Sam Bennett in tranen na ritzege in Tour de France: “Hier droom je van”

dinsdag 8 september 2020 om 17:38
Sam Bennett in tranen na ritzege in Tour de France: “Hier droom je van”

foto: Cor Vos (archief)

Sam Bennett heeft voor het eerst in zijn carrière een etappe in de Tour de France gewonnen. De sprintkopman van Deceuninck-Quick-Step had al ritzeges in de Giro d’Italia en de Vuelta a España achter zijn naam, maar zocht nog naar die ritzege in de Tour. Bennett werd tijdens het flashinterview emotioneel. “Het is gelukt en ik ben in shock”, zei hij.

“Ik wil iedereen bedanken”, aldus de Ierse kampioen. “Iedereen van de ploeg en Patrick Lefevere, om mij deze kans te geven. Iedereen die mij hier gebracht heeft, mijn vrouw, iedereen om mij heen.”

Pas in zijn derde Tour de France schiet Bennett raak. “Je droomt van het winnen van een Touretappe en denkt dat het niet gaat gebeuren, maar dan lukt wel. Het heeft mij lang gekost om dit te behalen. Oh man…”, zei hij in tranen.

De sprint op Île de Ré ging op hoge snelheid. Bennett werd perfect naar de laatste rechte lijn geloodst door Michael Mørkøv. Toch was de sprinter onzeker. “Ik vergat een jump te plaatsen op de streep, dus ik dacht dat Ewan me pakte”, legt hij uit. “Ik dacht dat ik te laat ging. Maar ik ging zelf de sprint aan en dacht dat ik een te zware versnelling gestoken had. Gelukkig kon ik het afronden.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Wheely 8 september 2020 om 17:47

Mooie vent, heeft de gunfactor. Hoop dat hij het groen weet te pakken.

Tpinotfan 8 september 2020 om 17:48

Prachtig om de emotie van Bennett te zien. Hij zal niet zo goed slapen vannacht denk ik, maar ik verwacht tegelijkertijd juist wel veel moois van hem nu de kop er af is.

Murcia 8 september 2020 om 17:48

Mooie emotie! Stond heel veel druk op bij hem. Als sprinter bij DQS is een ritzege in de Tour een must. Misschien kan hij morgen voor de dubbel gaan?

Ward 8 september 2020 om 17:51

Gek dat hij zo onzeker was in zijn sprint :twijfels over versnelling, jump vergeten… Eind goed, al goed dan maar. Mooie overwinning !

Hollow Knight 8 september 2020 om 17:56

Voor de Tour maakte hij zich al zorgen dat hij de eerste sprinter van DQS zou worden zonder etappezege in de Tour.

De druk op zijn schouders moet immens geweest zijn en niet elke persoon kan daar even goed mee omgaan. Vandaar ook de tranen na zijn winst.

Kan goed zijn dat hij vertrokken is voor een reeks nu de kop er af is.

tvm 8 september 2020 om 17:52

Korte sprint, maar toch bijna te lang voor Bennett. De snelste won hier niet, wel de best geplaatste.

boenk 8 september 2020 om 18:20

Nee, die werd 8ste

Marco Willems 8 september 2020 om 19:47

@Boenk: Bol was vandaag bij lange na niet de snelste. Ben heel chauvinistisch ingesteld maar hij deed vandaag heel veel fout in de laatste paar kilometer. Eerst je uit de trein laten drukken en niet terug opeisen, daarna iedere plek verliezen tijdens positie kiezen zonder er echt voor te vechten en de sprint op zichzelf was ook niet top.

Gun get Bennett van harte, valt een last van zijn schouders en heeft wat ruimte op Sagan voor het groen.

boenk 9 september 2020 om 02:00

Ik had het over de best geplaatste. Helaas gaf hij zijn plaats nogal makkelijk prijs.

Piet 8 september 2020 om 18:37

Mooie overwinning! Als ik het zo lees denkt hij een beetje teveel…

VerstandOpNul 8 september 2020 om 19:17

Mooi emoties, doet me aan de geestelijk vader van mijn gebruikersnaam denken toen die wereldkampioen werd..

peervaneynthoven 8 september 2020 om 20:00

In zijn emoties is Sam nog een aantal 'dierbaren' in zijn uitgebreide bedanklijst vergeten te noemen t.w. zijn schooljuffrouw, zijn overbuurman, zijn gymleraar, zijn vroegere fietsenwinkeleigenaar en zijn trouwe viervoeter die hem altijd vergezeld heeft in moeilijke tijden. En dan vergeet ik er vast nog wel een paar Sam. Maar gefeliciteerd met je prima overwinning! Een hele opluchting ,ook voor 'Patje'.

Michelangelo 8 september 2020 om 21:54

Mooie nette sprint van bennett.

Wel weer een typisch manoeuvre van morkov. Eerst afgeven en zodra bennett voorbij is terug in sturen. Was nergens voor nodig…

jv88 8 september 2020 om 22:06

Gun het hem wel!

AWestie 8 september 2020 om 23:21

Sagan was echt duidelijk een lompe boer deze sprint. Hij lijkt gefrustreerd.

freirefreire 9 september 2020 om 00:49

Er wordt lacherig gedaan over de tranen van Bennett en ik snap dat we die gasten graag willen zien als stoere onbreekbare helden. Maar ik zie véél liever deze oprechte emotie, dan een obligaat lulverhaaltje van een ritwinnaar dat “the team did an amazing job today” en “it was very hard from the start”.

Fred Postma 9 september 2020 om 00:50

Ieren staan bekend als een emotioneel volkje. Dus dat past.

tvm 9 september 2020 om 07:45

@Fred,
Lekker stigmatiserend. Net zoiets als de Friezen of Groningers nuchter zouden zijn… Wat een kul.

En trouwens, wie is niet emotioneel? (Buiten psychopaten, etc?)
Of iedereen het uit is een ander verhaal.

Michelangelo 9 september 2020 om 08:57

Als je zijn emoties en opluchting ziet dan vraag je je af wat er met deze jongen gebeurd zou zijn als hij géén ritzege gepakt zou hebben in de tour…
Een brug, trein of doorgesneden pols?
De ontlading was mooi om te zien, maar zag er tegelijkertijd erg ongezond uit. Een stuk ongezonder nog dan de onzekerheid bij dumoulin…

Roche 9 september 2020 om 12:15

@Michelangelo, als hij niet had gewonnen was hij waarschijnlijk erg teleurgesteld geweest. Het lijkt mij dat de sportpsychologen van Deceunick weten hoe ze daarmee om moeten gaan. Dat jij daar dingen als een brug en trein bij haalt, vind ik ongepast.

Headlines

Materiaalzone

Populair