Sam Bennett spurt naar winst in openingsrit BinckBank Tour

maandag 12 augustus 2019 om 16:21
Sam Bennett spurt naar winst in openingsrit BinckBank Tour

foto: Cor Vos

Sam Bennett heeft de openingsetappe van de BinckBank Tour op zijn naam gezet. In Hulst was hij na 167,7 kilometer de snelste in de sprint voor Edward Theuns en Mike Teunissen, die zijn kopman Dylan Groenewegen ingesloten zag raken. Bennett is tevens de eerste leider.


Op de dag na het EK wielrennen in Alkmaar waren de ogen opnieuw gericht op Nederland, waar in het Zeeuwse Hulst de aankomstlijn was getrokken voor de openingsetappe van de BinckBank Tour. Gestart werd echter vanuit Beveren in België onder een stralende zomerzon. Vier coureurs sloegen al vroeg in de etappe de handen ineen: Lars Bak, Baptiste Planckaert, Aaron Verwilst en Łukasz Wiśniowski waren de namen in de ontsnapping, die deze rit lange tijd zou animeren.

foto: Cor Vos

Bak (39) en Planckaert (30) waren de dertigers in de kopgroep, terwijl Wiśniowski (27) en Verwilst (22) de twintigers waren. De vier vluchters pakten drie minuten, maar de ploegen van de sprinters hadden duidelijk hun zinnen gezet op deze etappe. De weersomstandigheden draaiden tijdens de koers volledig en de zonneschijn van de beginfase maakte plaats voor regen en harde wind. Dat zorgde voor chaos in het peloton, dat uiteen werd geslagen in meerdere groepen.

Gaandeweg konden steeds meer renners aansluiten bij de eerste groep en op veertig kilometer van de finish joeg weer een omvangrijk peloton op de koplopers, die nog 1:15 vooruitreden. Bij een wegversmalling werd het peloton opgeschrikt door een valpartij waarbij ook sprinter Arnaud Démare was betrokken, maar iedereen kon opnieuw opstappen. Op de lokale ronden rond Hulst kreeg het peloton de kopgroep steeds dichter in het vizier.

foto: Cor Vos

Op tien kilometer van de finish was het tijdsverschil nog een halve minuut, maar desondanks was de gouden kilometer nog voor de koplopers. Wiśniowski won de eerste twee sprints, terwijl Bak de derde pakte. Planckaert en Verwilst waren inmiddels overboord en op drieënhalve kilometer van de streep werden ook Wiśniowski en Bak bijgehaald. Daarna leidden Bahrain-Merida en Trek-Segafredo naar de laatste kilometer. Ook het treintje van Jumbo-Visma was opkomst.

Iedereen bleef overeind in de laatste kletsnatte bochten van de 167,7 kilometer lange etappe in aanloop naar de massasprint. Trek-Segafredo trok de sprint aan voor Edward Theuns, terwijl Dylan Groenewegen ingesloten raakte achter zijn lead-out Mike Teunissen en een terugzakkende renner. Sam Bennett had over links alle vrijheid en kon betrekkelijk eenvoudig de dagzege naar zich toetrekken. Theuns werd tweede, voor Teunissen.

Dit artikel delen:

78 Reacties

hartstikkebedankt 12 augustus 2019 om 16:24

Groenewegen gehinderd door die jongen die daar terugzakt en laat helemaal lopen, zet niet eens meer aan.

Merlinappa 12 augustus 2019 om 16:26

Kon ook niet meer, zat opeens volledig ingesloten, jammer

wilco zolderman 12 augustus 2019 om 16:24

Groenewegen is niet in de vorm van zijn leven en dat is een eufemisme…

thorsen 12 augustus 2019 om 16:24

Het leek er op alsof Dylan geen benen (of gewoon geen zin ;) ) had om nog te sprinten.

HoofdIsVrij 12 augustus 2019 om 16:24

Er lijkt wat vertrouwen te missen bij Groenewegen. Eigenlijk werd die perfect door Teunissen gebracht.

jessevdalen 12 augustus 2019 om 16:24

Op 150 meter durft hij nog niet aan te gaan. Dan mis je overtuiging of de benen

martini151 12 augustus 2019 om 16:25

Groenewegen gaat te laat, maar hij lijkt ook echt niet in vorm. Ik vind hem ook wat molliger dan in het voorjaar

Paul1963 12 augustus 2019 om 16:53

Tuurlijk! Heeft net dat rondje van 3 weken rond de kerk in Frankrijk achter de rug.

Jean Dumas 12 augustus 2019 om 16:25

Weer non communicatie Mike en Dylan. Makkelijke overwinning Bennett

Paul1963 12 augustus 2019 om 16:54

Ja, dat kun jij vanaf de bank zien….

Matxin 12 augustus 2019 om 16:25

Groenewegen is het echt he-le-maal kwijt de laatste tijd. Heel zorgwekkend..

martini151 12 augustus 2019 om 16:26

Zorgwekkend is dan weer een beetje overdreven vind ik. Elke renner heeft wel eens een mindere periode

Grobbel 12 augustus 2019 om 16:35

Wat een onzin. Dit is pas zijn tweede sprint sinds de Champs-Élysées, en daar was ie nog gewoon prima. Lijkt me wel heel opportunistisch om ‘m maar meteen af te schrijven.

S. Morgenstern 12 augustus 2019 om 16:25

Oei… Teunissen rijdt daar vakkundig de sprint van Groenewegen in de soep. Gaat pas aan op een afstand waarop het enkel nog sprinten naar de finishlijn was en sluit zo de deur voor zijn kopman.

jessevdalen 12 augustus 2019 om 16:30

Huh. Een sprinter coacht zijn lead-out. Groenewegen heeft tm 150 meter al kans er omheen te komen. Waarom zo wachten? Je weet dat die van trek terug komt wapperen

S. Morgenstern 12 augustus 2019 om 16:35

De vraag is waarom Teunissen wacht met aangaan inderdaad. Je kunt natuurlijk denken dat het uitblijven van die lead-out te wijten is aan matige coaching van Groenewegen, maar ik denk toch echt dat je het in dit geval moet zoeken bij een slechte inschatting van Teunissen. Het afzakken van die Trek renner was het moment om ruimte te houden voor Groenewegen, niet om het dicht te rijden.

xistnc 12 augustus 2019 om 16:39

Groenewegen heeft tijd en ruimte genoeg om er langs te gaan.

Maar kennelijk niet de kracht en/of de ambitie.

S. Morgenstern 12 augustus 2019 om 16:41

Hij moet toch zijn benen stilhouden op het moment dat de Trek renner en Teunissen elkaar passeren? Daarna was er geen tijd meer, daarvoor werd waarschijnlijk als te vroeg aangevoeld.

xistnc 12 augustus 2019 om 16:46

Misschien voelde hij dat als te vroeg, maar dat was het niet. Moet Teunissen hem meenemen naar de streep, dan inhouden en hem er overheen duwen?

S. Morgenstern 12 augustus 2019 om 16:58

Teunissen moet niet pas aangaan op minder dan tweehonderd meter. Hij is op deze manier geen lead-out, maar zelf een sprinter.

Wanneer het verwijt is dat Groenewegen niet eerder aangaat, dan zijn lead-out, dan klopt er volgens mij iets niet. Zal hij vast niet geweldig in vorm zijn, maar dat doet niets af aan het in de weg rijden van Teunissen.

wieler4live 12 augustus 2019 om 16:25

Hij werd duidelijk gehinderd

Jean Dumas 12 augustus 2019 om 16:33

Toont weinig zelfvertrouwen.

Franco Ballerini 12 augustus 2019 om 16:26

Geklungel van TJV. Groenewegen had ook eerder moeten aantrekken, maar hij heeft het al een paar maanden niet meer. Hopelijk komt Kittel, al is het alleen maar om Groenewegen weer op scherp te zetten.

AZH 12 augustus 2019 om 16:36

Een paar maanden? :D Tour de France is een flutkoers en tellen we dus niet mee?

Franco Ballerini 12 augustus 2019 om 16:41

@AZH Ik denk dat velen, en ook de ploeg, op meerdere overwinningen in de Tour hadden gerekend. En de overwinning die hij boekte was op het nippertje, waar hij eerder met meerdere lengtes won. De valpartij in de eerste etappe zal ongetwijfeld zijn invloed hebben gehad.

S. Morgenstern 12 augustus 2019 om 16:42

Precies, laten we de lat leggen op winnen met fietslengtes en niet bij overwinningen.

AZH 12 augustus 2019 om 16:48

Tja hij verloor er ook weer 2 op het nippertje.

Paul1963 12 augustus 2019 om 16:56

Edit redactie: Niet doen

Franco Ballerini 12 augustus 2019 om 17:00

@AZH Als intrinsiek snelste sprinter verlies je geen sprints van Ewan of Viviani. Vandaag zag ik geen overtuiging, gisteren ook niet, en in de Tour ook niet. Met sprinters kan het snel gaan. Misschien is hij verzadigd of het lef kwijt wat je als sprinter nodig hebt?

Romāns Vainšteins 12 augustus 2019 om 17:23

Intrinsiek zijn ze helemaal niet gepeild dus is de eerste meetoverschrijder gewoon de beste sprinter. In de tour was dat Ewan en had Viviani hetzelfde niveau. Mag ook hopen voor de bowlingbal dat hij niet mee gaat in dergelijke waanbeelden want hij heeft wederom een geweldig seizoen gereden, veeleisendheid moet je begrenzen waar het nog gezond is.

En het is sowieso geen lefsprinter zoals Ewan en Viviani dat zijn maar een doorbeuler die het moet hebben van vroeg aangaan.

Brabander 12 augustus 2019 om 18:21

@RV nou zeg. Dat ‘intrinsiek de snelste zijn’ vind ik ook zo’n waardeloos gegeven. Of ‘die heeft de snelste sprint gereden’ en dan als 5e over de meet bollen. Dooddoeners waar je niets aan hebt

platteprijs 12 augustus 2019 om 18:26

Kittel de nieuwe loods van Groenewegen.

NDI22 12 augustus 2019 om 19:58

Alweer vergeten dat hij met 60 per uur tegen de vlakte ging in de TdF? Ga dat eens proberen om te zien wat dat met je lichaam doet.

koos verrek 12 augustus 2019 om 16:26

Was der aan de hand met groenewegen??

greeny 12 augustus 2019 om 16:27

god wat is groenewegen de weg kwijt.. pff. bennet duidelijk de sterkste, slimste en snelste sprinter vandaag.

Merlinappa 12 augustus 2019 om 16:29

Inderdaad, bizar hoe hij op minuten binnen komt ofniet? volledig de weg kwijt, kan net zo goed stoppen ;)

greeny 12 augustus 2019 om 16:36

hij hoeft van mij niet te stoppen hoor, maar 1 goede sprint sinds begin van de tour is niet bepaald top voor een topsprinter die het voorjaar bijna alle sprints won waar die was

Merlinappa 12 augustus 2019 om 17:42

Sarcasme, ken je dat? ;)

Teejay 12 augustus 2019 om 16:27

slechte timing van Mike, ook die bocht op het einde gaf een vertekend beeld, kon niet eens een sprint rijden:S

Merlinappa 12 augustus 2019 om 16:28

De leadout van Trek gaat precies van kop af als Dylan aan wil gaan, en blokkeert de ruimte waar hij door wilde volledig. Mike Teunissen rijdt door voor z’n klassement, vanzelfsprekend. Groenewegen had misschien eerder moeten gaan, maar dit is niet per sé te wijten aan z’n vorm den ik.

ChefSpijker 12 augustus 2019 om 16:30

Als Teunissen een klassement wil rijden zal ie een stuk beter omhoog moeten rijden dan in de Tour in die heuvelrit die Alaphilippe won en hij z’n geel verloor.

Merlinappa 12 augustus 2019 om 16:31

Dat klopt Chef, maar ik vermoed dat ie nu niet twee nachten zonder slaap en dagen zonder een moment van rust voorafgaand aan die rit heeft ;)

Sagan=hulk 12 augustus 2019 om 16:29

Sterk van Bennett! Wat is die op niveau het hele jaar lang, die kan zomaar wereldkampioen worden. Groenewegen met dezelfde curve als vorig jaar, valt helemaal plat na de Tour.

martini151 12 augustus 2019 om 16:34

Wereldkampioen? Is dit ook sarcasme?

Viktrodriguez 12 augustus 2019 om 16:40

Bennett kan best aardig een heuveltje over, maar dit WK lijkt me echt veel te zwaar. Daarnaast is Bennett, mede door aanwezigheid Sagan, niet iemand met veel 250+ km ervaring in klassiekers.

martini151 12 augustus 2019 om 16:29

Groenewegen is duidelijk niet in de vorm van zijn leven, maar ik moet zeggen dat iedereen hier ook weer heel erg overdrijft. Uiteindelijk wordt Teunissen 3e en Groenewegen nog 7e, terwijl ze allebei inhouden.

Er wordt hier nu net gedaan alsof de wereld vergaat en we Groenewegen nooit meer een overwinning zien halen

S. Morgenstern 12 augustus 2019 om 16:32

Zo gaat dat. Hebben we zelfs vorig jaar al gezien bij Dumoulin, die het aandurfde om twee keer tweede te worden in een grote ronde. Moment dat je (even) niet meer de beste van allemaal bent, dan stort voor velen direct de hemel naar beneden.

thorsen 12 augustus 2019 om 16:35

Ja er wordt vrij dramatisch gedaan over iemand die dit seizoen al 11x heeft gewonnen. Het lukte gewoon even niet, kan gebeuren. Dit is natuurlijk niet zijn piekmoment in het seizoen.

Ben Geerts 12 augustus 2019 om 19:08

Precies….zoveel negativiteit over iemand die er idd al 11.!!!!!!! Heeft gewonnen…..wat een afzeikers toch allemaal…bah

NDI22 12 augustus 2019 om 20:04

Waan van de dag. Bennett is ineens een geweldenaar die al heel het jaar in vorm is en misschien wel het WK kan winnen. Maar die heeft minder gewonnen dan Groenewegen dit jaar.

pirazzi 12 augustus 2019 om 16:38

Sam Bennett had gisteren ook al een betere uitslag dan Groenewegen op het Europees kampioenschap, zesde om twaalfde, dus dit was te verwachten.

josemanuelfuente 12 augustus 2019 om 16:40

Klinkt misschien dom maar kunnen ze die lead-outs op de een of andere manier niet verplichten om recht door te blijven rijden? Zorgt ook vaker voor gevaarlijke situaties.

madeinstars 12 augustus 2019 om 16:42

Sportfora op het internet zijn intrinsiek reactionair, maar sommigen hier maken het wel heel bont.

Paul1963 12 augustus 2019 om 16:59

Ja, niveau is bedenkelijk

r525 12 augustus 2019 om 18:29

@paul
Je plaatst nu in 2 dagen weet ik hoeveel berichten waarin je mensen afzeikt omdat ze Groenewegen vinden tegenvallen, dat is inderdaad een bedenkelijk niveau.

Wigo 12 augustus 2019 om 16:44

Groenewegen raakt ingesloten? Hij laat eerst Bennett voorbij komen en kan dan Teunissen niet eens voorbij komen.

Franco Ballerini 12 augustus 2019 om 16:53

Precies. Ondanks dat er van een sprinttrein geen sprake was zat hij 200m voor de finish perfect gepositioneerd.

skylimit 12 augustus 2019 om 16:46

Ik zie het al het bagataliseren van de slechte sprints van Groenewegen is al weer begonnen. Als sprinter zijn dit de etappes/koersen waarin hij moet laten zien een topsprinter te zijn. Helaas gebeurt hem dit te vaak; slecht gepositioneerd, slechte leadout, slechte benen, slecht weer, gehinderd/geblokkeerd etc, maar het ligt bijna nooit aan hem zelf.

Marik 12 augustus 2019 om 16:48

Volgens mij zijn de meeste reacties vrij kritisch

Paul1963 12 augustus 2019 om 17:01

Dit is topsport. Geen Playstation! En eigenlijk al eens ooit echt naar Groenewegen geluisterd als hij vol adrenaline na niet gewonnen te hebben weer voor een TV camera verscheen? Get a life!

Theo Bovengemiddelkamp 12 augustus 2019 om 16:52

Hij gaat wel wat laat, maar wordt ook wel heel erg gehinderd door die gast van Trek die raar naar binnen komt en alles rechts van hem klem zet. Tot 200 meter van de finish deden Teunissen en Groenewegen weinig verkeerd.

Moutingho 12 augustus 2019 om 17:32

Inderdaad maar een rare beweging van die Trek man die van kop af komt.

Eerst wijkt die uit naar links, kijkt achterom en beslist dan om terug te keren naar het midden omdat ie daar Groenewegen ziet? Lijkt precies op bewust hinderen.

JDclimber 12 augustus 2019 om 16:54

En de potjes en flesjes en bidonnen met Azijn zijn weer niet aan te slepen…
Ik blijf me verbazen dat sommigen het over kunnen laten komen alsof ze persoonlijk leed ondervinden van een iets mindere prestatie van een sportman. Get a life of kijk dan korfbal. Heb je altijd prijs

  • 1
  • 2