Slagter na 12e plaats in Waalse Pijl: “Niet waar ik voor kwam”

woensdag 18 april 2018 om 19:44
Slagter na 12e plaats in Waalse Pijl: “Niet waar ik voor kwam”

foto: Sirotti (archiefbeeld)

Tom-Jelte Slagter was in de Waalse Pijl op de twaalfde plaats de op een na beste Nederlander in de uitslag, na Bauke Mollema (zesde). De 28-jarige Nederlander van Dimension Data haalde echter niet veel voldoening uit dit resultaat. Op de Muur van Huy die hem normaal gesproken goed moet liggen, was hij liever in de top tien geëindigd.

“De benen waren goed vandaag, beter dan in de Amstel Gold Race”, zei Slagter na afloop. In de Nederlandse heuvelklassieker eindigde hij afgelopen zondag op de 76e plaats. “De twaalfde plaats is niet slecht, maar het is ook niet waar ik voor kwam.”

Slagter: “De teams zijn maar klein met slechts zeven renners en al in de beginfase raakten we Scott (Davies, red.) kwijt. Het is gunstig om veel ploeggenoten in de finale te hebben. Dit parcours is echter zo zwaar dat het niet makkelijk is om met vier of vijf renners van je ploeg de slotfase in te gaan.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

josi 18 april 2018 om 19:52

Een jaar of 5 geleden dacht ik nog dat Slagter de WP ooit zou kunnen winnen, maar die hoop is inmiddels wel vervlogen. Twaalfde is natuurlijk niet echt slecht, maar dit is waarschijnlijk de koers die hem het meest op het lijf geschreven is van allemaal. Ook bij DD lijken we de ‘oude’ Slagter niet terug te zien.

Il Squalo 18 april 2018 om 19:54

Ik snap niet waarom Team Dimension Data zo op kop sleurde voor zo’n beperkte renner. Ik ben blij dat hij niet eens in de top tien is belandt.

Sephiroth 18 april 2018 om 20:01

tsja, 12 is niet slecht, maar slagter kon/kan beter, ik hoop nog altijd weer eens die oude slagter te zien die purito bijna uit zn wiel knalde.

Jean Dumas 18 april 2018 om 20:08

De Waalse Pijl is een ontzettend moeilijke koers voor de renners. Je kunt hier jaren topvijf rijden en nooit winnen. Maar Slagter kan wel een Ronde van Emilie winnen, vergelijkbare muur met minder deelnemersveld.

Titaantje 18 april 2018 om 20:20

DDD is voor hem geen goede keus. Hij kan weliswaar kopman zijn, maar hij gaat in finales bijna altijd geisoleerd zitten en zelf zijn plaatsing moeten regelen. Daarnaast komt hij ook tekort voor zeges op dit niveau, het is er toch nooit helemaal uitgekomen.

Scott Sunderland 18 april 2018 om 20:30

Ik durf wel te stellen dat Slagter niet beter (meer) kan. Ik was bijna positief verrast eigenlijk met deze 12e plaats. Hij rijdt weer zo anoniem overal rond dat ik begin te denken dat hij een mooie aanwinst zou zijn voor Roompot.

Explorer 18 april 2018 om 20:34

Pocket rocket werd deze man ooit eens genoemd door andre ‘de gorilla’ greipel.
Ik zie geen raket meer… helaas. Waar zijn booster gebleven is weet ik niet misschien onder aan de muur van huy?

Frits des Jeux 18 april 2018 om 20:35

Geef Slagter wat tijd bij zijn nieuwe ploeg. Er zijn meer renners die bij Dimension wel opkrabbelden. Pauwels doet het als aanvaller ook erg leuk. Ik sluit niet uit dat dat bij Tom Jelte ook kan gebeuren. De 3 jaar bij Vaughters heeft hij stilgestaan, maar in de toekomst wie weet. Hij is nog altijd relatief jong.

Lalsacien 18 april 2018 om 21:25

@Il Squalo(Lo Squalo is grammaticaal correct). Heb je zo’n hekel aan Slagter???

Romāns Vainšteins 18 april 2018 om 22:07

Puur wachtwachtpoeffen is gewoon een levensgevaarlijke niche om je op te richten. Er zijn er veel die zich erop toeleggen dus even wat tegenslag en je poeft voor lul. Mocht ik de capaciteit hebben zou ik hem enigzins verdekt houden en toepassen op rittenkapen in rondkoersen.

LB117 18 april 2018 om 22:09

TJ butcher gaat het niet maken ben ik bang, een goede knecht zal het nooit worden , een kopman al helemaal niet..

Titaantje 18 april 2018 om 22:12

Slagter heeft nog totaal niet laten zien ook maar enigszons aanvallend te kunnen koersen in grote rondes, dus dat lijkt me een slechte suggestie

Romāns Vainšteins 18 april 2018 om 22:19

Dat is niet waar. Hij lag in pole-position in de giro 2015 maar werd even te grazen genomen door een hele, hele, hele oude krijger, dat was erg vermakelijk om te zien. Verder heeft hij het ook niet vaak genoeg geprobeerd, is een beetje hangen in het over willen doen wat eens zo goed ging. Teuns is een vergelijkbare renner die voor dit type scenario uit moet kijken.

Mwielerfan 18 april 2018 om 22:22

Tjs heeft vooral aankomsten gewonnen op kortere en minder steile hellingen in etappe koersen. Cauberg had hem meer moeten liggen maar dan na 180km

Mwielerfan 18 april 2018 om 22:32

@rv teuns is nog geen jaar na zn doorbraak dus waar heb je het over?

albertooo 18 april 2018 om 22:34

@RV
Teuns heeft op langere beklimmingen al veel meer laten zien dan Slagter, en heeft bovendien veel meer uithouding en herstelvermogen, als je ziet hoe hij vorig jaar Polen ondanks gekraak nog uit de brand wist te slepen. Slagter moet zich eerder spiegelen aan iemand als Hivert, en proberen op lager niveau een paar eendagskoersen per jaar mee te pikken. Want bij een WT-ploeg heeft hij te weinig waarde zowel als teamplayer als afmaker.

Titaantje 18 april 2018 om 22:40

@RV: een oude krijger en 5 andere renners….. Nee, in 2016 reed Slagter een tour met 1 10e plaats en geen andere top 30 noteringen, in 2017 reed hij een Giro zonder top 20 noteringen…. mij heb je niet overtuigd dat we hier van een nieuwe Voeckler spreken.

Romāns Vainšteins 18 april 2018 om 22:53

‘proberen op lager niveau een paar eendagskoersen per jaar mee te pikken’

Goede suggestie ook.

NDI22 18 april 2018 om 23:30

Maar zo slecht is het ook weer niet. Hij werd dit jaar nog 3e in down under en pakt ieder jaar een prima aantal WT punten wanneer hij even in vorm is.

UrbanSteel 19 april 2018 om 09:11

Slagter was een goed renner tot en met Paris – Nice 2014 en daarna teruggezakt zoals zovele jonge talenten naar een veel minder niveau, aan de deurkloppen om toprenner te worden lukt velen , maar binnen komen bij de ( niet Joling en consorten ;) ) toppers en vooral topper blijven lukt er maar weinig.

Sebas 19 april 2018 om 09:39

Wat een reacties op de prestaties van deze man. Tuurlijk hadden mensen meer verwacht, maar hier 12e en podium in Down Under is gewoon goed. Gelukkig zien enkelen dat ook in.

Hij is onregelmatig maar gaat echt nog wel mooie dingen laten zien. Op sommige dagen is hij wereldtop. Altijd leuk als hij er ineens weer staat.

ghostwriter 19 april 2018 om 10:40

Slagter had nooit naar Garmin moeten gaan. Dat is een ploeg ‘where talent goes to die’. Van alle talenten die ze de afgelopen jaren hebben gehad heeft alleen Van Baarle (misschien vergeet ik er nog één of twee) zich goed ontwikkeld. Slagter doet het dit jaar al een stuk beter bij Dimension Data maar na vier en een half jaar (hij is in de loop van het vorige jaar weer met zijn oude trainer uit zijn Rabo jaren gaan trainen) verkeerde trainingsprogramma’s te hebben gevolgd heeft hij een achterstand die niet in een jaartje op te lossen is. Het zou mij niet verbazen als hij volgend jaar al weer een stuk sterker is dan dit jaar.

vlek 19 april 2018 om 10:51
Quote:
Slagter heeft nog totaal niet laten zien ook maar enigszons aanvallend te kunnen koersen in grote rondes

Wat een onzin! Ik kan me enkele ritten in de Giro herinneren, o.a. een waarin hij vanuit een mooie kopgroep kilometers solo heeft gereden. Je zou je stelling daarnaast eens voor kunnen leggen aan Navardauskas..

Alexander 19 april 2018 om 14:50

Volgens mij is iedereen hier het er wel over eens dat Slagter niet heeft aangetoond dat hij WT koersen echt kan winnen de laatste jaren. Hij komt er niet echt bij in de buurt. Top 10 lukt dus al niet op zijn favoriete aankomst. Kortom hij moet dingen anders doen ofwel anders gaan trainen opdat het wel gaat lukken, ofwel anders gaan koersen en een nieuwe specialiteit ontwikkelen. Hij is namelijk ook geen ideale knecht; te klein en niet een “door de wind” rijder.

mamaffia 19 april 2018 om 15:27

Lees hier toch wel een aantal zeer neerbuigende en – i.m.o. ten onrechte – negatieve reacties op de prestaties van Slagter. Het is een steengoede coureur die – mits hij een goede dag heeft – mooie dingen laat zien. Niet wekelijks en wellicht ook te wisselvallig maar hij doet het toch elk seizoen wel een of meerdere keren. En dat toch al enkele jaren en bovendien na een zeer zware val in het begin van zijn carrière (precieze jaartal mag ik even kwijt zijn). Dat alleen al verdient veel respect…

Headlines

Materiaalzone

Populair