Sep Vanmarcke en Greg Van Avermaet zijn het eens: “Val van Olav Kooij ook zijn eigen schuld”
foto: Cor Vos
maandag 31 maart 2025 om 08:04

Sep Vanmarcke en Greg Van Avermaet zijn het eens: “Val van Olav Kooij ook zijn eigen schuld”

Olav Kooij brak gisteren zijn sleutelbeen in Gent-Wevelgem. De sprinter van Visma | Lease a Bike kwam ten val op een van de plugstreets, waar Jasper Philipsen dan weer een lekke band kreeg. Deze incidenten deden (opnieuw) de vraag rijzen of de gravelstroken wel thuishoren op dit parcours. Oud-renners Sep Vanmarcke en Greg Van Avermaet vinden van wel, lieten ze na afloop weten in de studio van Sporza. Beiden stelden dat de val van Kooij ook vooral aan hemzelf te wijten was.

Vanmarcke vindt dat de plugstreets in Gent-Wevelgem moeten blijven, ook vanwege het historische aspect. Daarnaast brengen ze een ‘fysieke meerwaarde’, stelt hij. “Want Pedersen voerde er de schifting door. Die lekke band van Philipsen is jammerlijk, maar ze waren heel mooi opgekuist. Op de putten na bleven er niet te veel steentjes meer over.”

En de val van Kooij dan? “Ik wil niet te hard zijn, maar die val was ook zijn eigen schuld. Wij hebben zaterdag verkend en we zeiden toen al om rustig te blijven in die bocht. Dat moet je weten als renner en dan is het een beetje je eigen schuld.”

Van Avermaet wijt val aan parcourskennis
Van Avermaet is het met zijn voormalige strijdmakker eens. “Voor mij mogen ze in het parcours blijven. Ik ben er altijd fan van geweest. Het is technisch en lastig en Mads maakt er het verschil. Die val van Kooij wijt ik aan parcourskennis. Ik kan me die bocht nog voor de geest halen. Je neemt er snelheid en het is er glad. Je moet lucide genoeg zijn, ook al doe je een inspanning. Maar je moet er even afstand laten en er zonder veel risico ingaan. Ik weet dat veel mensen nu kritiek zullen hebben, maar ik vind het een leuke passage die deel uitmaakt van deze koers.”

RIDE Magazine
24 Reacties
31-03-2025 08:54
Bocht was zo bekend dat de regie er totaal geen oog voor had.
31-03-2025 08:30
Toch apart dat Sep en Greg een voor hun op maar gemaakte tv uitzending hadden waarin de val van Kooij wel gefilmd is…
    31-03-2025 08:43
    Ze hadden wel voorkennis over die specifieke bocht en kooij is een onervaren renner in klassiekers. dus vergezocht is hun conclusie niet
    31-03-2025 09:53
    We leven in een tijd dat we feitenvrij mogen orakelen, en dat daar grote podia voor zijn.

    Ik had het sjieker gevonden als ze hadden gezegd: "we weten niet waarom ie gevallen is, maar het is wel een listige bocht."
    31-03-2025 10:07
    Haha!

    Houtstuk die het vrijuit orakelen aanpakt? Dat is net zoiets als een pyromaan de politie belt dat ie rookoverlast ervaart.
    31-03-2025 10:10
    Terwijl ze op Sporza nota bene pas doorhadden dat hij niet meer in het wiel van Pedersen zat toen ze hem in het decor zaten zitten.
31-03-2025 09:35
Uiteraard was het zijn eigen schuld, anders hadden we wel van Kooij of zijn team gehoord dat iemand hem geraakt had. Maar goed we leven in een tijd dat alle valpartijen toch de schuld zijn van het parcours. Als een peloton valt op een 50 meter brede rechte weg is het toch de schuld van de organisatie. Want ja wie legt er nou een rechte weg van 50 meter breed op het parcours, levensgevaarlijk!
Die paar onverharde stroken horen prima in het parcours net als dat ze de Kanarieberg in Dwars door Vlaanderen ook niet hadden moeten schrappen want er is helemaal niks mis mee. Dat het peloton er vorig jaar als gekken reed is niet de schuld van de Kanarieberg maar de schuld van de renners zelf dat die valpartij gebeurde.
    31-03-2025 10:05
    Helemaal eens, het heeft redelijk veel van victim blaming weg.
    Daarbij heeft Kooij hier natuurlijk een grotere kans om 'het voordeel van de twijfel' te krijgen vergeleken met een, ik noem maar wat, de Lie of zo.
31-03-2025 08:40
Idd, er zijn geen beelden van.

Het kan zo maar zijn dat Kooij door Pedersen is geraakt, materiaalpech had, of op een verkeerd liggende kiezel heeft gereden. In de sprint valt hij zelden, dus sturen kan deze jongen echt wel. Het is jammer, maar ik trek geen conclusies en laat alles open.
    31-03-2025 09:04
    ‘In de sprint valt hij zelden dus sturen kan hij wel’

    Is inderdaad volledig vergelijkbaar: manouevreren in een spurt en gravelbochten op ideale snelheid nemen. Wanneer je het ene kan kan je het andere ook.


    Alles open latend lijkt me: ‘ ging net iets boven het eigen kunnen uit in dappere poging bewezen wereldtopper op gruwelijk lastig terrein te volgen ‘ wel een plausibele optie: kijken wat ie er zelf over melden gaat. Mocht het aan iemand anders gelegen hebben hadden we dat al gehoord hoor.
31-03-2025 12:08
Inderdaad zoals anderen ook opmerken nog al vergaande conclusies over een val die niet in beeld was. Dus wat daar exact gebeurd is weet Kooij en hij zal er zelf zijn conclusies wel uit trekken.

Of de plugstreets nu wel of niet in het parcours moeten? Ik ben zelf niet direct een groot voorstander van alsmaar spectaculairder waarbij niet de sporters maar kijkcijfers het oogmerk zijn. Ik heb ook niet het gevoel dat het zoveel toevoegt aan de wedstrijd, het enige effect was inderdaad lekke band en een valpartij. Ik ga het niet missen als ze er volgend jaar uit zouden zijn.
31-03-2025 10:18
Het is alleszins geen reden om de plugstreets te weren. Hij zat nog als enige in het wiel van Pedersen dus het moet wel zijn 'eigen schuld' (klinkt zwaarder dan bedoeld) geweest zijn. Ik zie niet in welke externe factor er voor zou zorgen dat hij daar valt.
Als je all-out gaat om iemand te volgen neem je wel eens teveel risico in een bocht omdat je schrik hebt om net dat metertje teveel te verliezen waardoor je uit de slipstream komt en moet afhaken. Ik herinner me zo campenaerts die Evenepoel volgde op het vlakke en op een gewone asfaltweg uit de bocht ging omdat het zwart voor zijn ogen werd.
Het is alleszins zonde voor de koers en uiteraard voor Kooij zelf. Hopelijk haalt hij de Giro want zonder Tour wordt het anders toch zoeken naar nieuwe grote doelen, en het is nog maar Maart.
31-03-2025 12:25
Is er überhaupt wel een val geweest? Kooij zat aan de rechterzijde in de berm, aan een recht stuk weg, nog voor een relatief flauwe bocht, was nergens sporen op het lijf, tenue of fiets te zien waaruit blijkt dat hij "stevig" is gevallen. Zelfs ploegleiding kon eigenlijk niets feitelijk zeggen over de val. Maar de media, die weet er alles van.
Dat de sleutelbeen maar sneller heelt dan bij menigeen.

Zoals het Mads gisteren meezat zal niet vaak gebeuren. Philipsen lek, Kooij vallen, niemand met de wil om te winnen en tevreden met welke ereplaats ook, wind mee in laatste stuk.
    31-03-2025 12:44
    Hoe is zijn sleutelbeen dan gebroken? Een meteorietinslag?
    31-03-2025 15:42
    RLM: Ik denk dat bij een windvlaag zijn sleutelbeen brak.
31-03-2025 15:17
Logisch toch? Het is geen Belg dus dan hoeven de Belgische analytici het niet op pech te gooien. Evenepoelherft bijvoorbeeld altijd pech wanneer hij valt. Van Aert vorig jaar: pure pech.
31-03-2025 09:05
Er zullen nog wel amateurbeelden op X ofzo opduiken van die val toch?
31-03-2025 09:34
Beweerde plugge een tijdje geleden niet dat vallen een keuze was ?
    31-03-2025 10:02
    Op de plugge-streets dan nog, dat kan geen toeval zijn
    31-03-2025 10:11
    ‘Pech is een te domineren factor’…en met droge ogen…
    31-03-2025 10:52
    Ben al eventjes gestopt met luisteren naar Plugge. #protip
31-03-2025 10:17
gelukkig hebben we de foto's nog
    31-03-2025 11:10
    Röntgen-foto's zelfs.
31-03-2025 12:59
Heeft Plugge nog geen klacht bij de organisatie ingediend vanwege de onveilige en slechte staat van de Plugstreets, waardoor Kooij onnodig zijn sleutelbeen heeft gebroken ?
Misschien wordt het tijd voor Visma om judo-trainingen toe te voegen aan de trainingsmethoden en wat valtrainingen te oefenen. Een beetje verstevigende materialen in de schouderdelen van de kledij zou ook geen kwaad kunnen!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine