Sam Oomen veertiende bij debuut: “Om mij heen moesten jongens afstappen”

zondag 30 september 2018 om 17:39
Sam Oomen veertiende bij debuut: “Om mij heen moesten jongens afstappen”

foto: Sirotti

Sam Oomen is bij zijn debuut op het WK wielrennen op de weg veertiende geworden. De Tilburgse klimmer moest op de steile beklimming van Höll in de finale de favorieten laten gaan. “Oh man! Ik was nog nooit zo dichtbij geweest om af te stappen in een wedstrijd. Het was echt vechten om boven te komen. Ongelooflijk”, vertelt hij na afloop tegen het journaille.

“Het was ontzettend slopend en een enorme climax op die Höll”, beschrijft Oomen. “Ik wist dat het ging gebeuren. Je komt er na 6,5 uur koers al helemaal afgemat aan en dan moet je 28% over, maar ik ben bovengekomen. Jongens om mij heen moesten afstappen, dat geeft wel aan dat het strijden was.”

“Ik ken Valverde vooral als iemand die zo vaak op het podium heeft gestaan van het WK en nooit een titel heeft gewonnen, maar altijd misschien wel de beste van de wereld is geweest”, vertelt Oomen over de kersverse wereldkampioen. “Zo ook misschien wel dit jaar. Ondanks zijn verleden denk ik dat we op basis van dit seizoen een verdiende wereldkampioen hebben.”

Oomen zelf schudde ook aan de boom in de slotfase. Op de beklimming van Igls liet de Sunweb-klimmer zich gelden, ook al reed hij de rest in dienst van kopman Tom Dumoulin: “Ik was verbonden aan Tom, om bij hem in de buurt te blijven. Ik moest er altijd zijn om iets voor hem te herstellen. Echt aanvallen en meeschuiven gebeurde pas in de laatste zestig kilometer.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

Sonsbach Allstars 30 september 2018 om 17:46

Fantastische kerel die Oomen. Zo’n niveau en zo met de voetjes op de vloer. Hoop echt dat hij kan blijven groeien

KnightBiker 30 september 2018 om 19:08

Euhm: hij is niet afgestapt… dus Ik denk dat voetjes op de vloer niet De beste analogie is..

Mark 30 september 2018 om 17:54

Iedereen muv Poels misschien was op niveau of beter dan verwacht.

Marcel1112 30 september 2018 om 18:17

Ik wil niet negatief overkomen, maar ik had ook wel iets meer van Mollema verwacht. Voor de rest heeft Nederland prima gereden.

Mwielerfan 30 september 2018 om 18:28

Inderdaad in San sebastian kon mollema vooraan mee op deie laatste muur. Had gehoopt dat ie wel zoals moscon of teuns deels mee zou kunnen. Of meer

Wildebert 30 september 2018 om 18:02

Zie hem graag koersen. Had lol op het podium met mede jonkie Tolhoek. Hebben zich beide goed laten zien.

Thijs E 30 september 2018 om 18:05

Hij debuteert, rijdt hem uit met 14e als resultaat en gooit er dan ook nog een paar goeie quotes uit, mooie kerel!

ghostwriter 30 september 2018 om 18:07

Zowel Tolhoek (28e) als Oomen (14e) hebben zich geweldig laten zien. Deze twee zijn echt de toekomst van Nederland voor eendaagse heuvel- en bergwedstrijden.

Brummel 30 september 2018 om 18:26

Absoluut. En dan ook nog een persbericht afgeven aan de finish alsof hij dat al jaren doet.

Marcel1112 30 september 2018 om 18:39

Ik vermoed alleen dat beiden niet al te vaak in eendaagse wedstrijden ingezet gaan worden, maar dat zowel Sunweb als Jumbo ze als klassementsrenner willen opleiden.

ghostwriter 30 september 2018 om 19:14

Dat is verre van mutually exclusive…

Covadonga 30 september 2018 om 20:01

+1
Vooral Tolhoek verraste mij.
Poels daarentgen …

Andreotti 30 september 2018 om 20:09

@covadonga op zich was Poels op zijn plaats gezien voorgaande kampioensschappen…. we blijven hopen bij Poels op de ene goede dag in een eendagswedstrijd, maar ik vrees dat hij die al gehad heeft….
Maar ja, als het nog eens kan…. dat wil je dan kunnen benutten. Maar echt verassend was het natuurlijk niet

Joachim Agostinho 30 september 2018 om 18:25

Twee prima ventjes die Oomen en Tolhoek, hard gewerkt en ook nog hoog in de uitslag!

KnightBiker 30 september 2018 om 19:09

+1 klasse inderdaad!

Fuubs 30 september 2018 om 18:37

Sam, wat een baas!

theking 30 september 2018 om 19:44

Dat is een taaie net als Tolhoek. Kijk nu al uit om doe jongens in de tour te zien volgend jaar. Hij en Tokhoek kunnen de lengte aan van zo een zware koers. Die zijn uitermate geschikt voor rondes van 3 weken.

itty 30 september 2018 om 20:27

Poels reed rond als een toerist.

skylimit 30 september 2018 om 20:41

Oomen en Tolhoek hebben zich goed getoond, maar toch mag je vraagtekens zetten
bij het tactisch plan van Nederland. Als je bij het ingaan van de laatste ronde nog met 6 man in de voorste groep zit, heeft niet iedereen zich helemaal leeg gereden voor een van de kopmannen.
Waarom niet eerder als een collectief aanvallen en er een echte klap opgeven?
Het was vooral meerijden en volgen… Gelukkig hebben we nog Dumoulin als eigenlijk de enige echte topper die meekan doen om de prijzen in dit soort wedstrijden,
De beklimming was mooi, achteraf hadden ze hem misschien een keer meer in het parkoers moeten opnemen om een meer attractieve wedstrijd te krijgen.

ghostwriter 30 september 2018 om 21:41

Maar waarom zouden er al meer dan twee knechten zich moeten hebben leeggereden voor een kopman voor het ingaan van de laatste ronde? Nederland heeft ervoor gekozen om in de finale de “knechten” aanvallend te laten rijden om het zo uit elkaar te trekken. Uiteindelijk kwamen ze gewoon te kort ten opzichte van drie andere. Verder hebben ze het tactisch prima gedaan.

horsm 30 september 2018 om 22:07

Poels de enige NL DNF.

Italia 1 oktober 2018 om 00:31

Absolute wereldtopper in wording onze Sam.

ghostwriter 1 oktober 2018 om 08:48

Deze jongen is (samen met jongens Lopez, Mas en Bernal) één van dé klassementsrenners van de toekomst. Van alle wielrenners die LottoNL niet heeft overgenomen van hun (voormalige) opleidingsploeg (Rabobank Development Team) doen Dumoulin en Oomen zeker het meest pijn bij de LottoNL ploegleiding. Ik hoop (al ga ik daar niet vanuit) dat ze ooit voor de LottoNL ploeg zullen rijden want het liefst zie ik een Nederlandse klassementsrenner de Tour winnen voor een Nederlandse ploeg (al hoeft Dumoulin daar natuurlijk niet op te wachten).

Net zoals ik vroeger (als halve Brit en halve Nederlander) een droom had dat een Brit de Tour zou winnen voor een Britse ploeg. Jammer genoeg is die droom (nadat het is uitgekomen) verpest door alles wat naar buiten kwam over de manier waarop deze droom is verwezenlijkt. Ik was een enorme fan van Wiggins (nooit echt van Froome) maar dat is nu wel voorbij. Niet alleen doordat Sky en hij zich shady heeft gedragen maar ook door de arrogantie (alsof het een schande is dat de media hun gedrag onder een loep durft te houden) van hun nadat er van alles naar buiten kwam.

Petra Vegt 2 oktober 2018 om 11:38

Zodra Bora een devo ploeg heeft, heeft Team Sunweb geen toegevoegde waarde meer voor Duitse talentontwikkeling. Bora is zoveel aansprekender voor Duitse youngsters door Peter Sagan. Sunweb zal dan hopelijk weer gaan rijden onder NL licentie.

skylimit 1 oktober 2018 om 09:59

@ghostwriter in mijn ogen heeft nederland te laat de finale geopend en was het eigenlijk niet meer dan een paar speldeprikken op de lange klim. Inderdaad was er van andere ploegen ook weinig daadkracht te zien en bleef het een gesloten koers tot aan de muur. Bij aanvang van de muur zat Frankrijk met 3 voorin en zat Nederland met 6 te ver weg, waardoor Dumoulin van te ver moest komen.
Tuurlijk makkelijk praten vanuit de luie stoel en waarschijnlijk zat iedereen al steendood.

Headlines

Materiaalzone

Populair