Sep Vanmarcke voor drie jaar naar Israel Start-Up Nation

donderdag 22 oktober 2020 om 10:01
Sep Vanmarcke voor drie jaar naar Israel Start-Up Nation

foto: Cor Vos

Sep Vanmarcke heeft in Israel Start-Up Nation een nieuwe ploeg gevonden. De 32-jarige klassiekerspecialist komt over van EF Pro Cycling en tekent een contract voor drie jaar.

Bij Israel Start-Up Nation wordt Vanmarcke uitgespeeld als kopman in de klassiekers. Volgens ploegeigenaar Sylvan Adams brengt de Belg een ‘winning spirit’ bij de ploeg. Vanmarcke zelf heeft zijn doelen al voor ogen. “Mijn hoofddoel is om de Ronde van Vlaanderen of Parijs-Roubaix te winnen de komende jaren”, geeft hij aan.

“Ik zie dat de ploeg aan het groeien is. In een paar jaar is het van een klein team naar de WorldTour gegroeid. Nu het dat niveau bereikt heeft, ligt de lat ook hoger. En dat doe ik ook”, zegt Vanmarcke. “Ze hebben een sterke groep met renners voor de volgende jaren. Een combinatie van geweldige renners in de ploeg en enkele grote namen die erbij komen. Ik ben blij daar onderdeel van te mogen zijn.”

Ook in het management van Israel Start-Up Nation wordt blij gereageerd. “Hij is een sterke renner voor de Vlaamse klassiekers”, zegt Eric Van Lancker, ploegleider. “Hij zal onze kopman zijn. Hij behoort tot de top en zal onze steun krijgen om daarin te slagen.” Ook teammanager Kjell Carlström is verheugd. “Sep heeft veel ervaring. Hij heeft bewezen een goede klassiekerrenner te zijn, maar kan ook een kopman steunen in een grote ronde.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

samuello 22 oktober 2020 om 10:17

Jammer dat ook Vanmarcke op pensioen gaat bij Israel Start-Up Nation. Als ze zo door gaan zijn er geen oudere renners meer over voor Trek om te halen.

Barry Batsbak 22 oktober 2020 om 13:00

Soudal heeft er nog wel wat om volgend jaar op straat te gooien.

Shinzawai 22 oktober 2020 om 10:17

Gezien het transferbeleid kan deze ploeg beter Israel Has-Been Nation heten.

Voorgeborchte 22 oktober 2020 om 10:20

Dat krijg je als je veel geld maar weinig liefde en kennis van de koers hebt zeker? Bahrein en UAE hadden daar ook wel last van in het begin.

samuello 22 oktober 2020 om 10:49

Ik vind dat bij UAE nog wel meevallen. Dat was een overname van Lampre, waarna ze Swift (30), Ganna (21), Kristoff(31), Aru (28), Martin (32) haalden. Twee jaar later hebben ze Pogacar en Philipsen (beiden 21) gehaald, toch twee jonge renners met veel potentie. De overige versterkingen waren Gaviria (25) en Henao (32). Henao, Swift en Martin waren wel drie oudere renners die over hun top heen waren, maar dat kon je over Kristoff, Aru, Gaviria en de drie talenten moeilijk zeggen.

Bahrain is inderdaad begonnen met de gebroeders Izagirre en voor de rest vooral oudjes.

Boomie1 22 oktober 2020 om 11:14

Wat denk je van Nibali @ Samuello?
Swift over z’n top? Rijdt anders een beresterke Giro

bilthoven 22 oktober 2020 om 12:37

@samuello
Swift is in de vorm van zijn leven, heeft nog nooit zo goed gereden als in deze Giro.

Jessevd02 22 oktober 2020 om 10:17

poeh er gaat wel echt veel kwaliteit weg bij EF.
Het geld is daar ook echt op lijkt het.
Voor Israel natuurlijk een hele mooie transfer, hiermee heb je een renner die altijd wel top 10/5 rijd in een aantal klassiekers

Emphaa 22 oktober 2020 om 12:46

En altijd voldoende TV tijd omdat hij weer eens van zijn fiets valt of zijn fiets sloopt

rogierb 22 oktober 2020 om 10:19

Lijkt me niet de beste ploeg om resultaten te kunnen behalen. Maar goed, we gaan het zien. Hij is in ieder geval wel de uitgesproken kopman in de klassiekers.

hongerklopje 22 oktober 2020 om 10:21

Een “winning spirit”. Het is ook zo’n veelwinnaar. Verder wordt het wel een beetje gênant met al die oudere renners bij deze ploeg.

Jessevd02 22 oktober 2020 om 10:37

ik heb het even uitgerekend en het valt dus nog best wel mee
ze hebben nu 26 renners onder contract voor volgend jaar en de gemiddelde leeftijd is 28,5.

Joachim 22 oktober 2020 om 10:40

‘Winning spirit’, daar keek ik ook even van op. Maar goed, wint wel meer dan huidige klassiekerkopman Politt, zowel in de klassiekers al daarbuiten. En bovendien is Vanmarcke altijd wel gretig.

Boomie1 22 oktober 2020 om 11:15

Met de huidige generatie klassiekerspecialisten zal VanMarcke de E3, G-W, RVV of P-R nooit gaan winnen.

Marveloke 22 oktober 2020 om 10:22

Weet niet of dit nu echt de perfecte ploeg voor Sepke is. Vraag me af of hij hierbij genoeg ondersteuning heeft om nog eens een vette vis binnen te halen. Ik ben benieuwd wat de tokkie-reaguurders hier van vinden. Er zitten de laatste tijd veel meer tokkies op wielerflits. Ik zie heel veel agressieve comments tegen Wilco Kelderman de laatste tijd, en ik snap de haat niet echt.

P.S. Vergeet je caps lock-toets niet uit te zetten als je een comment schrijft

doorak 22 oktober 2020 om 16:25

ISN kan ook volgend jaar ‘”doorselecteren” Mr. Adams is echt wielerliefhebber en heeft erg diepe zakken.
Om ISN, zoals de tokkies die vaak hysterisch reageren op dit team of Kledermann/Sunweb/ MvdP-WvA prestaties etc. , is om dat team bij voorbaat als bagger te omschrijven eerder dom gedrag dan enig fatsoen dan wel enige sportiviteit bezitten.

Verweggistan 22 oktober 2020 om 10:27

Leuke verzameling hebben ze bij Israel: Dure dertigers die zelden winnen.

Idske 22 oktober 2020 om 10:31

Wat een verrassende doelen zeg..

Melkzuur 22 oktober 2020 om 10:38

Een betere optie was terug naar Jumbo Visma, als rechterhand van van Aert. Zou voor beiden (en voor de ploeg) een win-win zijn.

Etika 22 oktober 2020 om 10:48

Ik dacht het niet. Vanmarcke die Van Aert moet piloteren … Nee, je moet het gevaar nu ook niet gaan opzoeken, hé.

john 22 oktober 2020 om 10:55

Alweer eentje die zijn pensioen gaat aanstreken, weet niet wie daar het belijd voert schijnt dat de euro,s tot aan de hemel groeien daar
Heeft al jaren geen deuk meer gereden in het bekende pakje boter is net zo,n topper als die Engelse Sir die de sterren van de hemel rijd momenteel in de Vuelta

David Janssens 22 oktober 2020 om 11:02

Voor Vanmarcke een mooie transfer, waarschijnlijk vooral financieel. Voor ISN vrees ik dat het een volgende miskoop is. Froome was al een hele dure en riskante gok (waarvan de signalen momenteel niet best zijn!), met Vanmarcke halen ze volgens mij ook geen renner binnen die voor grote zeges gaat zorgen. Het is een goede renner, maar een veel winnaar is het zeker niet.

Scott Sunderland 22 oktober 2020 om 11:14

De overgang van Froome naar de ploeg in Israël is mogelijk de miskoop van het jaar.

doorak 22 oktober 2020 om 16:28

Duidelijke keuze, 3 jaar contract en dik salaris terwijl bij EF oa budget slechts kleiner wordt en het volgend jaar zomaar voorbij zou kunnen zijn.

Scott Sunderland 22 oktober 2020 om 11:13

Nou ja, Vanmarcke droomt zijn hele carrière al van de RvV en Parijs-Roubaix. Wat dat betreft is het mooi voor hem dat hij hier drie jaar nog de tijd krijgt om zich daar helemaal op te richten. Ik denk zelf dat het er mogelijk al niet meer inzit, maar hij mag het proberen. Ondanks zijn kwaliteiten en zijn aardige sprint, wint hij zelden. Maar nogmaals, hij kan het blijven proberen nu.

defietser 22 oktober 2020 om 11:18

Jens de Keukeleire naar TJV

appiett 22 oktober 2020 om 11:24

als feit? Of als dat lijkt je wel wat?

EducationSecond 22 oktober 2020 om 11:24

Wat is dat voor beleid joh bij Israel. Allemaal gearriveerde renners die gewend zijn om kopman te zijn, waarvan een deel ook al zwaar over zijn top heen is. Het gat met de renners eronder is veel te groot, waardoor je ook niet echt goede knechten hebt.

Lekker met 3 haantjes zonder knechten naar de grote koersen. Gedoemd om te mislukken, met straks mss wel de grootste salarislasten van de WT (Wellicht zitten Ineos en TJV er nog boven, maar die hebben iig wel visie die doorgaans tot resultaten leidt).

Ik weet in elk geval wel welke ploeg ik mijn sympathie voor heb verloren.

Domestique 22 oktober 2020 om 12:13

Typisch gedrag van een ploeg die veel geld heeft, maar nog niet de naam van een topploeg.

De echte toppers van het moment (Pogacar, Roglic, Bernal, Alaphilippe, WvA, MvdP, enz.) willen nog niet komen (of hebben een langdurig contract), want die laten zich niet enkel leiden door het financiële plaatje maar vooral door het sportieve.

Daarom overbetalen ze gevestigde namen die bij betere ploegen geen meerjarig contract meer kunnen versieren aan een topsalaris, met de hoop om binnen 2 tot 3 jaar wel een topploeg te hebben waar de allerbeste renners ook naartoe willen komen.

Veel geld betekent vaak geen geduld hebben om zelf stelselmatig te bouwen aan een topteam met jonge talenten, maar snel grote namen opkopen om een absolute topper te kunnen aantrekken in de zeer nabije toekomst. Meestal nog aangevuld met wat dikbetaalde opkomende talenten, zoals bv. met Pogacar bij UAE.

doorak 22 oktober 2020 om 16:33

Lijkt mij dat Domestique er zover nog niet naast zit :-) Inderdaad de eigenaar wil fast forward, heeft er de pecunia voor en het team zal er 1 a 2 jaar weer behoorlijk anders uitzien.

timo 22 oktober 2020 om 11:38

Goede zet van Sep. Als enige kopman binnen de ploeg voor ‘zijn’ koersen en met steun van goeie knechten als Biermans, Hofstetter, Mads Würtz en Van Asbroeck moet hij wel mooie resultaten kunnen rijden. Als hij van pech gespaard blijft natuurlijk…

doorak 22 oktober 2020 om 16:35

Kijk, het glas is half vol ipv half leeg. En waarom niet.

kkv81 22 oktober 2020 om 11:47

Ik ben wel benieuwd of hij meer serieuze aanbiedingen van WT ploegen heeft gehad waar hij kopman kan worden. Anders is de enige keus soms ook de goede keus. Het is een sterke renner, maar heeft volgens mij wel een sterke ploeg om zich heen nodig.

Edit: lees net op een andere nieuwssite dat hij andere aanbiedingen had van Bahrain, Arkea en B&B.

Headlines

Materiaalzone

Populair