijn de plannen voor de Giro-start in Slowakije vergevorderd. Zo zou de politiek ook al bij de plannen betrokken zijn. Om de Grande Partenza over twee jaar naar Bratislava te halen, is wel een budget van twaalf miljoen euro nodig. Dat bevestigt wielermanager Rastislav Zoller, die zegt al contact te hebben gehad met Giro-organisator RCS en vertegenwoordigers van de Slowaakse regering.

De onderhandelingen zijn volgens Zoller gaande. Op tafel ligt een plan om de eerste etappe in Bratislava af te werken. De tweede rit zou door centraal-Slowakije trekken en de derde etappe in de regio van Žilina en Poprad.

Maar zeker is de Giro-start in Slowakije nog niet, want er staan nog drie landen te trappelen om de Grande Partenza te organiseren. Volgens Tuttobiciweb zijn dat België, Turkije en Marokko. Dat laatste land, dat ook het WK 2025 wil organiseren, zou als eerste Afrikaanse land de start van de Giro binnen willen halen. Om welke steden het gaat in de genoemde landen, is niet bekend.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Reiger 2 augustus 2021 om 14:46

Ik blijf het een raar fenomeen worden dat een nationale (grote) ronde start in een ander land. En in dit geval misschien zelfs op een ander continent! Uiteraard heeft het met geld te maken maar ik kan er maar niet aan wennen..

Kannibaal van Schepdaal 2 augustus 2021 om 16:00

Ik heb eens lang nagedacht, en ik ben na veel wikken en wegen tot de conclusie gekomen dat het wellicht met geld te maken heeft.

Reiger 2 augustus 2021 om 16:53

jij bent een vlijmscherpe kannibaal! :)

Jungle Man 2 augustus 2021 om 17:41

Heb hetzelfde.
De benelux ronde start immers toch ook niet in Portugal bijv.

Alfons Haavers 2 augustus 2021 om 14:55

WK in Marokko zou tof zijn, maar Kigali (die ook kandidaat zouden zijn) lijkt me nog leuker.

xistnc 2 augustus 2021 om 15:25

Hoe willen die landen dat samen gaan aanpakken? Dat worden dan veel verplaatsingen in de eerste dagen.

Marik 2 augustus 2021 om 15:48

Volgens mij gaat het niet om al die landen samen, maar zijn ze allemaal in de race als startlocatie.

KnightBiker 2 augustus 2021 om 16:20

LOL! Ik zie het ook niet gebeuren…

Turtlehead 2 augustus 2021 om 22:05

Lol, die haalde ik ook uit de titel. Best cool: in ieder land drie dagen en dan nog de Zoncolan en de slotrit naar Milaan.

KnightBiker 2 augustus 2021 om 16:21

Waarom als Marokko zijnde niet met de ronde van Spanje organiseren? Hebben die landen een hekel aan elkaar?

Handige Harry 2 augustus 2021 om 21:52

Het zijn volgens mij geen dikke vrienden.

Turtlehead 2 augustus 2021 om 22:07

Zeer veel hekel.

Aart van Woud 2 augustus 2021 om 16:34

Doe mij maar België. Tenminste een echt wielerland.

KnightBiker 2 augustus 2021 om 18:47

Is het niet de bedoeling wielrennen te internationaliseren? En fietsen in het algemeen populair te maken?

Romāns Vainšteins 2 augustus 2021 om 17:18

Slowakije gestemd, te doen qua afstand, weer iets nieuws. Handen ineen slaan met Oostenrijk een slim idee, etappes 2-2 verdelen en gewoon met de fiets de grens over.

Franco Ballerini 2 augustus 2021 om 18:03

De laatste coup van de Habsburgers?

Titaantje 2 augustus 2021 om 22:14

Absoluut Slowakije. Goede afstand naar Italie. Sagan een wildcard die nog 1x echt gaat knallen dan in wellicht z’n laatste jaar. Vind dat Slowakije het ook wel verdient als erkenning dat ze met Sagan de wielersport zo mooi zijn binnengekomen.

Dikke vrouw 2 augustus 2021 om 22:21

Ik ga voor Marokko met een rit voor de atlas!

Headlines

Materiaalzone

Populair