Silvan Dillier mist Strade Bianche vanwege positieve coronatest

vrijdag 31 juli 2020 om 23:00
Silvan Dillier mist Strade Bianche vanwege positieve coronatest

Silvan Dillier -foto: Cor Vos

Silvan Dillier moet Strade Bianche aan zich voorbij laten gaan. De 29-jarige Zwitser heeft volgens Blick vlak voordat hij afreisde naar Italië twee keer positief getest op het coronavirus. De renner van AG2R La Mondiale moet nu tien dagen in quarantaine. De Franse formatie gaat daarom met slechts zes renners van start.

“Ik zit er mentaal helemaal doorheen”, reageerde Dillier, die naar eigen zeggen geen symptomen heeft. “Ik ben de gezondste persoon op aarde. De afgelopen dagen heb ik meerdere tests ondergaan en deze zijn allemaal negatief. Zelfs bij een bloedtest waren alle waarden goed.”

De gefrustreerde Dillier zit vol onbegrip. “Ik kan niemand meer aansteken,” stelt hij. “Het hele gezondheidssysteem is een grote grap. Naar mijn mening is op het randje om gezonde mensen op te sluiten”, stelt hij. “Het klopt gewoon niet.”

Zijn vrouw en collega’s zouden negatief getest hebben op het virus. Desalniettemin moet Dillier nu samen met zijn familie uit voorzorg in quarantaine. Een voorgenomen optreden in de Ronde van Polen – die aanstaande woensdag van start gaat – lijkt hierdoor eveneens van de baan. Het is onbekend wanneer hij weer aan wedstrijden deel kan nemen.

Dit artikel delen:

25 Reacties

skylimit 31 juli 2020 om 23:20

Vals positief waarschijnlijk. Net als dopingtesten zijn blijkbaar deze testen ook niet (altijd) betrouwbaar.

GreenDay 31 juli 2020 om 23:30

@Skylimit: hoeft helemaal geen vals positief te zijn. Veel mensen hebben geen of weinig symptomen, maar zijn wel besmettelijk. Reactie van Dillier is begrijpelijk, maar onprofessioneel.

ChefSpijker 31 juli 2020 om 23:48

Hij heeft meerdere keren negatief getest inmiddels. Het is niet dat ie nu nog steeds positief test en zich verder goed voelt.

AdZ 1 augustus 2020 om 00:23

Chefspijker, waar haal je vandaan dat ie na de 2 positieve testen ook weer negatief heeft getest? Dat staat nergens en zal dan ook niet waar zijn….

ChefSpijker 1 augustus 2020 om 00:33

De afgelopen dagen heeft ie meerdere keren negatief getest. Zelfs bij een bloedtest waren alle waarden goed. En ‘ik kan niemand MEER aansteken’, duidt er toch op dat die positieve test daarvoor heeft plaatsgevonden?

Als ie positief getest heeft na meerdere negatieve testen is zijn reactie vrij onverklaarbaar toch?

KennyKlimmen 31 juli 2020 om 23:21

Das wel heel zuur.

Krakowic 31 juli 2020 om 23:27

Met de grootst mogelijke moeite lukt het om eindelijk weer te kunnen koersen. Daarvoor moesten veel offers gebracht worden en veel lastige maatregelen genomen worden. Daar hoort ook bij dat je bij een positieve (al dan niet vals positieve) test gewoon de regels volgt en je dus niet mag starten. Dillier vindt zichzelf alleen zo belangrijk, dat hij zijn eigen kleinzerige frustratie boven alle andere (overwegend zwaardere) consequenties stelt. Getuigt niet echt van een prettig karakter als je het mij vraagt.

@redactie, alle teams starten met 6 renners.. dus ik denk dat jullie vijf bedoelen.

Martin van den Bosch 31 juli 2020 om 23:33
Quote:
@redactie, alle teams starten met 6 renners.. dus ik denk dat jullie vijf bedoelen.

Nee, in Strade Bianche starten de (andere) ploegen met 7. In Milaan-San Remo met 6 ipv 7.

Romāns Vainšteins 31 juli 2020 om 23:39

Kan gebeuren. Nu nog OMG maar straks een terloops gelezen lijstje supplementaire DNSsers. Mensen wennen snel.

Scott Sunderland 31 juli 2020 om 23:51

De man is positief getest op Covid maar vindt eigenlijk dat ze hem gewoon moeten laten starten…Ik snap dat het niet “leuk” is maar dit is wel een aparte reactie van hem. Klinkt niet erg sympathiek of empathisch naar collega’s.

Dougi 1 augustus 2020 om 00:33

Lijkt wel een reactie van een dopingzondaar. Het ligt aan het systeem niet aan hem.

Je moet wel erg onder een steen hebben geleefd als je dit niet kan begrijpen. Wees blij dat ze niet de hele ploeg uit voorzorg eruit halen.

Ben ook benieuwd wat Movistar hiervan vind

re-cycle 1 augustus 2020 om 05:31

natuurlijke reactie van wielrenner bij positieve test : ontkennen.

DMenchov 1 augustus 2020 om 05:50

Goh, wanneer kappen we nou eens met deze onzin? Je wordt er onderhand helemaal niet goed van.

Limal 1 augustus 2020 om 06:41

Heel sneu voor Dillier en de emotionele reactie is wel begrijpbaar. Tegelijkertijd is het ook wel erg onprofessioneel, want om dit seizoen veilig door te laten gaan kan men nu eenmaal geen enkel risico nemen. Dat zou hij moeten begrijpen en aanvaarden.

WFer 1 augustus 2020 om 06:59

Sneu en hopelijk krijgt hij ook geen last van symptomen, maar het is niet meer dan logisch dat hij niet mag starten. Dat hij zo reageert vind ik wel wat onsympathiek, jammer.

lottojumbofan 1 augustus 2020 om 07:16

Wat een rare zielige reactie. Balen voor hem, maar begrijpt hij niet in welke wereld wij leven nu.. Hij denkt allleen maar aan zichzelf…

josi 1 augustus 2020 om 07:33
Quote:
Ik ben de gezondste persoon op aarde.

Was dat niet Donald Trump?

Smartijn 1 augustus 2020 om 08:19

Bolsano toch ;)

Limal 1 augustus 2020 om 09:56

*Bolsonaro (neem ik aan)

Japsie 1 augustus 2020 om 08:46

Leuke renner, maar na deze uiteenzetting daalt de gunfactor.

Unpaved 1 augustus 2020 om 09:25

Positief is positief. En dan geen gemiep! Hadden ze met Froome ook moeten doen..

reusjen 1 augustus 2020 om 09:41

Het originele artikel is toch wel een stuk duidelijker. Hij heeft twee keer "positief" getest, en vervolgens verschillende keren negatief. Daarom gaan ze in het lab nog extra kijken naar de eerdere tests omdat de tests die uitgelegd worden als positief geen helder resultaat hebben. Zijn bloedwaarden zijn goed en hij heeft geen klachten. Ik snap wel dat hij boos is. Het is helder dat er vals positieve testen voor komen en als daarna uit alles blijkt dat je negatief bent is er geen reden om in quarantaine gestopt te worden.

Panache 1 augustus 2020 om 10:59

Die bloedwaarden er bij halen maakt het onnodig complex, omdat daar niets in te zien zal zijn.

reusjen 1 augustus 2020 om 11:21

Ik weet niet waarom ze die test gedaan hebben, ik kan me voorstellen dat het is om, na de reeks negatieve tests, te kijken of er antistoffen zichtbaar zijn. Dit zou erop duiden dat hij inderdaad positief geweest is.

Mijn post is vooral gericht op de vele ongenuanceerde reacties hier waarbij, naar het lijkt, niet eens de moeite genomen is het originele artikel te lezen.
Wielerflits staat nou niet echt bekend om het perfect overnemen en vertalen van bestaande artikelen.

schlunzi 1 augustus 2020 om 11:28

We kunnen er maar beter aan wennen: gezien de ‘test’ altijd een percentage positiven oplevert, gaat dit nooit meer voorbij. Je kunt net zo goed een lootje trekken. Overigens geeft de PCR-test alleen aan, of er een RNA fragment zit, niet of er een infectie met Covid-19 daadwerkelijk is. Dus voor allen hier, die de reactie van Silvain ‘niet empathisch’ vinden, effe in de spiegel kijken…