Sep Vanmarcke zal aan de zijde van Chris Froome opnieuw de Tour de France rijden

Sep Vanmarcke zal aan de zijde van Chris Froome opnieuw de Tour de France rijden

foto: Cor Vos

zondag 17 januari 2021 om 17:41

Sep Vanmarcke rijdt komende zomer samen met Chris Froome de Tour de France. De 32-jarige Belg zegt niet de allergrootste fan van de Ronde van Frankrijk te zijn; zijn laatste deelname was in 2018. Desondanks vroeg zijn nieuwe ploeg Israel Start-Up Nation tijdens de contractonderhandelingen of Vanmarcke de Tour wilde rijden. Dat vertelt hij in gesprek met WielerFlits.

“Zij wilden mij er graag bij hebben in de Tour. Met het oog op het Grand Départ in Bretagne en de kans op waaieretappes, moet ik de kopmannen uit het gevaar houden of misschien kunnen we zelfs een voorsprong nemen. Met de drietand Chris Froome, Dan Martin en Michael Woods hebben we een serieus sterk blok voor de Tour en dat maakte me meteen ambitieus. Het is voor mij een eer om daarvan deel uit te maken. Ik ben dan ook super gemotiveerd om na Roubaix de knop om te draaien en vol gas naar de Tour toe te werken”, vertelt de Belg.

Froome
De 35-jarige Britse viervoudig winnaar van de Tour is op een lange weg terug na een zware val in het Critérium du Dauphiné van 2019. Het voorbije seizoen haalde Froome alvast zijn oude niveau niet. “Ik hoop natuurlijk dat een nieuwe Tour-winst er nog in zit, maar ik weet het niet”, stelt Vanmarcke. “Eerst hoop ik dat hij in het algemeen weer op een goed niveau kan terugkeren. Daarmee wil ik zeggen dat hij weer de top tien van klassementen induikt en daarna kan opschuiven naar top vijf-noteringen. Dan is er altijd weer hoop op meer.”

Israel Start-Up Nation heeft haar renners te kennen gegeven dat de ploeg niet alleen op Froome draait. “Het moet ook niet allemaal dit jaar”, legt Vanmarcke verder uit. “Samen met de ploeg, gaat ook Chris zijn tijd nodig hebben. Voor hem is het – net als voor mij – ook allemaal nieuw. Eerst moet hij weer op niveau zien te komen en daarna moeten we de ploeg perfect om hem heen bouwen. Chris is 35 jaar, komt terug van een zware blessure en er zijn veel nieuwe, jonge mannen aan het front. Halfweg 2021 weten we waartoe hij nog in staat is.”

Voorlopige selectie Israel Start-Up Nation voor de Tour de France (26 juni-18 juli)
flag-gb Chris Froome
flag-ie Dan Martin
flag-be Sep Vanmarcke
flag-ca Michael Wood

Dit artikel delen:

15 Reacties

Frank V 17 januari 2021 om 18:44

Je wist al voor dit bericht te openen dat dit de reden was:
"Desondanks vroeg zijn nieuwe ploeg Israel Start-Up Nation tijdens de contractonderhandelingen of Vanmarcke de Tour wilde rijden."

Ze hebben er toch ook geen kaas geen gegeten he daar. Vanmarcke is net als Terpstra het type dat zich veel beter voor andere mooie wedstrijden leent dan een maand van de zomer in Frankrijk maar wat rond te tsjollen.

Maar 'ze halen een grote renner' binnen dus die moet voor de galerij in de Tour rijden. Sep is niet dom, zag het bedrag en knikte instemmend.

Wel zo goudeerlijk (of naïef) om het te zeggen hoe het gegaan is.

S. Morgenstern 17 januari 2021 om 20:24

Klassement toppers hebben gewoon knechten van dit niveau nodig. Staat ook in het bericht te lezen, voor degenen die daar aan toe komen. Niemand die bij Israël zal denken dat Vanmarcke daar in de etalage gezet moet worden.. Wat dat überhaupt zou mogen zijn?!

Derierre de la course 17 januari 2021 om 20:34

Als knecht kan hij toch prima de tour rijden. Het is niet dat hij uitspreekt om voor ritzeges te gaan. Gewoon de kopman door de 1e week loodsen. Kan hij prima.

Edit: En dat hoeft echt niet ten koste van zijn voorjaar te gaan. Hooguit kan hij de Vuelta of Binckbanktour op zijn buik schrijven. Dat zou dan het offer zijn.

Cochise 17 januari 2021 om 21:49

Ik zou het erger gevonden hebben als ze hem dat niét zouden vragen. Met die beperkte adelbrieven toch nog een langdurig contract bij een worldtour-ploeg kunnen tekenen dan ging ik er wel vanuit dat er ergens ook een dienende rol gevraagd werd.

Frank V 18 januari 2021 om 00:05

Ik vind het onzin. Sep moet opportunistisch denken en het seizoen naar zijn capaciteiten invullen. Tegen de tijd dat Froome Sep zijn achterste weet vinden en Sep snapt wat knecht wil zeggen is hun contract al verlopen. Hij kan beter in de trein van JV stappen. Zo tussen Wout en Primoz.

En als hij proviant nodig heeft, dan vraagt hij het toch gewoon aan Mike Teunissen?

Cochise 18 januari 2021 om 08:51

Ik neem aan dat Jente Biermans ook liever kopman dan knecht zou zijn maar je moet er toch ook gewoon de realiteit naast leggen. Je kan als ploeg niet investeren in een renner die 1 maand per seizoen probeert een van de 5 kasseikoersen te winnen en die de rest van het jaar niets doet (op een top 10 in een lokaal rondje en een Canadese fake-klassieker na dan).
Zelfs Wout kan de Tour in dienst rijden en deze man komt nog niet tot diens enkels wat mogelijkheden betreft.

S. Morgenstern 18 januari 2021 om 10:11

Je vindt het onzin, maat het lijkt er niet op dat je daar goede redenen voor hebt. De tijd dat Vanmarcke zijn seizoen volledig rond eigen kansen kon plannen is natuurlijk al voorbij (of hij moet bij een kleine ploeg gaan rijden, maar zo schat Israël zichzelf terecht niet in). Daarnaast heeft Vanmarcke meer dan genoeg geknecht. Zelfs in zijn ‘eigen koersen’ heb je hem dat de laatste tijd kunnen zien doen.

HoofdIsVrij 18 januari 2021 om 11:38

Sep zal wel een rol alla Naesen voor Bardet toegedicht worden. Naesen deed altijd in de waaier/heuveletappes heel nuttig werk in het positioneren voor Bardet.

freirefreire 17 januari 2021 om 23:44

Net als Frank V vraag ik me af of ze in Israël überhaupt weten wie ze aangetrokken hebben. In het persbericht waar de ploeg mee aankondigde dat Vanmarcke getekend had, werd gezegd dat Vanmarcke “de winning spirit” naar de ploeg zou gaan brengen. Dat is ófwel bewijs dat er niemand bij die ploeg naar wielerkoersen kijkt, ófwel een heel gemeen grapje.

Ik gun Sep het beste, maar ik heb sterk de indruk dat de ploegbazen bij Israel zich op allerlei variabelen baseren bij het samenstellen van de ploeg, behalve op prestaties.

ssj 18 januari 2021 om 08:58

Ik vermoed dat ze naar het absolute aantal overwinningen hebben gekeken en niet het gemiddeld aantal per seizoen / van de laatste 2-3 seizoenen. Vandaar dat ze allemaal oude renners aantrekken.

Fietsman 18 januari 2021 om 07:25

Ik snap niet zo goed dat ze al hun kopmannen uitspelen in de tour. Froome is dan nog wel logisch al is het maar de vraag op hij top 10 gaat rijden, een hele goede Martin haalt maximaal een verre top 10 plek en Woods kan misschien ergens voor een etappe gaan maar dan is hij 1 van de 20 renners van dat niveau die voor een etappe gaan. Ze kunnen toch veel beter de kopmannen een beetje spreiden zodat ze de giro misschien ook in beeld rijden. Had daar Martin heen gestuurd bijvoorbeeld.

john 18 januari 2021 om 08:41

Sepje en Froomie naar de tour hier liggen ze weken ,zo niet maanden wakker bij Jumbo .Want probeer dit top tandem maar eens te kloppen

xistnc 18 januari 2021 om 09:52

Israël is gewoon aan het na-apen. Ze willen óók een Belgische topper als knecht bergop voor de kopmannen. Straks rijden Wout, Sep en Laurens gebroederlijk naast elkaar op de flanken van de Alpen en de Pyreneeën, begeleid door geklaag en gejammer van Wuyts, De Cauwer en andere Van Bellegems.

kelderfan 18 januari 2021 om 13:38

Naast elkaar of liever achter elkaar en wie rijdt dan voorop bij “de forcing.”

Murcia 18 januari 2021 om 13:30

Sep heeft een uitgesproken hekel aan de Tour, maar de extra shekels/euros lossen dit probleem op. In de klassiekers is hij altijd iemand die vooraan meedoet maar hij mist helaas een wapen als de sprint of punch om met de handen omhoog op het podium te klimmen. Ik zou het hem wel van harte gunnen, een van de aardigste renners in het peloton.

Headlines

Materiaalzone

Populair