Sepp Kuss glundert na winst in de Tour: “Ik heb hier geen woorden voor”

zondag 11 juli 2021 om 18:09
Sepp Kuss glundert na winst in de Tour: “Ik heb hier geen woorden voor”

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma boekte vandaag zijn tweede etappezege in de Tour de France van 2021, met dank aan Sepp Kuss. De Amerikaanse klimmer reed in de etappe naar Andorra la Vella op de laatste klim weg van zijn medevluchters en kwam uiteindelijk solo over de meet. “Ik heb hier geen woorden voor”, was zijn eerste reactie in het flashinterview.

Kuss wist op de steile Col de Beixales weg te rijden van zijn directe tegenstanders. Oude rot Alejandro Valverde spartelde nog wel tegen, maar de Amerikaan van Jumbo-Visma bleek uiteindelijk sterk genoeg om een solo van goed vijftien kilometer uit zijn benen te schudden. “Dit is echt niet te geloven. Ik heb hier geen woorden voor. Deze etappe finishte in de omgeving waar ik woon en dus was ik zeer gemotiveerd.”

Vandaag bleek Kuss de sterkste renner uit een omvangrijke kopgroep, maar in het begin van de Tour voelde de sierlijke klimmer zich helemaal niet zo goed. “Ik was deze Tour echt aan het afzien. Ik voelde de voorbije weken dat ik niet over de kick beschikte, maar ik had vandaag gelukkig wel goede benen. Het was een zware dag in de vlucht, maar ik kende de slotklim vrij goed.”

Sepp Kuss kan het niet geloven – foto: Cor Vos

Focus op Vingegaard 
“Ik wist dat ik het kon volhouden tot de finish, mits ik een gaatje had aan het begin van de klim. In de finale voor de slotklim reed Wout (Van Aert, zijn ploeggenoot bij Jumbo-Visma, red.) de hele tijd op kop. Als zo’n grote kampioen voor je op kop rijdt, moet je het wel afmaken. Ik wil verder ook nog mijn ouders bedanken. Ik zie ze niet vaak, maar ze steunen me wel altijd.”

Een eerste ritzege in de Tour de France smaakt ongetwijfeld naar meer, maar Kuss zal zich in de komende Pyreneeënritten weer ontfermen over kopman Jonas Vingegaard. “We gaan enerzijds voor etappezeges, maar we hebben ook Jonas in koers die echt supersterk is. Ik wilde het vandaag afmaken, maar vanaf nu zal ik weer volledig in dienst rijden van Jonas”, aldus Kuss.

Dit artikel delen:

13 Reacties

Tomasz 11 juli 2021 om 18:17

Heel erg verdiend voor deze gozer. Gun het hem ook heel erg, heeft toch veel beulswerk verricht de afgelopen jaren. Nu kan hij zelf eens oogsten.

vevie 11 juli 2021 om 18:21

Klopt. Ik vind het altijd ook mooi wanneer renners die veel knechten zelf ook resultaten behalen. Mooie zege en nu een etappe in de Vuelta en Tour gewonnen.

Spirit 11 juli 2021 om 18:21

Heel erg gegund inderdaad.
Zo jammer dat hij zo ongelooflijk wisselvallig is.

Romāns Vainšteins 11 juli 2021 om 19:00

Voor mij is zijn wisselvalligheid juist de charme.

Tomasz 11 juli 2021 om 19:22

Eens met Romans, Kuss wordt zo vaak bekritiseerd omdat hij niet constant is. Niet elke renner is op dezelfde manier gebouwd toch. Dit is Kuss, hoge pieken en diepe dalen. Het is de kunst om dat ook te waarderen.

Romāns Vainšteins 11 juli 2021 om 19:59

Daarbij denk ik dat Kuss deze kwaliteit ook zelf wel in ziet en er mee speelt, hij is dermate fragiel en licht dat het snel eens op kan zijn maar op goede dagen klimt niemand hem er af. Voor zowel eigen succes als in dienst van een kopman heeft dit al goed gerendeerd.

Je kan wel body en ausdauer kweken maar hier zal dat ten koste van het grote wapen gaan.

Spirit 11 juli 2021 om 20:27

Mee eens dat het zijn charme heeft maar het lijkt me toch als ploeg, als kopman toch wel fijn om te weten wat je aan iemand hebt.
De ene dag super , de andere dag waardeloos. Als ploeg en ook voor hem lijkt het me niet ideaal.
Maar het heeft zijn charme

Romāns Vainšteins 11 juli 2021 om 20:49

Poels is niet veel anders geweest in zijn dienende rol voor Froome en heeft die laatste er verschillende malen doorheen gesleept. Je hebt hem 1 of 2 x per ronde echt nodig maar kan wel een immens verschil maken. Ik zeg Kuss altijd mee, zeker wanneer deze ook nog een vet plan 2 in zijn pocket heeft.

Spirit 11 juli 2021 om 21:13

Als er niets beters is, gaat Kuss mee natuurlijk :-)

FlecheWallonne 11 juli 2021 om 19:12

Sterk staaltje van Kuss. Valverde was ook beresterk. Jammer dat Valverde zo veel tijd verloren heeft door die 2 massavalpartijen. Nu staat hij 22e in het algemeen klassement.

Wheely 11 juli 2021 om 19:15

We wisten allemaal al wel dat hij dit kon maar deze Tour leek het er echt niet in te zitten. Heel gaaf!

Fast Freddy 11 juli 2021 om 19:45

JV kiest met een man in de top 5 en slechts 5 renners in koers toch voluit voor de aanval. Beter om te zien dan al die wacht-spaar-wacht ploegen en het loont nog ook. Klasse.

jv88 11 juli 2021 om 19:48

Klasse gereden en het is hem gegund. Die wisselvalligeid heeft idd charme maar maakt hem ongeschikt als klassementman. Weet alleen niet of hij en de ploeg dat plan al willen laten varen.

Headlines

Materiaalzone

Populair