Pavel Sivakov schrijft Ronde van Burgos op zijn naam, João Almeida wint slotrit

zaterdag 6 augustus 2022 om 16:24
Pavel Sivakov schrijft Ronde van Burgos op zijn naam, João Almeida wint slotrit

foto: Cor Vos

Pavel Sivakov is de eindwinnaar geworden van de Ronde van Burgos. In de laatste etappe – met de finish op de beklimming van Lagunas de Neila – kwam de Fransman als derde over de streep. De ritzege ging naar João Almeida.

De startplaats van de 170 kilometer lange laatste etappe van de Ronde van Burgos was het plaatsje Lermas. Vanaf daar ging het over golvend terrein richting de voet van de slotklim naar Lagunas de Neila (12 km aan 6,2%). Klassementsleider Pavel Sivakov, die in etappe drie de macht greep, begon aan de rit met een marge van 23 seconden op naaste belager Santiago Buitrago. Ook de rest van de top-tien stond nog binnen de halve minuut.

De openingsfase van de rit kende flink wat actie. Het was een groot gevecht om in de vroege vlucht te komen en op een gegeven moment leken maar liefst zeventien renners weg te rijden. Daarbij onder anderen Robert Gesink (Jumbo-Visma), Gino Mäder (Bahrain Victorious) en diens ploeggenoot Matevz Govekar, de ritwinnaar van gisteren. Het peloton liet de kopgroep echter niet begaan, waardoor alles weer bij elkaar kwam. Het spel kon opnieuw beginnen.

Jetse Bol op pad
We zaten nog steeds in het openingsuur toen er weer een kopgroep ontstond. Ook nu zat Mäder mee. De bedrijvige Zwitser, die op iets meer dan drie minuten stond van leider Sivakov, en zijn mede-avonturiers kregen echter niet de ruimte en na zestig kilometer was er nog eens een algemene hergroepering. De schermutselingen hielden daarmee niet op. Nog steeds deden diverse coureurs een poging om weg te komen, totdat drie renners voorop raakten. Jetse Bol (Burgos-BH), Marco Frigo (Israel-Premier Tech) en Carlos Canal (Euskaltel-Euskadi) kregen een voorsprong van vier minuten.

Door toedoen van EF Education-EasyPost, Astana Qazaqstan en INEOS Grenadiers werd het gat op een gegeven moment gereduceerd tot ongeveer tweeënhalve minuut. Op dit punt bleef de voorsprong een tijdlang min of meer stabiel. Richting de slotklim versnelde het peloton, maar Canal, die Bol en Frigo had gelost, hield toch sterk stand. Aan de voet had hij nog een bonus van anderhalve minuut.

Taaie João Almeida
Dat bleek evenwel verre van genoeg. Sterker nog, Frigo kwam weer bij Canal en was degene die nog het langst voor het peloton uit bleef rijden. Met nog iets meer dan zeven kilometer te gaan, zat het erop voor de Italiaan. Hij werd ingelopen en achtergelaten door twee aanvallers: Juan Pedro López en Chris Harper. De renner van Jumbo-Visma bleek de sterkste van de twee en ging alleen door, terwijl de Spanjaard terugzakte in het pak.

Harper pakte bijna twintig seconden, maar door het tempo van INEOS Grenadiers werd hij op een kleine drie kilometer van de streep weer ingerekend. Op dat moment was Mikel Landa al gelost. Miguel Ángel López had duidelijk betere benen, hij versnelde juist. Een groot gat sloeg hij evenwel niet, want Carlos Rodriguez reed hard door op kop van de groep der favorieten. Zo hard, dat López weer terugviel en alle andere kanshebber gelost werden. Althans, voor even. João Almeida wist in de slotkilometer namelijk terug te keren.

Sivakov eindwinnaar
Sterker nog, de Portugees bleek nog behoorlijk wat in de tank te hebben. Toen het op een sprint aankwam, wist hij López namelijk te vloeren. Sivakov had, net als Rodriguez, kort daarvoor al moeten passen. De Fransman pakte echter wel de eindzege. Almeida werd tweede in het klassement, López derde. In de daguitslag vonden we Ilan Van Wilder ook nog terug op de vijfde plek.

Dit artikel delen:

32 Reacties

Steven_E 6 augustus 2022 om 16:27

Toch opvallend hoe Almeida altijd eens gelost moet worden om erna toch uit te blinken! En ook top van Van Wilder natuurlijk

vevie 6 augustus 2022 om 16:33

Almeida weer een krijger. Geheel volgens trademark gelost, weer terug geknokt en dit keer zelfs gewonnen. Taaie gozer. Ze zijn gewaarschuwd in de Vuelta.

Wheely 6 augustus 2022 om 16:45

Almeida gaat de smurfen helemaal naar huis rijden in de tweede helft van de Vuelta, wordt mooi!

Pietspeed 6 augustus 2022 om 18:55

Idd mss meest opvallende. Lijkt z’n trademark te zijn, zo taai als leer.

Wheely 6 augustus 2022 om 16:32

Ineos kampioen van de korte rondjes. De tweede alweer deze week.

Pietspeed 6 augustus 2022 om 18:56

Ook helemaal waar. Mss dat TJV dat met z’n AK mannen bewust laat lopen.

Apemantus 6 augustus 2022 om 16:32

Haal de Almeida memes maar weer uit de doos. Geheel in typerende stijl. Geweldige ritzege natuurlijk.

Melkzuur 6 augustus 2022 om 16:59

Rodriguez en Sivakov zijn klaar voor de Giro lijkt me! In San Sebastian waren ze ook al bij de allerbesten.

Limal 6 augustus 2022 om 17:06

Oei, dat is wel wat vroeg. Ik raad hen aan om in de tussentijd toch maar in de Vuelta te starten :-)

Melkzuur 6 augustus 2022 om 17:08

Oeps. Iets te vroeg aan het aperitieven precies. :-)

Limal 6 augustus 2022 om 17:49

Ik doe mee, santé! :-D

Limal 6 augustus 2022 om 17:04

Mooie laatste drie kilometers met krijger Almeida als ultieme winnaar van de rit… maar net niet in het AK. Mooi wel dat Sivakov eindelijk nog eens een rondje wint – drie jaar na zijn laatste, en steeds meer een 'eeuwige belofte' wordende, zal dit deugd doen.

Buitrago die er finaal wat doorheen zakt had ik niet meteen zien aankomen op dit soort finish, maar hij bevestigde deze week wel weer zijn talent. Net als Van Wilder. MAL lijkt op schema te liggen voor een goede Vuelta (tot hij weer iets tegenkomt?), Carlos Rodriguez staat klaar om bij Ineos uit te groeien tot de sterke man als anderen het laten afweten, en bij Bora lijkt enkel Buchmann de rol wat te moeten lossen als potentiële kopman naast Higuita, Hindley en Kelder.

Polleke 6 augustus 2022 om 17:19

Lopez had hier nooit mogen verliezen, vlak voor de klim nog bij de auto om 20 bidonnen op te halen, daarna zinloos de Ineos trein voorbij rijden en dan net iets te kort komen… Zit zóveel meer in bij dit kereltje…

xistnc 6 augustus 2022 om 17:29

Die 20 bidonnen halen ze doorgaans toch pas één voor één als ze voorop rijden?

Verweggistan 6 augustus 2022 om 17:30

De Vuelta is in aantocht en Jetse Bol komt weer uit z’n winterslaap ;)

Wildebert 6 augustus 2022 om 17:49

En Wilco scoort weer een top-tien plek erbij. Hopen dat hij zich nog iets verbetert om een mooie Vuelta te trappen.

Steven_E 6 augustus 2022 om 18:04

Twee zelfs: rit & klassement. Passeerde er leuke statistiek op PCS: 3 renners met meer dan 250 top-10 plaatsen in dit peloton. Zijnde Valverde (> 100 zeges), Nibali (> 50 zeges) en Kelderman (4 zeges) :-D

Wildebert 6 augustus 2022 om 21:02

Dat is toch een mooie prestatie die gezien mag worden. Bedankt voor het delen!

11 na 11 6 augustus 2022 om 18:13

Benieuwd naar het oordeel van Panache betreffende de prestatie van Van Wilder, gezien hij als geen ander de renner meent te kennen.

Voor iemand die het hele jaar door wedstrijden moest missen door valpartijen en ziekte, haalt hij denk ik een ”acceptabel” niveau.

xistnc 6 augustus 2022 om 18:21

Dan kun je hem een PB sturen toch?

klootje kriekeljon 6 augustus 2022 om 18:31

Kan jij PB’s sturen?

Marik 6 augustus 2022 om 18:45

Iedereen kan Pb’s sturen.

xistnc 6 augustus 2022 om 19:38

Mijn laatste is van 2 jaar geleden, maar als ik de behoefte zou hebben om een specifiek iemand diens mening over iets specifieks te horen, denk ik dat ik het nog wel zou kunnen.

Panache 6 augustus 2022 om 19:59

Ben je geobsedeerd 11 na 11? Ik heb ooit wat feitelijke uitspraken van teammanagers over Van Wilder hier herkauwd (over gebrek aan teamgeest en samenwerking), heb mij verrast over geringe trainingsarbeid (welke anderen ‘fair enough’ als voldoende beschouwden half zomer) en heb mijn verbazing uitgesproken over zijn uitspraak dat DSM de hel op aarde was (beetje drama queen). Die uitspraken contrasteren totaal niet met een 5e plaats in het klassement van het grote rondje van Burgos. Van Wilder was in zijn jeugd van dermate hoog niveau dat je op deze leeftijd wel iets mag verwachten. Ik ben geen fan van Van Wilder, maar dat betekent niet dat ik hem iets misgun. Wanneer hij door discipline, volle overgave, knetterhard trainen een normale seizoensopbouw heeft en volgend jaar in grote wedstrijden schittert (een kleine wedstrijd winnen bijvoorbeeld, een grote ronde top-10 rijden bijvoorbeeld) dan is die prestatie volledig zijn verdienste en gegund. Nederland had ook ooit een heel groot talent (Lars Boom) en hij heeft ook een mooi palmares. Maar dat was niet dankzij professionaliteit (puur op aanwezig talent). Misschien heeft Van Wilder de knop op tijd omgezet (en zal jij vinden dat er geen knop omgezet hoefde te worden), laat Ilan maar gewoon met de benen antwoorden. Over zijn prestatie hier heb ik verder geen mening want ik heb wel de Eurosport player maar geen Ziggo.

klootje kriekeljon 6 augustus 2022 om 21:02

Bij mij werkt dat al zeker 1.5 jaar niet meer hoor.

11 na 11 6 augustus 2022 om 22:48

Feitelijke uitspraken herkauwd? Nee joh, neem jezelf niet in de maling. Je ging aan de haal met een verzonnen verhaal van een anonieme bron, en weigerde nadien je fout toe te geven toen je er met bewijzen (zijn Strava) op gewezen werd.

Zijn ''uithaal'' in de pers, beperkte zich trouwens tot een REACTIE op een leugenachtig interview op wielerflits, die hij postte op Instagram.

Panache 7 augustus 2022 om 07:49

Ik geef drie afzonderlijke punten aan 11 na 11 en wederom presteer je het ze door elkaar te gooien. Die anonieme bron die je aanhaalt gaat over het tweede puntje, maar koppel je aan mijn eerste puntje waarmee je dus feitelijk ontkent dat teammanagers bepaalde uitspraken gedaan hebben. Voorheen dacht ik dat je opzettelijk zo handelde om de beeldvorming van de argeloze lezer te beïnvloeden, maar het lijkt er steeds meer op dat je gewoon moeite hebt met meer dan één dimensie, dan overzie je het niet meer en ga je schreeuwerig verbaal om je heen slaan. Dus voor de argeloze lezer: de bron is Kemna, een van de quotes is als volgt “Je kan een goede renner zijn, die goede resultaten neerzet, maar als je het team in zijn geheel niet sterker maakt, dan kan dat een reden zijn om jou niet te selecteren.” Het is een feit dat deze uitspraak gedaan is, wat weer iets anders is dan de correctheid van de uitspraak zelf (misschien liegt Kemna wel). Maar als wielervolger en wielerflitser heb ik alle recht de feiten te verzamelen en er mijn subjectieve kijk op te posten. En dat zal ik ook blijven doen, zeker als je mij om mijn mening vraagt en zelf het draadje start.

Silverlake 6 augustus 2022 om 18:29

Als Remco , Almeida kan volgen in de Vuelta rijdt hij top 10 !!

Marik 6 augustus 2022 om 18:46

Dat ben ik helemaal met je eens!
(Maar er gaan ook dagen komen dat Remco Almeida niet kan volgen)

Pietspeed 6 augustus 2022 om 18:59

Ineos lijkt de aansluiting weer bij TJV en UAE gevonden te hebben. Voor Movistar wordt het een heikel gevalletje, zeker als ze dadelijk voor eigen volk niets winnen.

Anna 6 augustus 2022 om 23:10

Veel veelbelovende jonge INEOS mannen volgend jaar. Hayter (x2), Rodriguez, Arensman, Plapp, en Tulett. Turner en Sheffield voor het voorjaar. En Pidcock.

Allemaal onder de 24, allemaal top 5 gereden in rondes van +- een week.

Pascal De Kooning 7 augustus 2022 om 07:54

Kelderman zal nog wel wat moeten verbeteren richting de Vuelta want anders vrees ik dat hij na z’n mislukte Giro ook nu geen top 5 gaat rijden. Bergop is er nog werk aan de winkel.