Simon Yates wil tijd terugpakken: “De verschillen zijn nog best klein”

dinsdag 18 mei 2021 om 16:52
Simon Yates wil tijd terugpakken: “De verschillen zijn nog best klein”

foto: Cor Vos (archief)

Simon Yates werd vooraf bestempeld als topfavoriet voor deze Giro d’Italia, maar de Britse kopman van BikeExchange heeft zich in de eerste week nog weinig laten zien. Toch heeft Yates de schade beperkt weten te houden. “Ik sta binnen een minuut van de roze trui, en ik denk dat dat goed is na tien dagen”, stelt hij.

Na de openingsweek kan Yates leven met zijn negende plek in het klassement. “De grootste uitdaging was het weer, dat constant veranderde. In de lastige etappes hadden we soms ook zwaar weer en op de gravelklim waren er wat veranderingen in de finale. Maar de verschillen zijn nog best klein”, geeft hij aan. “Ik sta er tussen, maar had liever dichter bij de top gestaan. Ik doe mijn best en hopelijk komt er meer goeds aan.”

Daags na de rustdag wacht de Strade Bianche-etappe, met 35 kilometer aan onverharde stroken. “Ik heb niet graag zo’n etappe in een grote ronde”, is Yates duidelijk. “Er is een plek voor Strade Bianche op de kalender, maar in een rittenkoers niet. Er is te veel risico bij. Renners die goed zijn op gravel en er niet bang voor zijn, kunnen zomaar vallen of een lekke band krijgen. Dat heeft dan grote invloed op het klassement.”

Toch vertrekt de klimmer van BikeExchange niet met een bang hartje naar de elfde etappe. “We hebben de juiste uitrusting. Ik ben niet bang voor de etappe en hoop vooral dat ik hem doorkom zonder problemen”, zegt hij.

Simon Yates in de openingstijdrit – foto: Cor Vos

‘Buffer nodig voor de slottijdrit’
Later in de tweede week volgt de beklimming naar de Monte Zoncolan. “Ik ken deze kant van de klim niet, maar het zal zwaar worden. Als ik naar het routeboek kijk, is dat de eerste echte klim van deze Giro. De selectie wordt nu alleen maar in de finale van de beklimmingen gemaakt, terwijl het op de Zoncolan overal kan. Het is een van de zwaarste beklimmingen die ik ken”, lacht hij.

In de slotweek gaat de beslissing vallen in de Giro, weet ook Yates. “Ik denk dat er agressief gekoerst gaat worden. De verschillen zijn nog klein en de top-10 staat binnen een minuut. Dat kan snel veranderen. Ik hoop dat ik mij goed voel en hoop dat ik wat tijd kan terugpakken, want ik weet dat ik een buffer nodig heb voor de slottijdrit als ik deze Giro wil winnen. Ik kijk er in ieder geval naar uit.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

maarten26 18 mei 2021 om 17:05

Voor mij nog steeds de favoriet! Het was voor de Giro de beste man van het veld.

Over algemeen veel fitter dan Bernal, Evenepoel die allebei een zwakke 3e week zullen hebben. Het was niet voor niks dat ook Sivakov en Almeida uitgespeeld konden/zouden worden.

Vlasov krijgt ook altijd nog mindere dag. Ciccone zakt nog weg.

Carthy zie ik als grootste concurrent van Yates en gaat 2e worden. D. Martin op plek 3.

Het zijn mijn voorspellingen en veel zullen mij voor gek verklaren. Op wielerflits ben ik vrij nieuw maar volg het wielrennen goed hoor;)

vevie 18 mei 2021 om 17:15

Prima, mijn jong. We gaan het zien. Bernal en Evenepoel gaan hier, zonder gekkigheid, zeker tot het eind mee doen.

S'mon 18 mei 2021 om 17:16

Goh, iedereen kan eens een slechte dag hebben, moeilijk te voorspellen.

Veloburto 18 mei 2021 om 17:17

Ik verklaar je bij dezen voor gek!

SoloSlim 18 mei 2021 om 17:18

De echte bergen moeten idd nog beginnen.
Ben ook benieuwd naar Ev en Bernal, maar ook naar de rest..
Dat het maar snel Zaterdag is!

Gilberto 18 mei 2021 om 20:13

Yates voor de Giro de beste man van het veld? Tis een aardige klimronde hey, geen cyclo cross

Groetjesaandevoetjes 19 mei 2021 om 03:04

Yates heeft hopelijk geleerd van het verleden en weet dat de persoon die op de eerste rustdag in het roze staat niet vaak nog het roze op het einde heeft.

Jungle Man 18 mei 2021 om 17:21

Zo’n strade rit hoort juist wel in een grand tour, even als een kasseien rit in de Tdf thuishoort.
Wat dit betreft mijn complimenten aan de giro parcours bouwers

FDJ 19 mei 2021 om 08:57

Eens! Hoeft niet elk jaar, maar met regelmaat een terugkeer in het parcours juich ik zeker toe.

Romāns Vainšteins 19 mei 2021 om 09:06

Wat mij betreft elk jaar 2 van zulk soort ritten. Laat die ak mannen maar zweten om deze discipline zich eigen te maken.

Tempobeul 18 mei 2021 om 17:26

Het zal toch niet eenvoudig worden voor Yates om de giro nog in zijn voordeel te laten kantelen. Voor de giro dacht ik dat hij te vroeg gepiekt had, met zijn overwinning in de Tour of the Alps, maar hij heeft de eerste week toch zeer spaarzaam gereden. Hij zal wel geleerd hebben van die oplawaaier in 2018.

Op Bernal en de sterke Ineos ploeg 1 minuut terugpakken is echter geen sinecure. Op Evenepoel moet hij, gezien de tijdrit, ook zeker anderhalve minuut pakken. Het kan allemaal in 1 slotklim, maar ik wil het toch nog wel eens zien gebeuren… En als hij het roze voor de voorlaatste rit pakt, dan kan hij, met zijn ploeg, die nooit verdedigen. Vergeet niet dat Martinez maar een 20 seconden achter Yates staat. Ineos kan Yates op die manier ook bekampen.

Dikke vrouw 18 mei 2021 om 17:58

Die heeft afgezien de eerste 10 dagen met het slechte weer, ik zie er hem wel eens gelemaal doorzakken op een dag

Ornor 18 mei 2021 om 17:59

‘Ik ken de klim niet, maar het is één van de zwaarste beklimmingen die ik ken!’ aldus Yates

Panache 18 mei 2021 om 18:45

Zoncolan vs. de andere kant.

de nieuweMerckx 18 mei 2021 om 19:36

Hoogstens enkele seconden verschil geeft dat. Er is maar één kans en dat is de rit naar Cortina d’Ampezzo. Aanzetten op de Fedaia (zoals Pantani en Guerini destijds) en zien waar het schip strandt.

Franco Ballerini 18 mei 2021 om 18:46

Mooie, altijd aanvallustige, renner. Hopelijk zien we nog wat moois van hem de komende week.

evanderwel 18 mei 2021 om 22:10

Heel weinig gezien tot nu toe. Benieuwd of hij heel intelligent aan het koersen is, of toch ook wel last heeft van het weer.

Huubi 19 mei 2021 om 00:16

Het knappe van dit parcours is dat er wél mooie en spannende etappes zijn geweest, maar nog geen beslissende. Dus al wel verschillen, maar klein. Dus de komende 1,5 week kan er gewoon nog een hoop gebeuren, ook voor Yates

Tony 19 mei 2021 om 10:42

Yates zou best eens terug kunnen slaan in de derde week. Zijn vorm kan niet ineens weg zijn….

En Bloc 19 mei 2021 om 11:02

Top 20 staat nog binnen 2min30, zegt genoeg over koersgedrag tot op heden. Eén sterke dag heeft Yates nodig en dat beseft hij maar al te goed. Niet strijden voor elk bonisecondje en krachten sparen in de eerste helft van de giro is verstandig. Op de Zoncolan is het gedaan met verstoppertje spelen.

Headlines

Materiaalzone

Populair