Runner-up Pogacar: “De strijd tussen Jonas en mij was erg speciaal”

zaterdag 23 juli 2022 om 19:07
Runner-up Pogacar: “De strijd tussen Jonas en mij was erg speciaal”

foto: Cor Vos (archief)

Geen derde opeenvolgende Tourzege voor Tadej Pogačar, maar de Sloveen van UAE Emirates kan leven met een tweede plaats. “Het was een ronde met veel ups en downs, maar de strijd tussen Jonas en mij om de gele trui was erg speciaal”, concludeerde Pogačar na de tijdrit.

Tadej Pogačar verlaat de Tour van 2022 met drie etappezeges, maar de Sloveen moest over drie weken toch duidelijk zijn meerdere erkennen in Vingegaard. “Ik ben blij dat deze Tour voorbij is”, zei Pogačar na afloop. “Het zijn drie goede weken geweest. Met veel ups en downs, met veel pech voor onze ploeg. Maar de strijd om de gele trui was erg speciaal. Ik denk dat we de komende twee tot drie jaar een aantal zeer interessante edities voor de boeg hebben.”

Pogačar is vol lof over zijn Deense rivaal. “Jonas heeft dit jaar echt een stap gezet. Hij nam op een gegeven moment over en heeft bewezen dat hij zeer solide is over drie weken. Als ik naar mezelf kijk, dan is er veel motivatie voor de komende uitdagingen. De witte jongerentrui is ook speciaal. Het is voor de derde opeenvolgende keer dat ik hem mee naar huis mag nemen. Daar ben ik best blij mee.”

Dit artikel delen:

32 Reacties

Steve De Wolf 23 juli 2022 om 19:13

Inderdaad, het is niet zozeer Pogacar die de Tour verloren heeft, maar UAE. Zeker in vergelijking met Jumbo.

fransestinkkaas 23 juli 2022 om 19:14

Vergeet altijd dat deze jongen nog altijd maar 23 jaar oud is. Volwassen, sportief, bizar sterk en humor. Mooi vooruitzicht de komende 15 jaar!

Alfred Issendorf 23 juli 2022 om 19:30

JV heeft het fantastisch gedaan, maar als je mij nu vraagt wie de beste wielrenner is is mijn antwoord Pogacar.

Wiedewiedewaaier 23 juli 2022 om 19:36

Beste renner is natuurlijk Wout.

xistnc 23 juli 2022 om 19:46

Zoals Wout het verwoordde: “de beste rijdt in het geel”.

HSV 23 juli 2022 om 19:47

Wout heeft groen, geen geel. Wout is een fantastische renner, maar niet de beste all rounder. Daarvoor is een gele trui en een podium voor de nrs 2 en 3.

Gibo 23 juli 2022 om 19:51

De gele trui is voor de beste ronderenner, niet de beste allrounder

orogenese 23 juli 2022 om 20:47

Alfred Issendorf schreef op 22 JULI 2022 OM 19:36, aan de vooravond van de ITT:

“Eindelijk, de mooiste etappe van de Tour. Leuk, al die truitjes, maar morgen gaan we zien wie echt de beste renner is.”

bertus11-11 23 juli 2022 om 23:43

Alfred, waarom is hij de beste renner? hij wint de tour toch niet? hij maakt een enorme fout in 1 etappe….dus echt… waarom is hij de beste renner?

Seppie 23 juli 2022 om 19:48

Van mij had hij mogen winnen maar ik heb helemaal niets met UAE. Landen uit de golf regio gebruiken sport om zich een beter imago aan te meten. In veel van die landen kunnen of mogen vrouwen niets eens sporten.

stephano 23 juli 2022 om 19:53

Eens. Jammer dat zo’n leuke renner voor die ploeg rijdt.

TheBigShow 23 juli 2022 om 20:35

Ik zie niet wat daar mis mee is?

F4L 23 juli 2022 om 19:49

Beiden lieten echt een heel hoog niveau zien deze Tour. Pogacar achteraf een tikkeltje te gretig in het begin en dit jaar wat minder geluk (of meer pech).

xistnc 23 juli 2022 om 22:03

Ja, Pogacar heeft in de eerste helft van de Tour onnodig gewoekerd. Wellicht ook uitgedaagd door het geknal van Wout. Dat heeft hij de tweede helft van de Tour cash moeten betalen. Het krakkemikkige optreden van zijn ploeg heeft hem natuurlijk ook niet geholpen, maar hij moet eerst en vooral naar zichzelf kijken.

Romāns Vainšteins 23 juli 2022 om 19:54

Zo zie je maar dat vele jaren domineren geen gegeven is, en even goed is er volgend jaar iemand die ze allebei er op legt.

Steve De Wolf 23 juli 2022 om 20:09

Remco! Die pakt op Pogi en Vinni minuten in de bergen, en uren in de tijdrit.

klootje kriekeljon 23 juli 2022 om 20:58

Nou idd.

Zou leuk zijn als Bernal zijn oude niveau ook weer haalt. Ik acht een prachtduel tussen Pogacar, Roglic, Vingegaard, Bernal, en doe Froome er ook nog bij niet onmogelijk volgend jaar. Worden mooie duels om plek 2. Want Remco wint.

Romāns Vainšteins 23 juli 2022 om 21:06

Stiekem denk ik een beetje dus aan Hindley, die dan ineens, met 3 etappes van boven de 2250 in de Alpen blijkt Vingegaard te kunnen lossen, of zo..

Jose Maria 23 juli 2022 om 19:58

Het is ook vooral zo mooi geweest omdat beide renners in topvorm waren. Ik denk niet dat Pogacar slechter was dan de vorige twee jaren, de uitdaging in de vorm van Vingegaard heeft vooral een stap gemaakt. En ook de ploeg leek mentaal sterker dan 2 jaar geleden.

Het zal wel lastig worden om dit vast te blijven houden. Ik denk dat Pogacar ook wel eens z’n vizier mag richten op een andere ploeg. UAE blijft een bij elkaar gekocht ploegje. Als hij bij INEOS zou hebben gezeten, dan had hij wellicht wél de Tour gewonnen. Buiten die ene dag na heeft UAE toch te weinig laten zien. Ook Colnago is toch ook niet meer het topmerk dat het ooit is geweest.

vevie 23 juli 2022 om 20:11

Het is voornamelijk pech geweest. Bennet, Majka, Soler en McNulty zijn gewoon goede knechten. In goede doen had hij prima ondersteuning gehad. Nu zat alles tegen, maar dat kan ook Jumbo volgend jaar overkomen. Als alle mannen volgend jaar fris aan de start staan, is Pogacar toch de topfavoriet wat mij betreft. In deze vorm doet een Vingegaard natuurlijk duidelijk niet onder en zal het weer zwaarbevochten worden. Ik ga er echter van uit dat The Terminator niet snel weer zo een off day zal hebben en de volgende keer beter met zo een situatie zal omgaan. Jumbo hoeft dus beslist niet te denken dat ze met Vingegaard nu de topfavoriet voor de komende edities hebben. Deze Pogacar zal erop gebrand zijn om weer op het hoogste schavotje te staan.

Romāns Vainšteins 23 juli 2022 om 20:16

Het is vooral dat Pogacar nu weet dat hij niet de beste hoog-hoogebergte coureur is. Met dat besef had hij niet op de Galibier zo stoer gereden en zich gek laten maken. Die gaat voortaan vol in de aanval behalve in de zwaarste etappes. Zo’n mindset vooraf zal de koers behoorlijk veranderen ten opzichte van deze jaargang.

Ik kijk ook uit naar het debuut van Giro-geit Hindley aankomende editie. Die zal er in dergelijke etappes ook bij kunnen blijven denk ik.

Bozar 23 juli 2022 om 20:31

Zelfs met knechten die in goeie doen waren en zonder pech had Pogacar niet gewonnen. Hij had allicht geen +3 minuten achter gestaan, maar hij had nog steeds verloren. Man tegen man was Vingegaard de beste deze tour.

Niet vergeten dat Vingegaard dan nog eens pech had in die PR rit, en ook zijn twee belangrijkste luitenanten uitvielen op Kuss na.

Maar de kans is zeker reëel dat Pogacar volgend jaar de dingen anders gaat aanpakken, misschien geen uitjes meer naar Vlaanderen en dergelijke. Het zal meer Jumbo style moeten worden, wil hij kans maken volgend jaar.

Piet 23 juli 2022 om 22:07

Roglic en Kruijswijk naar huis schaar ik toch ook wel onder de noemer pech.

Napoleon 23 juli 2022 om 23:46

Het heeft ook met de toewijding van het hele team te maken. Zo’n Soler die mee zit over de Telegraphe, en dan doodleuk uitstuurt, met mensen in je team die er zo in staan ga je dus de oorlog niet winnen.

bertus11-11 23 juli 2022 om 23:49

Vevie, je blijft echt bezig he. Op de een of andere manier kun je het gewoon niet verkroppen dat jonas hier wint. Met alle respect. als je nu echt verstand van wielrennen had en de tour echt gevolgd had dan weet jij ook dat het niet aan de pech van het team uae gelegen heeft. Pogi heeft tijdens 1 etappe al zijn kansen vergooid, daarnaast is het vooral een gevecht geweest van man tot man met maximaal 1 knecht. Dus wees aub nu gewoon even realistisch en accepteer gewoon dat pogi deze keer niet goed genoeg was. Wat wel is dat de komende jaren er een ongelooflijk gevecht gaat komen tussen pogi en jonas. Want…..Pogi is echt wel 1 van de beste renners op dit moment

vevie 24 juli 2022 om 07:59

@Bertus: wat zeik je nou? Niet kunnen verkroppen dat Vingegaard wint? Ik dacht eerst dat Pogacar onverslaanbaar was en met gemak deze ronde zou gaan winnen. Ik zag geen tegenstand en keek op tegen de dominantie van The Terminator. Daar zat ik flink naast en dat heb ik ook erkend. Waarom ik dus nu niet zou kunnen verkroppen dat Vingegaard wint, ontgaat me totaal. Maar jij weet het zo goed, dus leg jij het me maar uit.

chassepatate 23 juli 2022 om 21:00

Het mooie is juist dat elk jaar weer anders kan zijn? Volgend jaar is misschien weer Pogacar of Bernal de sterkste. Of Roglic, Hindly, etc. Kan allemaal. Dat is toch juist waarom deze sport zo boeiend is?

Peetvader 23 juli 2022 om 21:16

Het spijtige is nu dat deze prachtige renner volgend jaar zal knippen in zijn uitgebreide programma.

Het was nochtans zo mooi, een tourwinnaar die ook schittert in de klassiekers.

Mister Nice Guy 23 juli 2022 om 23:35

Deze winnaar laat maar zien dat het zo onnoemelijk moeilijk is om te domineren. Jaren op rij de TdF winnen is velen toegedicht, maar weinig doen het maar. Laat ook weer zien hoe knap het is wat Froome, Armstrong en in een ver verleden Hinault, Indurain en Merckx hebben gedaan. En volgend jaar is Pogacar gewoon weer de favoriet voor mij.

Fikret 24 juli 2022 om 05:03

Ja vooral die van Armstrong was bijzonder. Oh nee wacht.. ;) Vergeet verder Contador niet.

IlPirata 24 juli 2022 om 11:00

@Mister Nice Guy Armstrong? als jij het intimideren van tegenstanders, dreigen met rechtszaken en mensen kapot maken knap blijft vinden, zou ik een weekendje vakantiepark bespreken met Mart Smeets. Dan zal je Toto Riina (het beest) ook wel een fenomeen hebben gevonden.

Mister Nice Guy 24 juli 2022 om 11:37

@fikret De sportieve prestatie van een Armstrong heb ik toendertijd van genoten en kan ik nog steeds van genieten. Contador is inderdaad ook zo’n geval, maar de jaren 2007, 2008 en 2010 laten het je snel vergeten ;)

@IlParata, vreemd dat je zoveel onjuiste aannames in een paar zinnen kan doen. Snap het wel, dan is het makkelijker om de discussie te ‘winnen’, maar het blijft nog steeds incorrect wat je zegt. Jammer…

Volg hier

Headlines

Populair

Materiaalzone