Sep Vanmarcke: “Kan bij EF blijven, maar heb ook andere aanbiedingen”

Sep Vanmarcke: “Kan bij EF blijven, maar heb ook andere aanbiedingen”

© Cor Vos

dinsdag 29 september 2020 om 10:17

Sep Vanmarcke (32) is een van de grote namen uit het Belgische profpeloton die nog niet heeft beslist waar hij volgend jaar aan de slag gaat. Maar naar eigen zeggen moet hij zich geen zorgen maken. Hij heeft onder meer een nieuw voorstel van EF-manager Vaughters op zak.

Sep Vanmarcke was gisteren virtueel te gast op de persconferentie van de BinckBank Tour. Vanop zijn hotelkamer vertelde de West-Vlaming in een Zoom-onderonsje dat hij toeleeft naar de klassiekers. En dat hij via deze rittenkoers zijn basis nog iets wil vergroten, om in onder meer de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix helemaal top te zijn.

Over zijn toekomst maakt Vanmarcke zich geen zorgen, ook al heeft hij vandaag nog geen overeenkomst voor 2021. “Door de corona-toestanden zijn die onderhandelingen bij mijn team EF op de lange baan geschoven”, zegt hij. “Ik beloofde manager Jonathan Vaughters wel dat ik zou wachten tot hij een voorstel kon doen. Dat hij zijn tijd mocht nemen. Ondertussen heb ik een aanbod gehad.”

“Nu ben ik dat aan het afwegen tegenover andere voorstellen die ik kreeg. Dus nee, ik koers de komende weken niet onder druk. Ik denk trouwens dat de teammanagers mij ondertussen wel kennen en dat de resultaten van de komende weken niet allesbepalend zullen zijn. In normale omstandigheden doe ik in de klassiekers altijd voorin mee.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

Jessevd02 29 september 2020 om 10:22

Zou toch leuk wezen als die andere aanbieding van AG2R is

Marveloke 29 september 2020 om 10:25

Ontzettend sympathieke gozer. Hoop zo dat hij toch eens mag gaan oogsten in die klassiekers. Helaas heeft hij zijn kwaliteiten tegen: niet explosief genoeg om het in een select groepje af te maken, maar hij kan ook niet goed alleen weg rijden. Wie weet vallen de puzzelstukjes in elkaar voor Sep in 2020. De gunfactor heeft hij in ieder geval

KnightBiker 29 september 2020 om 12:41

Hij is zeker explosief genoeg, maar te onzeker om het goede moment te pakken in een sprint: hij kan top 10 rijden in een massa sprint.

Wat mij betreft moet hij om te winnen in een sterker collectief als Dekeunink-Quickstep terecht komen, al is EF eigenlijk ook niet slecht nu.

CyclesGoff 29 september 2020 om 10:45

Terug naar Jumbo, als ondersteuning voor WVA in de klassiekers?

Melkzuur 29 september 2020 om 10:54

Nog niet aan gedacht, maar zou zeker geen slechte stap zijn.

Chris Van Uden 29 september 2020 om 10:56

Als Sep dat ziet zitten, zou het zeker een goede zijn voor TJV. Kan zeker tot diep in de finale mee.

josi 29 september 2020 om 11:45

Alleen zit TJV al vol voor volgend jaar, dus dat zal zeker niet gebeuren.

japio 29 september 2020 om 10:57

Hij mag zeker terug komen van me bij TJV, maar dat zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren. Hij is eigenlijk ook té goed om in dienst te rijden vind ik. Anderzijds kan hem dat juist wellicht wel de mogelijkheid geven om een grote koers te winnen, zoals dat bij DQS voorheen wel gebeurde.

Chris Van Uden 29 september 2020 om 11:01

De kwaliteiten heeft hij ontegenzeggelijk, maar hij wint alleen erg weinig. Inmiddels is hij ook 32, dus de kansen dat het nog gebeurt worden kleiner. Tegelijkertijd gun ik het hem wel enorm om eens een grote vis binnen te halen.

Cochise 29 september 2020 om 12:19

Té goed? Wat kan hij dan juist zo goed? Anderhalve kasseiklassieker per jaar bij de beste 5 in koers zijn? Voor de rest vind ik het net als Naesen een zeer sympathieke doch overschatte renner.

Barry Batsbak 29 september 2020 om 12:54

Wat hij juist goed doet is enorme versnellingen tevoorschijn halen en grote gaten dichtrijden of proberen weg te komen. Alleen hij is tactisch zo waanzinnig onhandig dat hij in de praktijk vaak de gaten dicht rijdt voor een sliert concurrenten die gierend van de lach in zijn wiel zitten. En hij heeft gewoon net iets te vaak pech met vallen of materiaal. Het kwartje valt zelden zijn kant op en hij kan zijn eigen geluk niet maken. Ik gun het hem altijd wel, maar meestal gooit hij op enig moment in de koers zijn eigen ramen wel weer in.

Dr op en dr over 29 september 2020 om 13:05

In potentie misschien te goed om te knechten, daar heb je een punt. Maar van de andere kant kan je ook niet je hele loopbaan blijven teren op het feit dat je wellicht het talent hebt om ooit eens een grote koers te winnen.

Natuurlijk behaald hij best mooi resultaten in die paar koersen waar hij wel voluit rijd. Maar met een zege in de GP Ouest France (Plouay) in 2019 en het Omloop het Volk in 2012 als enige serieuze wapenfeiten is het allemaal toch wel heel erg "dunnetjes".

Hij heeft natuurlijk nog wel een rits "rondjes rond de kerk" gewonnen, en misschien wat dag succesjes gehad in de Ronde van Noorwegen en de ZLM Tour. Maar dat is natuurlijk niet waarvoor hij zo dik betaald wordt.

Laat ik het netjes formuleren. Ik zie Vanmarcke vaker in de media omdat hij weer eens pech heeft gehad of met het excuus omdat zogezegd de hele wereld op zijn wiel rijd, dan dat hij met de bloemen mag zwaaien.

Mooie renner, die zeker de "gun factor" heeft, maar wel weer één die bij ons in het Vlaamse land vooral beter is gemaakt door de media. Iemand die nooit het kaliber Van Hooydonck, Van Petegem, Boonen, Museeuw ed zal halen. Iets wat onze media hem na zijn zege in de Omloop van 2012 wel toeschreef.

Maar okay, daar moeten wij als Vlamingen ook maar eens eerlijk in durven zijn. Zodra we er weer één hebben die de kasseitjes een beetje kan over hobbelen roepen we alweer dat we weer een nieuwe Briek Schotte/ Van Looy/Van Steenbergen hebben.

In dit geval is Vanmarcke dat dus niet. Simpel !!!

Dus wat dat betreft zou hij beter naar een ploeg zoals bijvoorbeeld Deceuninck gaan waar meer mannen van zijn kaliber rijden, en dus de overtal situatie uitgespeeld kan worden zoals dat in het verleden ook al zo vaak gebeurd is. Andere optie is zich in zijn rol te schikken, en dus te gaan knechten voor iemand die de potentie wel heeft om de monumenten op z'n naam te schrijven.

Maar dat is mijn simpele visie erop. ;)

Baukema Tomoulin 29 september 2020 om 10:58

Hij begint een klein beetje in de vergetelheid te raken. Nieuwe impuls zou hem denk ik goed doen

Groetjesaandevoetjes 29 september 2020 om 11:03

Heeft ook eigenlijk bizar weinig gewonnen in zijn carriere zie ik op PCS.

Murcia 29 september 2020 om 11:08

Nieuwe kopman Wanty?

Jotto-Lumbo 29 september 2020 om 11:17

Typische aankoop voor ICA lijkt mij, vraag mij alleen af of hij dat zelf wilt..

jappe666 29 september 2020 om 11:23

Qua profiel past hij als weinig winnende Belg het best bij LTS natuurlijk, maar daar zijn ze nu volop de kaart van de jeugd aan het trekken.

Voor zijn eigen winstkansen eventueel naar DQS ipv Jungels? Maar dat zie ik niet direct gebeuren omdat ze dan zijn broer/ploegleider mee in dienst moeten nemen.

Zou Alpecin-Fenix wel leuke bestemming vinden. Past goed bij hun koersvisie, want Sep spaart zich ook nooit en probeert de rest gewoon kapot te rijden, net als bv VDP doet. En dan hebben ze Philipsen en Merlier nog achter de hand voor een sprint.

Murcia 29 september 2020 om 11:32

+1
Alleen al voor de eerste regel tot aan de komma, Koffie over het toetsenbord LOL

ivo001 29 september 2020 om 11:23

Zou Alpecin Fenix nog budget hebben?
Of een kasseienkopman voor Cofidis?
Trek zou ook een mooie zijn.

Wheely 29 september 2020 om 11:26

Mooie opties!

Dario Koelkast 29 september 2020 om 11:51

Hij zou bij heel erg veel ploegen passen, lijkt mij. Zie hem alleen niet zo bij Ineos, UAE en Bahrain. Ik zie hem alleen niet al enig kopman, hij heeft een bliksemafleider nodig (of is dat zelf). Misschien het beste om gewoon te blijven, als de portemonnee het toelaat.

Wheely 29 september 2020 om 12:05

UAE, waarom niet? Lekker de kloten eraf draaien voor een Sloveen. Wordt je goed van.

KnightBiker 29 september 2020 om 12:44

@wheely – Tandem met Kristoff?

Lendilonus 29 september 2020 om 11:59

Denk dat voor de carrière van Sep Quick-Step de juiste keuze is omdat hij een renner is die wel eens baat kan hebben bij een systeem met meerdere kopmannen, maar denk om de een of andere reden dat zijn persoonlijkheid niet past bij die van Lefevere. Iets te weinig ‘klootzak’(niet perse negatief bedoeld hier, denk aan een Terpstra die dat bijvoorbeeld wel is) en kan wel eens ondergesneeuwd raken dan.

KnightBiker 29 september 2020 om 12:34

Quick step betaald weinig geloof ik, maar als winnen het belangrijkste is zou ik als Sep zijnde zeker naar Quickstep gaan, daarbij kan hij daar nu nog een meerjarig contract krijgen, als hij 35 is kan dat ook niet meer.

Ricardo Otxoa 29 september 2020 om 12:45

Sep heeft destijds voor hij naar EF ging al een aanbieding van Lefevre gehad. Lefevre heeft Gilbert en Sep beiden een aanbieding gedaan, wetende dat hij slechts één van de twee kon betalen. Sep heeft later aangegeven dat Lefevre hem niet meer dan één jaar kon bieden, waarna Sep besloot om voor de lange termijn (met het oog op zijn gezin) te kiezen voor EF waar hij een langere verbintenis kon tekenen.

Retro Lex 29 september 2020 om 12:27

Movistar ?

KnightBiker 29 september 2020 om 12:32

+1 als vervanging voor Roelandts of als aanvulling, geen slecht idee.

Dolledriesoldebroek 29 september 2020 om 13:11

Dan zal die een blok moeten vormen met garcia cortina. Nu het klassementswijs wat magertjes is bij movistar, zouden ze best die richting van de klassiekers wel op willen

Teevansee 29 september 2020 om 13:25

Teken maar snel bij bij EF. Er komen de laatste dagen plots nogal wat renners op de markt volgens de berichtgeving over NTT en Lotto.

john 29 september 2020 om 13:30

Tweede aanwinst van Tarteletto

LB117 29 september 2020 om 16:21

Kan hij zijn broer meenemen naar Tartaletto?

den OPQS 29 september 2020 om 17:17

vervanger van jungels bij deceuninck quick step

Headlines

Materiaalzone

Populair