Schmid na eerste profzege: “Ik kan het niet geloven”

woensdag 19 mei 2021 om 18:00
Schmid na eerste profzege: “Ik kan het niet geloven”

foto: Cor Vos

Mauro Schmid kon niet geloven dat hij vandaag in de Giro d’Italia de Strade Bianche-etappe naar Montalcino had gewonnen. Voor de jonge Zwitser van Qhubeka ASSOS was het zijn eerste zege als profrenner.

“Pas twee weken voor de Giro was ik geselecteerd”, vertelde Schmid na de elfde rit van Perugia naar Montalcino, over vier stroken onverharde wegen, in het flashinterview. “Mijn voorbereiding was vrij goed, maar aan het begin van het seizoen had ik er nooit over nagedacht dat ik een grote ronde zou rijden.”

Dat hij de vorige tien etappes echt had afgezien, vertelde de neoprof. “Soms kon ik het tempo zelfs niet volgen. Vandaag wilde ik in de ontsnapping van de dag komen, want ik hou van Strade Bianche en gravelpaden. Ik heb het geprobeerd en toen ik eenmaal in de vlucht was, voelde ik dat ik geweldige benen had. Ik ben gisteren op de rustdag goed hersteld.”

Uiteindelijk streed hij samen met Alessandro Covi om de etappezege. “Ik wist dat hij erg sterk is. Hij loste me bijna op de klim, maar moest en zou in zijn wiel blijven. Ik dacht niet aan de jongens achter ons. Ik had geen idee of ze dichtbij of ver weg waren. Uiteindelijk reed ik niet meer mee en wachtte ik voor de sprint. Toen ik de streep zag, voelde ik mijn benen niet en ging ik ervoor.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

Romāns Vainšteins 19 mei 2021 om 18:10

Ik maak een tientje over aan de eerste dolblije first time winnaar die ‘wist ik toch, zag ik van ver aankomen’ zegt na afloop.

Edwin Jansen 19 mei 2021 om 18:13

Zijn ploegleider Aart Vierhouten had het nochtans wel gezegd.

rennerske 19 mei 2021 om 18:33

Edwin heb jij toevallig ook het banknummer van Aart Vierhouten? Dan kan RV dat tientje overmaken

Romāns Vainšteins 19 mei 2021 om 18:55

Neen. Renner zelf die het na afloop van zijn eerste grote zege meteen tegen de pers zegt. Tientje. Ik zweer.

rennerske 19 mei 2021 om 19:27

@RV: krent!

Edwin Jansen 19 mei 2021 om 18:12

Hop Swiss! Vraag me af of hij straks na zijn profloopbaan nog zo gelukkig is met die finish foto… :-) De jonkies doen het erg goed dit jaar! Ze komen uit alle hoeken en gaten en winnen ook nog!

Ronellenfitsch 19 mei 2021 om 18:54

Klinkt als: ‘zelfs deze ploeg heeft ploegvulling nodig voor een grote ronde, daarom mocht ik mee’. Knappe koers!

de nieuweMerckx 19 mei 2021 om 23:15

hoeveel keren sneller legden Schmid en Covi die laatste rechte lijn af dan Evans, Vino, Cunego en co? Drie keren? Vier keren? In de proloog reed 75 procent van het deelnemersveld sneller dan Indurain ooit. Vreemd, vreemd…. Blijkbaar waren EPO, CERA etc. niet erg prestatie – bevorderend. Zal wel aan het materiaal liggen dan? Maar dat vloekt met de meest elementaire regels van de natuurkunde.

Medicijnman 20 mei 2021 om 08:07

Covi en Schmid konden hunnen benen sparen voor de sprint, dat was toentertijd wel anders.

dneddy 20 mei 2021 om 11:56

Met alle respect, maar ik fiets al meer dan 40 jaar en heb in die periode het materiaal geweldig zien veranderen (lees verbeteren). Dat alleen al scheelt ca. 4 tot 5 km/hr.
Je wilt de wielen van tegenwoordig toch niet meer vergelijken met die dichte wiel hoepels die we destijds hadden? Of de carbon frames van nu. Ik zou werkelijk wel eens wensen om met mijn benen van 30 jaar geleden op een huidige fiets te zitten en te kijken waar mijn plafond ligt.

Headlines

Materiaalzone

Populair