Silvan Dillier maakt in Gent-Wevelgem zijn rentree na sleutelbeenbreuk

zaterdag 27 maart 2021 om 09:51
Silvan Dillier maakt in Gent-Wevelgem zijn rentree na sleutelbeenbreuk

foto: Cor Vos

Alpecin-Fenix kan in Gent-Wevelgem weer beschikken over Silvan Dillier. De Zwitser maakt in de klassieker zijn rentree, nadat hij in Kuurne-Brussel-Kuurne bij een val een sleutelbeen brak. Zoals aangekondigd is Mathieu van der Poel er zondag niet bij.

Vier weken geleden kwam Dillier lelijk ten val tijdens Kuurne-Brussel-Kuurne en brak daarbij zijn sleutelbeen. Nog dezelfde avond ging hij al onder het mes. Voor de Zwitser was het zijn tweede sleutelbeenbreuk in relatief korte tijd. In oktober liep hij namelijk dezelfde blessure op bij een val in Brugge-De Panne.

Naast Dillier rekent Alpecin-Fenix op Tim Merlier, die dit seizoen al driemaal wist te winnen, Jasper Philipsen, Jonas Rickaert, Oscar Riesebeek, Scott Thwaites en Gianni Vermeersch. Mathieu van der Poel slaat Gent-Wevelgem over in zijn voorjaarsprogramma. De Nederlandse kampioen gaf de voorkeur aan de E3 Saxo Bank Classic, waar hij vrijdag derde werd.

Alpecin-Fenix voor flag-be Gent-Wevelgem 2021
flag-ch Silvan Dillier
flag-be Tim Merlier
flag-be Jasper Philipsen
flag-be Jonas Rickaert
flag-nl Oscar Riesebeek
flag-gb Scott Thwaites
flag-be Gianni Vermeersch

Dit artikel delen:

15 Reacties

Wheely 27 maart 2021 om 10:13

Top, hoop dat hij snel op niveau komt, Matje gaat hem nodig hebben in Vlaanderen.

Bijna alle headlines gaan vandaag over breuken, blessures en ziektes trouwens. Leuke sport!

Polleke 27 maart 2021 om 12:44

Paar weken terug was mij hetzelfde al opgevallen, quasi geen koers gaat voorbij zonder botbreuken… toen wist iemand te melden dat dat sinds de jaren ‘90 al zo is maar voor mijn gevoel is het echt méér… en al helemaal nu ik er op ga letten…

Arry1337 27 maart 2021 om 10:14

Ik zei het al bij zijn val, en nu zeg ik het weer. Vroege vlucht Parijs Roubaix? Als het dan al door gaat.

S. Morgenstern 27 maart 2021 om 10:23

Goed nieuws!

Op papier een betere ploeg dan wat Van der Poel gisteren mee kreeg. Opmerkelijk wel. Benieuwd of Vermeersch gaat knechten..

S'mon 27 maart 2021 om 10:27

Vermeersch in vrije rol vermoed ik, en in de sprint (als het een sprint wordt) zien wie er nog is, Merlier of Philipsen.

xistnc 27 maart 2021 om 10:55

Een vrije rol, dus ongeveer zoals gisteren?

Ik vraag me af hoe dat werkt bij zo’n ploeg. Loftuitingen voor zijn 9e plaats of juist een kritische noot omdat Mathieu op geen enkele manier iets aan hem heeft gehad?

platteprijs 27 maart 2021 om 10:59

De ploeg is in de breedte niet sterk genoeg om op 2 fronten mee te spelen. Ze doen het toch en daardoor zat Van der Poel gisteren met een zwak team, waar hij zolang er beelden waren weinig aan heeft gehad. Terwijl Van Aert duidelijk profijt had van zijn ploeg na zijn lekke band en in de aanloop naar de Pater.

S. Morgenstern 27 maart 2021 om 11:11

Gezien de uitspraken van Van der Poel (hij en Van Aert moesten alles doen en geen woord over zijn ploeggenoot) verwacht ik dat er intern wel stevig over is gesproken. Het was tenslotte een tamelijk bizarre aangelegenheid, een topfavoriet met een knecht die nauwelijks kopwerk doet.

Vermeersch is overigens einde contract. Kans dat dat een grote rol speelt.

Fast Freddy 27 maart 2021 om 12:43

Vermeersch deed op de Poggio al een truttig beurtje en bracht VDP niet eens tot in het wiel van Flip, terwijl hij getuige zijn uitslag niet op de max zat en gisteren was het weer lafjes. Als vrije rol betekent eigen koers rijden tot de meet, kunnen ze beter een ander opstellen of een duidelijk gesprek hebben.

xistnc 27 maart 2021 om 12:57

Ik weet niet of het per se Vermeersch zelf aan te rekenen is. Misschien weten ze gewoon niet hoe ze de ploeg echt in dienst van Mathieu moeten laten rijden. Andersom overigens precies hetzelfde.

Rawolf 27 maart 2021 om 14:39

de situatie met Vermeersch in een groep vooruit was wel uitstekend voor MvdP en heeft daar zeker energie kunnen sparen tov WvA

xistnc 27 maart 2021 om 14:47

De extra energie die het Vermeersch in die groep kostte weegt niet op tegen wat Mathieu heeft kunnen sparen in die fase. Of eigenlijk andersom.

Wheely 27 maart 2021 om 15:03

Vanaf mijn zetel schat ik zo in dat VdP een knecht van het type van Baarle, Langeveld goed zou kunnen gebruiken. Een man met ervaring die tijdens de koers tegen Mathieu zegt, “luister blijf in mijn wiel, ik rij het gat dicht, komt goed!”

Maar wie ben ik en welke renner die zelf goed genoeg is heeft daar zin in.

S. Morgenstern 27 maart 2021 om 16:28

Van der Poel heeft zijn benen ten opzichte van Van Aert niet gespaard op het moment dat Vermeersch vooruit was. Ze hebben beide tot aan de Patersberg niet gereden in die groep. De enige die daar serieus kopwerk deed was Van Hooydonck.

Vervolgens komen ze op de Patersberg weg met Stybar en Greg in hun wiel en rijden ze beide op kop richting het groepje ervoor. Greg en Stybar hadden natuurlijk beide wel mede-kopmannen ervoor, dus kwam al het werk op de schouders van de twee terecht.

Zelfde situatie als vorig jaar in Wevelgem, waar ze ook samen vooruit moesten naar een groepje met ploeggenoten waarachter ze zich als topfavorieten natuurlijk niet kunnen verschuilen.

Het gegeven dat Vermeersch daar in dat anticipatie groepje zat, was voordelig omdat hij daardoor mee zit na de Patersberg. Dat gaf Van der Poel in theorie een knecht mee in de finale. De realiteit pakte alleen wat merkwaardig uit.

cubie 27 maart 2021 om 16:00

Mocht Levevre geen nieuwe sponsor vinden dan komen er veel goede knechten voor Mathieu (en Wout) op de markt.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair