Simon Clarke: “Dit is een van de beste resultaten uit mijn carrière”

maandag 22 april 2019 om 12:21

foto: Cor Vos

Vanuit het wiel van Mathieu van der Poel sprintte Simon Clarke naar een tweede plaats in de Amstel Gold Race. Na eerdere top-10 plaatsen in de Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo wederom een zeer goed resultaat voor de Australiër. “Ik heb een zeer goed begin van het seizoen gehad. Die sluit ik af met mijn eerste podiumplaats in een klassieker”,aldus een trotse Clarke.


Bij EF Education First deelde Clarke het kopmanschap met Michael Woods en Ronde van Vlaanderen-winnaar Alberto Bettiol. “Nadat Woodsy was teruggevallen vanuit de kopgroep maakten we tempo om ervoor te zorgen dat Bettiol en ik zo dicht mogelijk bij de kop konden komen. Toen Mollema aanviel, wist ik dat ik moest volgen”, legt hij de ploegentactiek uit.

Lange tijd dacht Clarke dat hij wederom voor een plek in de top-10 aan het strijden was. “Ik dacht dat ik voor plaats vijf aan het koersen was (jacht op Maximilian Schachmann, red.), maar toen die groep weer kwam aansluiten was ik even bang dat het geen eens top-10 meer ging worden”, aldus Clarke.

De groep van Clarke en Van der Poel kwam steeds dichterbij de koplopers. “Ik was me er niet van bewust dat we zo dichtbij zaten tot iets meer dan kilometer van de meet. Dat werkte heel erg motiverend. Uiteindelijk wist ik dat Van der Poel het snelste zou zijn en koos ik zijn wiel”, licht hij zijn succesvolle strategie toe.

Dit artikel delen:

14 Reacties

pirazzi 22 april 2019 om 12:37

Edit redactie: Thanks aangepast

koos verrek 22 april 2019 om 12:41

Zou ook mooi winnaar geweest zijn, hard geknokt onderweg

Mwielerfan 22 april 2019 om 12:46

Mwah beetje grijze muis. Ook die top 10 plaatsen heeft hij niet behaald door vooraan mee te koersen voor de winst. Vanuit achter was schachmann de beste optie denk ik, snel en serieus in de achtervolging, reed het grootste deel op koplopers zelf dicht itt Clarke.

Jean Dumas 22 april 2019 om 12:57

Slim gereden, ook in de sprint.

vanSpringel 22 april 2019 om 13:04

Het was niet ” vanuit het wiel” , maar “in het wiel ‘ ! Clarke is niet eens naast MvdP gekomen.

city17 22 april 2019 om 13:54

Hij kwam toch wel 10 centimeter naast VdP’s achterwiel hoor, dat is niet velen gegeven.

Jungle Man 22 april 2019 om 13:12

Hij heeft het tenminste geprobeerd samen met mollema.

xistnc 22 april 2019 om 14:46

Eigenlijk nuanceert deze (niettemin fraaie) tweede plaats de prestatie van VDP enigszins.

UrbanSteel 22 april 2019 om 14:56

Nou dat dacht ik niet Remko, als je de laatste 3 kilometer achter een derny mag rijden is het vrij normaal dat je je krachten een beetje kan sparen om in de laatste meters die derny proberen te passeren.
Het gat zou groter zijn geweest als Mathieu door was blijven trappen en niet de laatste 10 meter vol van ongeloof met zijn hoofd bezig te zijn geweest.

xistnc 22 april 2019 om 23:09

De laatste 3km van een koers van 250km. Waarbij Clarke al kms lang in de aanval was met Mollema, met hooguit een motor er áchter. Dus doe niet of Clarke op de bagagedrager heeft gezeten en of VDP uitgebreid kon vieren voor de streep.

Gilberto 22 april 2019 om 14:53

EF toch weer meer dan prima

Jandepandaman 22 april 2019 om 15:46

Sowieso heel EF dit seizoen sterk verbeterd tov vorige seizoenen. Had ik voor het seizoen niet zien aankomen.

Mwielerfan 23 april 2019 om 00:38

Inderdaad collectief een stap gezet. Zelfs langeveld veel gezien in Vlaanderen en Roubaix. Was vaak maar in één van beiden ok

Brabander 23 april 2019 om 01:18

Positieve verrassing dit seizoen inderdaad. Veel meer roze in de voorste gelederen dan gewoonlijk.