Shirin van Anrooij moet voorlopig in het ziekenhuis blijven
Shirin van Anrooij moet een paar dagen in het ziekenhuis blijven na haar val in de Wereldbeker van Tábor. Zondagavond is de veldrijdster geopereerd aan de open wond in haar arm.
Het was Van Anrooij zelf die maandagochtend van zich liet horen. Op social media schrijft ze: “Na mijn valpartij in Tábor ben ik naar het ziekenhuis gebracht. Gisteravond ben ik geopereerd, waarbij de diepe wond in mijn arm is behandeld. Gelukkig zijn er geen spieren of pezen zwaar beschadigd en alleen mijn ringvinger is gebroken. Ik moet een paar dagen in dit ziekenhuis blijven, maar ik ben hopelijk snel weer thuis.” Ze weet nog niet hoelang ze moet herstellen van haar blessure.
Van Anrooij was in de cross van Tábor kort na de start betrokken bij een valpartij, waarna ze direct naar haar arm greep. De 18-jarige renster, de regerende wereldkampioene bij de junioren, had een open wonde opgelopen en veel bloed verloren. Daarop werd ze overgebracht naar het ziekenhuis. Na afloop van de wedstrijd liet haar ploeg Telenet-Baloise weten dat haar wonde was veroorzaakt door een schijfrem.
Eigenlijk, waarom kunnen ze niet gewoon loten wie er wint? Lijkt me veel veiliger.
Beetje flauwe reactie.
Ik denk dat niemand meteen schijfremmen wil verbieden, maar dat er veel mensen zijn die willen nadenken over hoe dit soort ongevallen voorkomen kunnen worden. Het is namelijk geen "freak accident", er zijn inmiddels diverse gevallen bekend van schijven die snijwonden hebben veroorzaakt.
Het is een kwestie van WILLEN, niet van KUNNEN lijkt me.
En als ze in de F1 een Halo op een cockpit kunnen zetten, dan moeten er in de cross toch ook wel een soort spatbordjes om de schijven gemaakt kunnen worden. Of verplicht met dikkere schijven rijden. Of...
Ik denk dat dit echter niet hoeft te betekenen dat je niet kijkt of je het beter of veiliger kunt maken. Er zijn meerdere gevallen van bekend, dus waarom geen oplossingen zoeken?
Een conservatieve houding en alles afdoen als "incident" gaat het wielrennen niet veiliger maken...
Renners hebben die bescherming niet. Bij valpartijen komt het meer voor dat men wel eens op het (voor)wiel valt van een andere fiets en met name dan is het link. Vallen precies op onderkant bracket op het grote tandwiel komt zelden voor. Waarom?
Schijfremmen zijn vooral gepusht door de fabrikanten, vervanging is meer omzet.
In de cross zeer nuttig met modder en nat. Op de weg is dat maar de vraag. Immers met goede wielen en remblokken en geen plakkertjes op binnenbanden kun je in een afdaling prima ermee remmen. Schijfremmen remmen welis waar harder en je velg wordt er niet warm van wat overigens bij een goede carbonnvelg veel minder speelt dan bij aluminium.
Je moet en vooral in nat alleen eerder remmen. Dat moest men ook in de tijd voordat schijfremmen er waren.
Ofwel met goed materiaal zijn schijven niet nodig en veel profs in klimwedstrijden rijden vaak nog zonder schijven ivm gewicht en snellere wielwissel.
De kwestie of je voor een aantal ongelukken schijven moet verbieden is niet echt evident hoewel de verwondingen incidenteel aanzienlijk kunnen zijn. Een kunststof beschermkapje erop kan maar geeft weer onmogelijk gedoe met wiel wissel omdat dit vastzit aan de (achter) vork waardoor je niet zomaar het wiel eruit neemt.
Gewoon een volledig circulaire disk.
@Franco
Kettingkast lijkt me raar gezicht, misschien is een soort aangepaste Rohloff naaf wel een idee.
Maar dit is natuurlijk ook in beperkte mate, op een klein schijfje kan je nu eenmaal niet veel afronden
Een kapje er omheen werkt in de cross natuurlijk niet, daar gaat meteen modder en zand in zitten en binnen een halve ronde loopt alles helemaal aan.
Vanaf 1 december een schijfkapjesplicht.
Ik denk dat een klein kapje die 'naast' de schijfrem zit de meest praktische oplossing is.
Zit niet in de weg bij wielwissel, geeft een beetje speling met de schijf.
En we zitten hier te praten over vuil etc, maar schijfremmen zijn nu al open en bloot. Regen, vuil etc heeft niet zoveel invloed op de rem. Dus ik denk niet dat er hier echt veel problemen zijn.
Zo gemakkelijk is het niet hoewel daar beter de willy wortels onder de ingenieurs het hoofd over kunnen breken.
En dan afhankelijk van of het voorste of onderste deel van de schijf de snijwonden oplevert kun je volstaan met een halve cirkel om de schijf (om ruimte te bieden het wiel erin en eruit te halen, danwel om een iets flexibeler volledige ring die je wat opzij kunt buigen als je het wiel eruit haalt. Hoeft als je met steekassen rijdt niet veel te zijn...
Laat hier een goede ontwerper naar kijken, en de oplossingen zijn zo te vinden. Zeker aan het voorwiel lijkt me dit zonder meer te doen, achterwiel is misschien iets complexer...
Remt inderdaad prima/beter dan velgremmen maar nu ook geen wauw-gevoel.
Uiteraard ben ik maar een wielertoerist maar moesten ze het binnenkort algemeen verbieden, zal er geen traantje voor wegpinken.