Sanne Cant weet seizoen niet meer te redden: “Een jaar om heel snel te vergeten”

zaterdag 1 februari 2020 om 17:11
Sanne Cant weet seizoen niet meer te redden: “Een jaar om heel snel te vergeten”

foto: Cor Vos

Na binnenkomst van Ceylin del Carmen Alvarado was het 3 minuten en 32 seconden wachten tot Sanne Cant de finish zou bereiken. Volledig ontgoocheld kwam de wereldkampioen van de voorbije drie jaren als twaalfde over de meet. Daarmee wist Cant haar rampzalige seizoen niet meer te redden: “Het is een jaar om heel snel te vergeten.”

Meer dan een halfuur duurde het voordat Cant weer in staat was om de pers te woord te staan na weer een nieuwe klap. Weinig woorden had de 29-jarige veldrijdster vervolgens om haar teleurstellende wedstrijd te beschrijven. “Ik heb geen idee”, begint ze haar verhaal. “Ik heb geen idee hoe dit kan… Hier is weinig aan te doen. Vanaf de start wist ik dat ik het niet goed zat en na een ronde was me duidelijk geworden dat het hem niet ging worden.”

En dat terwijl Cant de afgelopen weken op schema leek te liggen voor het WK. “Ik had het goede gevoel te pakken, maar wist ook dat ik een superdag nodig zou hebben. Die kwam er niet. Dat is het leven…. Het is wat het is en nu moet ik kijken hoe het verder moet. ”

“Ik ga nu in Maldegem starten met de Belgische trui, die ik met trots zal dragen”, concludeert ze. “Maar dit seizoen moet ik echt even uitzitten. Ik heb een goed team achter me staan, dus daar ligt het niet aan. Na dit seizoen zal ik alles goed uitzoeken.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

-Stijn- 1 februari 2020 om 17:24

Als ze niet van het veldrijden kan genieten zonder te winnen tegen de top, kan ze beter stoppen

Franco Ballerini 1 februari 2020 om 17:28

Het zou ook bizar zijn geweest als ze vandaag een rol van betekenis zou spelen, hoewel ik daar op één af andere manier toch voor vreesde. Einde tijdperk Cant lijkt me.

tendam 1 februari 2020 om 17:39

Ach ja, eerst zei je nog dat ze wereldkampioen werd, en nu is het einde tijdperk? Dat gaat snel :)

Peter Lippens 1 februari 2020 om 17:54

ik vreesde er ook voor maar uiteindelijk is het wel geen mooi maar wel eerrlijk parcours dat op zich moeilijk genoeg is om het kaf van he koren te scheiden en dat bleek dus ook duidelijk met Sanne Kaft.

Franco Ballerini 1 februari 2020 om 18:02

Ik heb het iets genuanceerder uitgedrukt, maar complimenten dat jij mijn zwartkijkerij (bestaat dat woord wel, of vind ik het nu net uit?) in de kiem hebt gesmoord. Hoe zie jij het morgen? Nijs en van der Poel lijken me wel een zekerheidje, maar gaat Inge het doen?

KnightBiker 1 februari 2020 om 19:17

Vorig jaar was afgezien van het WK ook niet best… ze zal nu een flinke duik maken qua UCI punten. Als er 1 parcours was dit jaar waar ze het had kunnen doen was het hier lijkt mij.
Verder heeft de stijl van Cant er ook nooit zo soepel uitgezien als Worst en Alvarado, zelfs met een gelijke conditie lijkt de nieuwe generatie veel beter.
(Wel diep triest voor België dat er zo weinig talent is bij de vrouwen, verdonschot lijkt ook te stokken bij een solide top 10)

Michelangelo 1 februari 2020 om 17:33

Ik zie haar niet de stap terug zetten naar de wereldtop. Dat zag je vorig seizoen al aankomen, en dat is dit seizoen bevestigd.
Vorig jaar heeft ze haar seizoen nog kunnen redden met de regenboogtrui, maar eigenlijk reeg ze toen ook tweede, derde en vierde plaatsen aan elkaar en nauwelijks overwinningen. En dit jaar komt ze niet verder dan 2 of 3 overwinningen als de Nederlandse toppers afwezig zijn (bijvoorbeeld het BK). Een wereldkampioene onwaardig.

Ik zie Alvarado, Kastelijn en van Anrooij nog grote stappen zetten. Worst en Brand zijn in hun basisniveau beter dan Cant, en ook Vos zie ik nog terugkomen als ik zie wat ze op de weg weer kan. En Sanne zet in mijn ogen de laatste 2 jaar geen stappen meer vooruit.

Of ze beter kan stoppen, dat laat ik aan haar. Van mij mag ze lekker door blijven fietsen zolang ze het leuk vindt. Maar ik heb het idee dat het echte heilige vuur bij haar is verdwenen. Zeker ook omdat ze zich blijkbaar nog wel helemaal kan voorbereiden op het WK, maar niet meer voor het “reguliere seizoen”.

Het lijkt er in ieder geval op alsof deze regenboogtrui vaker op het hoogste treetje te zien gaat zijn.

jibi verboort 1 februari 2020 om 17:46

De mindere prestatie van Yara Kastelijn.

In de WB van Hoogerheide eindigde Yara op slechts 5 seconden van de winnaar. Nu moest ze snel lossen en eindigt op 1'26". Wat zou hiervoor de verklaring kunnen. zijn?

Bij Cant zag je dit seizoen een continue dalende lijn. Zoals Boom zijn neergang niet meer kon keren, zo gaat dat ook gelden voor Sanne Cant. Feit is wel dat zij op veel grootse successen kan terugkijken.

Brabander 1 februari 2020 om 17:51

Denk toch dat het een bietje op is bij Yara. Die kwam natuurlijk wel als een komeet binnen dit seizoen. Volgens mij had echt vrijwel niemand dat aan zien komen (ik niet in ieder geval). Nu nog een maandje crossen en dan eens flink aan haar techniek gaan schaven, want dat schort er nog wel aan bij haar. De power heeft ze in ieder geval zeker

Michelangelo 1 februari 2020 om 18:00

Brabander +1

Het parcours was niet technisch, maar als je zag hoeveel tijd Kastelijn verloor op de heuveltjes (bij het omhoog rijden / lopen, maar ook bij het opstappen en naar beneden rijden), dan heeft ze daar wel een halve minuut tot een minuut verloren volgens mij.

En verder denk ik ook dat het bij haar “op” is. Maar ze mag met trots terug kijken op het seizoen van haar doorbraak.

Franco Ballerini 1 februari 2020 om 18:06

Yara mist inderdaad de techniek, maar ze is ook angstig. Zie afdalingen van een kunstmatige brug waar ze al tijd verliest. Lijkt me overigens wel te verhelpen op haar leeftijd.

Brabander 1 februari 2020 om 18:14

@Franco +1
Als je ziet met wat voor noodgang ‘de 3’ naar beneden stormden op die brug. Daar valt zeker nog het een en ander te behalen

Brabander 1 februari 2020 om 17:48

Alvarado, Annemarie en Lucinda hebben de cross wel echt naar een hoger niveau getild, terwijl Cant op haar oude niveau lijkt te blijven steken. Volgens mij is ze echt niet (veel) slechter gaan rijden, maar is ze gewoon overvleugeld door een nieuwe garde

Peter Lippens 1 februari 2020 om 17:55

vind ze ook wel wat minder, zeker vandaag, ze eindigde uiteindelijk toch pas als derde Belgische achter een veterenae en een eeuwige belofte

Brabander 1 februari 2020 om 18:15

Ja. Maar dat heeft dan denk meer met ‘de moed laten zakken’ te maken

Peter Lippens 1 februari 2020 om 18:06

Sanne was wel enkele jaren de beste maar het niveau bij de dames is dit jaar behoorlijk gestegen. Ze is wel 3 keer WK geworden maar volgens mij nooit Vos zuiver geklopt, enkele jaren terug was Vos al last van haar kwetsuren en in Luxemburg had ze pech met haar ketting toen ze op kop lag.

Michelangelo 1 februari 2020 om 18:17

Ik heb haar 3 wereldtitels altijd wat geflatteerd gevonden als je het afzet tegen haar talent. Ik denk dat ze in Valkenburg een “terechte wereldkampioene” was, waarbij ze zowel tijdens het seizoen als ook op het WK zelf de beste was. In Luxemburg was ze nooit kampioene geworden als de ketting van Vos er niet af gegaan was. En ik denk dat vorig seizoen het WK haar seizoen gered heeft, want ook toen was ze door het jaar heen in mijn ogen niet de sterkte (vaak afgetroefd door Worst, Brand, Betsema).

Zoals Nys in mijn ogen enkele titels “te weinig” heeft, denk ik dat Sanne er “te veel” heeft. Maar ja, sport is gelukkig niet altijd de optelsom van talent en resultaten, dat maakt het leuk en onvoorspelbaar (en geeft het altijd een goede aanleiding voor wat geouwehoer op het net)

Deel Koeper 1 februari 2020 om 19:24

Ach, weer die onzin uit Luxemburg. Cant was even sterk als Vos. Ze kon terugkeren op Vos omdat Vos een fout maakte, nadat Vos ook alleen maar voorop was geraakt door een eerdere stuurfout van Cant. Sommigen lijken zich vaak maar een half verhaal te herinneren. Ze is 3 keer wereldkampioen geworden, 3 keer gewoon volledig terecht omdat ze die dag de beste was.

DeGroteMolen 1 februari 2020 om 20:03

Exact. kon winnen doordat andren niet optimaal waren. Maakt nu geen schijn van kans meer. Tweede rij. Niks mis mee, maar daar moet Cant wel mee kunnen dealen. En dat is lastig lijkt me.

Ligthning 1 februari 2020 om 19:14

Hoewel Cant als persoon en voor haar loopbaan respect verdient, valt er toch een en ander te analyseren over haar trainingsopbouw én over haar koppigheid. In het tussenseizoen is er zeker van alles fout gelopen wat trainingsopbouw betreft. Terwijl het vorige seizoen al heel matig was, nog enigszins gecamoufleerd door haar wereldtitel, was het huidige seizoen ronduit slecht. Met een dramatisch WK als afsluiter. Maar waarom ze als sinds haar 28 jaar niet meer vooruit te branden is, heeft nog een reden.
Cant rijdt al een hele loopbaan, meer dan 10 jaar dus, met een (te) grote versnelling rond. Toch zeker in verhouding met haar gestalte. Ze doet alles puur op kracht. Ook op training doet ze dat te veel. Lange trainingsblokken op souplesse horen er blijkbaar niet bij. Langere klimsessies op de kleine versnelling ook al niet. Dit jarenlange stoempen heeft duidelijk haar lichaam gesloopt. En ik vrees dat dit onomkeerbaar is. Als ze haar trainingsschema’s zou omgooien en ook in wedstrijden meer op souplesse zou gaan fietsen, kan ze eventueel nog de schade beperken. En terug meedoen voor een podium af en toe. Maar terug de top halen, neen. En dat terwijl ze nog geen 30 is.

Franco Ballerini 1 februari 2020 om 19:29

Best wel een goede analyse. Om het even door te trekken: rijdt Mathieu ook niet te zwaar?

Chippen 1 februari 2020 om 19:35

dat vind ik één van de interessantere analyses over cant

doe niet mee aan stellingen over het omhoog gaan van het niveau, eerder aan het breder worden van de top. alvarado en kastelijn zijn duidelijk veel verbeterd, maar brand en worst zijn gewoon even sterk als vorig seizoen.

de beste cant zou daar gewoon naast staan, maar dat kan ze niet meer en zal vermoedelijk ook niet meer gebeuren. niet omdat ze niet mee een stap vooruit kon zetten, maar omdat ze er zelf een of misschien wel twee achteruit heeft gezet

denk niet dat ze in een goede omgeving zit om het tij nog te keren, die roodhooftjes lijken nauwelijks vat op haar te hebben, ze was altijd een koppige einzelganger die nooit écht bij de ploeg heeft gehoord

tendam 1 februari 2020 om 19:41

Cant heeft een nieuwe trainer, maar dat is volgens mij wel dezelfde trainer als VDP en Alvarado, namelijk Kristof De Kegel. Zo’n slechte trainingsaanpak zal ze dus niet hebben (al loopt er overduidelijk wel iets mis).

Barry Batsbak 1 februari 2020 om 19:53

Toch dat verrekte heiligbeen weer hè….

DeGroteMolen 1 februari 2020 om 20:01

Cant is altijd totaal overschat door Wuyts c.s., kon winnen omdat de rest ziek / geblesseerd / overtrained was. Subtopper,meer niet.

Michelangelo 2 februari 2020 om 01:13

Is ook exact mijn idee. Ze heeft veel gewonnen maar vanaf dat de toppers van de weg of MTB aan het cross seizoen begonnen zag je dat ze niet altijd mee kon. Vos, prevot, brand en ik vergeet er nog een paar deden bij terugkomst in het veld meteen mee voor de overwinning tegen een voltijds professioneel cyclocross renster.
En wuyts heeft precies aandelen van de familie cant. Want al rijdt ze achteruit, hij blijft haar ophemelen. Realiteitszin is ver te zoeken bij onze Michel.

jan jansen 2 februari 2020 om 09:30

+1

jibi verboort 1 februari 2020 om 22:16

Ik mis de invloed van de bondscoaches!

Ik heb in het verleden zowel Bart Wellens als Sven Nys vaak horen zeggen dat ze veel te danken hadden aan Erik de Vlaeminck.

Momenteel hoor ik de crossers nauwelijks spreken over de verdiensten van hun bondscoach.
Wat heeft Cant te danken aan Sven Vanthourenhout? …….én
wat hebben de Nederlandse crossers te danken aan Gerben de Knegt?
Wellens en Nys spraken in het verleden veelvuldig over Erik de Vlaeminck(1945-2015). Over Vanthourenhout en de Knegt hoor je geen mens. Hoe komt dat ?

Barry Batsbak 1 februari 2020 om 23:12

De Vlaeminck was de beste. Niet zomaar de beste, maar de allerbeste. Ooit. Daar kun je allicht wat van opsteken. De toppers van nu hebben De Knecht en Vanthourenhout als bondscoach. Die ooit ook wel eens aan veldrijden hebben gedaan, redelijk verdienstelijk maar nooit subliem. De toppers van nu zijn ruimschoots beter dan de bondscoaches van nu ooit geweest zijn. De rol van bondscoach is gewoon totaal anders dan toen. Die beperken zich tot trachten een team te smeden. Iets dat zelfs De Vlaeminck niet altijd lukte met gasten zoals Mario de Clercq in de selectie…

Lendilonus 2 februari 2020 om 01:07

Bij De Knegt kan je nog zeggen dat hij de wekelijkse gezamenlijke training van de dames heeft geïnitieerd. Je ziet duidelijk dat alle Nederlandse dames dit jaar een stap hebben gezet en dit kan daar wel eens iets te maken bij hebben. Vantourenhout zal vast niets bijzonders doen maar heeft ook de pech dat hij bij de heren op de misschien wel beste veldrijder ooit stuit en hij bij de vrouwen wel een hele armoedige selectie ter beschikking heeft.