Slachtoffer Ventoso: “Schijfremmen zijn machetes”

Door , woensdag 13 april 2016 om 18:03
Slachtoffer Ventoso: “Schijfremmen zijn machetes”

foto: Sirotti

Francisco Ventoso moest Parijs-Roubaix afgelopen zondag verlaten met een diepe snijwond tot op het het bot van zijn scheenbeen. Dat was het resultaat van een botsing met een schijfrem. De Spanjaard roept in een open brief op Facebook op tot actie. “Is er dan niemand die het gevaar ziet? Wij als renners moeten nu opstaan en hebben de kracht om een keuze te maken”, waarbij hij doelt op het afschaffen van schijfremmen.

Niet goed nagedacht?
Ventoso vraagt zich af waarover de beleidsbepalers hebben nagedacht bij de introductie van schijfremmen in het peloton. “Is er eigenlijk iemand die erover nagedacht heeft dat dingen zoals zondag kunnen gebeuren? Is er echt niemand die erover nagedacht heeft dat ze gevaarlijk zijn? Is er niemand die erbij heeft stilgestaan dat ze kunnen snijden, dat ze grote messen kunnen worden? […] Tijdens Parijs-Roubaix werden ze maar door twee teams gebruikt, goed voor in totaal zestien renners met 32 schijfremmen in het peloton. Na 130 kilometer was er een valpartij op de kasseien. Ik moet vol in de remmen maar kan een botsing met de renner voor me niet vermijden. Ik viel niet eens, mijn been raakte de achterkant van zijn fiets. Ik reed door, maar kort daarna zie ik in een flits mijn been: het doet geen pijn, er is niet veel bloed, maar ik kan duidelijk een deel van het beenvlies zien, het membraan dat mijn scheenbeen bedekt.”

‘Schijfremmen hadden nooit hun entree mogen maken’
“Eén vraag dringt zich onvermijdelijk op: wat zal er gebeuren met 396 schijfremmen in een koers waar 198 renners strijden om een goede positie?”, gaat de Movistar-renner verder. “Schijfremmen hadden nooit in het peloton mogen komen, tenminste niet zoals we ze nu kennen. Ik heb nog geen andere coureur ontmoet die geen remkracht meer had met de traditionele remmen, ik heb nog niemand gekend die zijn wielen niet zag wegslippen als hij met alle kracht remde, of het nu traditionele of schijfremmen zijn. Waarom zou je dan schijfremmen gebruiken? […] Ik heb geluk gehad: mijn been werd er niet afgehakt, ik ben enkel wat spieren en huid kwijtgeraakt. Maar kan je je voorstellen dat die schijf door een halsader of dijbeenslagader snijdt? Ik liever niet.”

Pas op: Ventoso heeft onder zijn open brief foto’s geplaatst van zijn snijwond. Deze kunnen door sommige mensen als schokkend worden ervaren.

[poll id=”214″]

Dit artikel delen:

27 Reacties

Sephiroth 13 april 2016 om 18:14

Ik ben nog altijd pro schijfremmen, maar zoals ventoso zegt: niet zonder fatsoenlijke bescherming eromheen. En gewicht zal me een worst wezen, ze moeten momenteel fietsen toch al zwaarder maken om de UCI norm te halen. Dus een aerodynamische hoes eromheen moet toch kunnen…

Wim Kruithof 13 april 2016 om 18:19

Hulde voor Ventoso.

ettixlidel 13 april 2016 om 18:21

afserveren die moordwapens

Angus 13 april 2016 om 18:22

Ventoso schrijft het ook al: bij hard remmen slip je weg, ook met schijfremmen. Dus hebben ze weinig meerwaarde t.o.v. de traditionele remmen. Ze maken het gevaar op verwondingen alleen maar groter bij valpartijen. Een soortgelijke discussie is ook al eens gevoerd m.b.t. het aantal spaken in een wiel.

aeroventiel 13 april 2016 om 18:24

Ik heb niet echt verstand van de verschillende soorten remsystemen maar als je die foto’s zie dan hoop je dat ze wat aan die schijfremmen gaan doen..

katerkop 13 april 2016 om 18:26

Afschaffen die dingen zolang de veiligheid van renners er zo onder te lijden heeft.

klootje kriekeljon 13 april 2016 om 18:33

Das geen kinderachtige wond zeg soow.
WF, misschien beter de waarschuwing voor de foto’s bovenaan zetten.. bij mij waren jullie in ieder geval te laat. En ik moet nog koken ;)

polke 13 april 2016 om 18:37

Een hoes heeft ook geen zin als daar steentjes tussen vliegen dan rem je van zelf

LutsenkoFan 13 april 2016 om 18:41

Als je hiermee in reflex vol in de remmen knijpt vlieg je toch ook alle kanten in?

kaas 13 april 2016 om 19:09

Wat een heftige wonden! Als dit nu al gebeurt, dan moet er inderdaad eerst iets gedaan worden om deze remmen veiliger te maken. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt bij een massale valpartij als het hele peloton met die dingen rondrijdt

Coldeportes 13 april 2016 om 19:13

Sodeju, dat is een megawond…. Meteen die schijven afschermen met een rubberen rand ofzo, want dit is dus echt ver over de grens

Merijn Neeman 13 april 2016 om 19:21

Ik weet niet welke slager daar aan het werk is geweest, maar die wonde zo behandelen is echt vragen om problemen. Hoop dat hij er goed mee weg komt. Zal een lelijk litteken worden.

ikbenprocycling 13 april 2016 om 19:38

Dit geeft het begrip ‘scheurijzer’ een nieuwe dimensie.

KnightBiker 13 april 2016 om 19:43

Wat ik zo snel lees her en der is het probleem met rubber randen etc dat de schijven niet snel genoeg koelen. (bij grote hitte is de remkracht minder)
(ook zij er twijfels over het verhaal aangezien de wond een de linkerbeen zit en de schijfrem normaal ook – fysiek onwaarschijnlijk dus want zijn eigen fiets zou daar tussen moeten zitten)(maar ik geloof ventoso op zijn woord)
Opzich is de invoering tot op heden een test periode – en kan dus zonder meer terug gedraaid worden. Wat ik al eerder zei: als consumenten product is het prima, voor wedstrijden moet er nog wat ontwikkelt worden met betrekking tot de veiligheid.

Javier 13 april 2016 om 19:46

Heel goed dat hij hiervoor opstaat!

Ik hoop dat de wielerwereld preventief reageert en de schijfremmen verbiedt of met een veilige oplossing komt.

Coldeportes 13 april 2016 om 19:49

@knightbiker
Volgens mij kan die wond alleen zo gesneden zijn als hij haaks ten opzichte van de fiets uitkwam? Iemand moet dus achterstevoren hebben gestaan, geslipt. Vreemd verhaal inderdaad want normaliter zitten ze links ja.. Ik denk niet dat hij erover liegt, maar misschienb heeft hij in ‘ the heat of the moment’ en alle adrenaline vandien toch wat anders geregistreerd dan werkelijk gebeurde?

Hakkie2 13 april 2016 om 19:51

@coldeportes: hij zou zijn losgeschoten.

Ik ben ook nog steeds pro schijfremmen, maar gewoon met een bescherming er om heen.

Rondo 13 april 2016 om 20:35

Ik geloof het gewoon niet.
Het kan niet, dan moet je er haaks op komen en dat is onmogelijk zolang de schijf aan het wiel zit. Ook zijn de rotoren niet scherp.

nickdt 13 april 2016 om 20:35

@Hakkie
En als ze dan vervolgens niet snel genoeg afkoelen door die bescherming, krijg je dus brandwonden.

wiedo 13 april 2016 om 20:37

Ik heb het uitgeprobeerd en ik snap echt niet hoe hij een horizontale snijwond op zijn scheenbeen heeft gekregen van een schijfrem.. dan moet je voet dwars door het (spaakloze) wiel heen.

girardengo 13 april 2016 om 21:02

Als dat niet kan, wat is er dan gebeurd?

Veiligheid is toch wel een groot issue geworden, met diverse aspecten: (gedrag van) publiek (inclusief loslopende honden), techniek (de fiets), (bestuurders van) begeleidende voertuigen (auto’s en motoren), gedrag van renners onderling, het individuele gedrag van renners zelf (nemen van risico’s), het parkoers (de parkoersbouwers), naast natuurlijke incidenten (lawines en dergelijke). Hopelijk doet men wat noodzakelijk en mogelijk is.

Kwibus 13 april 2016 om 21:07

@wiedo

Het kan weinig anders zijn geweest. 2 man met zulke gruwelijke wonden. Kappen met die handel, da’s duidelijk.

Of het zodanig maken dat het veilig is.

jooprioolpijp 13 april 2016 om 21:34

Ik vind dit maar een raar verhaal. Een earospaak is smaller dan een schijfrem-schijf, en beide zijn afgerond. Bovendien, zoals boven opgemerkt, hoe kom je met je been haaks op de schijf die vlak naast het wiel zit? Schampen lijkt me het meest waarschijnlijk. En dan zit er een boel spul aan een fiets waar je dat mee kunt doen.

Coldeportes 14 april 2016 om 08:39

Heb het ook geprobeerd. Het lijkt me fysiek onmogelijk. Van wegbranden is geen sprake; het is een snijwond zie ook de rafelranden maar. Of het de schijfrem was, betwijfel ik. In de hectiek van een crash gaat alles zooo snel. Hij verklaarde ook dat hij pas later, toen hij alweer fietste iets merkte. Dus wie weet?

unglaublich 14 april 2016 om 12:54

De redenen om voor schijfremmen te kiezen zijn onzin. Gedoseerd remmen kan je ook met velgremmen. Velgremmen zijn lichter, goedkoper en veiliger. De enige reden dat men dit er door heen drukt is omdat op schijfremmen enorme winstmarges zitten en de fabrikant hoopt dat voltallige amateurclubs er twee per fiets willen gaan gebruiken.