Simon Gerrans maakt rentree in Strade Bianche

dinsdag 3 maart 2015 om 10:50
Simon Gerrans maakt rentree in Strade Bianche

Simon Gerrans zal komende zaterdag aan de start staan van de Strade Bianche (1.HC). De Australiër brak afgelopen december zijn sleutelbeen en miste daardoor het Australisch kampioenschap en de Tour Down Under.

Het is voor zijn ploeg Orica-GreenEDGE de eerste deelname in de wedstrijd in Italië. Ploegleider Neil Stephens ziet zijn ploeg en Gerrans dan ook niet als favoriet voor de wedstrijd. “Gerro werkt harder dan ieder ander om terug in vorm te komen, maar het is nog wel vroeg voor hem.”

Er staan namens de Australische formatie geen Nederlanders aan de start in San Gimignano aankomende zaterdag.

Selectie Orica-GreenEDGE voor Strade Bianche 2015 (7 maart)
flag-au Simon Gerrans
flag-co Esteban Chaves
flag-dk Magnus Cort
flag-au Luke Durbridge
flag-au Mathew Hayman
flag-au Michael Hepburn
flag-ca Svein Tuft
flag-gb Adam Yates

Dit artikel delen:

33 Reacties

Netraam 3 maart 2015 om 10:54

Cort en Yates lijken mij de danger men uit dit gezelschap, hoewel Chaves natuurlijk ook een stukje kan fietsen. Denk dat die alleen teveel klimmer is.

Noud89 3 maart 2015 om 11:01

Voor de sterke mannen in dit gezelschap gaat het volgens mij de eerste echte koersdag zijn. Ik verwacht dan ook niet veel van Orica in deze rit omdat ik verwacht dat mannen met meer koersdagen zoals Cancellara, Sagan, Stybar, Valverde en Vanmarcke al een stuk verder staan.

LyndaLid 3 maart 2015 om 11:05

Gerrans toch op zo’n parcours niet afschrijven. Zegt zelf helemaal hersteld te zijn en hoewel ie verwacht niet te winnen wil ie er ook niet ver vanaf zitten. Voor Chaves is dit denk ik te chaotisch. Yates ook gevaarlijke klant, net als Cort. Maar die zijn toch niet van het niveau Gerrans, Valverde, Cancellara, Sagan.. Wat wordt dit trouwens weer een ongelooflijke wedstrijd met een waanzinnig deelnemersveld! Stybar, Boom, Nibali, misschien Dan Martin wel?

Wheely 3 maart 2015 om 11:18

Het mooie van het SB parcours is natuurlijk dat er normaal gesproken veel meer schifting wordt gemaakt onderweg dan tijdens de koersen die Gerrans afgelopen jaar wist te winnen. Als Orica het een beetje bij elkaar weet te houden of als Gerrans zelf kan aanklampen bij de sterke mannen dan geef ik hem een goede kans.

Wat dat betreft is hij een beetje de Kristoff van de heuvelklassiekers. Je moet hem onderweg lossen of op het einde weg demarreren.

Gaat weer een mooie wedstrijd worden verwacht ik!

OudeKwaremont 3 maart 2015 om 11:19

Het is ook wel een wedstrijdje voor Matthews trouwens….

Wheely 3 maart 2015 om 11:24

Een goede Weening gaan ze wel missen denk ik.

LyndaLid 3 maart 2015 om 11:25

Dit lijkt me zeker nog te zwaar voor Matthews, alleen al dat laatste stukje omhoog Siena is er vast al teveel aan.. Hij is absoluut een gevaar aan het worden in heuvelklassiekers, maar dit is toch wat te steil me dunkt.

OudeKwaremont 3 maart 2015 om 11:31

@LyndaLid – wie weet. In de Giro van vorig jaar konden ze hem ook maar moeilijk lossen bij aankomsten bergop. Sagan of Stybar zijn ook geen echte klimmers maar kunnen deze wedstrijd wel aan. Ik vind Matthews niet veel minder na wat ik vorig jaar van hem gezien heb.

LyndaLid 3 maart 2015 om 11:32

@ OK

Daar zit wel wat in, hoewel Stybar volgens mij iets completer is (vooralsnog) en Sagan in de Tirreno ook enorm steile aankomsten heeft gewonnen. Echter, zelfs voor Sagan was het vorig jaar teveel aan.

Purito 3 maart 2015 om 11:35

Wat fijn dat Gerrans weer terug is zeg. Daar keek ik echt naar uit. Ik heb ‘de honderd kilometer in alle mogelijke wielen zitten, nul op kop rijden en profiteren tot je er niet goed van wordt’ tactiek van hem echt wel gemist de afgelopen weken.

@LL
Matthews een gevaar aan het worden in de heuvelklassiekers? Heb ik wat gemist?

OudeKwaremont 3 maart 2015 om 11:36

Klopt. We zullen het nooit weten, volgend jaar misschien? :)

LyndaLid 3 maart 2015 om 11:37

@ Purito

Ik weet natuurlijk niet wat jij mist en wel mee krijgt, maar met de ontwikkeling die hij ondergaat en een 2e plaats in de Brabantse Pijl en een 12e in de Gold Race én de aankondiging dat ie zich vol op de klassiekers wilt focussen lijkt dat me toch geen bold statement?

Purito 3 maart 2015 om 12:09

@LL
Ik had wel verwacht dat die 2e plek in de Brabantse Pijl als argumentatie zou dienen. Maar de Brabantse Pijl is toch echt wel iets anders dan een AGR, en zeker een WP of LBL. In het verleden wonnen mannen als Geslin, Freire (heeft nooit echt indruk kunnen maken in een Amstel Gold Race) en Rosseler die koers.

Matthews heeft dagen waarop hij bergop veel kan, maar ook dagen waarop hij sneller lost dan voorzien of alle moeite van de wereld heeft om te volgen waar je dat niet echt verwacht (zoals de rit naar Cordoba in de Vuelta van vorig jaar).

Ben Swift vind ik bijvoorbeeld een renner met eveneens zeer goede klimcapaciteiten. Hij was vorig jaar in een bloedvorm voor de Amstel, en had echt zijn zinnen gezet op een goed resultaat in de Gold Race. Ook hij kwam er niet aan te pas. Het is dus niet zo makkelijk om die stap te maken.

dikkechaap 3 maart 2015 om 12:15

@Purito
Hij werd toch gewoon 12e vorig jaar in AGR? Een jaar verder lijkt het me geen rare gedachte dat hij mee kan doen voor het podium. Zeker als hij aangeeft dat hij zich meer op de klassiekers wil focussen. LBL is denk ik te zwaar, maar hem een gevaar noemen bij een deel van de heuvelklassiekers lijkt me wel op zijn plaats.

Purito 3 maart 2015 om 12:20

@dikkechaap
Een 12e plek staat zo ver af van het podium. Heel veel renners kunnen 12e worden in een AGR. Maar weinig renners kunnen Gilbert, Valverde, Kwiatkowski en Gerrans verslaan (of überhaupt volgen op de Cauberg).

LyndaLid 3 maart 2015 om 12:21

@ Purito

Ja ik noem die tweede plek, maar noem toch een 12e plek in de Amstel erbij? Hij is nog hartstikke jong, en maakt ongelooflijke progressie. Overigens vind ik het nogal een statement om te maken dat Freire nooit indruk heeft kunnen maken in de Gold Race.. Je kan trouwens kijken naar een paar namen die de Brabantse Pijl wonnen en niet top zijn geworden in de Gold Race, maar andersom is er ook nogal wat te vinden. Dat Luik te zwaar is vind ik ook, daarom denk ik dat de finish van de Strade ook nog te moeilijk is. Verder vind ik Matthews een stuk verder dan Swift, alleen al kijkend naar het aantal grote overwinningen. Ik zeg trouwens nergens dat hij dit jaar al een podiumkandidaat is voor de Gold Race, maar wel dat ie dat aan het worden is.

bartje 3 maart 2015 om 12:22

Het lijkt weer mooi weer te worden. Stofhappen, mooie plaatjes! Maar ik zou de koers ook wel eens in de regen willen zien zoals in de Giro van 2010. Ben benieuwd of Slagter mee kan doen om de bloemen….

Ab Normaal 3 maart 2015 om 12:25

Matthews rijdt niet.

řezník 3 maart 2015 om 12:27

@purito

Hoe durf je zoiets over Freire te zeggen? De man die in zijn laatste jaar nog verrassend goed aanwezig was in de Amstel Gold Race.

LyndaLid 3 maart 2015 om 12:27

Slagter ook niet zoals de startlijsten eruit zien

Chaba 3 maart 2015 om 12:39

Ik denk niet dat er iemand van Orica sterk genoeg is om hier mee te doen voor de overwinning.

Wheely 3 maart 2015 om 12:46

Hopen dat Poels wel meedoet nog, was vorig jaar toch de beste Nederlander met zijn 9e stekkie.

Purito 3 maart 2015 om 12:53

@reznik
Ja, toen kreeg hij wel een bonus omdat het peloton de benen stil hield. Hij reed zeker een sterke wedstrijd, maar hij faalde toch vaak in de Amstel. Geen schande, maar echt indruk heeft hij op mij althans niet kunnen maken in dat soort wedstrijden.

@LL
Met Swift is het natuurlijk ook het verhaal van de vele blessures, en het feit dat hij jarenlang door Sky tegengehouden is in zijn ontwikkeling (vooral werken voor anderen).

Matthews maakt zeker progressie, maar of het iemand wordt die echt een AGR kan winnen. Ik heb daar mijn twijfels bij. Maar wellicht zien we dit jaar een echte goede indicatie nu hij zich volledig focust op de klassiekers.

vlek 3 maart 2015 om 12:58

Ik vraag me af wat Freire in zijn topjaren had gekund op het huidige parcours van de Amstel. Ik sluit niet uit dat zo’n type sprinter op dit parcours aan het kortste eind kan trekken.

Wat is er trouwens met Matthews? Hij heeft dit jaar nog geen koers gereden volgens mij.

west 3 maart 2015 om 13:42

Gezien het aantal kopmannen op de startlijst die al wel aardig in de koersuren zitten ga je het hier met geen tot weinig starts gewoon heel lastig krijgen. Gerrans of geen Gerrans.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair