Sergeant over Lambrecht: “Hij had een grote toekomst voor zich”

dinsdag 6 augustus 2019 om 14:42
Sergeant over Lambrecht: “Hij had een grote toekomst voor zich”

foto: Cor Vos

De dood van Bjorg Lambrecht (22) heeft veel los gemaakt in het wielerpeloton. Zo ook bij Marc Sergeant, sportief manager bij Lotto Soudal, de ploeg van de betreurde Lambrecht. “Het is onwezenlijk. Het leek een dag te worden zoals er zoveel zijn”, zo vertelt Sergeant in gesprek met Sporza.


Het leek een relatief geschiedenisloze etappe te worden, maar het werd uiteindelijk een zwarte dag voor het wielrennen. “Het leek een gewone dag te worden, tot ik het nieuws hoorde dat Bjorg zwaar was gevallen en het er niet goed uitzag”, zo doet Sergeant zijn verhaal. “Dat was een donderslag bij heldere hemel.”

“Volgens Mario Aerts (ploegleider bij Lotto Soudal, red.) heeft Bjorg wellicht een achterwiel geraakt. Normaal gesproken beland je dan in een grachtje, maar hij botste met zijn borst vol tegen een betonnen muurtje. De impact moet zo hard zijn geweest, waardoor zijn ingewanden zijn geraakt.”

Hoop 
“De eerste tien minuten na zijn val was hij nog bij bewustzijn. Toen dachten we: dat komt nog goed. Maar daarna verloor hij echter het bewustzijn. Hij heeft zwaar gevochten voor zijn leven, ze hebben hem ook lang gereanimeerd. Volgens de arts was de schade echter te groot om nog in leven te blijven.”

Voor de start van de geneutraliseerde etappe – foto: Cor Vos

En zo kwam er een einde aan het leven van een zeer geliefd renner. “Bjorg was een spontane en eerlijke jongen. We hadden nooit problemen met hem. Hij was alleen wel wat vergeetachtig, hij vergat nog weleens een kous of iets dergelijks. Maar toch zullen vooral zijn lach en zijn spontaniteit mij bijblijven.”

Neutralisatie 
“Hij had bovendien een grote toekomst voor zich. Hij drukte dit jaar al zijn stempel op de Ardennenklassiekers. Het zag er veelbelovend uit”, aldus Sergeant. Als eerbetoon aan de veel te vroeg overleden Belg, heeft de organisatie besloten om de vierde etappe te neutraliseren.

De renners zullen de 133 kilometer lange rit in groep afwerken, waarna de ploeggenoten van Lambrecht als eerste over de finish zullen rijden. “We hebben toch besloten om mee te rijden. Het kan helpen om er met andere jongens over te praten. We zullen vanavond evalueren hoe die ervaring was en of het nog wel zin heeft. Soms is het beter om alles af te reageren op je fiets.”

Dit artikel delen:

7 Reacties

Jean Dumas 6 augustus 2019 om 15:11

Eigenlijk is het nog een wonder dat dit niet meer gebeurt. De schade van valpartijen lijkt toe te nemen, en de ernst van die van auto-ongelukken te benaderen.

girardengo 6 augustus 2019 om 17:32

Het aantal overlijdensgevallen van professionals tijdens wedstrijden blijft wel tamelijk constant: sinds WOll 0,1,2 of maximaal 3 (in 1951, 1958, 1967 en 2016) per jaar, met als uitschieter 5 in 1995 (het jaar waarin ook Casartelli overleed). Maar ieder geval is er een te veel, en reden om het goed te onderzoeken.

Emergo 6 augustus 2019 om 18:56

@Girardengo Er valt denk ik weinig te onderzoeken, het is geen sructureel maar een incidenteel verschijnsel zoals ook bij Bjorg Lambrecht die van de weg afkomt en op een betonnen buis stuit. Hoe betreurenswaardig ook zal dit , hopelijk zonder dodelijke afloop, in de toekomst ook gebeuren.

girardengo 6 augustus 2019 om 20:26

@Emergo
Ook incidenten kunnen soms leiden tot algemene maatregelen. Ik denk aan de aangescherpte dopingcontrole in de Tour na de dood van Tom Simpson in 1967 en de invoering van de helmplicht in alle wielerkoersen na de dood van Kivilev in 2003.

Voorgeborchte 6 augustus 2019 om 15:18

Pff, gruwelijk, even die valse hoop wanneer hij nog bij bewustzijn was. Arme jonge.

Marik 6 augustus 2019 om 16:01

Dan is Froome door het oog van de naald gekropen als je dit leest

vanSpringel 6 augustus 2019 om 19:50

Moet telkens denken aan Jempie Monseré.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.