Schade valt mee bij gevallen Dygert: “Ze zal sterker terugkomen”

Schade valt mee bij gevallen Dygert: “Ze zal sterker terugkomen”

foto: Cor Vos

Chloé Dygert kan opgelucht ademhalen: de Amerikaanse renster heeft geen carrière bedreigende blessures overgehouden aan haar valpartij tijdens het WK tijdrijden. De schade blijft beperkt tot een wond aan haar linkerbeen.

Dygert leek gisteren op weg naar een tweede opeenvolgende wereldtitel in het tijdrijden, maar de Amerikaanse zag haar kansen in rook opgaan vanwege een zware crash na het eerste tussenpunt. Ze verloor in een korte afdaling de controle over haar fiets en vloog op hoge snelheid over de vangrail. Dygert bleek niet meer in staat om nog op te krabbelen en haar tijdrit te vervolgen.

Ze werd uiteindelijk afgevoerd naar het ziekenhuis van Bologna, waar ze ook werd geopereerd. “We zijn heel erg opgelucht, aangezien het een stuk slechter had kunnen aflopen”, zo laat de Amerikaanse wielerbond weten via een statement. “Het was een verontrustende valpartij, maar Chloé is jong en een vechter. Het is nu zaak om goed te herstellen.”

“We weten wel zeker dat Chloé, met haar vastberadenheid, al snel weer op de fiets zal kruipen.” Kristin Armstrong, de persoonlijke trainer van Dygert en zelf tweevoudig wereldkampioen én drievoudig Olympisch kampioen tegen de klok, kijkt ook met vertrouwen naar de toekomst.

“Chloé is een begenadigd atleet en ze heeft al vaker moeten dealen met tegenslagen. Ze is altijd sterker teruggekomen en dat zal ze nu ook doen. Daar ben ik zeker van.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Jan Blokland 25 september 2020 om 08:49

Goed nieuws. Natuurlijk mooi dat van der Breggen wereldkampioen is geworden, maar dat zie je liever in een tweestrijd waar geen pech bij komt kijken bij één van de twee.
Gelukkig loopt het met een sisser af bij Dygert

Adelaar 25 september 2020 om 08:49

Is het nu al duidelijk of de val is veroorzaakt door een stuurfout of door materiaalpech?

PogAICAR 25 september 2020 om 10:22

Het lijkt een stuurfout. Ze houdt haar armen in de TT steunen. Dan heb je in zo een bocht met die snelheid sowieso minder controle.

Peetvader 25 september 2020 om 11:34

Met zo’n nickname neem ik je al niet serieus.
En het was materiaalpech, tube gleed eraf.

Mac-S 25 september 2020 om 08:51

Nòg sterker? Amai…

Secondant 25 september 2020 om 08:54

Waaraan is ze geopereerd?

SprintMaster 25 september 2020 om 09:08

De Amerikaanse bond heeft het over een 'laceration' maar is verder vaag.

https://usacycling.org/article/usa-cyclings-official-statement-regarding-dygerts-condition-after-crash-at-world-championships

Op haar Twitter heeft ze zelf die horror foto van haar knie gepost.

Japiejo 25 september 2020 om 09:09

Geen woord over oorzaak. Hier riep men een tube die er afliep; is daar een bron voor? Kan nergens vinden wat nou de oorzaak was, het zag er zo raar uit.

De Bezemwagen! 25 september 2020 om 09:17

Als ik haar fiets zo zie zwabberen doet mij dat denken aan iemand op een motor/brommer die niet meer onder controle is. Hoop niet dat zij een motortje heeft in haar fiets die ze niet meer onder controle had.

Turtlehead 25 september 2020 om 10:37

Doe niet zo raar. Als een motor/brommer niet meer onder controle is en zwabbert, is de snelheid te hoog voor de richting die gevolgd wordt en/of de gewichtsverdeling verkeerd. Dat heeft niks te maken met de aanwezigheid van een motor op zo’n voertuig, wel met het feit dat het voertuigen met twee wielen zijn in één lijn zijn geplaatst (achter elkaar).
Dat is hier ook goed mogelijk het geval: een stuk te hard de afdalende bocht in met te weinig druk op de uiteinden van het stuur en te ver omhoog/naar achteren met het lichaam om te compenseren.

SnellePelle 25 september 2020 om 09:18

Ze reed gewoon te hard in de ligbeugel en kon niet meer remmen. Gewoon rijdersfout.

Overigens geloof ik na het zien van de foto’s niks van het Italiaanse oordeel. Vraag Wout van Aert maar wat buitenlandse ziekenhuizen waard zijn qua expertise op sportletsels.

Als je ziet wat het grind van Dumo al te weeg bracht, dat was maar een sneetje.

Japiejo 25 september 2020 om 09:51

Ja zo kwam het op mij ook over: met te hoge snelheid in de beugel de controle verliezen. Maar hier werd al snel gezegd dat het een klapband oid zou zijn. Enfin, knullige onnodige valpartij dus. Zonde.

CechRepublic 25 september 2020 om 09:53

Ik kan op TV de snelheid onvoldoende inschatten om te zeggen dat ze nooit in de beugel had moeten liggen. Ik denk dat die bocht daarvoor te snel was, maar zo stellig als jij ben ik zeker niet. Al helemaal niet omdat je echt iets met dat wiel ziet geburen wat helemaal niks met een rijdersfout te maken heeft. Ze raakt een hobbel, de tube komt los, ze heef een klapband, whatever. De manier waarop de wiel daarna drift en bonkt heeft niks met een rijdersfout te maken m.i. De beugel zal niet geholpen hebben, maar denk toch echt dat het materiaalpech was.

SnellePelle 25 september 2020 om 10:19

@cechReb
Als je naar de beelden kijkt zie je dat ze zich schrap zet. Omdat ze niet kan remmen bouwt ze geen verhoogde druk onder het voorwiel op en trekt ze feitelijk het voorwiel onder zich vandaan.

https://youtu.be/742SeqeNEmg

Wat mij naderhand ook opvalt is de positie van de kussens. Die zijn voor de crash niet toereikend genoeg geweest.

Heesterboy 25 september 2020 om 09:43

Carrièrebedreigend is een woord:)

yo-eddy 25 september 2020 om 10:07

Denk dat ze allemaal wel gaan vallen als ze “sterker terug komen” eerst REV nu Dygert …….

Ajvenema 25 september 2020 om 10:10

:D
Wout van Aert heeft het succes vsn die strategie natuurlijk net bevestigd…

Turtlehead 25 september 2020 om 10:38

Volgens die logica had Robert Gesink vijf keer een Grote Ronde moeten winnen….

Volle gas 25 september 2020 om 12:44

Hopelijk herstelt ze volledig.
De verbinding van 2 stukken vangrail en de bijhorende (kleine) uitsteeksels daarvan leidden volgens mij tot de serieuze gapende wonde aan het linker dijbeen.
Schuift ze niet net over dat deel, was de wonde misschien minder erg.
Maar bij dergelijke valpartij mag je van geluk spreken dat je het überhaupt nog kan navertellen.

Rob Oele 25 september 2020 om 12:51

Zoals ik gisteren in een andere discussie al opmerkte viel het mij tijdens een tv fragment op dat ze een paar minuten voor haar val plots erg slordig en onstabiel op haar fiets zat. Tegelijkertijd werd in het tv- beeld het (gps) verschil tussen haar en Reusser geprojecteerd waarin haar voorsprong gedurende dat fragment een paar seconden terugliep. Dat alles gaf me het idee dat het niet goed meer ging met haar rit. Wie weet is ze toen gaan forceren en werd haar dat noodlottig in de bocht die ze naar mijn Idee te overmoedig nam.

Joaquim Agostinho 25 september 2020 om 14:20

“Ze zal sterker terugkomen”
Dat lees je vaker. Je zou bijna voor de lol een doodsmak maken met zo’n vooruitzicht..!

Headlines

Materiaalzone

Populair