Sander Armée nijdig na boete: “Bidons gingen naar fans of terug de auto in”

maandag 26 augustus 2019 om 09:22
Sander Armée nijdig na boete: “Bidons gingen naar fans of terug de auto in”

foto: Cor Vos

Sander Armée is niet te spreken over de geldboete, die hij kreeg opgelegd na de tweede rit in de Vuelta a España. Volgens de wedstrijdcommissarissen had de Belg van Lotto Soudal afval weggegooid buiten de bestemde zones en daarvoor werd hij op de bon geslingerd.


“Zo jammer: de UCI gaf me een boete van 200 Zwitserse frank voor het weggooien van afval op de weg”, reageerde Armée op zijn social media. “Tachtig procent van mijn bidons ging terug naar de auto. Ik gooide de overige twintig procent naar de fans langs de route, er zeker van zijnde dat zij ze oppakten. Ze vroegen er zelfs om. Afval van repen en gels ging terug in mijn zakken.”

Niet alleen Armée werd bekeurd voor het weggooien van afval buiten de bestemde afvalzones, ook Casper Pedersen van Sunweb moet 200 Zwitserse frank (omgerekend ruim 180 euro) afrekenen.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Piet Lut 26 augustus 2019 om 09:30

En zo strijkt de UCI tonnen aan prijzengeld op

Emergo 26 augustus 2019 om 10:03

Dit is een pietluttige reactie. Tonnen ,ja, ja.

luckyloek 26 augustus 2019 om 14:25

124.000 CHF afgelopen jaar. 273.000 in 2017. Staat gewoon hier in https://www.uci.org/docs/default-source/publications/2018-uci-rapport-annuel-inside-english-web.pdf

Tonnen dus ja…

Emergo 26 augustus 2019 om 21:10

We hebben het hier over afval weggooien. Dat brengt geen tonnen op.

laupie 26 augustus 2019 om 09:44

Lekker uiteten savonds met de leiding

Nils 26 augustus 2019 om 09:59

En terecht. Al was het alleen maar voor het signaal.

AWestie 26 augustus 2019 om 10:07

Het signaal dat zelf bidonnen aan fans geven niet kan lijkt mij een beetje gek, @Nils. Of heb je een ander signaal in gedachten? Als dit veel vaker gebeurt gaat dat ook weinig meer gebeuren, terwijl dat voor veel mensen vaak wel een doel is om een bidonnetje te scoren.

trickstuff 26 augustus 2019 om 10:30

Van mij mag meneer Armee nog een keer 200CHF boete krijgen voor de opmerking ‘sure they picked them up’. Hij zal de beste intenties hebben, maar lijkt het toch niet helemaal te snappen.
Een deel van die 20% zal niet opgeraapt worden, bijvoorbeeld omdat die het ravijn inrolt. Met een peloton van bijna 200 renners die allemaal minstens 10 bidons per dag verbruiken, gaat het al snel om tientallen bidons die achterblijven op een plek waar ze niet horen.

josi 26 augustus 2019 om 10:42

In de regels staat nu eenmaal niet dat je bidons best buiten de bestemde zones mag weggooien als je ervan overtuigd bent dat de fans ze zullen oprapen. Dat zal hij ook wel weten. Hij heeft wel een punt dat die gewild zullen zijn en niet zullen blijven liggen, maar tegelijkertijd weet hij dat het verboden is en je op een boete kan komen te staan.

skylimit 26 augustus 2019 om 10:42

Aan de statistieken te zien , kan TJV nog wel wat instructies over omgang met milieu etc. gebruiken. Niet echt een goed voorbeeld voor Jumbo voor een duurzame samenleving:)

GinneR 26 augustus 2019 om 10:47

er is niet gezegd dat die 1000CHF ook voor hetzelfde vergrijp is ;-)

timjokkmokk 26 augustus 2019 om 12:05

Een boete voor het hinderlijk in de weg staan van een ploegleiders auto is een milieu overtreding?

vanSpringel 26 augustus 2019 om 14:06

Er staat niet in ’t UCI overzicht dat het om milieu aspecten gaat, maar over boetes die inmiddels zijn uitgedeeld. Team JV koploper met boete voor Addy Engels als chauffeur in volgauto die stopt op niet slimme plek tijdens TTT.

Polleke 26 augustus 2019 om 10:51

Het is vooral de inconsequente houding van de UCI die stuitend is…als ze beboeten moeten ze doorgrijpen… soms zie je de bidonnen alle kanten opvliegen en de gemiddelde wielervolger kan zo zeggen wie de boosdoeners zijn… zo nu en dan iemand straffen is mossel noch vis…

Merlinappa 26 augustus 2019 om 10:54

Bidons zijn prachtige souvenirs voor wielerfans langs de route, jammer dat er boetes voor gegeven worden. Ik geef Armee groot gelijk, belachelijk dit.

robert-jan 26 augustus 2019 om 11:12

Man wat een gezeur. Stelletje bomenknuffelaars daar bij de UCI.

Mac-S 26 augustus 2019 om 11:37

Waren het maar bomenknuffelaars, dan zouden ze misschien eens iets doen aan het belachelijke aantal auto’s en motoren rondom de koers.

Piet Lut 26 augustus 2019 om 11:50

@emergo

Volgens PCS Live stats waren er alleen al in de Tour de France 23000 CHF aan boetes. Als dat bij Vuelta an Giro net zo veel is zit je al aan bijna 70.000 CHF.

Afgelopen week tweette ze dat in Tour d’Indonesia 6000CHF boetes is uitgedeeld.

Er zijn nog heel veel andere koersen per jaar dus het zijn inderdaad tonnen aan geld en ik schat zelf in dat het tussen de half en een heel miljoen in ligt

Millennium1980 26 augustus 2019 om 11:52

TJV heeft een boete gekregen voor het stilstaan met de auto op een gevaarlijke plek
Vandaar 1000 chf voor Addy Engels op Twitter kwam het jury rapport voorbij

timjokkmokk 26 augustus 2019 om 12:22

Wat doet de UCI eigenlijk met al die boetes, zijn die voor de 9 ( VELE ) VIP ‘s, of gebeurt er iets nuttigs mee?

west 26 augustus 2019 om 12:34

Anderzijds; het is te achtelijk voor woorden dat een ding dat specifiek eenmalig gebruikt wordt, en ook nog eens niet langer dan één dag vloeistof hoeft te bevatten, tegenwoordig nog van een plastic wordt gemaakt.

Poeksel 26 augustus 2019 om 13:06

En dan nog niet eens puur vanwege het milieu: plastic lijkt me relatief zwaar.

vanSpringel 26 augustus 2019 om 14:08

Iedere renner een camelback die de volgende dag gewoon weer gevuld kan worden. 1 camelback voor de rest van de carriere. Da’s pas milieuvriendelijk.

trickstuff 26 augustus 2019 om 15:50

Daar heeft Fränk Schleck eens een boete of zelfs een DSQ voor gehad. Een toegevoegd deel met mogelijk aerodynamisch voordeel was de uitleg meen ik.

west 26 augustus 2019 om 15:55

Gewoon allemaal niets meer drinken in de koers. Verbieden die onzin, nergens voor nodig. Neem je achteraf toch gewoon een extra biertje?

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.