Oscar Riesebeek eerste renner ooit die schorsing krijgt na twee gele kaarten in Baloise Belgium Tour
Oscar Riesebeek is voor zeven dagen geschorst. De renner van Alpecin-Deceuninck ontving tijdens de Baloise Belgium Tour namelijk twee gele kaarten. Hij mist daardoor het NK wielrennen in Ede.
Riesebeek ging tijdens de Baloise Belgium Tour twee keer de fout in. Voor beide overtredingen kreeg hij een gele kaart. En twee gele kaarten binnen één rittenkoers, betekent dat je een schorsing van zeven dagen krijgt. Deze schorsing gaat daags na de tweede gele kaart in. Riesebeek ontving de tweede gele kaart zondag 22 juni en mag dus vanaf maandag 30 juni weer koersen. Het NK in Ede (zaterdag 28 juni) gaat aan hem voorbij.
Beide gele kaarten in de Baloise Belgium Tour kreeg de Nederlander voor dezelfde reden. Zowel in de tweede etappe als de vijfde etappe (in de vijfde etappe zelfs tot tweemaal toe) gebruikte hij de stoep dan wel het fietspad. Dit is verboden. In rit vijf, de laatste van de ronde, kwam Riesebeek overigens ten val toen hij op goed drie kilometer van de streep de weg weer op wilde sturen. Het is onduidelijk wat de schade is bij de 32-jarige renner. Zijn ploeg Alpecin-Deceuninck liet zondagavond weten dat Riesebeek onderzoeken onderging na zijn val.
Eerste renner
Riesebeek is de eerste renner die een schorsing krijgt op basis van het dit jaar definitief geïntroduceerde gele-kaarten-systeem van de UCI. Eerder was er al wel een schorsing voor persfotograaf Joseba Etxaburu Gandiaga, die na twee gele kaarten uit La Vuelta Femenina werd gezet.
Bekijk hier het volledige overzicht met de 31 overtredingen die kunnen resulteren in een gele kaart.
Voor renners en staf met een gele kaart op zak, kunnen er nog zwaardere straffen bijkomen. Die zien er per 1 januari 2025 als volgt uit:
- 2 gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: diskwalificatie + 7 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
- 3 gele kaarten in een periode van 30 dagen: 14 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
- 6 gele kaarten in een periode van 1 jaar: 30 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
Hieronder vind je het overzicht van renners met een gele kaart en of ze op scherp staan voor een bepaalde periode. Voor het volledige overzicht inclusief verzorgers en ploegleiders, klik je hier.
Gelukkig is hij het enige slachtoffer van zijn drieste actie, had zomaar een Maciejuk'je kunnen zijn.
de nadruk op Van der Poel legt, terwijl je in haast elke koers, een
10 tal andere renners kunt uitpikken die net dezelfde overtreding doen.
Wat mij betreft mag de strafmaat trouwens nog een stuk hoger uitvallen als je 2 (of meer) keer dezelfde fout(en) begaat, want dan laat je duidelijk zien dat je niet uit je fouten leert/je er niets van aantrekt.
Zo kan je ook meteen de nuttteloze schorsingen eruit halen, want renners die weten dat ze bv de komende dagen/weken niet zullen koersen, weten ook dat ze de regels kunnen overtreden in de laatste etappe van een ronde omdat de 'straf' hen toch niet treft.
Of je zou ervoor kunnen opteren om de straf breder te trekken en ze ook toe te passen op de ploegmaats die profiteren van de overtreding. Bv in dit geval, waar Riesebeek nooit vooraan zou geraakt zijn zonder de overtreding, maar ze bewust begaat om de sprinter nog van dienst te kunnen zijn, alle ploegmaats terug te zetten naar de laatste plaats in de groep waarin ze zich bevonden.
Het is gemakkelijk om Riesebeek te roosteren omdat hij op z’n plaat gaat, maar dit is common business en heeft niks met fiets- en voetpaden te maken.
Ik denk dat we gerust mogen spreken dat deze strook bij het fietspad hoort. Idd wat breder dan de standaard boordsteen dat naast het 'gekleurd' fietspaf ligt, maar nog steeds fietspad.
Maar dat maakt zelf niet uit, omdat dit gedeelte wel degelijk verhoogd is en dus apart van de rijbaan. Of dit dan fiets/voet of parkeerstrook is, is irrelevant.
Tevens is dit ook niet gevalletje toevallig op het fietspad beland vanwege peloton-bewegingen.
Hij sprong effectief/beweust over de borduur om vervolgens een deel renners in te halen en probeerde dan op onveilige manier terug in het peloton te komen ( getuige zijn eigen valpartij)
Als dit geen schoolboek-voorbeeld is van hoe het niet mag, weet ik het ook niet meer
En akkoord dat er in een peloton op 1000 manieren ingehaald wordt, heel vaak ook naast de weg en niet op reglementaire manier. In deze etappe zag ik ook het halve peloton eene bocht via het voetpad afsnijden. Gelukkig was er geen toeschouwer dom genoeg om daar in de binnenbocht te staan, anders had je ook massale valpartij.
Enja deze dingen moeten veel meer bestraft worden, anders zullen ze het nooit leren om gewoon op de weg te rijden ipv jezelf en anderen in gevaar te brengen om toch maar ergens een plekje op te schuiven naast de weg
Met een brede interpretatie zijn op deze manier ook de gravelkanten en goten naast kasseien ook verboden gebied.
In ieder geval goed dat er wordt ingegrepen, zelfs al was hijzelf uiteindelijk het enige slachtoffer.
Het kost de ploeg ook nog eens een veel betere kans op de etappe middels Jasper. Na de actie en val van Oscar had Philipsen een mannetje te weinig.
Denk dat er wel rode hoofden in de ploegleiderswagen te vinden waren ...