Ryan Kamp trekt aan de alarmbel na moeizame zoektocht: “Het gaat niet goed met de cross”
foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
donderdag 11 januari 2024 om 07:13

Ryan Kamp trekt aan de alarmbel na moeizame zoektocht: “Het gaat niet goed met de cross”

Interview Ryan Kamp crost sinds de jaarwisseling rond als man in black, maar vergis u niet: de 23-jarige Nederlander heeft wel degelijk onderdak gevonden, na zijn gedwongen vertrek bij Pauwels Sauzen-Bingoal na de jaarwisseling. Maar of alle zorgen nu weg zijn? “Dat is lastig in te schatten. Maar ik heb wel het nieuwe vertrouwen gekregen dat – als ik zo door blijf gaan – er wel altijd een oplossing komt”, zegt Kamp aan WielerFlits.

Laat ons eerlijk zijn: de constructie die de broers Roodhooft voor Kamp hebben opgezet, was een ultieme reddingsboei. Met het aantrekken van de sponsoren Colnago en Campagnolo gaven ze Kamp in laatste instantie de kans om zijn carrière voort te zetten als individueel renner. “Drie weken geleden wisten ze niet hoe ze me zouden helpen. Alles moest heel snel geregeld worden. En nog steeds is niet alles rond. Mijn eerste twee fietsen heb ik pas de avond na Zolder opgehaald, maar ik ben heel blij dat ik de winter zo kan overbruggen.”

Vind je het gek dat wij een beetje geschrokken waren dat iemand als Ryan Kamp geen ploeg vindt?
“Ik ben er zelf ook van geschrokken, dus het is niet raar dat jullie datzelfde gevoel hadden. Het is gewoon ook gek. Volgens mij sta ik zevende in het klassement van de Wereldbeker, ik werd vijfde op het EK. En ook in de UCI-ranking ben ik nog stevig aan het opschuiven, omdat ik vorig jaar in deze periode geen punten kon pakken door een hersenschudding. Dat je dan nergens welkom bent, dat is heel frustrerend.”

Jij hebt je manager toch aan het werk gezet, de afgelopen weken?
“Ik werk samen met Zelo Sports. En ja, die zijn gaan rondbellen en hebben hun werk goed gedaan. Alleen kregen ze bijna overal hetzelfde antwoord. Geen geld. Geen plaats. Er waren ook een aantal teams die zeiden: je bent een Nederlander en onze Belgische sponsoren zijn alleen op zoek naar Belgen. Dus ja, dan wordt het in één keer een heel lastig verhaal om het rond te krijgen.”

Gelukkig zijn er nog de Roodhoofts! Wat was hun motivatie om jou toch aan boord te brengen?
“Wat ze tegen mij hebben gezegd, is dat ze het gewoon zonde vonden dat mijn carrière verloren zou gaan. En volgens mij vonden ze het zelf een keer leuk om mijn fietsen en mijn materiaal te testen. Dat is natuurlijk niet het gebruikelijke, hedendaagse spul, en ik vermoed dat ze daar iets mee wilden proberen.”

De overeenkomst loopt tot begin maart. Wat daarna?
“Daar heb ik nog geen zekerheid over. Zij hopen natuurlijk ook dat, als er nu een shirtsponsor komt, zij daar misschien ook iets mee kunnen. Maar het eerste doel was om mij te laten fietsen. Misschien blijf ik nu de rest van mijn carrière als individueel renner rondrijden. Maar even goed is er morgen een of andere sponsor die met dit project in zee wil gaan, en wordt het opeens meer. Dat is nu lastig in te schatten. Maar ik heb wel het nieuwe vertrouwen gekregen dat – als ik zo door blijf gaan – er wel altijd een oplossing komt.”

Kamp aan het werk in Koksijde – Foto: Cor Vos

Eerder zei je ons nog dat je ook wegambities koesterde. Ga je de zomer dan niet in de Alpecin-Deceuninck Development-ploeg mogen doorbrengen?
“Dat was wel mijn ambitie inderdaad, ja. Natuurlijk zou dat hier perfect kunnen met hun Development Team. Maar hoe ze dat in het vat gaan gieten, dat is iets voor na de winter, denk ik.”

Wat zeggen jouw problemen om een ploeg te vinden over de algemene toestand van het internationale veldrijden?
“Het is eerst en vooral een hele kleine wereld. Waarschijnlijk hangen ook de sponsorkringen sterk aan elkaar via vrienden, liefhebbers en zulke dingen. Mijn conclusie is wel: als er geen plaats meer is voor een vaste top-10-renner zoals ik, dan gaat het naar mijn idee niet echt goed met de sport. Dat betekent dan dat de top 10 en al de rest daarachter over een paar jaar zijn koffers kan pakken. Er is te weinig budget voor de subtoppers.”

Dan krijg jij het gevoel: wat kan ik eigenlijk nog meer doen om een contract te versieren?
“Ja, je bent professioneel bezig, je staat ermee op, je gaat ermee slapen. Je doet er alles voor. En toch blijf je elke week tegen diezelfde confrontatie aanlopen dat je nergens terecht kan, dat is voor het moraal niet goed geweest. Maar gelukkig heb ik mezelf door vrienden, familie en door professionele hulp erdoor kunnen trekken. Het is een lastige wereld.”

Heeft deze hele toestand de afgelopen weken grote impact gehad op je vorm en je prestaties?
“Ja, ze spreken weleens over slapeloze nachten, maar ik heb er echt enkele gehad. Natuurlijk heeft dat wel een impact. De laatste paar weken heb ik zo’n intensief contact gehad met Christoph en Philip, dat ik bijna elke dag op en neer aan het rijden was om kleding te passen, fietsmeting, dit materiaal, dat materiaal. Toen is er niet veel van trainen gekomen.”

Kun je intussen alweer aan presteren denken?
“Ik heb nog een fatsoenlijk wereldbekerklassement. Dat zou ik nog graag willen behouden of zelfs verbeteren. Voor de rest: de kampioenschappen. Dat is altijd wel een doel en ook een hele mooie gelegenheid om mezelf in de kijker te rijden.”

Tot slot nog een woordje over je nieuwe materiaal. Colnago en Campagnolo hebben een grote traditie in de cross, maar toch is het een sprong in het diepe.
“Niels Albert, Sven Nys, Paul Herygers en Richard Groenendaal: die hebben allemaal op een Colnago gereden. Maar de laatste paar jaar is het uit de cross verdwenen. Toch is het een snelle fiets. In Baal merkte ik meteen al dat de fiets heel goed stuurt, goed reageert en doet wat ik wil. Verder wordt het een kwestie om zo snel mogelijk te wennen, door in plaats van wegtrainingen af en toe een leuke mountainbikeroute uit te kiezen.”

RIDE Magazine
36 Reacties
10-01-2024 08:16
Op de één of andere manier zijn de broers Roodhooft toch wel een zegen voor de cross met al hun constructies en connecties, mooi dat ze hem helpen terwijl ze daar niet direct zelf beter van worden. Beetje sneu wel van Kamp dat hij toch een steekje geeft naar ploegen die voor Belgen kiezen, want de Belgische ploegen zitten vol Nederlanders (en hoeveel toppers zijn er de laatste jaren in België opgeleid). Voor een grote ploeg maakt het ook minder uit welke nationaliteit een renner (renster) heeft, maar voor een kleinere ploeg met lokale sponsors gaat dat wel iets uitmaken want die hun renners rijden niet zo in beeld. Dus dan heb je een andere return nodig als sponsor...
    10-01-2024 08:25
    Idd een steeds grotere entiteit met allerlei ploegen én in allerlei disciplines.In dat opzicht hebben ze zonder concurrentie de grootste opzet in het moderne wielrennen.
    Wel benieuwd naar de flirt met Colnago/Campagnolo…je zou denken dat ze met Canyon/Stevens/Shimano gebeiteld zitten maar er is dus nog een andere insteek die interessant gaat worden om te volgen…
    10-01-2024 08:30
    Ik denk dat je wat overtrokken reageert wat betreft zijn 'sneue reactie'. Hij geeft enkel aan wat zijn managers te horen kregen.
    10-01-2024 09:28
    Of zijn sneer naar die Belgische ploegen toe voortvloeit uit wat zijn managers hem vertelden? tuurlijk, daar kan je van uitgaan maar zou het niet eervoller zijn om je vuile was niet in de media buiten te hangen om je vervolgens in de Calimero-rol te kunnen wentelen?

    Maar deze uitspraak van Ryan is nog peanuts tegenover een andere uitspraak van hem in de Vlaamse media,
    namelijk dat hij vooral Mathieu, Wout en Tom verwijt van de cross om zeep te helpen, doordat organisatoren zo diep in de geldbeugel tasten om hun astronomisch prijskaartje te kunnen betalen....dat subtoppers zoals
    hijzelf vervolgens minder gegeerd zijn en de dupe hiervan zijn. Ook maakt hij een statement dat de cross op termijn zal doodbloeden door de tijdelijke intrede's van die "wegrenners".
    Nu, dit zijn gedurfde uitspraken hé? die je trouwens van geen enkele andere crosser te horen krijgt....en ik
    vermoed dat Ryan een probleem heeft met zijn ego en vervolgens een zondebok zoekt.
    10-01-2024 10:08
    Sjonge jonge, een jonge subtopper in de cross geeft aan waar hij tegenaan is gelopen om crosser te kunnen blijven en de voor sommige toetsenbordridders is het alweer sneu en sneren. Alle Nederlanders rijden voor belgische ploegen, dus er valt de belgische ploegen niks te verwijten. Alleen is Kamp, zo zegt hij, door zijn nationaliteit wel de sjaak. Rot voor hem, so be it, niks vuile was.

    Wat de toppers betreft moet ik zeggen dat ik vorig jaar genoten heb van meerdere battles, maar dat er dit jaar eigenlijk geen zak aan is door de overmacht van MvdP. Het was voor december juist vaak super spannend. Iedere keer weer afwachten wie er zou winnen. De aanwezigheid van de toppers zal de cross niet kapot maken, want er alles is tijdelijk, maar de piek van de hype ligt wel achter ons.

    Ik kan mij voorstellen dat met Colnago/Campa een mooie deal was te maken, omdat de merken op deze manier tegen lage kosten (want maar 1 renner) toch weer in de picture komen.
    10-01-2024 12:57
    @BADGIO waar sneert hij naar Belgische ploegen en waar hangt hij vuile was buiten? Hij wordt geïnterviewd en vertelt enkel hoe die zoektocht verliep. Bovendien verweet hij individuele crossers niets op persoonlijk, hij duidde alleen dat het economisch model tegenwoordig behoorlijk scheef getrokken is. Ben je het daarmee oneens? Of mag een jongen die in een lastige situatie zoals hij terecht is gekomen dan geen beschouwing houden wanneer hij wordt geïnterviewd? Hij komt gewoon met valide punten.

    Wat mij betreft is het trouwens ook niet meer dan logisch dat sommige sponsoren nu liever een Belg zoeken. Kijk bijvoorbeeld naar Trek-Baloise: de ploeg heeft al van der Haar, Ronhaar, Nieuwenhuis, Brand en van Anrooij. Denk dat dat een van de voorbeelden is waar de sponsor (Baloise) zal zeggen: doe maar eerst een Belg, daar zit onze markt. In Nederland ben ik ze zelf nog nooit tegen gekomen.
10-01-2024 08:35
Het lijkt inderdaad gek op het eerste gezicht dat een top 10 renner zoals Kamp geen ploeg kan vinden maar in alle eerlijkheid zoals de cross nu verloopt en in beeld gebracht wordt... who really cares hoe die top tien er uit ziet buiten het podium om. Het is ook gewoon een enorm niche gebeuren, behalve in België dan maar Ryan is nou eenmaal geen Belg.
    10-01-2024 17:40
    Voor de Belgen is het wellicht de wintersport nr1. Dan kan het niche zijn, maar economische belangen zijn er ook in de winter. Idd dan merkwaardig dat een paar Belgische sponsors niet Kamp ondersteunen a la Adams of een ander Belgische crossteam. Die strijd binnen die top 10 maakt het juist leuk als Wout en Thieu er nog niet bij zijn cq zeg slechts 10 crossen meedoen. Btw, Baloise - Trek rijdt, op Nys jr na, alleen met Ollanders. Hoe meer niet Belgen podium rijden deste sneller kan de cross buiten België verder populair worden en groeien. Misschien moet Jumbo weer instappen met een crossteam. Heb je zo weer snel in het Brabantse een paar interessante tv crossen met de Groenendaals als uithangbord.
10-01-2024 10:30
Tja, vroeger konden subtoppers nog een redelijk startgeld genereren als ze een bus supporters meebrachten. Maar die investeerden dan ook veel tijd en moeite in de band met hun supportersclub. Dat lijkt een beetje verleden tijd te zijn.

Heb al eerder gezegd dat ik niet begrijp dat DSM of Unibet hem er niet bij hebben genomen. In de zomer ongetwijfeld een nuttige knecht op de weg, dus wat dat betreft val je je er geen buil aan, en in de winter kun je plots ook een beetje extra sponsorwaarde aan je sponsors bieden. Of een team als Bingoal WB. Die hebben zulke bescheiden namen onder contract dat Kamp zelfs op de weg een daadwerkelijke versterking voor ze zou zijn.

Het is ook niet alsof je een hele veldrittak hoeft op te zetten. Veel van het werk in de post wordt zelfs bij de toppers door familie gedaan.
    10-01-2024 11:09
    Ik denk eigenlijk dat het management rondom Kamp heeft zitten slapen tot het cross seizoen begon..
    10-01-2024 12:11
    Niet iets voor BEAT? Daar rijden al renners die baan-weg combineren, dus veld-weg kan er wel bij?

    't Lijkt me voor een continentale ploeg met Nederlandse of Belgische sponsor toch een makkelijke manier om TV minuten te pakken.
    10-01-2024 14:01
    Het probleem met de Nederlandse continentale teams is dat het geen profteams zijn, zodat een salaris een probleem is. Weet niet of die veel verder komen dan een fiets, een truitje en een onkostenvergoeding.
10-01-2024 10:47
Ik snap wel dat Belgische sponsors op zoek zijn naar Belgische renners. Als je niet helemaal voorin meedoet is je kans op TV tijd vrij klein, de reclame die je dan pakt komt dan voornameijk van de mensen langs de kant...in België.

Wat dat betreft blijft het een rare sport. Voor de sponsoren kun je beter jezelf helemaal in het rood rijden in ronde 1 om heel even in beeld te rijden bij de start en dan gewoon te DNFen, ipv een goede race rijden en 8e worden.

Wat dat betreft kunnen ze qua TV registratie nog wel wat afkijken bij de F1, die vroeger gewoon ronde na ronde de leider in de race in beeld bracht die plichtmatig zijn rondjes afwerkte. Tegenwoordig is er veel meer aandacht voor een interessant gevecht om de 8e plaats als het voorin niet spannend is.
10-01-2024 10:32
Belachelijk dat we in de winter wel elke weekend vol gepropt met schaatsten. Ze kunnen trouwens best in de dweilpauzes een uitgebreide samenvatting geven van de cross van de dag.
De NPO moet sowieso gaan inzien dat in de toekomst 'live sport' de enige reden is dat mensen uberhaupt nog tv gaan kijken. Dat geldt ook voor sponsoren. Reclames op tv worden niet meer gekeken, dus dan kan je beter met je bedrijfsnaam een paar uur lang in beeld zijn op de rug van een wielrenner bij GP Samyn.
    10-01-2024 10:59
    Thialf zit vol met mensen, als ik rondje op zondag aan de wandel ben zie ik overal schaatsen aan staan. Waarom is het belachelijk als er schaatsen wordt uitgezonden? Half Nederland heeft nog nooit van de cross gehoord.
    10-01-2024 11:05
    Er moeten races georganiseerd worden voordat er geconcurreerd kan worden met schaatsen, KNWU kom er maar in.
    10-01-2024 11:12
    Ik ben niet echt een Studio Sport kijker, maar ik geloof dat die samenvattingen er voor de wereldbekers ook zijn. Niet in dweilpauzes, maar wel in de uitzending met overige sporten. Zondag was het om 19:00 uur, dus dat is redelijk prime time.
    10-01-2024 14:06
    Je hebt toch ook gewoon met rechten te maken. De NOS mag niet zomaar alles uitzenden, ook al zouden ze het willen. Sporza zendt ook lang niet alles meer uit sinds Eurosport enkele jaren terug vol op het veldrijden is gedoken en bijna alle rechten opgekocht heeft.
    10-01-2024 18:08
    Eens. Schaatsen is helemaal een niche sport. Buiten NL wordt het wrs niet live uitgezonden. Scandinavië, Italië, Zwi, Oostenrijk en Du hebben Skiën, Biatlon, Cross Country, Bob. Wielrennen wordt eigenlijk hele jaar uitgezonden. Skeeleren iig niet in de zomer. Laat het schaatsen maar bij de provinciale omroepen.
10-01-2024 11:53
Beetje vreemd om een individueel probleem te extrapoleren naar / te wijten aan de cross in het algemeen. Ik denk dat het heel goed gaat met de cross.
10-01-2024 08:42
Het zou zomaar kunnen zijn dat de koers fel opleeft wanneer de wegrenners er niet voor kiezen om serieus mee te doen en een halve ronde voor de rest uit te rijden. En eigenlijk is er nog maar 1 die dat doet: in een soort van eigen wereld waarin het barst van de gemotiveerde concurrenten en elk detail telt.

Zonder supersterren, met de helden uit de achtertuin en een uit 1 dorp afkomstig podium dus.
    10-01-2024 11:07
    Zucht, het is ook nooit goed: mensen komen niet omdat MVDP niet rijdt, mensen kijken niet omdat MVDP rijdt…
    10-01-2024 23:06
    Het lijkt mij dat op korte termijn mensen niet komen omdat Mathieu niet rijdt, maar dat het op langere termijn wel weer in orde komt, wat beter is voor de rest.
10-01-2024 09:18
Kom op Nederlandse sponsors, tijd om op te staan! Met 3 renners, waarvan 1 dame, heb je een crossteam. Kamp (en bijvoorbeeld) Jens Dekker en Femke Gort. Kamp heeft alvast een connectie richting materiaal en de kennis van de Roodhooftjes.
Hoeveel zou je minimaal bij elkaar moeten hebben om komend seizoen een Nederlands crossteam te hebben? Kom je toe met een ton?
    10-01-2024 09:55
    Een ton? Hoeveel salaris ga je die 3 dan betalen? En ben bang dat de reis en verblijfkosten ook aardig in de papieren gaan lopen.
    10-01-2024 10:11
    Dat team bestaat al, ZZPR.nl. Probleem is dat je dan spreekt over een fiets en een shirt, net als in het continentale circuit. Voor een grotere sponsor kun je gewoon te weinig sponsorwaarde genereren met die enkele wereldbeker die op Nederland1 wordt uitgezonden.
10-01-2024 10:59
Op zich terecht, maar om Nederlandse sponsoren over te halen moet er ook wat te halen zijn. Daarnaast zijn er veel jonge renners die via de cross moeten kunnen doorstromen. De KNWU kan hier veel betekenen, vooral omdat het aandeel wegkoersen ook beperkt wordt door regelgeving, is de cross een ideaal medium om toch competitie te kunnen organiseren.
Kortom, er moet een Nederlandse cross competitie komen op het hoogste niveau die ook op TV kan komen. Alleen dan kan je tegen sponsoren zeggen dat er een platform is waar structureel in geïnvesteerd kan worden. Als je terug kijkt naar het NK vorig jaar dan moet er lokaal voldoende belangstelling zijn en 2 van de +-8 races bestaan al: Woerden en Surhuisterveen.
Ik weet dat er al een initiatief is, maar kom op KNWU, pak eens door!
    10-01-2024 12:49
    +1 knightbiker, eigenlijk is cross zelfs perfect voor jonge kinderen. Dat is lekker trainen op een afgesloten parcours weg van het verkeer, dus in tegenstelling tot wegwielrennen veel veiliger (voor kinderen die sowieso nog wat 'dom' zijn in het verkeer), en ook lekker technisch en het duurt ook niet te lang en zo. Zelf zie ik mijn kinderen als ze wat groter zijn liever niet op een wegfiets kruipen, maar een crossfiets of een mtb koop ik met alle plezier. En ja het is hypocriet want ik fietste wel op de weg :-p
    10-01-2024 13:09
    Goed punt. Er zou daarbij wat mij betreft vanuit de overheid ook wat meer steun mogen komen bij dit soort sporten. Voetbal wordt gesteund met tientallen zowel niet honderden miljoenen aan o.a. politie inzet, maar een bond zoals de KNWU heeft niet eens geld om een volledige afvaardiging naar een kampioenschap te sturen.

    Het opzetten van een nationale crosscompetitie werkt behalve het ondersteunen van een sport ook door in culturele- en gezondheidsaspecten. Onderwerpen waar de overheid toch graag vooraan wilt staan? Mogelijk komt er met de tijd dan wel een Nederlandse sponsor die een team wilt ondersteunen.
    10-01-2024 13:45
    @kennie @kubus - thnx! Allemaal valide toevoegingen ook, ik hou er wel van als er constructieve suggesties geven worden. (Niet dat de betrokken partijen meelezen maar toch)

    Mbt tot kids op de weg: eerst leren crossen, daarna pas de weg op lijkt me een prima volgorde.
10-01-2024 08:37
Heeft hij hulp van vrienden/familie in de materiaalzone of hoe werkt dat?
    10-01-2024 08:53
    Ja maar dat hebben de toppers ook. Anders zou er wel erg veel personeel nodig zijn.
10-01-2024 17:15
Het gaat niet goed met de cross? Alsof het ooit de grootste sport ter wereld was. Cross is ook maar gewoon Vlaamsche folklore. Een leuk, redelijk sportief, tijdverdrijf, maar niet meer dan dat. Beetje in patatlucht door de blubber rondrijden tussen bezopen mensen die, naar goed Vlaams cultureel gebruik, bekers zeik over je heen flikkeren. Best leuk om naar te kijken op televisie, als er niks beters is, maar daar houdt het wel op.
10-01-2024 17:36
Bij Alpecin zijn tov vorig seizoen Cortjens en D. v/d Poel gestopt, alleen Tibor del Grosso in de plaats gekomen, is er geen contractje te vergeven in deze ploeg...?
11-01-2024 18:19
Tour de Tietema bewijst dat het kan met de veldrijder Lander Loockx. Die gaat na het crossseizoen gewoon rijden op de weg voor de ploeg. Waar wacht Ryan nog op.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine