Shimano verlengt sponsoring met Jumbo-Visma

vrijdag 15 januari 2021 om 11:22
Shimano verlengt sponsoring met Jumbo-Visma

foto: Shimano

Het Japanse bedrijf Shimano heeft besloten om het sponsorcontract met wielerploeg Jumbo-Visma te verlengen. Met de hernieuwde sponsorovereenkomst levert Shimano componenten voor de mannenploeg van Jumbo-Visma, Jumbo-Visma Development én de gloednieuwe vrouwenformatie.

Met deze overeenkomst wordt de 25-jarige samenwerking tussen de componentenfabrikant en het team voortgezet. Het is voor de twee merken extra gedenkwaardig dankzij de start van de nieuwe vrouwenploeg. De formatie van onder meer Marianne Vos gaat rijden met Shimano’s Dura-Ace aandrijflijn en pedalen.

Materiaal 
Het Developmentteam koerst met de Ultegra aandrijflijn en pedalen en de mannelijke WorldTour-ploeg koos voor de Dura-Ace aandrijflijn, wielen en pedalen. Dankzij deze deal zal de hele Jumbo-Visma-ploeg schijfremmen van Shimano (Dura-Ace ST-R9170 of Ultegra ST-R8070) op alle fietsen gebruiken.

Verder zal het herenteam ook gebruikmaken van Shimano’s R9100P Dura-Ace vermogensmeter om inspanningen tijdens en na trainingen of races te kunnen monitoren. “Ik ben enorm trots en dankbaar dat we onze langstlopende samenwerking voortzetten en zelfs kunnen uitbreiden naar onze nieuwe dameswielerploeg”, aldus teammanager Richard Plugge.

foto: Shimano

Verder bouwen
“Kwaliteit staat bij ons voorop en we weten dat dit ook heel belangrijk is voor Shimano. Samen verder bouwen dankzij de vele innovaties die we door de jaren heen hebben ontwikkeld, dat is kenmerkend voor onze samenwerking. Hopelijk kunnen we in de toekomst nog veel meer successen behalen met de Shimano-producten.”

Myron Walraven, Shimano sportmarketingmanager, zegt het volgende: “Jumbo-Visma is afgestemd op onze doelen, maar strategisch gezien ook zeer betrokken bij de ontwikkeling van ons bedrijf en de vertegenwoordiging van ons merk. Daarom ben ik erg blij om een nieuw niveau van samenwerken te bereiken binnen ons langetermijnpartnerschap.”

Een week geleden werd al duidelijk dat Škoda en Jumbo-Visma vanaf dit seizoen de krachten zullen bundelen. Met ingang van 1 januari – en voor een periode van drie jaar – voorziet Škoda de wieler- en schaatsploeg van een uitgebreid wagenpark met tientallen auto’s.

Dit artikel delen:

24 Reacties

jooprioolpijp 15 januari 2021 om 12:39

Grappig dat de ooit levensgevaarlijke schijfremmen inmiddels gemeengoed zijn, en dat het geen afgesneden ledematen regent. Verder fijn om te lezen dat er tenminste een paar ploegen zijn die zich schijnbaar weinig zorgen over de sponsoring hoeven te maken. Ik vraag me daarbij af, zo’n overeenkomst, is dat meer dan alleen de componenten leveren in ruil voor exposure, of schuift daar nog geld, en zo ja, welke kant uit en hoeveel?

storm-biker 15 januari 2021 om 13:43

Ga er maar vanuit dat het alleen componenten leveren in ruil voor exposure is.
Er zijn namelijk ook profploegen die gewoon moeten betalen voor hun Shimano onderdelen.

Koers 15 januari 2021 om 17:02

Waarschijnlijk zullen de betere teams het gratis dan wel met een extra vergoeding krijgen, waar de ‘slechtere’ ploegen moeten bijbetalen of het gratis krijgen. Shimano wil natuurlijk maar wat graag op de fietsen zitten die winnen (want dan straal je uit dat het goed product is), ook omdat je meer in beeld bent. Zo zal Jumbo ook wel een goede zaak gedaan hebben bij het ‘kiezen’ van een nieuwe fietssponsor.

Derierre de la course 15 januari 2021 om 21:45

Daarbij levert het Shimano ook informatie op over het gebruik van hun product in extreme condities. Ook wordt hier de prestatie van het materiaal tot op de laatste mm beoordeeld. Dat is gratis aanvulling op hun R&D.

Idske 15 januari 2021 om 12:40

Ik vroeg me af. Zijn er ook teams die door geen enkel componenten bedrijf (sram, campa, shimano) gesponsord wordt?

storm-biker 15 januari 2021 om 13:49

Zeker, er zijn er die gewoon moeten betalen voor hun onderdelen. Degene die je daar met enige zekerheid tussen mag zetten zijn teams die niet met een hele groep van één merk rijden, maar met bijv. KMC kettingen.

rogierb 15 januari 2021 om 13:14

De wekelijkse sponsorupdate.

FritsvanHoefelen 15 januari 2021 om 23:11

Jep. Ik zie dat mijn reactie van de sponsor van vorige week verwijderd is.

Je mag dit aangeven dat je sponsoren ruimte geeft om zo sappige weetjes uit de ploeg als wederprestatie te krijgen

paashaas 15 januari 2021 om 14:28

Waarom moet het Developmentteam het met Ultegra doen?

Murcia 15 januari 2021 om 15:09

Waarschijnlijk vanwege de kosten. Dura Ace is flink duurder. Bij de World Tour ploeg gaat het om details en dan is het lagere gewicht van Dura Ace en meer mogelijkheden in het afstellen van de cranks doorslaggevend. Iemand als Kooij die halverwege overstapt zal nu ook al Dura Ace gemonteerd krijgen.

Dikke Vrouw 15 januari 2021 om 15:51

te dura dus :)

SteelHorseCowboy 15 januari 2021 om 17:03

Misschien zit er ook nog wel een marketingaspect aan. Ultegra is de meest verkochte groep. Leuk voor de klant als hij/zij ziet dat je er ook gewoon echt hard mee kunt fietsen.

Arie den Blanken 15 januari 2021 om 19:55

Alles draait om marketing. Daarom brengen de fabrikanten bijvoorbeeld ieder jaar kleine wijzigingen aan die niet essentieel beter zijn. En maken de consument “gek” door er de profs mee verplichten te rijden.

Kopa 15 januari 2021 om 16:24

Shimano mag wel eens met wat nieuws komen. Ze lopen flink achter op Sram en Campa, die al 12 en zelfs 13 speed groepen hebben.

Murcia 15 januari 2021 om 17:13

Shimano heeft de patenten voor een 12 speed en draadloze R9200 of 9250 al laten vastleggen dus deze zal niet lang meer op zich laten wachten denk ik.

Kelder is de Man 15 januari 2021 om 17:18

Las een tijdje terug dat Shimano bezig is met 12 en draadloos. Hoe dat dan werkt, ben ik wel benieuwd naar.
Edit.. Wat Murcia dus al aangeeft.

Leendert82 15 januari 2021 om 17:59

Draadloos vind ik veel interessanter dan hoeveel speed die heeft.

Arie den Blanken 15 januari 2021 om 20:07

Ik vind dat de UCI het draadloos of elektronisch schakelen in de wedstrijd sport nooit had moeten toestaan. Alles wat van invloed is op de aandrijving zou geen elektrische energie mogen worden aangewend ook al het maar marginaal. Als dit mag zou je ook mechanische doping toe moeten laten.

Derierre de la course 15 januari 2021 om 21:50

Hoeveel speed maakt zeker uit, Je kan vanaf 12-speed echt wel gaan denken aan een single speed voor in een wedstrijd die niet zo geaccidenteerd is.

Leendert82 15 januari 2021 om 17:20

Wat is het voordeel van een 12 of 13 speed als het gewicht dan hoger ligt?

Dura Ace heeft volgens mij wel een hele goede reputatie.

Kelder is de Man 15 januari 2021 om 17:25

Weet het ook niet. Vind 11 ruim voldoende. Misschien is de ketting dan weer een tikkie smaller wat het gewicht compenseert? En heb nog een fiets met 9 speed Dura.. niet kapot te krijgen.

Kopa 15 januari 2021 om 18:09

Je kan bijvoorbeeld met 1 voorblad rijden met 12-13 speed. Dat is dan lichter dan 2 voorbladen. Je bereik achter is groter dus je kan hier in Nederland ruim uit de voeten met een 1x 12-13. Ben het met je eens dat draadloos interessant is, vooral ook met opbouwen van fietsen scheelt dat enorm veel tijd.

Arie den Blanken 15 januari 2021 om 19:51

Kelder is de Man: En als je dan van 9 naar 12 zou gaan zijn de grootste verschillen dat het veel duurder is en dat je drie kransjes meer hebt die je nooit gebruikt.

Derierre de la course 15 januari 2021 om 21:49

Bij die singlespeed ligt de range van de achtercassette veel breder. Je krijgt dus 3 kransjes bij die je wel gebruikt en degenen die je niet gebruikt gaan er tussen uit. Vervolgens scheelt het je ook een voorderailleur die je niet af hoeft te stellen en niet kapot kan gaan. En een paar gram voor een derailleur en voorblad mocht je dat belangrijk vinden.

Headlines

Materiaalzone

Populair