Servais Knaven: “Geraint Thomas op niveau Tadej Pogacar en Primoz Roglic”

maandag 7 juni 2021 om 09:41
Servais Knaven: “Geraint Thomas op niveau Tadej Pogacar en Primoz Roglic”
Ride

Servais Knaven durft in de Tour de France met zijn kopman Geraint Thomas het rechtstreekse duel met de Slovenen Tadej Pogačar en Primož Roglič aan te gaan. Dat zegt de ploegleider van INEOS Grenadiers in een interview in de Zomergids van RIDE Magazine.

In een grote reportage met alle hoofdrolspelers met als thema ‘Hoe moet je Pogacar verslaan’ vertelt Knaven: “Je moet Geraint Thomas niet onderschatten. Als die op z’n best is, dan doet hij niet onder voor Pogačar en Roglič.”

Knaven benadrukt dat Thomas op een berg ook een serieus sprintje kan trekken. Denk aan l’Alpe d’Huez in 2018 en La Planche des Belles Filles in 2019. “Thomas is super gemotiveerd. Dat zag je al in de Ronde van Romandië die hij op een indrukwekkende manier wist te winnen. ‘G’ beseft heel goed dat het een van zijn laatste kansen is dat hij voor de eindzege kan meedoen. Als hij dit jaar wint, dan zou hij met zijn 35 jaar de oudste naoorlogse Tour-winnaar zijn. Ik ben niet bang om met hem wel het rechtstreekse duel aan te gaan met beide Slovenen.”

Servais Knaven. foto: Cor Vos

Knaven: “Natuurlijk is het in ons voordeel wanneer Pogačar geïsoleerd wordt. In de breedte denk ik dat wij inderdaad de beste ploeg hebben met ook Richie Porte, Richard Carapaz en Tao Geoghegan Hart. Als er acht man overblijven in een bergrit dan is er een goede kans dat wij nog met drie of vier renners vertegenwoordigd zijn”, voorspelt hij.

Het Tourparcours is dit jaar echter niet echt uitnodigend om iets te ondernemen. “Er zijn niet zoveel mogelijkheden. Het komt er echt op aan om een paar dagen uit te zoeken en dan een heel goed plan van aanpak te maken”, stelt Knaven.

De Britse formatie wil zo lang mogelijk meerdere opties houden. “Wij moeten proberen om zo lang mogelijk drie of vier renners in de top-tien te houden. Hoe langer wij diverse kaarten kunnen uitspelen, hoe beter het is. Al moeten wij ook duidelijk rekening houden met de afsluitende tijdrit. Daar gaan sommige van onze kopmannen tijd verliezen op die mannen. Met Thomas hebben we altijd nog iemand met een sterke tijdrit achter de hand.”

Bestel nu de RIDE Zomerspecial

In de RIDE Zomerspecial lees je een uitgebreide analyse waarin we samen met Servais Knaven en Merijn Zeeman bespreken hoe Tourwinnaar Pogačar te verslaan is. Met onze 212 pagina’s tellende Zomerspecial ben je optimaal voorbereid op de Tour de France en de Olympische Spelen! Het magazine is hier te bestellen.

Dit artikel delen:

63 Reacties

Harm Zijlstra 7 juni 2021 om 10:01

Ik betwijfel of Thomas (nog) van hetzelfde niveau is, maar het zou leuk zijn als het een strijd tussen drie wordt i.p.v. tussen de twee Slovenen.

xistnc 7 juni 2021 om 11:24

Thomas zou best wel eens dicht bij Roglic kunnen zitten, maar ik schat Pogacar van een andere orde. Dat zou dan door de teams gecompenseerd moeten worden.

Individueel: Pogacar >> Roglic > Thomas
Ploeg: Ineos >> Jumbo > UAE

Groetjesaandevoetjes 7 juni 2021 om 11:42

Ineos inderdaad sterkste ploeg in de breedte. Ik zie UAE nog niet echt onderdoen voor JV. Als je renners die enigzins overeenkomen naast elkaar zet zie ik geen zwakkere UAE ploeg dan JV.

Pogacar – Roglic
Majka – Kruijswijk
De La Cruz – Vingegaard
Formolo – Kuss
McNulty – Gesink
Hirschi – Teunissen
Kristoff – Van Aert
Bjerg – T. Martin

Romāns Vainšteins 7 juni 2021 om 11:50

Yes! De tour komt er aan, head-to-heads van de teams ! Dat zie je alleen hier.

assen 7 juni 2021 om 12:51

De Tour wordt een STUK LEUKER als Thomas minder goed is dan de Slovenen. Want idd, INEOS is super. Maar volgens mij INEOS > TJV ~ UAE. En dan hebben we nog Movistar en Bahrain, Astana… andere ploegen doen ook mee, schijnt.

Baukema Tomoulin 7 juni 2021 om 10:05

BS, alsof ze hun complete tactiek hier even uit de doeken doen. Ja G gaat zoveel mogelijk in het peloton zich verschuilen tot de laatste meters, maar dat kan alleen als Carapaz heel veel aanvalt en Tao en Richie altijd een straf tempo bergop blijven rijden als Carapaz tegenvalt. Het probleem is dat dit jaar in de rondjes die ze tegen Pog en Rog reden de kopmannen altijd te kort kwamen en er een beetje flets uitzagen.

klootje kriekeljon 7 juni 2021 om 10:07

Pogacar is echt van een andere orde. Roglic ook.

Scibby 7 juni 2021 om 13:09

Het gaat heel interessant worden. Pogi lijkt in supergoeie doen. Van Roglic moeten we nog zien aangezien die een tijdje geen wedstrijden doet. Hoe komt hij daar van terug? Maar Pogi zal zich dit jaar minder kunnen verstoppen en vanaf het begin vol in de aandacht staan.

Crollet 7 juni 2021 om 14:51

Dan nog de man waarover dit artikel gaat en je heb de top-3.
Krijg wel ineens het gevoel dat na etappe 5 (tijdrit) Alaphilippe gaat wakker schieten om een gooi te doen naar het podium. Of toch te proberen voor Remco er aan begint.

flipper 7 juni 2021 om 10:07

Luxeproblemen!

Kan de koers wel interessanter maken, bijvoorbeeld met Porte en vooral Carapaz voor de speldenprikken en Thomas in een afwachtender rol.

Ben echter vooral benieuwd hoe ver Pogi erboven uitsteekt…

Magician 7 juni 2021 om 10:08

INEOS kan ook maar beter Carapaz achter de hand houden, want Thomas heb ik heel weinig vertrouwen in tov Pogaçar en Roglic.

FDJ 7 juni 2021 om 10:08

Ik verwacht Thomas niet meer op dat niveau. 2018 was zijn jaar. Froome had de Giro gewonnen en Dumoulin had die ook gereden. Daar heeft hij optimaal van geprofiteerd dat jaar in combinatie met de vorm van zijn leven. Sindsdien heb ik bij Thomas, ondanks zijn tweede plaats in 2019, nooit meer het gevoel gehad dat hij het kunstje van 2018 zou herhalen.

KimJungPoels 7 juni 2021 om 10:17

Pogacar en Roglic zullen in hun beste doen er inderdaad bovenuit steken. Maar grote rondes pakken uiteindelijk zelden zo uit als verwacht. Een lekke band hier, een valpartij of waaiertje daar en alles wat van te voren als zo overduidelijk werd geschetst is compleet tegenovergesteld.

Ineos heeft de nummers, ze hebben een aantal pure knechten die al heel lang mee kunnen en hebben daarnaast nog vier (semi)kopmannen waar ze mee kunnen spelen. Op voorhand is er niet 1 op het niveau van de Slovenen, maar het kan zomaar weer eens anders uitpakken.

Ronellenfitsch 7 juni 2021 om 12:13

Precies, Thomas is echt niet niveau Pogacar, dat weet Knaven ook. Maar Ineos heeft wel Carapaz en Hart, daar kan geen andere ploeg tegenop. En daar zegt ie dus juist niets specifieks over vermoed ik (of moet ik dan eerst dat blad kopen …)

jv88 7 juni 2021 om 17:00

Ik geloof niet in Hart en Porte. Alleen Carapaz en Thomas zullen bij de beste 5 zitten. Maar ook die achter Roglic en Poga. Waar de tendens vandaan komt dat Poga zo ver voor Roglic staat is me een raadsel. In de Tour vorig jaar en Baskenland dit jaar was Roglic bergop toch gewoon beter. Poga deed iets onverklaarbaar vorig jaar in de tt. Maar verder heeft die toch niet aangetoond zoveel beter te zijn?????

VerstandOpNul 7 juni 2021 om 10:21

Van Pogacar hebben we al gezien dat hij niet heel veel van ploegentactiek snapt.. Als er een duel Pogacar vs. Ineos komt, zou dat voor Roglic weleens heel gunstig kunnen zijn..

jooprioolpijp 7 juni 2021 om 12:33

Als Pogacar in dezelfde buitenkategorie vorm steekt als eerder maakt dat niks uit, dan rijdt hij lekker mee met wie d’r ook aanvalt namens Ineos en rijdt dan door. Roglic zal dan moeten volgen en is de man tegen man een feit.

Scibby 7 juni 2021 om 13:16

@ joopriool; niet helemaal waar. denk aan kruijswijk en de beruchte giro. Hij was veruit de sterkste van allemaal maar liet zich gek maken door Nibali. En dan hebben we afgelopen jaar ook van Pogacar gezien. Maar waarschijnlijk heeft hij intussen ook wel wat bijgeleerd.

Pannenkoek 7 juni 2021 om 10:29

Wat een belachelijk sterk team. Allemaal mannen die podium kunnen rijden in een grote ronde en dat mag dan strijden tegen Pogacar en bij JV Roglic en Kruijss

Juan Manuel Garate 7 juni 2021 om 10:31

Hoe staat het eigenlijk met Laurens de Plus, staat toch ook nog steeds op de voorlopige startlijst van de Tour

Dario Koelkast 7 juni 2021 om 10:32

Als Hart, Porte, Thomas en Carapaz er nog zitten. Verwacht ik dat Roglic en Kuss, Lopez, Pogacar en De la Cruz er nog zitten.
En waarschijnlijk ook Mas, Vingegaard, Chaves, Quintana (als die mee mag doen), Martin, Kruijswijk nog wel. Wordt een grote groep van 8 man.

KimJungPoels 7 juni 2021 om 10:36

Ik denk dat je dat verkeerd verwacht.

Kannibaal van Schepdaal 7 juni 2021 om 11:18

Pogacar, Roglic, Thomas, Carapaz, Porte, Lopez, Kelderman, Gaudu.

adelaarvanantwerpen 7 juni 2021 om 11:28

De kans dat De La Cruz bij dit groepje zal zitten schat ik op ongeveer 5%.

MichielH 7 juni 2021 om 12:26

@Kannibaal, dan wil ik Kelderman nog omruilen voor Kuss, wat kunnen we winnen?

Baukema Tomoulin 7 juni 2021 om 12:41

Die groep van 8 man is elke bergetappe natuurlijk anders. En in de eerste week is die 15 groot met oa G.Martin er ook bijn. In week 3 zitten ook niet alle 4 de Ineos kopmannen meer in deze illustere groep van 8.

Kannibaal van Schepdaal 7 juni 2021 om 13:00

Eeuwige roem, Michiel!

Kuss is inderdaad ook perfect mogelijk, met de vorm van vorig seizoen. Maar De La Cruz, dat geloof ik niet.

japio 7 juni 2021 om 10:38

Leuk, maar waar baseert hij dat op. Er is niet zo veel vergelijkingsmateriaal dit seizoen. We kunnen alleen constateren dat tot op heden Pog en Rog in rechtstreekse duels met de andere kopmannen van INEOS sterker waren.
Dat zou de komende Tour erg interessant kunnen maken. INEOS lijkt me het sterkste collectief (Al hangt het m.i. iets te veel over in aantal potentiele kopmannen. Ik vraag me af of er voldoende renners zijn die zich zouden willen opofferen.) Maar de sterkste kopmannen rijden bij andere ploegen, en dat zou een leuk steekspel kunnen worden.

Groetjesaandevoetjes 7 juni 2021 om 12:23

Ik dacht dat Porte al had gezegd dat hij zich zou opofferen voor andere renners tijdens de Tour.

Baukema Tomoulin 7 juni 2021 om 12:43

Porte en Hart haan zich 100% zeker opofferen alleen Hart op een Martinez in de Giro manier. Carapaz is de wildcard. Thomas de vaste pelotonklant.

SprintMaster 7 juni 2021 om 10:50

Als dat zo zou zijn, dan zou Ineos de koers kunnen controleren zoals ze in het tijdperk Froome deden. Ik verwacht dan dat Pogacar en Roglic met hun explosiviteit in de laatste kilometers bergop het verschil kunnen maken t.o.v. Thomas. Mijn gedachte is dat Knaven hier gewoon loopt te bluffen zoals hij vorig jaar ook deed met Bernal in de Tour.

Johnny7 7 juni 2021 om 10:55

INEOS kan 2 man laten aanvallen in een finale en dan hebben POGA en ROGLA geen knechten meer om ze terug te halen. Daar ligt het grote gevaar. Ze kunnen doen wat ze willen bij INEOS. De sterkste knecht van ROGLA (Kuss) lijkt ook niet eens in vorm dus ook dat is een probleem. Van de knechten van POGA verwacht ik helemaal niet veel. Majka , De La Cruz nou nee.

Harm Zijlstra 7 juni 2021 om 11:00

Ineos laat twee man aanvallen. Rog en Pog gaan mee en lossen vervolgens die 2 “knechten”. Pog wint de rit en Rog pakt de gele trui.

harryjohan71 7 juni 2021 om 11:03

Eerst de 1e week maar afwachten, daarna zien we wel welke ploeg/renner er het beste voor staat. Het zou mij bijvoorbeeld niet verbazen als Porte na de 1e week niet bovenin in het klassement is terug te vinden. Bovendien gaan er in de 1e week knechten en favorieten door valpartijen wegvallen.

Scott Sunderland 7 juni 2021 om 11:00

Thomas is veel beter dan vorig jaar. Pogacar blijft de grote favoriet hoor. Ik denk wel dat Thomas de grootste kanshebber is bij INEOS voor de eindzege. Roglic kan ook winnen maar is toch wat kwetsbaar in het hooggebergte. Een slechte dag is nooit ver weg.

Bulcke 7 juni 2021 om 11:34

Thomas lijkt inderdaad wel weer in orde te zijn. En pogacar heeft dit seizoen al een erg goede indruk achtergelaten. Dus daarin kan ik je goed volgen. Maar dat roglic kwetsbaar is in het hooggebergte is mij niet opgevallen.

VespavanBern 7 juni 2021 om 11:17

Ondanks dat ik denk dat Thomas deze tour zijn oude niveau weer gaat halen denk ik dat als Ineos de tour wilt winnen voor Carapaz moet gaan. Thomas gaat normaal gesproken amper tijd kunnen pakken in de tijdritten op Roglic en Pogacar. Ik acht hem ook niet in staat om echte verschillen te maken op die 2 in de bergen. Carapaz kan dat (mits in blakende vorm) denk ik wel. De vraag is alleen of het genoeg is om te compenseren in de tijdritten. Een ideaal scenario zou zijn om al vroeg proberen tijd te pakken met Carapaz, zodat Roglic en Pogacar in de bergritten uit hun hok moeten als hij wegrijd. Op die manier kan Thomas langer in de luwte blijven en dan in week 3 wèl tijd pakken. Maar ik zei het al, we hebben het hier over een ideaal scenario, en daar heb je in een grote ronde meestal niks aan.

Edwin Jansen 7 juni 2021 om 11:23

Toch wel fijn dat alle ploegleiders geheel volgens verwachting communiceren. Gezien het belang van de tijdritten in de aankomende Tour zal er veel creativiteit gevergd worden van degenen die daar niet top in zijn.

Westland95 7 juni 2021 om 11:27

Thomas houdt Pog en Rog nooit bij op klimmen als de Portet of de Ventoux.

KV 7 juni 2021 om 11:32

Dit interview zal ook wel voor de Dauphiné afgenomen zijn zeker…

WaairoQuintana 7 juni 2021 om 11:40

Drinkt Servais tegenwoordig?

Klein Verzet 7 juni 2021 om 11:42

In de afgelopen Dauphine was Thomas zowel bergop als in de ITT minder dan Kelderman. Trouwens, ook bergaf.

Kannibaal van Schepdaal 7 juni 2021 om 11:52

Als Thomas even goed is als Pogacar en Roglic, en Kelderman beter is dan Thomas, wil dat dan zeggen dat kelderman de Tour gaat winnen?!

dit is mijn achterwiel 7 juni 2021 om 12:25

Yep. En padun wint de laatste 4 ritten in lijn.

WernerFranke 7 juni 2021 om 12:28

En toch ervoor geëindigd. Dat zegt dan veel over Kelderman.

jakoke 7 juni 2021 om 12:02

Over Movistar wordt er niet veel gesproken maar moeten volgens mij als ploeg niet onderdoen voor UAE en JV. Met MAL, Mas,Valverde (terug in betere vorm en met oa vaak aankomsten na afdaling een gevaarlijke klant voor etappe zeges), Verona, …

Ronellenfitsch 7 juni 2021 om 12:11

Hebben zeker de beste ploeg voor plaats 5 AK en bijbehorend verdedigend kopwerk, maar daar gaat het hier niet over toch?

Romāns Vainšteins 7 juni 2021 om 12:05

Ik vertrouw Ineos voor geen meter en het zou me heel weinig verbazen mocht Hart ineens de man zijn voor het AK in Frankrijk.

Carapaz is natuurlijk een mooie aanvaller maar die zal in de tijdritten teveel verliezen en rijdt sowieso niet zomaar P&R er af bergop, Thomas is een redelijk oude knar en toch ook een brokkenpiloot die ik eerder ergens keihard de berm in zie vliegen dan P&R zijn Welshe achterwerk tonen. Nee, dan past het idee van een wederom esthetisch beroerd Brits coureur (ditmaal een bleke fietsworstelaar wiens helmpje naar achter lijkt te kruipen) die vanuit lab -2 ons op het betere hijg-hijg-hijg koppie naar benee-werk trakteert het beste.

Derallleur 7 juni 2021 om 12:24

Hart gaat al behoorlijk wat minuten aan z’n broek krijgen in de tijdritten. Ik zie hem Pogacar en Roglic bergop niet zomaar op minuten rijden.

WernerFranke 7 juni 2021 om 12:30

Carapaz heeft gisteren nog Dumoulin geklopt in de tijdrit, terwijl die laatste alleen maar met tijdritten in zijn hoofd zit.

jv88 7 juni 2021 om 19:11

Hart die is normaal gesproken toch niet eens goed genoeg voor top 5. Een zwaar onderbezette Giro winnen zorgt voor zoveel te hoge verwachtingen.

peterwinnen 7 juni 2021 om 12:08

Ik geloof er niet in, maar dat deed ik eerlijk gezegd voor zijn Tourzege ook al niet.

volvie 7 juni 2021 om 12:19

Qua vallen begint hij wel op het niveau van Roglic te lijken…

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair